Waarom kies je voor een bepaald ras?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom kies je voor een bepaald ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:00

Wat ik me nu afvraag is ,waarom kies je een bepaald paarderas?
Wat me hier opvalt ,is dat mensen een fjord kopen en hem dan kaalscheren.Persoonlijk zou ik dan een rijpony kopen.Een fjord hoort een berevelletje te hebben.
Ook worden veel zwaardere rassen alsmaar fijner gefokt zoals de merens en haflinger om ze rijtypischer te maken.Maar er zijn toch genoeg rijpony's zodat je niet de typische kenmerken van een zwaarder paardje moet wegfokken?
Ik vind het het zelfde met het arabische paard met de overdreven dish.
Ik vind het jammer dat er zoveel rassen hun typische eigen schappen verliezen .ben ik de enigste?

ILOVETARO

Re: Waarom kies je voor een bepaald ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:09

Whahah nou ik ben niet op het ras gevallen hor, ik val altijd op het KARAKTER !! :d

ILOVETARO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:10

ik hoef bijvoorbeeld geen perfect dressuur paard van 10.000 euro die bijt en nooit vrolijk is bij het poetsen, dan koop ik liever een paard van 1000 euro die altijd happy is

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:15

Ik heb zelf nog een echte ouderwetse mérens. Dus lekker breed, zwaar en stevig.

Toen ik op zoek ging naar een paard wilde ik een paard waar ik op zou passen (ik ben 1.78), dus minimaal een grote E. Het werd uiteindelijk toch een D, maar het misstaat zeker niet.
Verder moest het dier 100% verkeersmak zijn. We staan langs een rijksweg en de vrachtwagens vliegen je om de oren. Om buiten te rijden moet ik 30 minuten door veel (groot)verkeer. Elk paard kan natuurlijk schrikken en opzij springen. Mijn mérens daarintegen zal NOOIT opzij springen, omdat haar schrikreactie een noodstop en kijken is. Dit kan je je leven schelen als je klem zit tussen de vrachtwagens.
Ook wilde ik een paard wat al betuigd was, omdat ik dat graag wil gaan leren. Toevallig was ze dit, en goed ook .
Toch wil ik ook sporten en dat kan prima en vind ik ook geen 'verknallen van het ras'. Ze is een heel goed paard voor voor de wagen. Ze heeft de juiste gangen, zet zich goed in en denkt echt met je mee. Dressuur is duidelijk haar zwakke punt, maar toen ik haar kreeg was ze 11 en nauwelijks onder het zadel. Na een half jaar liep ze (ondanks dat ze vast zat en scheef was) toch haar eerste winstpuntje in de B en de L is ook haalbaar. Springen blijkt haar 'verborgen talent' te zijn voor zo'n type paard. We zijn daarmee 1x gestart en waren gelijk 1ste . Met 1 meter heeft ze totaal geen moeite. En ons record staat op 1.25 onder het zadel (en over de bakrand los ). Toch wel indrukwekkend voor een stevige koudbloed van 1.45.
Kortom: ze is gewoon heel erg veelzijdig. Omdat ze een stevige koudbloed is hoeft ze nog niet als boeren-grasmaaier te functioneren.

We zitten er nog wel een beetje over te denken om een veulen te fokken. Ik zou dan ook gaan voor een zo ouderwets mogelijke merens. Ik vind dat hele prettige paarden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:22

ik kies ook zeker voor karakter en uitstraling! mijn paard is niet echt super mooi gebouwd ofzo maar ik vind haar geweldig! dat ze alle rassen ombouwen om het zo maar te zeggen vind ik ook minder! over een heel wat jaren heb je die echte ouderwetse paardjes dan niet meer....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:29

Simpel: modeverschijnsel.
Hetzelfde als waarom je op een zeker moment met een donkerbruine meer voorstelde in de dressuurring. Om dizelfde reden zul je met een Fjord altijd drie stappen beter moeten rijden in de ring, om dezelfde punten te scoren.
Die randdebielen doen hun best maar, de tijd haalt ze onherroepelijk in.

Ik heb jaren een afzichtelijk lelijke KWPN-er gehad; dat paard had echter een superkarakter, was 300% betrouwbaar en was zo stabiel, daar kon je mee op de Dam in A'dam staan, als Ajax de cup gewonnen had. De politie kon er een puntje aan zuigen.

Op de stal waar we nu staan, staat een grote schimmel. Niks bijzonders, gewoon groot en wit. Dat dier is echter zo superbraaf, als die te koop komt,, is ze van mij, geld speelt geen rol.

