Probleem met shetlander!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Probleem met shetlander!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 09:36

Hooi,

Ong. 2 jaar geleden ging ik me shetlander inrijden, lekker op me eigen manier, en dat ging prima! vaak nam ik vriendinnen mee (die wat kleiner zijn!) en dan reden we omstebeurt toen ze eenmaal goed ingereden was,!
eventjes later kreeg ze streken, dat is ook wel logisch dat heeft ieder paard, maar het begon toen we langs de weg aan het Lopen waren! (ernaast) en we even het halster van de andere shet aan het goed doen, en we stonden dus stil op het fietspad, en dat vond mevroutje niet goed, en begon te steigeren, daar schrok ik best wel van, maar we liepen daarna gewoon door, wel een beetje angstig maarja..
na een tijd in de wei gereden te hebben, geen steigeren meer, maar op een gegeven moment kwam het terug, ze begon in de wei te steigeren, (niet als we erop zaten!) een keer begon het te regenen, dus ik wou met dr het stalletje in lopen (het is een inloop stal) maar daar was ze het niet mee eens, ze wou in de regen staan, ! >;) en begon dus te steigeren, en ik strafde er, maar de keren erna begon ze steeds vaker te steigeren, en op een gegeven moment lande ze boven op me
ik begon het steeds ververlender te vinden.
ik ging naar de overkant met haar, om in de bak te oefenen, en de streken af te leren, in de tuin opweg naar de overkant begon ze te bokken steigeren en te rennen, ze draaide compleet door, ik had het niet echt in de gaten, en werd zo meegesleurd..
ik had pijn aan me arm en zette er dus terug, en vroeg of me buurman effe kon helpen, hij kwam, en zij liep als een mak lammetje mee , ik dacht echt; nou moet het echt ophouden met jou, je probeert me gewoon uit en me buurman geloofde daardoor amper dat ze zo deed, en dat ik het zei omat ik niet met dr wou rijden/oefenen !
toen we bij die bak kwamen en we liepen de bak in, liep ze netjes met me vriendin mee naar achteren, toen ze eenmaal omdraaide begon me pony te steigeren en te bokken, en keihard naar voren te crossen, ik dacht echt wooOw ,, dit beest spoort echt niet
de eigenaar van de bak hielp me, en even daarna moest ik het zelf gaan proberen, en toen lukte het, ik was alleen best wel bang voor my little pony!
eerst reed ik altijd met een vriendin, dan reed ik lange stukken langs de weg, en deed met haar de mafste dingen, alles vond ze goed, we reden in een kleine bak bij me vriendin, en ze wou niet vooruit, eenmaal in de berm op een pad, galopeerde ze zo aan, ik dacht dus dat alles was gelukt, toen ik even niet meer met vriendin samen reed, en ik alleen langs de weg ging, begon ze weer raar te doen,
ik durf niet amper langs de weg
ik weet het, het is dom voor zo'n kleine pony, maar ze is soms echt gevaarlijk
nu vroeg een vriendin of ik indezelfde bak waar ze zo raar deed, kwam mee rijden in de les, ik zij ik weet het niet hoor, ik ga zekers weten jullie les verpesten enzo, dus zei me vriendin; je kan het niet verpesten, je hebben alleen wat extra hulp nodig, maar ik durf eigenlijk niet, en wil wat vaker oefenen voordat ik een keer een les ga rijden, dus ik ga nu waarschijnklijk over 2 weken, nadat ik weer eens op de weg met der ga rijden, in de les rijden, ik ga dan eers effe dingen leren, want in dr eigen wei gaat het steeds beter, ze is nog eigenwijs, maar de hoort erbij, dat vind ik niet erg, maar dat eeuwige bokken als je wilt galopeeren vind ik niet, ik snap het ze vind het geweldig om met mijerop keihard te gaan, maar woensdag ben ik 2x er keihard afgevallen, doordat er opeens vandoor schoot, en het was wel een harde val, en deed aardig pijn me hele been was blauw en me arm.. ik stapte er daarna wel op, maarja je verliest tog steeds een beetje vertrouwen, ik weet het vallen hoort erbij, maar hoe het soms gaat, gaat mij echt té ver! en ik ben nu uit der hoofd aan het leren, maar ze weet het dondersgoed! is het dus verstandig dat ik over 2weken in de les ga rijden
is dit verstandig? of zal ik nu al gaan?
graag tips, ik weet het sommige dingen klinken echt dom, maar ik wil graag geholpen worden,
sorry voor me lange verhaal
Groetjes Eva

nickyu

Re: Probleem met shetlander!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:44

hoe oud is je shet nu ?

een shet van 150 kg kan ruim 300 kg trekken dus niks ach kleine pony
ben bang dat je de eerste keer dat ze steigerde niet goed afgestrafd hebt
klinkt bruut maar als je het zeg maar semi hebt toegestaan heb je een probleem

daarbij is een shet net als een volbloed bv een erg gevoelig ras
straf ze omdat ze fout zijn en er is geen probleem maar als je ze straft omdat ze het niet begrijpen dat gaat 1 x goed 2 x goed maar de 3x straffen ze terug , en komt het niet meer goed

met de juiste hulp van een kenner (niet een klein vriendinnetje die het zegt allemaal wel te weten (no hard feelings ..)) heb je een kans dat de shet jou weer gaat respecteren

zou zeker niet langer zelf aan kloten daar 150/250 kg op je rug erg dodelijk is om van alle andere scenarios maar niet te spreken

GA OP LES

en zoek hulp !!

