waarom geld vragen voor bijrijdpaard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

waarom geld vragen voor bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:55

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-25 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

bonnielove

Re: wie kan mij helpen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:58

robin_love schreef:
Ik zit al heel erg lang met een vraag, en ik hoop dat iemand mij het antwoord kan geven!

Er zijn dus mensen die berijders of verzorgers voor hun paarden of pony's zoeken omdat zij er zelf niet genoeg tijd voor hebben. Dus dan komt het er op neer dat de berijders en/of verzorgers het werk voor de eigenaar van het paard doen. Maar.. Die eigenaars vragen dan ook een bijdrage, ik snap niet waarom! Want andere mensen doen het werk voor hun, geven hun paard beweging, en doen de klusjes enzo! Waarom vragen ze dan geld? Omdat dan hun spullen worden gebruikt? Ik snap het echt niet.. Er zijn zoveel paardengekken die graag iemand anders paard zouden willen rijden, en die eigenaar die kan het hulp wel gebruiken.. Waarom dan geld vragen?

Ik hoop dat iemand mij het antwoord kan mailen. Eigenlijks vind ik het gewoon brutaal van de eigenaars dat zij geld durven te vragen aan iemand die VOOR hun het werk doet..

nou het is hun paard en zij moeten er voor betalen en jij maakt er gebruik van dus een kleine bijdrage kan ik me best voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:59

/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-25 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:02

mensen die geld vragen, verhuren hun paard aan jou.jij least hem zeg maar.ook zijn er mensen die hun paard alleen niet kunnen betalen, daarom gaan ze op zoek naar iemand die ook geen paard volledig kan betalen, maar die niet alleen op manegepaarden wil rijden en eventueel ook wedstrijden wil rijden. er zijn ook mensen die geen bijdrage verwachten, maar ook niet van jou verwachten dat je stallen gaat mesten, alleen rijdt en verzorgt op de dagen dat zij niet kunnen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:07

Dat is nou economie

De vraag is groter dan het aanbod, wat betekent dat er meer mensen zijn die een verzorgpaard willen, dan mensen die een paard hebben en een verzorger zoeken. Kortom, dan kunnen ze er geld voor vragen, want er zijn toch mensen die dat er voor over hebben

Zouden er nou maar weinig verzorgers zijn en heel veel paarden die een verzorgster nodig hebben (meer aanbod dan vraag), dan zouden wij als verzorgers er zelfs geld op toe kunnen krijgen (Dat was 10 jaar geleden het geval voor mij )

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:12

Ik vind het wel logisch dat je ervoor moet betalen. Jij gebruikt immers hun spullen. En als je op de manege wilt lessen moet je er toch ook voor betalen?

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:39

Ik vind het maar raar hoor.
Ik ben blij al is er iemand die zeg maar kan komen wanneer ik niet kan.
En ik hoef er geen geld voor, het is mijn pony ik heb hem gekocht en de kosten zijn gewoon voor mezelf, al kon ik het niet betalen had ik het ook zeker niet gedaan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:49

De reden waarom mensen een bijrijder willen hebben kan heel verschillend zijn.

Ik sta op een stal waar complete verzorging is. Dus klusjes doen is er niet bij. (op zadel en hoofdstel onderhoud na dan)
Ik vraag de helft van de stallingskosten, omdat hij dan naar binnen kan, en dit voor mijn rijdsters makkelijker is (vacht enzo)
Ik moet wel zeggen dat het een pony is waar ik zelf niet op rij.
Ik was opzoek naar iemand voor 4 dagen in de week, en in de vakantie's zoveel ze willen.

Nu heb ik geen bijrijdster kunnen vinden dus staat de pony de hele winter dag en nacht buiten, en dus 2 verzorgsters (zussen) erbij. Ook voor die 4 dagen.

Ook ken ik mensen die een bijrijdster hebben puur omdat ze te weinig kunnen, en wees eerlijk een bijrijpaard is een stuk goedkoper dan een eigen paard.