De welsh-Cob die ik sinds twee jaar heb begint ondertussen bijna net zo braaf te worden, als z'n koppie guitig is. Ik heb niet speciaal iets met Welsh-Cobs, maar deze had zo'n lekker bekkie.........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:54

Ik vind t heerlijk om gewoon veel te kunnen uitrijden, dus wilde ik een rustig paardje waar je alles mee kan, ook uiterlijk vond ik wel belangrijk, ik hou wel van iets "anders". Dus het liefste een koudbloed. Haffies en Fjordjes vond ik altijd heel leuk, shires zijn nóg leuker, maar zo groot, en toen kwam ik op internet de tinkers tegen. Nou dat was pas apart, geweldig dat behang, en lekker rustig, super karakter.
Toen zijn we nog zeker 20 tinkers gaan bekijken, en geen een paard was precies zoals men de tinkers beschreef, totdat ik Mystic tegenkwam!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:47

Ik heb voor een haflinger gekozen omdat ik 'gewoon' een leuk en braaf paardje wilde. En daar voldoen ze -die ik tot nu toe gereden heb, anders krijgen we straks weer uitspraken van 'oohh maar mijn haflinger is helemaaaaaal niet zo braaf hoor, absoluut geen makke pony'- tot nu toe uitstekend aan. Echte wedstrijdambities heb ik niet (af en toe een onderling wedstrijdje) we rijden wat in de bak, springen wat en rijden in het bos. De rest van de tijd verdoet hij zijn tijd in de wei. En niet gek te krijgen (oke, oke....af en toe heeft hij zijn dagen ) echt geweldig. Ik ben ook echt niet voor al die moderne pony's, maar zolang het wat bredere type blijft bestaan hou ik me stil. Is dat niet zo....nou dan stap ik over naar een ander ras, makkelijk zat.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:01

tuurlijk heeft iedereen een favoriet ras wat iemand gewoon mooi vind om te zien, zit daar toevallig eentje bij met het karakter wat jij zoekt nou dat is dan erg mooi!
Ik denk toch dat 9 van de 10 eerst opzoek gaan naar een paard wat ze mooi vinden en dan daar de goede karakters tussen gaan zoeken.

Ook ligt het er maar net aan wat er 'in' is (zowel met ras als kleur) er is ooit een hele tinker hype geweest en dan schaffen veel een tink aan maar nu loopt de verkoop wat minder (zal ook wel door de € komen, en dit is vrijwel met ieder ras)
Eerst zag je in de dressuurring allemaal bruine paarden en afgelopen keer zag ik vrijwel alleen maar zwarte. Volgens mij volgen veel het voorbeeld van Anky

Mocht ik later tijd en geld genoeg hebben voor een eigen paard zoek ik inprecipe deze voorkeuren: betrouwbaar, bom proof op buitenritten, hoeft geen wedstrijdpaard te zijn, op z'n tijd een sprongetje. Maar voornamelijk recreatie dus ééntje waar je in de winter gewoon rustig mee naar buiten kan zonder gek gedoe (tuurlijk mag ie wel eens z'n bui hebben ) nou volgens mij kom je met deze eisen bij een hoop verschillende paarden en rassen terecht zowel warm als koudbloed. M'n voorkeur gaat toch uit naar een koudbloed denk ik maar mocht er nou een geweldige warmbloed staan die dat ook allemaal heeft kan het toch heel anders lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:50

Tja, ik kies bewust voor andalusiers omdat ik het gewoon geweldige karakterpaarden vind en ik ermee kan doen wat ik in een paard zoek. Het is een moeilijk te beschrijven iets, maar ik heb gewoon wat met die paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:04

Zelf heb ik een schimmel zonder papieren,die verzorgde ik en hebben we gekocht omdat ze zo "zielig "was.Dan hebben we nog een nprs jaarling die heb ik gekocht omdat ik op slag verliefd was .En dan verzorg ik de Haflinger van mijn vriendin, die gereden word door mijn dochter.En dat is een "oude type" zoals het noemen nog afkomstig van een stam eerst ingevoerde halingers.Maar ik vind het zo jammer dat ze steeds slanker worden gefokt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:27

Ik heb bij mijn geboorte het haf, fjord en ijsco virus al meegekregen.

Al vanaf kleins af aan trokken deze dieren me het meest.

Pluspunten zijn vooral dat ze makkelijk te houden zijn, instaat zijn en volwassen man te dragen en goedkoop in aanschaf zijn(ijsco uitgezondert).

