paardje is hyper

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

paardje is hyper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 18:14

Ik heb een mini hengstje waar ik nogal veel werk aan heb gehad. Meneer moest eerst netjes aan het halster leren lopen en dat ging op zich nu redelijk... al heeft hij teveel oog voor gras als we ergens lopen.
Wilde grondwerk met hem gaan doen maar er zijn teveel dingen die ik eerst op wil lossen.

Hij was maanden best wel traag met wandelen alsof hij er helemaal geen zin in had. In de wei is hij nog steeds niet vooruit te branden, maar nu eenmaal op straat is hij door het dolle heen.
Hij sleurt me letterlijk mee de straat over. Eerst ging ik naar een grasveld en flink met hem rennen maar hij gaat nu zelf te snel voor me. Er staan ook veel bomen dus met een longe daar zou ook niet werken want dan hangt hij achter een boom. Verder heb ik alleen de wei waar hij dus absoluut niet actief is.

Heb geprobeerd hem in de wei wat op te jagen maar dan maakt hij een hele scherpe bocht en gaat bij de staldeur staan. Hij heeft echt geen zin dan.

De vorige eigenaar zei dat ik hem eens aan de fiets mee moest nemen. heel leuk ja als je met fiets en al in de bosjes wil belanden.
Hij doet dan zo zijn best om me in te halen dat hij me voorbij rent (en dan fiets ik echt hard) en dan denkt hij ineens: "oh daar staat een lekker stukje gras" en stopt abrubt en dan ga ik dus over de kop

Wat moet ik hiermee...

Vinaba

Re: paardje is hyper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:13

ik denk dat je het hem zelf een beetje hebt aangeleerd om met hem te gaan rennen vroeger...
ik denk dat je eerst zijn vertrouwen een beetje moet opbouwen enzo. Ik had ook te maken met zo'n pony.
Toch ben ik helemaal gehecht aan hem geraakt
gewoon vertrouwen winnen..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:21

verplaatst naar vmr

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:55

Kan je hem niet wat longeren in de wei?
Dan heeft hij niet zoveel uibreek-punten en ben je toch lekker met hem aan het werk, waarbij hij met de goede training z'n energie kwijt kan.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 23:50

Ik heb hem aangeleerd dat hij op het gras mag gaan rennen... niet zomaar overal als we op de weg zijn. Alleen op dat grasveld.

XchantjuhX

Zoals ik al zei is hij in de wei niet vooruit te branden. Daarbij komt dat hij nooit gelongeerd is... (dit omdat hij nog vrij jong is) en ik ook op een grondwerk website heb gelezen dat longeren helemaal niet goed is en al helemaal niet in de wei omdat dit een 'vrije plek' voor hem is.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:27

dit doe ik zelfs nu nog met m'n hafjes:
respect + aanleren

als ik snel ga...hij ook (maar nooit verder dan mij!!)
dus (heb ik eigeijk van de honden, en bij mijn haf heeft het dus ook geholpen)

ik "draaf" hij draafd mee... opeens ga je stappen, loopt hij je voorbij....
dan "trek" je heb terug... (natuurlijk niet sleuren!!)
dan stopje .. je laat hem stoppen

zo leren zodat hij op je let!

bij wijze van wat je je ook doet hij mag je NOOIT! voorbij steken!

oefen het zo eens, eerst stap je , dan draaf je, dan stap je-stop je ren je heel snel en STOPT! HIJ MOET VOLGEN!!
(en laat hem NOOIT ) voorbij gaan, want een van dees daag loopt hij je letterlijk omver

als m'n haf het kan , moet je shetje normaal ook kunnen

veel geluk

CKdamour

Re: paardje is hyper Update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:08

Nou... hij loopt me dus nu ook echt letterlijk omver... hij is gewoon veel sterker dan ik en ik kan er geen kant meer mee op. Als ik terugtrek gaat ie gigantisch met zijn hoofd schudden of hij gaat steigeren...

