shetlander regendeken op of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bliksempie

shetlander regendeken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:35

hooi

ik wil voor mijn shetlander een regendeken kopen
hij is een jaarling ruintje maar dat mens van die winkel zegt
je kan het beter niet doen enzo maar ik ben wel van plan mn shet te laten scheren en dan wil ik wel een regendeken voor hem maar kan je het beter niet doen of wel?

Dennis

Re: shetlander regendeken op of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:38

Gewoon lekker zonder deken laten lopen.

Waarom wil je hem een deken op doen?
Hij kan het slopen, word vatbaarder voor van alles enzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:41

een jaarling scheren??

nee ,niet doen, gewoon lekker laten lopen zonder deken, een shet bouwt dan namelijk heel veel weerstand op en als er een keertje een virus komt word hij niet ziek.

gewoon lekker laten lopen dus, pas als je gaat rijden als hij 3 is kun je gaan scheren en deken er op doen, voor die tijd kun je ze dus beter zo laten lopen omdat ze dan veel sterker worden tegen verkoudheden enzo..

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:42

oke heel erg bedankt dan koop ik een deken als ik ga beginnen met rijden

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:56

Waarom wil je hem eigenlijk zo graag een deken omdoen? En als je hem gaat scheren, zul je een winterdeken om moeten doen en niet alleen een regendeken, anders vat hij kou... Maar denk er wel aan dat als een paard eenmaal ooit een deken op heeft gehad, het een stuk moeilijker is om hem een keer eraf te laten.

Ik ben juist altijd blij met die lange haren Als je er dan een keer op gaat zitten, dan is dat juist lekker warm

bengeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:59

ik persoonlijk zou het dier niet scheren. het is echt een dier dat winter hard is. en als je wil dat die korteren haren houd zou je het dier savonds ook binnen kunnen zetten. dat wil ook wel eens helpen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:05

Ga je stevig wedstrijden rijden met hem dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:23

Mijn paard heeft jaren lang dekens op gehad.
Ik heb hem nu lekker zonder. Hij heeft een dikke vacht, maar zodra hij het warm krijgt van het rijden legt hij z'n haar plat en heeft hij het niet heet. Hij zweet ook niet veel meer dan normaal.

En wat wil je met je jaarling shetlander (!!) gaan doen zodat hij geschoren moet zijn?
Bedenk wel dat je met scheren z'n hele natuurlijke 'patroon' overhoop gooit.

Als je toch dekens op wilt gaan doen heb je niet genoeg aan een regendeken. Dan zou je ook een winterdeken moeten hebben. Want dekens moet je ipv een vacht doen en niet erbij. Met dekens kan hun natuurlijk isolatie laag niet meer goed functioneren waardoor ze zichzelf moeilijk warm kunnen houden. Met alleen een regendeken krijgen ze het dus kouder en worden ze eerder ziek dan helemaal zonder dekens.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:27

jullie doen net of ik gek in me hoofd ben er zijn vast veel mensen die hun shet een deken op doet en ik weet niet of ik wedstrijden ga rijden zie ik dan wel weer

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:28

Maar dan kan je dan toch een deken opdoen. Het is nog een jaarling. Laat hem lekker paard (pony) zijn. Je gaat toch ook nog niet met hem werken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:32

sjee hey laat die shet shet zijn en scheer dat beest niet! waarom scheren omdat er chique uitziet of zo ja duhh dan had je je een ouder paard moeten kopen je kunt er de eerste 2 jaar toch niet op rijden dus jah

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:33

ik laat een dier niet zomaar naar de slacht brengen omdat het een hengst is en daarom koop ik niet zomaar een ouder paard !!!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:36

eeh waarom dat , hij is pas een jaarling ?
Die shets kunnen daar wel tegen
Ik snap je wel hoor , maar het beste voor hem is het dat je het laat !

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:41

ellepel schreef:
een jaarling scheren??

nee ,niet doen, gewoon lekker laten lopen zonder deken, een shet bouwt dan namelijk heel veel weerstand op en als er een keertje een virus komt word hij niet ziek.

gewoon lekker laten lopen dus, pas als je gaat rijden als hij 3 is kun je gaan scheren en deken er op doen, voor die tijd kun je ze dus beter zo laten lopen omdat ze dan veel sterker worden tegen verkoudheden enzo..

