kuilvoer of hooi gaan voeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

kuilvoer of hooi gaan voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:00

hallo allemaal..ik zit met een klein probleempje waar ik op stal sta,daar hebben ze momenteel kuilvoer of hooi om te voeren!!!maar nou zit in het kuilvoer regelmatig schimmel,wat ook vaak er tussen zit om te voeren.( waar de eigenaar aan stal weinig aan kan doen want je weet niet wat je koopt natuurlijk) en er is hooi,waar natuurlijk ook altijd wat stof ik kan zitten.wat balen zijn goed en wat wat minder,,,maar wat kan ik nou beter gaan voeren aan mijn paard..het kuil ruikt opzich wel lekker maar zie geregeld schimmel erin zitten wat moet ik doen..jonhndeertje

Waratje

Re: kuilvoer of hooi gaan voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:05

Als er schimmel in zit moet je het niet voeren. En als je boer bij een goede leverancier gekocht heeft kan hij slechte balen terugdoen, tenzij het door eigen stommiteit is (plastic kapot).
Persoonlijk vind ik droog hooi altijd te verkiezen boven kuil, kuil is geen paardenvoer. Als het droge hooi stoffig is kun je eventueel kijken of je het kunt uitspoelen, maar dat is eigenlijk vreselijk geklungel. Je kunt ook eens bespreken met je boer of hij geen betere kwaliteit voer kan kopen. Kost misschien wat meer, maar dan kun je tenminste veilig voeren en hoef je niets weg te gooien.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:09

waarom zou kuil geen paardenvoer kunnen zijn? het is maar net hoe je het bekijkt. Wij hebben zowel "paardenkuil" als "koeienkuil" dat van de paarden is vaak langer bij het maaien, wordt NIET gekneusd en ligt langer op de wei te drogen dan bij het gehakselde koeien kuil. Onze paarden smikkelen er van en ze raken er niet van aan de dunne (dat zie je wel bij koeien-kuil omdat daar meer suikers en maar 80% ds in zit).

Voer waar schimmel inzit eten paarden veelal niet, ik zou dan voor hooi gaan. Als hooi stoffig is is het van slechte kwaliteit of ligt het al (te-)lang, dan zou ik de stal eigenaar daar op aanspreken.

Anders kun je hooi altijd natmaken mocht je paard het te stoffig vinden.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:11

Wij voeren eigenlijk altijd kuilvoer, mijn man maakt het zelf alleen wordt het door de loonwerker in plastic verpakt. Kuil is beter, bevat meer voedingsstoffen en is stofvrij. Zelfs heel goed hooi bevat nog stof.
Dat er schimmel in de kuil kan komen is een probleem, wij hebben het ook wel eens, die stukken worden er uitgehaald en NIET gevoerd.
Het gebeurt ook wel eens dat er warme plekken in het kuil zit NIET voeren, als het niet vreemd ruikt en het is afgekoeld kan het eventueel nog gevoerd worden maar NIET warm voeren (broei).
Wat je ook voert NOOIT schimmel voeren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:09

Bij kuilvoer heeft er een omzetting plaatsgevonden. Die omzetting (fermentatie) is strikt genomen niet goed voor een paard. Dat de meeste paarden er geen problemen mee hebben, maakt het nog niet tot "perfect paardenvoer".
Als het mensen puur gaat voor de gemakkelijke opslag van verpakte balen: je kunt ook hooi inpakken, dat zet niet om en schimmel trekt ook niet door de hele baal heen als er een beschadiging in het plastic zit (tenzij het om veel beschadigingen of een grote op onhandige plek gaat).

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 23:03

ik snap allemaal wat het inhoudt en hoe het kan gebeuren..maar wat zouden jullie doen als je in zo'n situatie stond dan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:48

Is afhankelijk van waar en hoe je staat. Je kunt beginnen met praten met de boer, eventueel met andere pensionklanten samen. Geef aan dat je grote problemen ziet in de kwaliteit van het ruwvoer en dat je dat graag anders zou zien. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: hij heeft begrip voor het probleem en wil constructief gaan nadenken over mogelijkheden òf hij ziet geen probleem en doet hij dus ook niets.
In dat laatste geval heb je mijns inziens 3 opties: je legt je erbij neer en voert wat er is, je koopt eigen hooi om te voeren of je zoekt zo snel mogelijk een ander adres.
Succes ermee.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:52

als je moet kiezen tussen schimmelige kuil of stoffig hooi zou ik kiezen voor stoffig hooi dit kun je nat maken, schimmel in elk soort voer veroorzaakt vaak koliek

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:15

Ik zou zowiezo niet voor kuilvoer gaan als de mogelijkheid voor hooi er is.