Ik heb hem na het wandelen in de wei flink laten rennen... hij leek echt teveel energie te hebben want ik liep gewoon met een halstertouw achter hem aan en meneer ging in volle rengalop... en knalde bijna door het hek heen... na 4 rondjes kwam ie helemaal uitgeput naar me toe...

ik durf er zo in ieder geval niet meer mee over straat want er gaan echt een keer ongelukken gebeuren... eerdaags hou ik 'm niet en laat ik het touw los en rent ie onder een auto

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:15

Hij nam trouwens de bochten ook zo scherp en hij remde pas vlak voor het hek steeds af dat ie bijna gestrekt ging.. weet niet wat ie heeft hoor

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:18

Ten eerste is een pony geen hond! Daar kun je mee rennen en spelen. Een paard, hoe klein of hoe groot dan ook is een kudde dier. Je hebt hem zelf aangeleerd hard te rennen en bent daar nog steeds mee bezig. Je wordt toch nooit sneller, of je nu met de fiets of te voet gaat. Je bent nu levensgevaarlijke situaties voor jou en je pony aan het creeëren. Je zegt het zelf al. Er komt op die manier zeker weten een dag dat hij los komt en dan ontstaan ongelukken. Hoeveel paarden zijn al niet onder een auto gekomen?

Als ik jou was zou ik hem ten eerste gewoon als een pony gaan behandelen, dus niet meer opjagen (maak je hem alleen gekker mee) en daarna je pony opvoeden! Naast je lopen is naast je lopen. Stop is stop. En zeker niet rennen!!! Touw over de neus en eens goed aan trekken als hij niet meteen luisterd. En zelf nooit meer die fout maken. Want jou pony wordt er de dupe van! Haal er desnoods iemand bij met verstand van zake.

Hoeveel voer krijgt hij trouwens? Zo'n klein ponytje heeft maar een handje basisbrok nodig en zeker niet teveel verwennen tussendoor. Geen snoepjes op de poetsplaats oid. Paarden onder elkaar verwennen elkaar ook niet en zijn vaak toch de beste maatjes!

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:25

Ik leer hem aan hard te rennen? Ik wil dat hij gewoon normaal meeloopt en als hij teveel energie heeft gaat dat een beetje moeilijk dus probeer ik hem wat moe te maken. Ik heb al aangegeven dat hij van mij mocht rennen (draven en langzaam galloperen op het grasveld. Tot we bij dat veld waren moest hij altijd gewoon stappen dus dat hij overal zomaar mag gaan rennen heb ik hem helemaal niet geleerd).

Wat betreft dat opjagen... welke methode was dat (join ups?) Neem aan dat iemand dat heeft bedacht die verstand van paarden heeft en dat gebeurd ook.
Besides that... ik maak hem er helemaal niet gekker mee... ik liep achter hem met een halstertouw... en hij gaat als een idioot rennen... ik heb hem niet aangeraakt of achter hem aangerend.. ik gaf geen kick... ik had alleen het touw vast (en daar heb ik nog nooit mee geslagen of wat dan ook dus daarom is hij niet gaan rennen).

Hij krijgt een handje basisbrok en hooi (aangezien er weinig gras op de wei staat) en hij krijgt wortels.
Snoepjes krijgt hij als ik hem iets wil leren en hij heeft het goed gedaan, alleen dan heeft meneer alleen aandacht voor de snoepjes.

En dat het geen hond is hoeft je me niet te vertellen. Ik zit zelf al 16 jaar tussen de paarden.
Heb dit alleen nog nooit meegemaakt.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:28

Door altijd met hem te rennen, waar dan ook, heb je hem inderdaad aangeleerd te rennen!

Maar ik lees 't al, als ervaringsdeskundige weet je het schijnbaar al en kun je het ook oplossen. Wie niet luisteren wilt zal voelen Veel succes ermee!

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:33

Okkie1 schreef:

Maar ik lees 't al, als ervaringsdeskundige weet je het schijnbaar al en kun je het ook oplossen. Wie niet luisteren wilt zal voelen Veel succes ermee!

Ik snap niet wat je nou onvolwassen reageert... maar jij komt hier roepen: het is geen hond! Hoor je mij ergens zeggen dat ik deskundige ben? Nee, dan zou ik het hier niet vragen he. Ik zit heel wat jaren tussen de paarden ja.. kan het misschien zo zijn dat ik alleen geen onbeleerde hengstjes gewend ben? Als je niet inhoudelijk kunt reageren (wat wel heel kenmerkend voor 50% op bokt is) hou dan alsjeblieft even je mond.
Je hebt namelijk nog geen 1 nuttig advies gegeven. Ja niet rennen... stop is stop... zal ik 'm jou een keer in handen geven dan en kijken of jij hem tot stilstand krijgt.

