Waarom wel/geen Mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoopy19

Waarom wel/geen Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 23:35

ik vraag mij eens af waarom eigenlijk wel of geen mexicaanse neusriem gebruiken? Ik heb er 1 gekocht, voor het springen vind ik het zowieso erg mooi en sjiek staan.. Ik heb hem nu 1 x gebruikt en mijn paard loopt er goed op.. Maar nou zei een stalgenoot van mij waarom in godsnaam een mexicaanse neusriem bij dat paard..

Chrissetje

Re: Waarom wel/geen Mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:03

ik dacht dat het een bepaalde druk gaf op de neus als je trok...

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:06

Ja en ze kunnen de mond daardoor ook niet openen ofzo toch?
Ik vind het echt 'stom' als iemand een mexicaanse neusriem aanschaft omdat ie het mooi vind staan. Maar goed.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:09

Margon schreef:
Ja en ze kunnen de mond daardoor ook niet openen ofzo toch?
Ik vind het echt 'stom' als iemand een mexicaanse neusriem aanschaft omdat ie het mooi vind staan. Maar goed.

ik zou het niet weten..
ik vind het ook stom ja,
maar waarschijnlijk wist ze de werking er niet van

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:15

Tja het is idd niet handig hem alleen aan te schaffen voor het "mooie" maaaaaar zolang hij los zit heeft hij totaal geen functie en zal hij niets doen en kan je net zo goed zonder neusriem rijden.

Veel mensen gebruiken hem helemaal verkeerd. Als je hem strak doet geeft hij een bepaalde druk op de neus wat vooral bij hete paarden in het parcours erg handig en fijn kan zijn. Zelf heb ik hem bij leys jaren gebruikt dagelijks ook bij dressuur. Hij was altijd nogal drammerig en dan niet in de mond maar in zijn lijf. Met deze neusriem merkte ik echt verschil. Nu rij ik weer met de gewone.

Zorg dat hij goed zit en op de juiste plekker druk geeft.
Afbeelding zo hoort hij dus niet maar hebben de meeste hem wel zitten.

Succes

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:45

ik wet wel de werking ervan, maar hij treedt ook pas in werking wanneer ze de mond openen...
Ikheb hem hoger zitten als op die foto hierboven dus..
Ze loopt er wel echt heel fijn op..
Ze heeft een laag gehemelte, mischein is er met deze neusriem op een andere plek druk, dat ze dat ook fijner vindt? want met die engelse neusriem merk ik dat ik die niet zo strak moet doen anders knelt haar dat te veel allemaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:49

Ik heb er een omdat ik het mooi vind staan!
Hij wrkt pas als het paard de mond open doet, anders werkt hij net als elke andere neusriem (niet dus) Ik trek hem ook niet strak aan.

Mensen die het zielig vinden, wat denk je dan van een aansnoerneusriem die soms zo hard wordt aangestrokken dat het paard de mond niet meer open kan doen?

Mijn paard kan met elke neusriem (ook de mexicaanse) z'n monde gewoon opendoen.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:30

Anouar15: Ben ik het mee eens!

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:27

Ik heb er geen verstand van maar is het niet bij elke neusriem zo dat er een druk op de neus komt te staan wanneer het paard de mond opend?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:15

Ik heb mijn paard ook een tijd met mexicaanse gereden, maar dan alleen op de wedstrijden (dressuur) ze wordt namelijk wel eens heet, en dan na de eerste galop is ze nauwelijks nog te houden.... maar dat is dus niet altijd, en alleen op wedstrijden... heb een paar keer met die neusriem gestart, en het ging gelijk een heel stuk beter......maar ik heb m ook niet erg strak..... kan nog makkelijk mn vinger er tussen doen.... het zit bij mij ook meer tussen mn oren, en dat hete van haar komt door mijn spanning...... Maar ik heb idd. ook wel eens een opmerking van iemand erover gehad.... maar als je m niet te strak doet, is het het zelfde als een normale neusriem....

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:01

bij mexicaanse komt er meer druk te staan en werkt scherper in dan.

ik vind dat het allemaal zonder poespas moet kunnen, heb je een heel lastig paad (heel heet bv.) en je kan het ecfht niet anders oplossen, dan pas naar een andere pit of neusriem grijpen!

ik zou dus lekker met je oude neusriem blijven rijden!
en zeker neit voor de mooi omdoen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:09

En als we nu eens zonder neusriem gaan rijden

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:24

zou ook een oplossing zijn, zonder sperriem vind ik zelf ook fijner en mn neusriem zit niet zo loeistrak.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:39

Ik heb ook een mexicaanse neusriem met springen. Ik doe het vooral omdat hij zich met springen wel eens lang wil maken of er tussen uit piepen, dan heb ik toch net dat beetje meer te vertellen dan met een normale neusriem.
Laatst bijgewerkt door sidneey op 18-10-05 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:43

voor lang maken haal jij er meteen een andere neusirem bij???

neem een goede intructeur en leer je paard beter bij elkaar rijden!!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:48

xx_Irisje schreef:

Nou Nou, zelfs hele ervaren ruiters lossen dit op door met deze neusriem te gaan rijden. Met name in de springsport is dit te zien.

