vlas gevaarlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

vlas gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:55

Ik heb een haflingermerrie die alle stro uit haar stal eet. Met als gevolg een lege, gore stal, veel poep en een enorme strobuik.
Ik kreeg als advies haar op vlas te zetten. Nu hoorde ik dat vlas eerder wordt gegeten door pony's dan door paarden, met name Haflingers.
Nu hoorde ik wel eens dat het gevaarlijk kan zijn als ze het opeten.
Iemand hier ervaring mee? En eventueel andere oplossingen?

#Ymke#

Re: vlas gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:57

Al mijn paarden staan op vlas, zowel de kwpners als de shetlander. Ik merk dat een van mijn kwpners eerder geneigd is om vlas te eten dan de shetlander. Over het algemeen eet die een hapje en dan is het over.
als ze echt happen ervan eten kan het gevaarlijk zijn en tot verstoppingen leiden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:58

Ik weet niet of het gevaarlijk kan zijn. Waarschijnlijk wel als ze er echt heel veel van eten.

Die van mij eet echter alles wat los en vast zit, maar van het vlas blijft hij af. Hij roeit er mischien eens met zijn snoet door, amar daar blijft het bij.

Ik gooi er wel altijd een laagje stro overheen, maar dat is meer voor mijn eigen idee.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:59

Bij ons eten ze ook niet van het vlas hoor.
nog nooit voorgekomen..
af en toe eens een hapje maar egt eten niet hoor!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:01

OK, dank je wel voor de reactie! Ik wil het graag uitproberen of ze het eet. Maar ik ben de enige op stal die het wil gebruiken. Ik vind het zo zonde om dan een heel palet te bestellen. Straks eet ze het en dan zit ik met al die balen vlas :S Om maar 4 balen te kopen is ook geen optie, dat komen ze niet leveren en ik heb geen kar of grote auto waar het in kan.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:02

Ik doe er sowieso een kleine laag stro bij. Tegen de verveling en ik hoorde dat dat kan helpen tegen de gladheid van vlas in het begin.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:02

Ik zou een heel palet bestellen, als andere mensen op stal zien hoe superfijn spul dit is, gaat heel de stal om op vlas

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:03

vlasbaaltjes zijn niet zo lomp groot hoor. wat voor auto heb je? als je niet zo'n heel inieminie gebakje hebt gaat het wel lukken denk ik

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:04

haha! nou dat dnek ik niet er staan maar 2 pensionklanten, waaronder ik. De rest van de paarden is van de stalbaas en die hebben allemaal een amazone. En de stalbaas is nog wel es eigenwijs Kben bang dat ik gewoon dezelfde prijs moet blijven betalen als ik zelf vlas ga kopen. ALS ik al vlas MAG gaan gebruiken! Ik ga het morgen overleggen!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 16:05

Een 106

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:07

kan je geen aanhanger lenen of iemand charteren met een trailer ofzo?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:09

In een 106 kunnen makkelijk 2 baaltjes vlas :-P

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:14

maar met 2 baaltjes vlas kan je geen normale stal vullen

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 18:56

nee inderdaad
Maar goed, ik ga morgen eerst eens overleggen, ik heb er een goede reden voor want m'n meisje heeft rotstraal sinds een paar dagen , en dan kan ik vast wel wat regelen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:02

Mijn paard stond op vlas en at er van. wat een fikse koliek veroorzaakte. Staat nu weer lekker op stro.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:07

Een vriendin van mij heeft haar paard op vlas staan. Zij is hier op over gestapt omdat haar paard last heeft van het stof wat in het stro zit. Ze hoestte altijd behoorlijk en nu ze niet meer op stro staat is dit helemaal over.

Er gaan bij ons op stal steeds meer paarden op vlas over. Er staat nu ook een paard op vlas die altijd erg koliekerig was. Sinds ze op vlas staat (en dus geen stro meer eet) heeft ze geen koliek meer gehad.

Geen van de paarden bij ons op stal eet het vlas op, terwijl er toch heel wat veelvraatjes bij zitten.

Mijn paard staat gewoon lekker op stro. Maar ik heb het geluk dat ze er bijna niet van eet.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:10

Meld me hier even aan. Zodra de nieuwe stallen klaar zijn gaan wij ook over op vlas. Ben heel benieuwd.

En in een 106 kan ook op de bijrijdersstoel wel een pakje vlas Dan heb je er al 3

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:25

In een 106 kan wel meer hoor, een vriendin van mij die had laatst 4 pakken plus nog wat spullen in een Clio gestopt dus dan moet het ook in een 106 passen.

Je kunt altijd voor de zekerheid met een bloemenspuit met wat zeepwater erin over het vlas spuiten zodat het vies smaakt dan doen ze het zeker niet.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:59

MMM.. wij zouden op stal ook overschakelen op vlas. Maar dat ze het aten en dat er dus ook koliek van kan komen wist ik niet.. toch morgen nog eens even met de eigenaar overleggen.. Utah heeft al 2 x op de afgrond gebalanceerd, ik heb geen zin in een 3e keer..

(gaat nu een mug vermoorden)

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:02

wij hebben ook vlas en er zijn nog nooid rare dingen gebeurd dus geen koliek ofd.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:25

Xox schreef:
Mijn paard stond op vlas en at er van. wat een fikse koliek veroorzaakte. Staat nu weer lekker op stro.

Bij ons op stal staat de helft op vlas en de andere helft op zaagsel of stro.
Er heb 1paardje echt een verstopping gehad die kon gelijk naar de kliniek vooor second opinion en er zijn meerdere paarden die gewoon niet stoppen met eten. Dus ik kan het je niet aanraden, als je paardje makkelijk stro eet. Laat hem dan maar lekker stro eten, dat is teminste niet gevaarlijk

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:29

Volgens paardenVA kan vlas geen verstoppingen veroorzaken omdat het daarvoor te fijn is.
Bevalt ons super, de mestbult is 3x zo klein als bij stro.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:31

De mijne staan ook op vlas, ja ook een Haflinger, maar ze eten er absoluut niet van. Geloof niet dat het erg lekker is.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:33

Als je paard vlas eet, dan kan je toch gewoon een plakje stro erover verdelen? Los je het eetprobleem toch snel op?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:35

Bij ons staan ze ook op vlas, haflinger eet het absoluut niet, shetje wil ngo weleens aan hapje nemen.

Wij zijn expres op vlas over gestapt omdat het minder gegeten wordt en minder koliek veroorzakend dan als ze stro zouden eten.