Wat zouden jullie doen? (keuze uit 2 paarden)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyv

Wat zouden jullie doen? (keuze uit 2 paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:20

Wat zouden jullie doen in het volgende verhaal?
Ik ben wil zelf weer een paard. Nu heb ik er twee op het oog.

Nr 1: een 5 jarige zwarte ruin (Belgisch gefokt, met papier), braaf in de omgang en rijden. Goed aangereden L klaar. Lekker lopen. Je stapt erop en rijden maar.Een jaar geleden rontgologisch en klinisch goed gekeurd. Helemaal goed, zonder aanmerkingen. Springen alleen los. Alleen mist hij een beetje "uitstraling".
Komt ook wel omdat hij wat achterstallig onderhoud heeft Vraagprijs 4500E.

Nr 2: een 6 jarige bruine ruin (afstamming onbekend geen papieren) Alleen recreatief in het bos gecrost (laatste maanden weinig gereden). Dus dressuurmatig zou ik overnieuw moeten beginnen.Ruime gangen. Nooit gekeurd geweest. Springen nooit gedaan. Komt wel lekker vlot en wat stoerder over.
Vraag prijs 2500E.

Wat nu te doen? Ik kan bv vragen of ik nr 2 een maand op proef mag om te kijken hoe hij het allemaal oppakt( dat wordt weer lesgeld), helemaal laten keuren (weer 500 E verder??) En misschien dat ik het mezelf wel erg moeilijk ga maken?
Of gewoon niet moeilijk doen en nr 1 nemen (die eigenlijk wat boven mijn budget gaat??) en lekker gaan rijden?
(Ik heb de paarden wel gefilmd, misschien dat ik er wat van kan laten zien vanavond)

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Ik wou gewoon eens weten hoe jullie erover denken?

daffodil

Re: Wat zouden jullie doen? (keuze uit 2 paarden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:24

Een keuring van een jaar geleden zegt mij niet zoveel hoor! Dus dat zou ik niet mee laten wegen in je beslissing. Welk paard klikt beter?? Als ik je bericht lees, lijkt het mij dat je zelf meer voelt voor de tweede. Ik kan niet opmaken uit je bericht welk niveau je zelf rijdt, maar in het geval je nog niet zo heel lang rijdt zou ik voor nr 1 gaan, heb je zelf al behoorlijke ervaring neem dan de uitdaging van nr 2! Het verschil kun je dan mooi in lessen steken!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:25

Ook als je voor nummer 1 kiest laat hem dan alsjeblieft keuren bij je eigen dierenarts er wordt zoveel gerommeld met keuringen dat je niet op een keuring die er al bij zit moet vertrouwen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:25

Zo van deze tekst zou ik gaan voor nummer 1. Ik zou gewoon lekker eens gaan proefrijden op beide paarden. Je moet een klik hebben.
Toen ik naar een paardje ging zoeken, heb ik ook een paard dat zeker beter was dan mijn paard laten staan. De klik was er niet. Dus volg je gevoel!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:27

Ik zou paard 2 eerst laten keuren. Hij is een stuk goedkoper als paard 1, dus een keuring moet er wel af kunnen. Misschien kan je met die verkopers afspreken elk de helft van de keuringskosten. Of dat zij het betalen als het paard niet wordt goedgekeurd.
Als ik het zo lees vind je paard 2 leuker, dan zou ik (mits goedgekeurd) daarvoor gaan. Kwa dressuur kan je hem nog naar je eigen hand zetten, bij paard 1 moet je de knoppen allemaal nog zoeken.

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:39

Nr 1 staat wel bij een stal waar ik de mensen vertrouw (en die best een goede naam hebben)wat ze verkopen. Dus ik word niet genaaid (sorry)waar ik bij sta en anders zou dat niet slim zijn van ze. Gister mocht ik ook mijn gang gaan met dat paard) En hij knapt denk nog wel op, lichaam, vacht enz..

Nr 2 bij een particulier die er verder weinig verstand van hebben. En weinig moeite doen bv met rijden of afspreken...ze ging bv ook niet galloperen en ik kwam er niet zo goed achter waarom? Hij kantelde bv heel veel zijn hoofd..