Het exacte verhaal weet ik niet ik kan je wel vertellen dat de Ph in kuil anders is als de Ph in paardenlijf. Weet zo gauw geen website waar je dit kunt vinden.

De paardendrogist of de silverlinde heeft spray voor over het hooi.

Groetjes Nadia

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:34

kuil is niet echt slecht voor paarden, maar ze zeggen dat die grote balen kuil wel slecht kunnen zijn omdat daarin idd iets van een proces is ofzow.. waardoor paarden botulisme kunnen krijgen... dus ze raden het ook aan om niet uit al te grote balen paarden te voeren.... maar de kleinere en zeker wat drogere balen kuil zijn bets geschikt voor het paard , met hooi heb je in ieder geval veel sneller kans op stof en schimmels... als kuil schimmelt, is het slecht en moet je eigenlijk je baal gewoon wegdoen... het absoluut niet voeren !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:47

Botulisme heeft niets met grote of kleine pakken kuil te maken. Ook heeft het niets met de fermentatie, of met schimmels te maken. Het treedt op als er per ongeluk een dood dier (rat, vogel) mét botulisme in het kuil terecht is gekomen. Daarvan kunnen de sporen iid door het hele pak kuil trekken, en wat erger is: botulisme zie je niet. Als je niet ziet dat er een dood beest in heeft gezeten, heb je gewoon pech.

Schimmel is een ander verhaal: ik voer al jaren droge kuil (met minimaal 45% ds) zonder problemen. Meestal ontstaat op de punten van het pak (witte) schimmel, ook als het pak verder onbeschadigd is. Dat heeft te maken met de spanning die op het plastic staat. Die witte schimmel is relatief onschuldig: het is te vergelijken met de witte schimmel die op schimmelkaas (brie ed) zit. Ik haal het uiteraard wel weg, maar het is geen ramp als er eens een stukje tussen zit. Blauwe schimmel kan óók ontstaan in kuil, en die schimmel is verwant aan de blauwschimmel in Rochefort kaas. Veel scherper van smaak, en paarden zullen daar niet gauw van eten. Ook dat haal ik weg. Tenslotte kunnen er nog roodbacterien groeien op kuil, maar dan moet het wel een seizoenlang een onopgemerkte open plek in het pak geweest zijn.

De fermentatie die in kuil optreedt is alleen maar positief voor paarden. Het zorgt voor een stukje voorvertering, die bij paarden eigenlijk als mosterd na de maaltijd in de blinde darm plaatsvindt. Dat voorverteren van met name cellulose maakt dat kuil beter verteerbaar is en meer energie oplevert dan hooi. Daarbij moet je overigens niet vergeten dat je om dezelfde hoeveelheid energie/voedingsstoffen te geven aan je paard je méér kuil moet geven, omdat daar meer water in zit dan hooi. Goed droog paardenkuil bevat ongeveer 45% droge stof, hooi is 85% droge stof. Koeienkuil kan zo nat zijn dat het maar 25-30% droge stof bevat. Niet veel droger dan gras zelf dus, dat ongeveer 20% DS bevat.

Marjab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:34

Ik heb gehoord dat kuilvoer voor luchtzuigers slecht is Klopt dit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 06:56

er word werd gezegd dat luchtzuigers last zouden hebben van teveel maagzuur, kuil is al zuur van zichzelf en daar moeten ze minder op kauwen dus lijkt me best een logisch verhaal.

maagzuur word geneutrailseerd door het speeksel wat een paard aanmaakt dijdens het kauwen op voedsel, hoe mee speeksel, hoe midner maagzuur.
op hooi moet een paard beter en langer kauwen, dus zou er meer speeksel zijn om het magzuur te neutraliseren.

een luchtzuiger moet je ook zo vaak mogelijk op een dag een kleine portie hooi geven..