Iemand anders zei ook iets over vertrouwen winnen... dit beestje is slecht behandeld in zijn eerste jaar... toen de vorige eigenaresse zag op foto's hoe hij zich bij mij gedroeg... kon alles met hem doen... dan zei ze ook dat hij echt veel vertrouwen in me moest hebben als hij zo zou doen.. dus daar ligt het ook niet aan.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:47

Ten eerste je vraagt hier raad.
Dus ik geef raad. Jij reageert meteen aanvallend en ik laat me dus echt niet aanvallen omdat ik advies geef. Daar ben ik niet van gedient dus laat ik dat merken en vindt jij mij onvolwassen. Sorry maar in mijn woordenboek betekend onvolwassen iets anders. Zelf heb ik een 3 jarige hengst en heb dagelijks met vooral jonge hengsten te maken. Omdat je mij aanvalt aangezien ik het toch helemaal fout heb volgens jou ga ik ervan uit dat je het beter weet en het ook wel op kunt lossen. Ik heb namelijk geen problemen met hengsten

Dat je heel wat jaren tussen de paarden zit betekend niet dat je ook met verstand ermee omgaat. Integendeel als ik je probleem zo lees.

Een paard is zoals ik al zei een kuddedier. Een dominant paard wil de leider zijn en zeker als het om een hengst gaat is dat het geval. Wanneer je gaat spelen met je paard, want zo ziet hij dat in dit geval doet hij mee. Zeker een jonge hengst zal mee willen spelen.
Zo gaat hij jou als gelijke en nu zelfs als onderdaan zien ipv leider. En als je toch natural horsemanship of waar dat join up vandaan komt erbij haalt dan lees ook maar eens waar nhs om draait, volgens mij om leiderschap?

Dus als je wilt dat je paard gaat luisteren zul je de rollen om moeten draaien en hem opvoeden.

Als dat onzinnig is dan zoek 't maar uit. Mensen die al van zichzelf zijn overtuigd die komen toch geen stap vooruit. K had 't allemaal goed bedoeld hoor!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:48

CKdamour schreef:
zal ik 'm jou een keer in handen geven dan en kijken of jij hem tot stilstand krijgt.

Wanneer spreken we af?

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:53

Ik vraag raad wat ik NU moet doen ja, maar waar heb jij dat gegeven? Nogmaals... niet rennen en stop is stop heb ik NU niks aan want hij stopt niet.
Ik reageer normaal op jou en jij begint met je 'deskundige'... dat vind ik onvolwassen ja aangezien ik helemaal niet doe alsof ik alles weet maar wel aangeef waar ik mijn info vandaan haal en wat ik wel en niet heb gedaan en dat is iets heel anders.

Waar heb ik gezegd dat jij het helemaal fout hebt? Ik leg jou enkel uit wat ik doe en dat kan alleen ik weten lijkt me.

Ik ga prima met paarden om want ik heb ook paarden getraint van anderen... ik heb ook een hengst gereden jaren geleden en daar was helemaal niks mis mee... alleen met deze kan ik dus blijkbaar niet omgaan.
Ik was juist blij dat ie al wilde rennen aangezien ie eerst nog geen meter voorwaart wilde gaan.

Wat betreft leiderschap vind ik zeker dat je gelijk hebt maar dat is het stomme aan deze situatie... hij is alleen met dit de baas over mij... hij beet me ook... heb ik 'm afgeleerd, hij trapte... hij steigerde constant.. hij deed vanalles maar ik heb toen ook laten zien wie de baas is en die boodschap is overgekomen.. alleen met lopen aan een halster dus niet.
Het ligt er merk ik ook aan welk halster ik gebruik. Ik had een speciaal soort halster met een extra lus... die is helaas heel oud en ik kan nergens zo'n halster vinden.. nu gebruik ik een gewone en daar liep ie al anders mee vanaf dag 1.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:53

Okkie1 schreef:
CKdamour schreef:
zal ik 'm jou een keer in handen geven dan en kijken of jij hem tot stilstand krijgt.