Ik rij al een tijd en ben wel wat gewend. En ik heb een goede instructrice! Dus in nr 2 zit meer uitdaging. Maar strak is het een draak van een paard!
Ik zou ze inderdaad allebei wel laten keuren maar de eerste geloof ik echt wel dat de foto's goed zijn.
Ik heb op allebei al gereden op nr 1 zelfs al 2 keer. Bij allebei is er wel een klik.
Op nr 2 zou ik nog wel een keer willen kijken met mijn instructrice. Maar ik denk dat er met die mensen niets af te spreken valt, maar ik kan het proberen toch?
Ik zal proberen de filmpjes er op te zetten of foto's.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:10

Je moet gewoon lekker je hart volgen Ga voor het paard waar je het meeste bij voelt. Wat de foto's van nr. 1 betreft: in een jaar tijd kan er heel veel veranderen in de botten. Ik zou hem hoe dan ook laten keuren> zowel van binnen als van buiten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:29

Ik denk ook dta je een klik moet hebben met een paard, anders hoef je er zowiezo niet voor te gaan imo. Het komt nu een beetje over alsof het gebruiksvoorwerpen zijn. Papieren zijn nou niet echt boeiend aangezien het een ruin is. Dus ik zou kijken met welke van de twee je een klik hebt. En heb je dat bij geen van beide, zoek dan gewoon door. En heb je dat wel bij een van de twee, dan wordt die het dus! Wel laten keuren. (ook die 1e)

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:43

er staat in 1 van de berichten dat je misschien een afspraak kan maken met de eigenaar voor het delen van de keuringskosten?!
ik kan me niet voorstellen dat een eigenaar dat wil,
wij hebben ook een (handel)stal maar als kopers willen keuren kan dat altijd, maar op hun kosten...

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:45

Ik zou nummer 2 kiezen, ik hou meer van paarden waar een uitdaging in zit. Maar ik zou hem wel eerst op proef nemen jah. Zo kun je dr ook achter komen hoe hij het oppakt. Maar het is jou keuze, als je meer van paarden houden die wat rustiger zijn en al heel wat kunnen moet je nummer 1 kiezen. Maar ik zou ze altijd eerst laten keuren bij je eigen dierenarts voordat je ze koopt!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:27

ik heb beide paarden van mij niet gekeurd.. en heel bewust ook... keuringen zeggen lang niet alles. hij kan nu goed zijn, maar een jaar verder kan er zo slijtage zijn ingerold.. ookal is het rontgonologisch.. er kan ieder moment iets veranderen..

maar goed.. nr 1 vind ik vrij prijzig.. achterstallig onderhoud zou ik over struikelen.. tuurlijk kan je er door heen kijken en er nog wat van proberen te maken.. maar als je zelf al zegt datie uitstraling mist.

nr2 kan misschien nog wel nix.. maar is ook nog jong. jij vind zelf de uitstraling veel beter en hij is ook nog eens bijna de helft goedkoper. ik heb mijn paard op zijn 15e nog heel veel aangeleerd.. dus moet een 6 jarig paard toch ook kunnen..

je weet bij nr 1 ook niet hoe hij zich gaat ontwikkelen bij jou.. dat kan ook een draak worden.. het kan ook zijn dat dat paard doordat hij uitstraling mist niet de gewenste resultaten met wedstrijden haalt..

je moet bj jezelf nagaan wat je belangrijk vind aan een paard... en een maand op proef?? dan ken je dat paard lang niet goed genoeg.. ik vind niet dat je op basis van 1 maand een paard kan beoordelen.. maar das mijnmening.. bij mij liep mijn paard pas na een jaar...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:39

Als ik 'n paard koop, dan moet ik iets hebben van - DAT IS 'M!
Bij twijfel laat ik 'm staan....

Bij de eerste zocht ik een braaf gereden ruin en niet bruin...
Ik kwam thuis met een groene bruine merrie....
Heb er nog nooit spijt van gehad.

Ik heb nog meer paarden, maar vond dat wel een mooi voorbeeld.

Dus misschien dat je beter nog even verder kan zoeken.

Het verschil tussen die 2 is ook zo groot. Zou dan toch voor nr 1 gaan
Bij de 2e kunnen nog heel veel kosten bij komen hoor. Dus denk eigenlijk niet dat hij goedkoper is..

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:43

Als ik jou was zou ik de dingen goed op een rijtje zetten. Zowiezo allebei de paarden laten keuren, hoewel het een momentopname is. maar zo kom je wel te weten wat de lichamelijke staat van het paard is, wat voor hoest ie heeft en dergelijke. dit soort dingen kun je ook zelf doen als je er ervaring mee hebt maar een dierenarts kan natuurlijk specifieker luisteren en kijken. En zoals eerder gezegd, een klik is heel belangrijk. Je paard kan nog zoveel uitstraling hebben maar als je er niet helemaal mee overweg kan ziet het geheel er gewoon een heel stuk minder mooi uit. En bij paard nummer 1, is dat achterstallig onderhoud in de vorm van niet perfect getoileteerd of heeft ie een slechte vacht en hoeven en dergelijke? als het eerste het geval is kun je er nog heel wat moois van maken met een beetje kundigheid in het toiletteren. en met goede lessen kun je er heel wat meer uithalen dan er nu misschien uitgehaald wordt. Als ik het zo allemaal hoor zou ik lekker uitgebreid een paar keer rijden met beide paarden en dan goed naar jezelf kijken welk paard het meest overeenkomt met wie jij bent, of wat jij van een paard verwacht. Ik zou paard 1 nemen, maar of jij dat ook zou doen ligt helemaal aan jou.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:22

ik zou zeggen geen van beide.
de 1ste gaat boven je budget zeg je al.
de 2e geeft je ook geen goed gevoel want je hebt het nu al over gekanteld lopen ed.
verder zoeken naar een paard die je en kunt betalen en die je zonder twijfel aanstaat.
hou er rekening mee je koopt een paard voor jaren,met en zonder goed gevoel!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:42