Urielle

Re: waarom geld vragen voor bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 02:06

Hier is al een topic over bij Verzorgpaarden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:22

Idd vraag en aanbod!

Ik vind wel dat als je geld vraagt van een bijrijder, dat die bijrijder dan ook wel de vrijheid krijgt om regelmatig, dus op vaste tijden op je paard te rijden, en niet alleen als het je zelf zo uitkomt. Dan staat het gelijk aan het huren van een paard, en omdat het meestal goedkoper is (bijrijder zijn ipv huurder) moet je ook wat klusjes doen...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:48

Als iemand af en toe bij springt om mijn paard voor me te doen, dan zal ik ze echt geen geld vragen, want dan helpen ze me uit de brand.

Maar als ik mijn paard een vast aantal dagen per week uit handen geef als bijrijpaard, dan vind ik het heel normaal dat de 'huurder' een evenredig bedrag betaald; want op die dagen is het 'hun paard'. dus als mijn paard op een stal staat waar 300 euro per maand gevraagd wordt, en iemand doet mijn paard 3/4 dagen in de week vast, vind ik het niet meer dan normaal dat diegene de helft van de stallingkosten deelt.

Dat is nog steeds goedkoper dan een eigen paard hebben, en voor manegelessen betaal je ook.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik als ik een bijrijden zocht voor mijn paard ik daar geen geld voor zou vragen, liever een fijn en betrouwbaar iemand, dan iemand die me betaald. Ik heb het geluk dat mijn zus in de toekomst mijn bijrijder gaat worden, dus bij mij is er zeker geen sprake van geld vragen. In ruil voor een ritje mag ze die dag ook mijn stal uitdoen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:48

Je hebt wel gelijk als je zegt dat je dan ook klusjes voor hun doet, maar ik denk toch dat je anders moet zien.

Ik ga naar mijn pony toe en ga daar dus uitmesten verzorgen en rijden dan is het toch logisch dat als jij die dag mijn pony zou doen dat je dus dezelfde klusjes doet die ik ook zou moeten doen.

Je hebt dan wel alle vrijheid in poetsen en rijden en dat is voor jou een hobby dus dat je dan ook moet uitmesten dat hoort er dan bij.

Als je op een manege gaat rijden dan betaal je meestal best een hoop geld en dan zit je meestal op een robot paard die alles al weet.
Dat zijn dan toch de verschillen dat je dan op een pensionpaard kan rijden en niet op de tijd hoeft te letten of je er al een uur op zit of niet.

Ik vind het wel normaal dat je als eigenaar niet de hoofdprijs vraagt,
ik vroeg bij mijn vorige paard een bijdrage van stalling delen door 30 dagen en dat betaalde ze mij per keer dat ze erheen ging.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:02

Ik sta op een zeer luxe stal met alle faciliteiten. Er hoeft dan ook niks aan de stal gedaan te worden. Alleen de eleuke dingen. Verzorgen en rijden.
Ik vraag wel een kleine bijdrage. Het is niet veel maar wel wat. Dan heb ik meer zekerheid dat ze op de afgesproken dagen komen of even afbellen als ze niet kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:07

Ik denk dat het helemaal aan degene is van wie het paard is of hij er geld voor vraagt of niet. Ik heb zelf twee paarden, en een bijrijder bij mijn oudere merrie die er drie dagen in de week op rijdt. De bijrijder heeft zelf een jaarling en zou dan dubbele kosten hebben als hij voor mijn paard ook zou moeten betalen, en dat geld heeft hij op dit moment niet. Hij kan heel goed rijden, kan fouten oplossen die ik er in heb gereden, kan harder met haar werken dan ik dat op dit moment kan (heb RSI en slijmbeursontsteking in mijn rechterschouder). Mijn paard voelt goed als hij heeft gereden, is soepel en tevreden. Voor mij een win-win situatie, hij kan rijden, en ik krijg een soepel paard. En zolang het financieel haalbaar is, waarom niet?