Wanneer spreken we af?

haha, morgen

Kijk... mensen zeggen.. laat hem zien wie de baas is... maar ik hou niet van slaan (wat veel mensen zeggen wat ik moet doen)... dus ik probeer dat op andere manieren ... probleem bij dit is dat ik ook reuma heb o.a. in armen en handen en zowiezo dus minder grip heb en sneller dat touw loslaat

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:09

We zullen elkaar wel verkeerd opgevat hebben maar goed, waarom moet hij zonodig rennen? Daar zie ik het nut niet van. Ik zie dat als spelen en daarom vergeleek ik het met een hond.

Niet rennen en stop = stop heb je wel degelijk iets aan want dat is de enige oplossing in zo'n geval. Als je hem zo niet gehouden krijgt moet je iets bedenken waardoor je hem wel gehouden krijgt. Met een hengstenketting over de neus weet ik zeker dat hij geen meter meer rent als je daar eens aan trekt. Probleem opgelost, als je dat een paar keer consequent doet.
Slaan heeft geen zin als een paard gaat rennen. Maar je zult toch eens aan zijn kop moeten trekken om het grof uit te drukken. Hij heeft schijnbaar ook geen medelijden met jou, moet jij dat dan wel met hem hebben? Hebben paarden onderling ook niet

Hoe heb je dat bijten dan afgeleerd?En dat trappen en stijgeren Ook zonder een tik te geven? Of zonder eens aan zijn kop te trekken?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:21

Ik ben best wel een softie en het is nog een beetje van vroeger.. toen ik klein was had ik een verzorgshetlander.. die luisterde niet naar me en die gaf ik een tik... toen werd ik door de eigenaar meteen naar huis gestuurd want ik 'mishandelde' dat beest zei hij. Dat heeft toen zo'n indruk gemaakt dat ik nu vrijwel alles zielig vind.

Bijten: ik riep hard tegen hem nee en dan schrok hij al en anders duwde ik zijn hoofd weg. Dat nee roepen zorgde er al voor dat hij niet beet.

Steigeren deed hij steeds als hij achter me liep... ik draaide me dan om zodat ik hem zag en drukte hem naar beneden.

Ik trek nu ook weleens aan zijn kop en zelf vind ik dat ik dat toch flink hard doe maar ook dat maakt geen indruk. Hij gaat dan heel hard schudden... zelfs als hij me voorbij wil lopen en dat touw 'snijd' in zijn nek geeft ie er niks om.
Hij is gewoon echt veel te sterk voor me. Een vriend van me dacht dat ik me aanstelde. Die jongen is echt sterk... breed... groot... en die hield 'm ook amper.

Waarom ik vond dat hij moest rennen was omdat hij dus al trok voor ik dat deed en ik wilde rennen zodat hij energie kwijt kon.

Het gekke is dat sinds hij zo doet hij ook geen hooi meer eet... weet niet wat dat ermee te maken zou hebben maar viel me gewoon op dat het hooi ook steeds blijft liggen tegenwoordig.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:27

wat die vrouw dus wel zei waar ik hem van had gekocht was dat hij me af en toe ziet als een soortgenoot... toen ik hem net had heb ik hem zo in de watten gelegd (beest had 10 eigenaren gehad in zijn korte leven... eerste levensjaar niet goed behandeld).. het was dus ook al snel zo dat hij bijvoorbeeld languit in die wei ging liggen en dat ik alles met hem kon doen... hij liet alles toe... ik dacht... goed teken.. hij vertrouwd me.. maar toen kwam ik erachter dat het steigeren dus ook was om te spelen en dat hij me dus gewoon anders zag dan wat de bedoeling was. Ik ben me toen anders gaan gedragen maar nu dit..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:29

Ja, daar ben je naar mijn mening ook de fout in gegaan door hem te laten rennen om energie kwijt te raken. Zo is het alleen erger geworden en dat bedoelde ik in de eerste post al te zeggen Zo'n pony zal zich niet veel aantrekken van een touw dat snijd oid. Met een hengstenketting is naar mijn mening zo'n probleem nog het snelst opgelost. Misschien niet zo vriendelijk, maar het is al helemaal niet vriendelijk als hij aan jou trekt, zich lostrekt en misschien wel voor levensgevaarlijke situaties zorgt. Voor hem niet en voor iedereen die ermee te maken krijgt niet. Als het probleem opgelost is kunnen jullie alsnog vriendjes worden, op dit moment wordt de frustratie alleen maar erger en het probleem neemt toe.