Het allerbelangrijkste vind ik dat je heel goed weet hoe je deze neusriem gebruikt! Te los is ook niet goed. En niet te laag!
Veel mensen onderschatten de werking van deze neusriem.
Ik denk ook dat veel mensen het alleen maar gebruiken omdat het zogenaamd mooi is tja dat vind ik ook belachelijk!
Voor sommige paarden kan het een uitkomst zijn maar zoals xx_irisje al zei neem een goede instructeur en leer ermee omgaan!

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:51

xx_Irisje schreef:

Dat doe ik ook wel hoor heb ook les. En nee niet gelijk, heb ook met de normale neusriem gereden, toen op advies van instructeur een mexicaanse neusriem gepakt, en merk wel dat het me veel helpt. Loopt makkelijker rond(en bijelkaar), en trekt minder vaak weg. Dus zomaar doe ik het nou ook weer niet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:09

Dan is het goed

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:15

Eigelijk moet je elke neusriem als een hulpmiddel zien. En niet als iets dat standaart aan een hoofdstel hoort te zitten.

Even offtopic, maar wel over neusriemen. Kan iemand mij vertellen waarom de KNHS een neusriem verplicht steld?
Gewoon een vraagje.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:26

ik vind het altijd zo vreselijk overtrokken die reacties op de mex. neusriem. Het is een neusriem, geen prikkeldraad! Houd het paard z'n mond dicht is er gelijks niks aan de hand. Probeert hij z'n mond open te doen voelt dat wat minder prettig, nou jeetje wat erg zeg. Ik rijd met een aansnoerneusriem, en die zit, jawel, aangesnoerd. Nou niet zo strak dat het niet strakker kan, maar toch wil ik daar geen 2 vingers tussen kunnen doen. Dan opend hij ook z'n mond niet hoor. En dat zit er ook met een reden, ik heb vrij grote sterke paarden, en dan zit je niet te wachen op een paard wat het bit vast pakt. Niks ergs aan. Een mex. neusriem is precies zo iets. Mensen kopen ook een aansnoer neusriem omdat die veel mooier zijn dan die dunne dingertjes, dus waarom geen mex? Zo scherp is het heus niet.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:37

hahaha lees het net terug en moet zeggen dat ik grover overkom dan ik bedoelde.
Ik gebruik een aansnoer neusriem omdat die als ze strak zitten toch prettiger zitten dan een gewone hoge neusriem die strak zit. Als ik zou willen kon ik hem nog wat gaatjes strakker zetten, maar dat valt bij mij onder beulerij.
Zo denk ik dus ook over die mex. neusriem. Gewoon niet te strak en er is niks aan het handje, heb je een hele mooie neusriem, toch?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:38

ik heb hier dus echt heelemaaaal geen verstand van, waarom moet hij perse op zo'n plek zitten? wat gebeurt er dan als hij te laag zit? niet dat ik hier mee ga rijden hoor, ben gewoon benieuwd!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:39

Lager op de neus 'zweeft' het neusbeen. Als daar verkeerde druk op komt kan het makkelijk breken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:15

brrr... ik zal het onthouden, bedankt voor je uitleg!

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:24

sherwood schreef:
ik vind het altijd zo vreselijk overtrokken die reacties op de mex. neusriem. Het is een neusriem, geen prikkeldraad! Houd het paard z'n mond dicht is er gelijks niks aan de hand. Probeert hij z'n mond open te doen voelt dat wat minder prettig, nou jeetje wat erg zeg. Ik rijd met een aansnoerneusriem, en die zit, jawel, aangesnoerd. Nou niet zo strak dat het niet strakker kan, maar toch wil ik daar geen 2 vingers tussen kunnen doen. Dan opend hij ook z'n mond niet hoor. En dat zit er ook met een reden, ik heb vrij grote sterke paarden, en dan zit je niet te wachen op een paard wat het bit vast pakt. Niks ergs aan. Een mex. neusriem is precies zo iets. Mensen kopen ook een aansnoer neusriem omdat die veel mooier zijn dan die dunne dingertjes, dus waarom geen mex? Zo scherp is het heus niet.

Hier ben ik het mee eens!