Ik ga mee met Mariska32. Geen van beide. Je hebt niet zoiets van "dit is hem".
Er zijn zat leuke paarden te koop die voldoen aan je eisen.

Keuren zou ik sowieso altijd doen, ook al koop je van familie (bij wijze van spreken)

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:46

Is het niet juist zo dat ze bij allebei dacht ' dit is hem'? want anders hebben jullie inderdaad gelijk natuurlijk. koop geen paard waar je niet helemaal zeker van bent.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:48

ik zou dan gaan voor nummer 1 denk ik, maar je moet natuurlijk gewoon kijken met welke het "klikt" heb je dat niet zal je nooit iets krijgen met het dier, dus dan denk ik dat je beter verder kan kijken dan deze 2 , het zijn ten slotte niet de laatste 2 op aarde !

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:16

Het klinkt misschien raar wat ik nu ga zeggen.
Ik heb zelf net een nieuw paard waar ik een hele goede koop aan heb gedaan.

Maar zolang je twijfelt over 2 paarden zou ik lekker even verder kijken.
Volg je verstand en gevoel bij de koop.
En wordt op slag verliefd.
Ga voor het 'wow!-gevoel"
Daarmee bedoel ik dat als je hem of haar ziet je meteen weet dat je die wilt hebben.
Er staan zoveel paarden te koop op het moment joh.

Even een tip die je echt moet opvolgen:

laat je toekomstige paard voor de aankoop keuren.

En dan nog iets,als het paard word afgekeurd zijn de kosten voor de verkoper,wordt ie goedgekeurd zijn ze voor jou.

Doe even wat onderzoek voor je op de koop van een paard overgaat en val je geen buil (ik bedoel dit goed,maar heb zelf ook een stomme fout gemaakt met mijn vorige paard...)
klinisch en/of rontegologisch.

oja,ik lees net iets vreemds in dit topic.
keuren kun je niet zelf doen,tenzij je een bevoegd VA bent.
Laat dit absoluut door een expert doen hoor.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:44

Ik zou ook geen van beide doen, je moet toch een aantal jaar vooruit met een paard en als je niet zoiets hebt van ja dat wordt hem lijkt het me al geen goed begin.
Je moet er sowieso meer positief dan negatief in zien.

Een keurings rapport van een jaar oud heb je idd al niets meer aan, het is niet voor niets dat de verzekering een rapport van maximaal 3 (of 6?) weken oud wil hebben.
In een jaar kan er teveel veranderd zijn dus die 500 kan er nog eens bovenop komen.
En een paard voor 4500 verkopen met wat achterstallig onderhoud vind ik eigenlijk ook not done, voor dat geld heb je hele leuke paarden zonder achterstallig onderhoud.

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 22:49

Ik heb nu al een hele hoop paarden gezien/ gereden en dit waren de eerste 2 waar ik gelijk een klik mee heb!!!! DUs Grandmommy heeft dat goed gezien, anders zou ik er niet zo over nadenken. En ik zie ze ook niet als gebruiksvoorwerpen want dan had ik em kunnen kopen en kunnen denken "ach als het niets is dan verkoop ik em weer"want zo zit ik niet in elkaar! En papieren maakt me geen bal uit. Dat Belgische papier zegt mij ook niets en die andere heeft niet eens wat.

Nr 1 met rijden, zijn karakter en lekker mee te werken, te vertrouwen. Met wat meer aandacht , verzorging knapt hij als snel op denk. En ik geloof niet dat dit een draak van een paard gaat worden. Ik heb em nu al in verschillende omstandigheden gezien maar geen stap verkeert. En hij heeft al wat wedstrijden gereden en is dus L startgerechtigd.
Minpunt: de prijs (tenminste voor mijn budget) maar in verhouding tot wat ik allemaal al gezien heb weer niet.

Nr 2 op de manier waarop hij daar liep, zo van daar ben ik. . Maar misschien was het omdat hij zowat al een maand stil stond.En meer uitdaging om daar iets van te maken
Minpunt: gaat hoop tijd in de vorm van les/geld kosten en misschien hoop ellende. Eerst afwachten wat de keuring zegt. Lastig contact te maken met de eigenaren.

