Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Branca schreef:Een band met metaal deel erin, zoals je denk ik hebt.. is beter als de gewone lederen.
Maarja.. ik denk dat er verder niets tegen te doen is. Is een verslaving voor ze geworden. Sommige paarden hebben bijv wat wijdere spijlen en zetten daartussen hun tanden (kribbebijten).
Superwoman, wat verwijderen of veranderen ze met een operatie?
Marrietje schreef:Luchtzuigen is een uiting van stress op de omgeving waarin het paard leeft. Door lucht te zuigen maakt het dier een stof aan waardoor het kan omgaan met deze stress en die verlichting geeft. Als je dit proces stopt door een band om de nek te doen ben je dus eigenlijk bezig met diermishandeling. Dit klinkt hard maar is wel waar. Geef het dier veel ruwvoer (hooi) waardoor het bezig blijft, veel beweging en laat het bijvoorkeur in de wei met soort genoten lopen. Als een paard al langer luchtzuigt kunnen ze verslaaft worden aan de stof die ze aanmaken in hun lijf. Dan blijven ze het doen ook al staan ze in een diervriendelijke omgeving. Dus wees er snel bij als ze beginnen en denk er over na hoe je de omgeving waarin je paard 24/7 staat paardvriendelijker kunt maken.
superwoman schreef:Ik heb ooit een luchtzuiger gekocht, maar was eraan geopereerd.....
Die kon het dus nooit meer doen.
Misschien een optie?
Tamary schreef:Verder is luchtzuigen niet "besmettelijk" het kan zijn dat meerdere paarden het gaan doen, omdat ze allemaal op dezelfde manier gehouden worden, niet omdat ze het van elkaar afkijken.

), maar sinds ik van krachtvoer verandert ben is dat nog maar minimaal.
Marita schreef:ik had vroeger een paard dat luchtzoog. Ik heb hem toen laten opereren (stuk spier uit de onderhals). Het hielp helemaal niks. Hij bleef luchtzuigen en was daarbij ook nog mismaakt geworden (een stuk weg van de bespiering onder zijn keel. Geen succes dus. Maar goed dat ze dat niet meer doen.