Daarnaast houd ik wel van een beetje brutaal, ondeugend karakter.

Enfin mijn paardenbestand bestaat al jaren uit en haflinger en een fjord en in d toekomst zal de ijsco er ook wel komen

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:29

ik zelf ben niet bepaald voor het ras gevallen maar meer voor haar karakter+ haar koppie het is leuk om te zeggen dat ik een welsh a heb maar als er een een vuilnisbakkie was geweesd die op mijn weg kwam dan was ik daar net zo trots op geweesd
(dit was overigens eerst mijn verzorgponytje)

dat de paarden telkens meer "verfokt" worden snap ik ook niet...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:29

Tja, het liefst wilde ik een iberisch paard... dan vind ik zulke prachtpaarden! Maar het prijskaartje is er ook wel naar... dus wellicht dat ik me zo'n paard in de toekomst nog eens kan permiteren; maar nu ff niet

Nu had ik bij een andalusier of lusitano een schimmelkleur wel op de koop toe willen nemen, maar anders gaat mijn voorkeur toch uit naar een donkerbruin of zwart paard. Daarbij heb ik niet de voorkeur voor een bepaald ras; zolang het paard maar een compacte bouw heeft, niet te groot en een stoer koppie. Qua karakter wilde ik gewoon een nuchter paard waarmee ik lekker relaxed buitenritten kan maken; maar ik wil ook wel dressuurmatig en wellicht qua springen mogelijkheden hebben. Zeg maar een allround paard, voor zowel wedstrijden als recreatie.

Dus nu heb ik 'gewoon' een kwpn-er; een zwartbruine ruin met precies het karakter dat ik zocht, een mooie en stoere uitstraling, én de compacte bouw in de juiste proporties. Mijn lot uit de loterij zeg maar

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:38

Ik heb voor een lusitano gekozen, omdat ik het karakter he-le-maal geweldig vind! Het uiterlijk (wat ik vaak niet zo mooi vind) neem ik op de koop toe.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:42

Ik heb vroeger heel wat paarden en ponies gereden, maar ik ga toch het beste met een paard wat gevoelig is, graag wil lopen en wat bloed heeft.
Ook wil ik een paard wat lekker veelzijdig is, waar je lekker mee naar buiten kunt, een sprongetje kunt maken en dressuur rijden.
Dus als je dan op zoek gaat naar een eigen paard kom je al snel bij een arabier of kruising uit

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:23

wendytjeG schreef:
Ik heb vroeger heel wat paarden en ponies gereden, maar ik ga toch het beste met een paard wat gevoelig is, graag wil lopen en wat bloed heeft.
Ook wil ik een paard wat lekker veelzijdig is, waar je lekker mee naar buiten kunt, een sprongetje kunt maken en dressuur rijden.
Dus als je dan op zoek gaat naar een eigen paard kom je al snel bij een arabier of kruising uit

Toen ik dit zat te lezen dacht ik meer aan een kruising met volbloed... kruising met arabier kan ook, maar zeker niet aan een echte arabier... Maar ja, dan ga ik ook op de arabieren af die ik ken, en die waren niet zo veelzijdig als ik mijn paard wil hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:17

Javayo schreef:
Toen ik dit zat te lezen dacht ik meer aan een kruising met volbloed... kruising met arabier kan ook, maar zeker niet aan een echte arabier... Maar ja, dan ga ik ook op de arabieren af die ik ken, en die waren niet zo veelzijdig als ik mijn paard wil hebben.

Precies, je gaat toch af op de paarden die je kent
Degenen die ik kende waren over het algemeen wel veelzijdig (uitzonderingen heb je altijd natuurlijk).

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:20

Ik dacht juist meteen aan een lusitano
Gevoelig, wil graag lopen een heeft w.b. karakter veel bloed!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:43

Ik wou vroeger al een lieve wollige fjord Ik heb er nu 1 sinds 8 jaar, en wil niks anders meer, ik rij vooral buiten, en dat is heel goed te doen met mijn fjord. Hij is af en toe wel eens eigenwijs met buitenrijden, maar verder is hij 100 % verkeersmak, en ook zijn karakter is heel cool, hij maakt zich niet snel druk om iets buiten. De andere mensen bij ons op stal die niet alleen naar buiten durven met hun paard, rijden graag met mij en mijn fjord mee, omdat hij altijd rustig blijft, ook al is het andere paard wat meerijd gek aan het doen. Verder is hij erg goedkoop in het onderhoud (ik zou het trouwens helemaal niet erg vinden als hij wat duurder zou zijn ) en hij is nooit ziek

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:55

Van mij hoeven dat soort rassen niet zo rijtypisch, dan koop je maar een NRPSer oid als je zo graag een rijpony wil.

