Gelpad of bont-onderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnneB

Gelpad of bont-onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:05

Wat vinden jullie beter om bij het dek te gebruiken voor een paard met gevoelige rug? Een gelpad of bont-onderlegger?
Ik heb een Equigelpad maar zat erover te denken om een bont-onderlegger te kopen. Wat vinden jullie?

Nog een vraagje. Ik was laatst in Drunens Ruiterhuis en zag daar een BR pakket bestaand uit peesbeschermers en kogelbeschermers. De kogelbeschermers zaten om de kogel heen i.p.v. alleen de binnenzijde. Wie heeft hier ervaring mee of weet waar dit pakket nog meer verkrijgbaar is?
Anders moet ik weer naar Drunen en ik woon in Den Haag...

Ik wacht jullie reacties af...

koetjeboe

Re: Gelpad of bont-onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:14

Ik zou voor die bont onder legger gaan.
Ik ben een grote voor stander van natuurlijke matrialen. dat ademt altijd beter. dan heb je niet van die warmte op hopingen.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:57

Niemand meer?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:14

ik heb dezelfde vraag, dus ik kan je niet helpen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:20

Ik zou voor bont onderlegger gaan, vind ik persoonlijk fijner en mooier!

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:32

clara schreef:
ik heb dezelfde vraag, dus ik kan je niet helpen

Dan is dit topic voor ons samen haha

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:37

ik zou voor bont gaan
maar misschien moet je ff de DA bellen en dan gewoon telefonisch vragen wat beter is?
moet het turlijk wel een lekker zachte bontsoort zijn

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:40

Ik heb vaker gehoord dat die bontjes te dik zijn en dat het zadel daardoor krapper word

Bij een Gelpad zou het juist te warm worden en zou niet zo goed helpen als een bontje

Ik ben ook al iedereen af aant vragen wat beter is, dus ik kan je verder niet helpen. Dit topic zal ik zeker blijven volgen.
Ik wil ook binnekort de knoop doorhakken

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:30

Jaja, het is wat wikken en wegen. Alles heeft z'n voors en tegens. Lijkt mij ook dat een bontje in combinatie met bijvoorbeeld Ankypad erg krap wordt onder het zadel. Toch zie je het wel vaak.
Warmte met gelpad hangt denk ik ook af van het dekje dat je erbij gebruikt maar warmer dan een bontje zal het waarschijnlijk inderdaad wel zijn ja.
Als ik eens een geldboom had zou ik gelpad of bontje hier uitdelen! (Naar eigen keuze natuurlijk! )

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:03

ik heb die peesbeschermers vind ze erg mooi zitte
zodra ik weer internet heb op mn eige pc zal ik je foto's pb'en van hoe ze zitten (die heb ik gemaakt de 1e dag dat ik ze had ) haha
volgens mij zijn ze trouwens iig in alle horselover winkels te koop (ik ben nu in 2 geweest en daar hadde ze ze allebij, zelfde assortiment in alle winkels dus denk dat ze overal te koop moeten zijn)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:09

Mijn zadelmaker adviseert ook zonder bontjes of gelpads te rijden. Het zadel wordt dan krapper. Maar goed, mijn zadel is nu net passend gemaakt en mijn paard is nu te dik, dus ze wordt wat smaller en dan leg ik mijn net nieuwe kavalkade bontje eronder Ik kan niet van dat ding afblijven zo lekker zacht! Is nu afgeprijsd van 89,99 naar 59,99
Vond 90 euro te duur, ben ik blij dat ik ff gewacht heb!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:40

bont onderlegger.Ik vind het fijner voor de rug van het paard,wnt het zorgt voor een betere druk verdeling en ik vind erg mooi staan.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 01:01

AnneB schreef:
Wat vinden jullie beter om bij het dek te gebruiken voor een paard met gevoelige rug?

Een goed passend zadel

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 08:54

Chrystal-gek schreef:
AnneB schreef:
Wat vinden jullie beter om bij het dek te gebruiken voor een paard met gevoelige rug?

Een goed passend zadel

Echt waar?! Hihi...
Krijg vrijdag een nieuw, goed passend zadel! (Mijn eerste is gestolen.)