Helemaal mee eens!!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:49

bliksempie schreef:
jullie doen net of ik gek in me hoofd ben er zijn vast veel mensen die hun shet een deken op doet en ik weet niet of ik wedstrijden ga rijden zie ik dan wel weer

Nee je bent niet gek ofzo dat bedoelen we ook helemaal niet, we willen alleen de raad geven dat je een jaarling (of eigenlijk alles onder de 3 jaar) nog geen dekens op moet doen of moet scheren. Scheren en dekens zijn voor de volwassen paarden die moeten werken in de winter/met koud weer (met name) en die anders door de te dikke vacht als ze gezweet hebben dus niet goed meer drogen en dus in de kou met een natte vacht staan (met alle risico's van dien). Met een jaarling (wat voor ras dan ook) en dus ook de rest van de jonge dieren onder de 3/4 jaar doe je (als het goed is) nog niet zodanig veel dat ze met hun wintervacht er zoveel last van hebben dat je ze moet gaan scheren.

Als je hem/haar over 2 jaar hebt ingereden en je rijdt in de winter ook intensief dan zou je kunnen overwegen om hem/haar te scheren en dus een winterdeken opleggen. Je moet dan wel een dikkere deken nemen dan een regendeken, die is echt te dun dan. Want de deken is dan in feite de vervanging van de vacht die eraf gehaalt hebt...

tis een beetje lang verhaal zo maar ik hoop dat je het begrijpt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:09

bliksempie schreef:
en ik weet niet of ik wedstrijden ga rijden zie ik dan wel weer

Ik neem aan dat je hiermee op mij reageert?
Excuus hoor ik bedoelde hier niets mee.
Ik reageer simpelweg op je vraag, notabene de titel van dit topic, "shetlander regendeken op of niet?" en ik vraag of je van plan bent als hij eenmaal ingereden is om stevig wedstrijden te gaan rijden want dan kan ik het mij nog een klein beetje voorstellen dat je hem scheert en een deken op doet, anders niet.
Nu zeker nog niet, is het dier nog veel te jong voor, die hoort nog lekker buiten te staan en weerstand te kweken.
Wat ook nog kan is dat je met hem naar de keuring gaat en daarvoor wil scheren maar ik neem toch aan dat je geen hengstje met een geweldig papier bij de slacht weg hebt gehaald dus dat zal het ook niet zijn

Maar goed, om nog even heel kort te reageren op de vraag waarmee je het topic begon: dat "mens" van de winkel heeft gelijk, niet doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 05:08

Sowieso , als je verstandig bent , ga je een Shet pas scheren als je ECHT zwaar ermee aan het werk bent. Zo'n diertje is goed aangepast aan de natuur en als je normaal rijdt dan is scheren en een deken niet nodig , daarmee ontregel je het hele diertje alleen maar en verplicht je jezelf en hem om steeds dekens op te doen , te verwisselen , veel gerommel en voor een paard is zijn eigen vacht altijd fijner dan een dekentje dat toch altijd wat belemmert bij het lopen en grazen. Dus je moet een hele goede reden hebben voordat je met een dekentje / scheren begint.... namelijk dat je vrij zwaar en vaak traint.

Een gezonde jaarling scheren en een deken op doen is van de gekken. Met een jaarling ga je misschien af en toe een stukje wandelen , even een borsteltje eroverheen...maar meer moet je met zo'n beestje nog niet doen. Dus die heeft het prima met zijn vacht , zijn taak is niet om te werken , maar om gezond en hard op te groeien. Dus lekker in z'n blote kont de winter doorstaan , hard worden , en tegen de tijd dat hij gereden kan worden over 2 jaar kun je weer eens bekijken of je hem zo intensief gaat rijden dat het echt nodig is om hem te pesten met een deken en scheren.

Waarom zou je nu in hemelsnaam een jaarling Shet willen scheren

Ik kan geen enkele paard-vriendelijke reden bedenken......tenzij het diertje zo'n zieke vacht heeft dat hij eraf MOET.