Ik heb shetlanders door hun geweldige uitstraling en super karakter. Ik ga ook voor de wat forsere pony's. De luxe rijtypische pony's laat ik liever staan. Dat wil niet zeggen dat ze bij mij op het land staan vol te vreten en niets doen hoor. Ze moeten wel pittig aan de bak .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:10

Vanaf jongs af aan liep ik in het circus tussen de paarden omdat ik familie had die in het circus werkte.
Dit waren allerlei soorten paarden.
*Shetlanders
*Friezen
*Arabische Volbloeden

Toch is mijn intresses blijven hangen bij het Arabsich Volbloed.
Was helemaal verlieft op dit Ras
Hun inteligentie
Hun Sierlijkheid
Hun vriendelijke Karakter
Die Sprekende Ogen.
Hun nuchtere Karakter
Ik heb op heel veel rassen gereden op een gegeven moment ging ik kijken voor een eigen paard.
Ik heb me op verschillende rassen georienteert
Maar kwam toch op het Ras waar ik verlieft op was het Arabisch Volbloed Paard.

Omdat ik wedstrijden wil rijden zeiden sommigen mensen neem een kwpnr.
Maar waarom zou ik dat doen als ik diep in me HART toch een Arabisch Volbloed wil.(alleen omdat men je aanpraat dat je niet ver komt )
Waar je net zo goed wedstrijden mee kan rijden.
Heb veel Arabsiche volbloeden gezien die menig kwpnr er uit liepen.
Deze paarden zijn veelzeidiger dan men denkt
En hebben veel in hun mars alleen de vraag is die je moet stellen heb ik de motivatie......om zo paard tot de top te rijden.
Je ziet toch dat mensen denken als ik een kwpnr koopt dan kom ik er sneller......
Je ziet het toch dat je de jury(9 van de 10 x) mee hebt als je op het ras komt die hun wil zien en dat is voor hun het zogenaamde idieale sportpaard(kwpn,holsteiner,hanoveraan.nrps)
Maar ik zie liever iemand die met hun AV een topprestatie neerzeerzet dan iemand die met een duur aangkocht nakomeling van een bekende kwpn of ander komt en dan maar denkt ik doe ht wel even want mij vaders paard kan het ook dus de mijne ook

En dit vind ik ook als men graag een fjord/halinger/ijslander wil en er dressuur mee gaat rijden.

Zo heb gelijk even een heel verhaal uitgespuugt
En ik bedoel dit echt neit minderwaardig tegen over men die een kwpnr heb maar het is gewoon een feit dat op het wedstrijd terrein vaak rare bekken worden gertokken door zowel ruiters als jury leden....

Ondertussen heb ik me eigen paard een arabisch Volbloed Z.A Barcelano en ben er helemaal gelukkig mee........

mini_bienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:14

Ik zou never nooit een paard kiezen omdat er een bepaald "merkje" aan hangt, als het niet klikt heb je namelijk helemaal niks aan dat "merkje" ik heb nooit iets gehad met haflingers, en het paardje wat ik op dit moment echt helemaal super vind is toch echt een haf! Het is gewoon het karakter...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:48

Ik heb niet echt iets met een bepaald ras. Ik 'val' meestal op de ogen. Doe moeten de (voor mij) goeie uitstraling hebben. Ik had het geluk, dat toen een vriendin mij vroeg mee rijder te worden, alledrie de paardjes daar het hebben en dat zijn 3 verschillende rassen: Shet, Belg en Arabier. Met die Arabier heb ik in het begin flink wat ruzie gehad, want die klik kwam wat later. Nu gaat het heel goed en is ze echt lief! Ik weet wat ik aan haar heb. Dat is bij die andere 2 ook zo en dat vind ik ook belangrijk, want ik weet (nu) bijna altijd wel hoe ze op iets reageren en wat ik dan moet doen.

Ik ben het wel met je eens, dat het een beetje zonde is, dat de typische raskenmerken weggefokt worden, asl het ware. Gelukkig zijn mijn 3 knollies zoals het hoort!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:50

Ik heb niet echt een lievelingsras. Wel heb ik sowieso altijd een warmbloed of volbloed. Koudbloed vind ik niet leuk, en dat klikt ook vrijwel nooit met mij. Maar een ras kan me niet zoveel schelen eigenlijk. Had een arabier, en heb nu een nrps.