Denk dat ik die peesbeschermers sowieso maar ga nemen, vind vooral de kogelbeschermers erg mooi omdat ze helemaal om de kogel heen zitten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:22

Ik ga voor een bontje.
Ik verkoop zowel bontjes als gelpads en de gelpads heb je ook met gaatjes om de warmte kwijt te raken en open boven de ruggengraat enz. maar mijn voorkeur ligt gewoon bij een bontje, lekker zacht, zweet afdrijvend, ademend en in mijn ogen veel beter druk verdelend dan een gelpad.
Bij een gelpad heb je het probleem dat op drukpunten de gel als het ware aande kant geschoven wordt door de druk, dat hoopt zich ernaast dan weer op om zo weer druk te veroorzaken, dat heb je met een bontje dus niet, ik kies dus altijd voor een bontje maar wel een echte, een nepper doet vrijwel niets imo.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:14

Volgens mij ben ik die enige die voor gelpad is
Ik rij zelf het liefst met gelpad omdat flash opzich niet heel veel last van z'n rug heeft, maar het gewicht van het zware zadel goed verdeelt. Ik vind bontje ook mooier, maar ik kreeg het gelpad bij het zadel. Dus ik zou gelpad doen. Ik heb trouwens ook geen last van dat het warm wordt ofzo. Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:21

Je zou ook voor een grandeur-pad kunnen gaan. Dit zijn speciale drukverdelende pads. Ze worden vaak voor boomloze zadels gebruikt, maar ik neem aan dat ze ook geschikt zijn voor gewone zadels, maar dat zou je even moeten navragen.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 10:49

Maflinger schreef:
Mijn zadelmaker adviseert ook zonder bontjes of gelpads te rijden. Het zadel wordt dan krapper. Maar goed, mijn zadel is nu net passend gemaakt en mijn paard is nu te dik, dus ze wordt wat smaller en dan leg ik mijn net nieuwe kavalkade bontje eronder Ik kan niet van dat ding afblijven zo lekker zacht! Is nu afgeprijsd van 89,99 naar 59,99
Vond 90 euro te duur, ben ik blij dat ik ff gewacht heb!

Waar is het bontje zo afgeprijsd? Is het al een tijdje terug of nu nog steeds? Vind 90 euro namelijk ook erg veel geld.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:41

Bontje... een gelpad trekt strak over de rug en kan erg warm worden. Lijkt mij niet zo goed voor de rug, ik zou dus zeker voor een bontje gaan.

Het beste is natuurlijk zo min mogelijk eronder. Een goed passend zadel met daaronder alleen een chabrak.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:08

AnneB schreef:
Echt waar?! Hihi...
Krijg vrijdag een nieuw,
goed passend

zadel! (Mijn eerste is gestolen.)

Tja, dat kan ik ook niet weten he?!
Dan is mijn advies niks eronder, want als het zadel goed past en je doet er veel vulling onder, zal dat alleen de pasvorm ten slechte beinvloeden.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 12:20

Inderdaad, klinkt logisch. Ik geloof dat de bontjes erg populair zijn dus dat wordt even sparen!

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:24

Paard met een gevoelige rug heeft ook géén bontje of gelpad nodig.
Als het zadel goed ligt & nog goede kussens heeft moet de paardenrug het gewicht, mbv het zadel, het gewicht perfect kunnen verdelen.

Wil je toch zo graag iets gebruiken zal ik ook gaan voor het bontje.
En dan geen bontje van 15 euro, maar wel eentje die kwalitatief goed is.
Dus ook geen syntetische, maar die gene die echt met schapenwol zijn bedekt.
Ik rijd zelf ook af en toe met bontje (ookal ligt mn zadel goed) , meer omdat ik met doorzitten nogal 'zwaar' ga zitten & het bontje ook mijn 'klappen' toch iets opvangt & het paard zich toch iets beter kan ontspannen als ik doorzit.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:25

Het liefst inderdaad niks eronder, een bontonderlegger is vooral sier en niet echt handig aangezien t best dik spul is. Omdat mijn paard een behoorlijk gevoelige huid heeft leg ik bij hele dunne dekjes (concours dekje bijv.) een Action gelpad eronder, bij Anky dekjes niks.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:57

Onze zadelmaker (jan van Rijs uit Zevenhuizen zh) geeft aan dat gelpad lapmiddel is voor tijdelijk en bontje prima als je dat mooi vindt Belangrijkste goed aangemeten zadel

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:09

Afbeelding

Dit zijn ook erg fijne schabrakken, beschrijving Divoza:

Het equitex zadeldek is vervaardigd van het natuurlijke materiaal latex. Dit materiaal is zeer schokabsorberend en goed ademend waardoor geen warmteophoping ontstaat op de rug van het paard. Bacterie ophoping wordt voorkomen doordat het materiaal antisep tisch is. Doordat er nagenoeg geen naden zijn aangebracht worden schuurplekken vermeden. Machine wasbaar tot 40C.

Laat i.t.t. een gelpad ook de ruggegraat vrij.