"Dat mens" in de winkel heeft je imo dus het goede advies gegeven.
Ze had je ook gewoon een dekentje kunnen verkopen en er geld aan kunnen verdienen , maar ze heeft gehandeld in het belang van je paardje

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:15

Zoals door iedereen hierboven al gezegt ben ik ook tegen.

Je zegt ook een regendeken op. Kennelijk weet je er zowiezo te weinig van af om aan scheren en dekens te beginnen.
Als je aan dekens begint moet je meerdere dekens hebben, niet alleen een regendekentje.
En scheren+dekens=dure grap

Maar alles valt te leren.
Het is geen commentaar alleen goedbedoelde woorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:18

Wat mij betreft alleen als je je shet geschoren hebt, en hij 24/7 buiten staat. Anders voldoet een 'gewone' winterdeken prima.

Als je hem niet scheert en hem toch een regendeken oplegd verlaag je alleen maar zijn weerstand. Als je daarna zijn deken er weer af haalt is hij veel vatbaarder om een koudje op te lopen.

Dus wat mij betreft níét scheren, alleen pony's waarbij het echt nodig is, bijv. pony's die fanatiek doorgetraind worden in de winter en waarbij binnen 5 minuten het zweet er vanaf druipt. Maar aangiezien jij een jaarling hebt denk ik niet dat jij hem flink doortraind in de winter .

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 01:54

Misschien zouden jullie wat vriendelijker kunnen reageren?

Verder ben ik het er wel mee eens dat het niet zoveel zin heeft om nu te gaan scheren, en je er anders geen regendeken op moest doen, maar gewoon een goede winterdeken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:41

Mijn smid rijd 5 keer per week met zijn shet voor een karretje.
Dit moet omdat hij wat heeft aan zijn hoeven ( hoefbevangen dacht ik ).
Dus ook in de winter moet hij 5 keer per week een flink stuk rijden. Hij heeft zijn shet geschoren. en heeft alleen een stal deken op ( staat altijd op stal) dit gaat heel goed.
Maar bedenk wel dat wanneer jij je shat scheert. dat je dit niet moet doen omdat hij 2 keer perweek een rondje moet stappen of draven want ik denk dat het dan niet de moeite waard is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:19

Ik rij mijn pony's ook intensief aangespannen en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om deze al te scheren. De andere 23 uur per dag gebruik ik ze niet en dan hebben ze hun vacht gewoon nog. Ook al ga je ermee aan het werk, hoef je hem niet te scheren want hij heeft zijn wolle deken al op. Een deken is helemaal onzin want die heeft hij ook al op. In de regen wordt hooguit de bovenvacht en de bovenkant van de pony nat. Zonder deken droogt hij ook sneller.
Inderdaad is de weerstand ook een heel goed argument. Terwijl de geschoren en ingepakte paarden bij mij op stal staan te snotteren, gaan mijn pony's na het werk gewoon nat op stal en zijn nooit ziek of verkouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:45

Een shet heeft geen dekens nodig, ook geen regendeken. Dit zijn superharde dieren waar juist dat "getrut" helemaal niet goed voor is. Bedenk eens goed waar deze dieren vandaan komen, van een onherbergzame eilandengroep boven Schotland, daar is het bijna altijd "beestenweer". En ja, tuurlijk zijn de dieren die daar leven harder dan de Shetjes die hier wonen maar ze redden zich echt prima in het Nederlandse weer.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:03

ik zou zo'n jong paardje niet scheren hor. Laat hem maar lekker met zn vriendjes in de wei staan, en als hij dan heeft gespeeld ofzo en bezweet is hoef je er nog geen deken op te leggen. Als een wild paard bezweet is heeft hij ook geen deken om op te doen, en zo'n paard word daar egt niet ziek van. En een shet is winterhard.
Mijn ijslander van 17 scheer ik in de winter ook nooit, ik train niet hard en als ze een beetje bezweet is gaat ze er egt niet dood aan, ze is nog nooit ziek geweest (naja alleen kreupel, maar dat is niet van de kou).

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:07

nee het is gewoon niet handig om dat te doen!!
wacht gewoon tot dat je hem gaat berijden enzo