Op het moment dat het financieel voor mij niet meer mogelijk zou zijn om beide paarden te kunnen onderhouden, zou mijn eerste keuze zijn voor een betalende bijrijder voor mijn oudere merrie. Puur omdat ik haar niet kwijt wil, paarden nu eenmaal veel geld kosten, en je normaal bij een manege ook er voor zou moeten betalen om te kunnen rijden.

Er zijn ook bijrijders die eisen dat ze betaald worden om je paard te mogen rijden. Dat zou ik dan alleen maar doen als mijn paard echt geschoold word, en verder wordt gebracht in zijn sport. Doorgaans zijn dat ruiters die al wat successen op hun naam hebben staan, en doorgaans worden ze gevraagd of ze het paard willen rijden, en hoeven ze niet te smeken om een bijrijdpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:01

Ik snap best dat als je heel veel komt rijden, dat er een kleine! bijdrage gevraagd wordt, het is immers niet jou paard, en iemand anders moet er wel voor betalen! Maar als je 1/2 keer per week komt rijden, en dan ook nog klusjes doet, vind ik opzich een bijdrage ook niet nodig...!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:10

Mijn stelling is dat de eigenaar er eigenlijk altijd baat bij heeft als hij iemand bij laat rijden. De mensen zijn over het algemeen echt niet zo ingesteld dat ze iemand een kans willen geven zonder dat ze daar zelf niks aan hebben.
Vaak heb je als bijrijder ook meer plichten dan rechten, dus vind ik het raar om te gaan betalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:17

Maar mensen zijn wel zo ingesteld dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten....

Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand een geldbedrag vraagt, als hij daardoor de indruk krijgt dat de verzorger daardoor wel regelmatig komt.
Het gevaar van "gratis" is dat ze het op een gegeven moment helemaal laten afweten.
Ik hoorde vandaag op de radio dat er steeds meer verwaarloosde paarden komen. En dan vraag ik me af hoe dat kan. Zijn de eigenaren allemaal zo dat ze geld willen zien? Of zijn de verzorgers tegenwoordig zo veeleisend?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:20

Omdat een paard houden geld kost.. Jij als bijrijder dat paard mag rijden.. en dus een deel mee moet betalen. Vind een kleine vergoeding niet meer als normaal.. Nou zie ik echter bedragen langskomen Dan kan je beter een eigen paard aanschaffen.. er zit nog een heeel verschil tussen.. daarvoor betaal ik geen honderden euros..

Als het gaat klikken met mijn 'bijrijdpaardje' Dan heb ik ook aangeboden mee te gaan betalen.. Nou rijd ik wel het paard van een vriendin dus dat ligt wat anders.

Uit ervaring weet ik wel dat er weinig goede bijrijders te vinden zijn.. Ze zeggen meer te kunnen.. en stappen dan bang van je paard af.. Voor een bijrijder die je paard echt goed rijd en op niveau houd zou ik niks vragen.. maar aan de andere kant zou ik ook niemand laten rijden op mijn paard die dat niet doet

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:25

TS ben het helemaal met je eens. Jij doet de eigenaar van het paard een plezier door het paard voor
hem/haar te rijden en evt. klusjes te doen en jij hebt zelf plezier door het rijden van het paard.
Ik heb nog nooit iets betaald voor een bijrijdpaard en doe het ook niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:25

Als een verzorger niet regelmatig komt omdat ie niks hoeft te betalen is het sowieso geen type wat ik bij mijn paard zou laten.

Ik heb ongeveer 15 jaar bijgereden, en maar 1 keer betaald omdat ik een goede kans kreeg door die pony te rijden en ik tegelijkertijd de zekerheid had dat de pony niet verkocht zou worden.
In de andere gevallen had de eigenaar er altijd wat mee te winnen... ik reed ze in, of naar een hoger niveau.