Die energie teveel is puur omdat hij geen respect voor je heeft. Als hij echt zoveel energie had rende die wel de hele dag op de wei.

Waarom hij geen hooi eet weet ik ook niet direct, eet hij wel zijn brokjes? Het kan wel zijn dat hij al vol zit en daarom geen zin heeft in het hooi, dan laten ze het ook liggen. Maar je zegt dat er nauwelijks gras op de wei staat?

Vervelend van die vent trouwens

edit: Verwende paarden zijn de ergste paarden die er zijn! Dat je een vertrouwensband met hem kreeg is goed maar je hebt hem schijnbaar te veel verwend en dat krijg je nu op de rekening. En dat bedoelde ik allemaal al in het eerste stukje te zeggen, misschien wat verkeerd verwoord.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:34

ja ik denk wel dat je gelijk hebt. Wat betreft dat hooi... ja er staat dus amper (tot geen) gras meer op de wei... hij eet zijn brokjes wel.

Het liefst wil ik ook nog eens zo'n halster proberen als die die ik eerst had maar niemand weet wat ik bedoel.
Daarbij zit een extra lus onder aan zijn kin en daaraan word het touw bevestigd. Als hij trekt trekt die lus strakker en met dat halster liep hij gewoon al een stuk rustiger.

Wat misschien ook nog zo is... er staan overal merries daar in de omgeving.. die heeft ie ook al uitgebreid ontdekt... Als hij weet dat we een kant oplopen waar merries in de buurt staan word ie zowiezo al veel drukker.

En dat is dus het dubbele... we zijn verder hele goede vriendjes... in de wei komt ie steeds knuffelen.. als ik boos op hem ben geworden komt hij het goed maken... hij heeft wel oog voor me maar als we de straat opgaan is dat meteen over. Dan is het.. oortjes naar voren... staart wat omhoog.. en huppelen maar. Zich heel uitgelaten gedragen... wanneer hij huppelt hoofd tussen de voorbenen gooien enz. Net een klein veulen.

Mensen zeggen dat ze hem in de wei ook altijd rond zien rennen als een idioot. Ik zie dat zelf vrijwel nooit.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:11

Het is dus een echt hengstje en daar zul je voorzorgsmaatregelen voor moeten treffen. Iig zorgen dat je hem onder controle kan houden en hij leert ook in de buurt van merrie's te luisteren. Succes ermee!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:15

Ik denk zelf dat je juist eerst met grondwerk moet beginnen. Daar kan je de basis leggen om je paard te gaan opvoeden. Je hebt het al over join-up. Ga daar eens echt mee aan de slag. Stuk afzetten dus, zodat ie iet bij de staldeur KAN gaan staan. Join up is meer als een beetje je paard opjagen, verdiep je er eens goed in, hier kan wel een oplossing liggen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:16

een stukje van 8 bij 8 meter is trouwens genoeg om mee te beginnen voor de join up. Liefst ook echt een vierkant, of nog beter, een cirkel.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:22

je mag een paard nooit voor je laten lopen dan denkt hij dat hij de leider is hoe korter je het touw pakt hoe gekker ze worden
pak een hengsteketting en doe het hoofdstel om en zorg dat hij achter je blijft lopen. laat het touw wat langer en word niet bang wil die langs geef een flinke ruk terug maar dan ook echt flink gaat die omhoog loop weg trek hem om en geef nog een ruk wat er ook gebuert laat niet los dit vergeten ze namelijk niet en dan word het alleen maar erger
zet hem niet los in de bak of de wei zo heeft die gewonnen.
longeer hem dan als die zo hyper is hoe lang staat die dan op stal? en komt die wel op de wei?
nou ik zou zegen succes ermee wat er ook gebuert probeer hem altijd 1 stap voor te zijn,
en ga eens onderzoeken waarom die zo hyper is.
krijgt die te veel eten en te weinig beweging.