En inderdaad ze zijn niet echt te vergelijken, daarom is het nu zo lastig.

Kijk ik snap ook wel dat je in een maand geen paard leert kennen maar toch wel iets beter als maar een paar keer kijken.
Met de eigenaren van nr 2 krijgt ik slecht contact (niet reageren op mail/ telefoon sms) dat is het lastige en als het nou dichtbij was zou ik elke dag kunnen gaan kijken.

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Misschien is het toch beter om nog wat rond te kijken, maar ik ben al een tijd bezig en al hoop gezien (waarvan deze 2 de klik hebben) om nog wat meer vergelijking materiaal te hebben.
De foto's/film lukt mij niet dus dat komt nog.

Mandyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 23:02

Citaat:
oja,ik lees net iets vreemds in dit topic.
keuren kun je niet zelf doen,tenzij je een bevoegd VA bent.
Laat dit absoluut door een expert doen hoor.

Dit zal ik wel over het hoofd gezien hebben maar ik laat ze in ieder geval keuren en door een andere (mijn eigen) dierenarts. Foto's zijn inderdaad niet meer geldig voor een verzekering.

En dat heb ik al eerder gehoord ja dat als hij afgekeurd is dat de kosten voor de eigenaar zijn.
En het verleden van nr 1 is helemaal bekend van nr 2 is het allemaal wat vaag.
Ik ben al eens onderuit gegaan hoor met een paard...toen dacht ik ook van "ach dat gaat wel over, dat krijg ik er wel uit..."na 3 jaar was ik het zat....karakters kan je niet veranderen alleen mee om proberen te gaan. Dan kan het nog zo'n mooi paard zijn maar als je er niets aan hebt.....

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:22

haha, over dat keuren, dat heb ik waarschijnlijk gezegd en dat is dan niet goed begrepen. Je kunt zelf nooit de DA vervangen, maar sommige onderdelen kun je zelf wel enigszins beoordelen. je kunt een buigproef doen, al zal een DA het altijd specifieker kunnen beoordelen. voor een goede keuring moet je echt bij de DA terecht, maar zelf kun je ook al goed kijken hoe het met de lichamelijke staat van het paard is. maar misschien begrepen jullie hieruit dat ik vond dat de keuring van de DA dan niet nodig is. daar ben ik het niet mee eens want ik zou hoewel ik zelf altijd kijk, ook altijd de keuring laten doen door de DA

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:30

ook een buigproef is niet raadzaam om zelf te doen....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:38

Toen ik je eerste stukje las dacht ik: neem nr 2, zit meer uitdaging in en past beter bij je budget, met het verschil tussen beide paarden kun je wel goed les nemen, en keuringskosten heb je voor beide paarden.

Maar als ik je andere reacties in dit topic lees.. zoals dat je al een een vervelende ervaring hebt gehad met de aanschaf; Als je met paard nr 1, ook een 'klik' hebt en je denkt dat je er nog wat leuks van kunt maken EN je redt het financieel? Neem die dan! Je weet het nooit zeker, maar in dit geval ken je zijn verleden, je kunt meteen leuk aan de gang (of zit er onvoldoende uitdaging in een L-paard voor jou?). Hij heeft een goed karakter en je kunt hem vast wel op proef nemen als je al goed contact hebt met de verkopers.

Als de verkopers van nr 2 helemaal geen moeite doen, tja, daar kun je verschillende conclusies uit trekken, maar in ieder geval zijn er zat verkopende partijen die jou graag een paard zouden willen verkopen en daar ook best wat moeite voor willen doen!!

Als je blijft twijfelen is er maar 1 goed advies: beide paarden laten staan en verder zoeken tot je echt zeker bent van een paard!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:22

Citaat:
Nr 1 met rijden, zijn karakter en lekker mee te werken, te vertrouwen. Met wat meer aandacht , verzorging knapt hij als snel op denk. En ik geloof niet dat dit een draak van een paard gaat worden. Ik heb em nu al in verschillende omstandigheden gezien maar geen stap verkeert. En hij heeft al wat wedstrijden gereden en is dus L startgerechtigd.

Minpunt: de prijs (tenminste voor mijn budget) maar in verhouding tot wat ik allemaal al gezien heb weer niet.

Nr 2 op de manier waarop hij daar liep, zo van daar ben ik. . Maar misschien was het omdat hij zowat al een maand stil stond.En meer uitdaging om daar iets van te maken
Minpunt:
gaat hoop tijd in de vorm van les/geld kosten
en misschien hoop ellende. Eerst afwachten wat de keuring zegt. Lastig contact te maken met de eigenaren.

Volgens mij weet je het wel...