Op het moment rijd ik op het paard van een vriendin als zij niet kan, daar betaal ik alleen de les die ik krijg

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:27

Ik heb zelf een verzorgster en die hoeft niks te betalen hoor het scheelt mij gewoon dat ik lekker een dag voor mezelf heb.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:30

Ik heb meerdere paarden voor andere mensen gereden en ik heb er nooit voor betaald. Misschien is het wat anders als je er ook wedstrijden mee wilt/mag rijden, maar ik vind het inderdaad een voordeel voor twee partijen en dus hoeft daar niet een bedrag bij te horen. Maar ja, daarnaast vind het "ik doe alle klusjes die niet leuk zijn voor de eigenaar" niet echt leuk klinken en dat vind ik geen reden om niet te hoeven betalen. Dat is juist een onderdeel van paardrijden wat er gewoon bij hoort. Nee, ik zou ook niet alleen maar opgedragen willen krijgen wat ik op een dag allemaal moet doen, maar stallen uitmesten, voeren, zadels invetten ect. tja....that is life en hoort er soms bij. Afspraken maken en blijven communiceren als er iets (niet) goed gaat lijkt mij altijd nog de beste manier om twee partijen blij te houden.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:08

deze vraag wordt mij in het dagelijks leven ook wel eens gesteld.

Even de kosten van een paard op een rijtje, en dan heb ik het over een gemiddelde stalprijs (denk ik).

alles omgerekend per maand:

Stalling per maand: 200 euro
hoefsmid 1 x p 6 wk 16 euro (bekappen)
1 x p 8 wk 37,50 euro (beslaan)
tandarts 1 x p jaar 40,00 euro
wormenk totaal per mnd 12,00 euro
tuig e.a. totaal per mnd 10,00 euro
verzekering per maand 25,00 euro
entingen per maand 12,00 euro

dus omgerekend kom je op zo'n 315 euro per maand als je paard bekapt wordt en 339 als je paard rondom beslagen wordt. En dan heb je bijvoorbeeld bij ons in het Noorden nergens stalling voor dat geld he!! Bij ons is rond de 300 euro een normale prijs. Zelfs nog weinig.

Dat betekent als je een bijrijdster hebt dat zij bijvoorbeeld twee dagen voor haar rekening neemt wat betreft rijden (want ze komt heus niet alleen om uit te mesten).

Dus al die kosten zijn voor jou eigenlijk, als eigenaar en degene die er dan als bijrijdster voor komt zou dan alles voor niets krijgen??

Met alle risico's van dien hè? Want als jouw paard kreupel wordt omdat zij erop rijdt en met paard gestruikeld is of het krijgt koliek omdat ze drie liter water heeft laten drinken of wat ook... wie betaalt dan de rekening????? Juist ...... JIJ, als eigenaar.

Ik vind persoonlijk het absolute belachelijke dat het altijd de paardeneigenaren zijn die vinden dat er moet worden meebetaald en de paardenbijrijdsters die vinden dat dat niet hoeft. Mijn paard gaat niet met iemand mee of wordt door NIEMAND bereden die daar niet netjes een bedrag per maand voor betaald en ja... dan moet je ook uitmesten. Bij mij is het trouwens zo dat ik het financieel niet zonder kan redden, anders moet ik mijn paard verkopen. Zou het zo zijn dat ik geen tijd heb en blij ben met alle hulp wordt het misschien anders maar dan nog denk ik: ik alle lasten en bijrijdsters alleen de lusten....... nou nee, echt niet!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:11

en dan heb ik het voer nog niet meegerekend wat je extra geeft en de wortels, appels en hoefspullen, dekens en zadels die je bij aanschaf hebt. Pin me ook niet vast op de bedragen, het zal bij iedereen anders liggen. Het gaat om het idee!