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:00

luchtzuigen is een stalgebrek wat voortkomt uit verveling en inks met kuilgras te maken heeft op dit moment loopt er een onderzoek naar maagzweren bij paarden en luchtzuigen met als oorzaak..... stres

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:43

ben heel benieuwd wat uit dat onderzoek gaat komen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:10

hooi nat maken? dan zit er geen stof én geen schimmel in..

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:16

@ellepel de oorzaak is waarschijnlijk stres(verveling)@OemmiejO nat hooi is een optie maar zorg dat het schimmel vrij is

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:34

ik zou voor het droge hooi gaan. Als je het stoffen echt een groot probleem vindt, kun je het te voeren hooi ook nog eerst nat maken.

Mijn vader heeft afgelopen jaar meerdere keren balen die niet goed waren weer laten ophalen. Hij had goed paardenhooi besteld. Als je dan beschimmeld spul krijgt of hooi waar veel rotzooi in zit, dan mogen ze het weer ophalen.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:41

Ik zou ook voor hooi gaan!
In kuil zit ook erg veel eiwit namelijk !

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:54

[quote="johndeertje"]waar de eigenaar aan stal weinig aan kan doen want je weet niet wat je koopt natuurlijk) quote]

Een goede staleigenaar wéét waar hij zijn hooi vandaan heeft en als het alleen maar schimmel is wat hij tegenkomt is het slim om over te stappen naar een andere leverancier.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:37

ArabStables het kan altijd gebeuren helemala onschuldig is hij niet maar dan nog kan het altijd gebeuren

ja ik zal zalf hooi voeren want ik heb het niet op kuil voer

je moet zoiezo als je kuil voer een plakje hooi per dag geven
voor kuil maken de paarden minder slijm/speksel aan
wat ze nodig hebben voor het verwerken van hun broken
met hooi is droog dus maken ze veel meer vocht aan
maar zo denk ik dus over

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:22

Ibbel schreef:
Botulisme heeft niets met grote of kleine pakken kuil te maken. Ook heeft het niets met de fermentatie, of met schimmels te maken. Het treedt op als er per ongeluk een dood dier (rat, vogel) mét botulisme in het kuil terecht is gekomen. Daarvan kunnen de sporen iid door het hele pak kuil trekken, en wat erger is: botulisme zie je niet. Als je niet ziet dat er een dood beest in heeft gezeten, heb je gewoon pech.

.

dit bedoelde ik ook..

simpel gezegd is in grote balen kuilgras dit een groot risico...
het komt niet vaak voor, maar als het voorkomt , is dat meestal bij de grotere balen, daarom zei ik dat.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:46

Waratje schreef:
Bij kuilvoer heeft er een omzetting plaatsgevonden. Die omzetting (fermentatie) is strikt genomen niet goed voor een paard. Dat de meeste paarden er geen problemen mee hebben, maakt het nog niet tot "perfect paardenvoer".
Als het mensen puur gaat voor de gemakkelijke opslag van verpakte balen: je kunt ook hooi inpakken, dat zet niet om en schimmel trekt ook niet door de hele baal heen als er een beschadiging in het plastic zit (tenzij het om veel beschadigingen of een grote op onhandige plek gaat).

mijn gammon heeft er dus wél problemen mee!!! meer rasp en gedragsproblemen. hij wordt ontzettend nerveus in het rijden en wil alleen maar hard, hard. het is voor mij maar ook zeker voor hem niet leuk, want je ziet dat hij niet lekker in zijn vel zit. dit heeft hij overigens ook van brok, dus krijgt hij ook niet meer.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:53

Ik denk dat hooi beter is omdat er minder eiwitten inzitten. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat je van hooi meer kan voeren zodat je paard langer bezig is met eten, want ze eten in de natuur zo'n 60% van de dag.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm op deze site kun je veel vinden over natuurlijk je paard houden: Je moet even naar beneden scrollen en dan op natuurlijke voeding klikken en dan vind je ook een vergelijking tussen hooi en kuil.

Ik zou je paard hooi voeren .

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:39

nou hoorde ik net van de boer dat hij geen hoo i meer heeft dus alleen kuil