succes

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 12:29

Bedankt, maar op les, in de les doet ze heel erg vervelend, ik ga het wel proberen!! bedankt voor de tips!
en iemand van ?40? helpt me al af en toe, dus dat is geen probleem!
bedankt voor je reactie!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:07

zoek hulp met die pony, neem hem aan de hand alleen met een hoofdstelletje en een longe aan het bitje zodat je meer te vertellen hebt en ben er voortaan HEEL streng en consequent mee. Als je het gevoel hebt te bang te worden zoek dan eerst iemand die je ermee kan helpen en blijf er zelf af want ze voelen het haarfijn aan en worden dan echt gevaarlijk uit dominantie.
Voor het rijden privelessen nemen eventueel.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:11

Bedankt!! Ik zal het proberen!!

meer tips zijn altijd welkom!
Groetjes Eva :-*

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:13

Wel op les gaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:15

Ik denk dat je mevrouwtje een beetje teveel verwend heb, ik denk dat ze te vaak gewonnen heeft door zich zo te gedragen Ik weet zeker dat ze geen respect voor je heeft

Inderdaad op les gaan, en er een ervaren iemand bijhalen die jou leert hoe je met die trucendoos van haar om moet gaan

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:17

Oké bedankt, maar echt téveel verwend is ze niet , want ze weeet zich ook wel te gedragen, maar zodra ze der zin niet krijgt, word het steigeren ofzo, en dan word ik kwaad ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:24

Dabedoelik ik krijg mijn zin niet dus doe ik ................ Dat is wat we verwend noemen

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:26

HaHa, okje dan , ik ga er zo heen, en zal der eens flink aanpakken ,

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:34

Evaa_Jolie schreef:

En zoek daar hulp bij, want je kunt het ook verkeerd doen.

Op foto in je profiel heb je geen cap op weet niet of het enkel op de foto was, maar anders cap op.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:37

Dan is ze júist verwend. Ze doet mee zolang ze het gezellig vind, maar ze moet ook meedoen als ze even iets moet doen wat ze níet zelf bedacht heeft maar waar jij voor gekozen hebt. Een eigenwijze pony is leuk, maar het is niet meer leuk als ze eng/gevaarlijk worden. Als ik jou was zou ik haar toch meenemen naar de les.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:37

Ik heb ook zo'n shet gehad. Een beetje verwend geweest bij zijn vorige eigenaar en er een paar keer vandoor gegaan bij mij. Dat doet hij enkel als ik hem aan het halstertouw vast heb en hij de mogelijkheid heeft om zich om te draaien. Concequent blijven, haar proberen voor te zijn en geleiden met een bit in. Shetten kunnen behoorlijk eigenwijs zijn en sterk ook.
Ik werk al 7 jaar met shetten en toch zijn ze je af en toe te slim af

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:41

Ik rijd altijd met cap, en een vriendin die zelf 5 paarden heeft, en er aardig wat van af weet, komt me helpen, ik schrijf straks hier het verslag wel , ik rijd altijd met cap, alleen héél af en toe niet, maar dat is alleen voor de foto's!

tot straks bedankt voor de hulp!!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:10

Oké het verslag,

we moesten eerst effe achter der aan lopen met vangen maar ze was zo gepakt! effe lekker poetsen, en opzadelen, we liepen naar het landje, en ik steeg op, Hedwig begon wat dingen te zegen, en zowaar Jolie luisterde naar me!!
Na even de basisdingen geoefent, (overgangen op stemcommanda stap/halt/draf!) ging ik galloperen, der moeilijkste gang, maar het ging goed alleen ze stopte uit zichzelf, en maakte dan een bok, maar dat werd later minder..
Echt ik ben zÓo trots het ging zo goed
Echt ik ben nu echt heeeel blij ze reed vandaag echt super lekker!!

(dingen waar ik nog aan moet werken,en ik mee bezig ben:)
-Me handen
- Me voeten
- De gallop,
-En gewoon nog wat extra oefeningen

Maar het ging zo lekker, zo lekker heb ik nog nooit gereden!!

Hedwig, mOppiee,, Echt hartstikke bedankt voor het lesgeven , het ging echt goed, je moet maar me vaste juf worden Binnenkort gezellig samen een buitenrit, nog even morgen en maandag oefenen, en dan van de week een buitenrit! Super bedankt Hedwig!!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:13

graag gedaan eef

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:17

mOoi,, het ging echt goed ben echt helemaal happy!!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:23

wat goed zeg, zo snel al verbetering, nu volhouden!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:36

Ja, ik ga het zeker doen, ik ga er meer tijd aan besteden, maar ik had echt een super goede hulp van Hedwig, en Jolie heeft maar 2x gebokt , het moet nu 0 x worden, maar ik vind het al goed gaan!!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:19

hoe oud is de shet nu dan? want ik moet er nu ook een inrijden gaat allemaal wel heel goed ze doet niks als ik het zadel erop leg enzo,,
maar daar had ik het met iemand over dn ik zei dat ze met alles en zo zo lief was of dat normaal was enzo,, zei zij van ja ze kan er wel heel lief meer zijn maar ze kan nog heel vervelend worden als zij in de puberteit komt misschien is dat hier ook wel het geval

en die tijd kwam rond de 5 jaar

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:54

ja, zo oud is ze, maar de pubertijd heeft ze al gehad, maar bedankt voor het meedenken

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:12

Faniek schreef:
Evaa_Jolie schreef:

En zoek daar hulp bij, want je kunt het ook verkeerd doen.

Op foto in je profiel heb je geen cap op weet niet of het enkel op de foto was, maar anders cap op.

haha trouwens, op die foto is me zusje dat ben ik niet hoor vergelijk je mij met een 10 jarig meisje? nee grapje, maar dat is me zusje,

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:26

dit komt mij verdacht bekend voor mijn oude verzorgpony was ook een hel, in het begin dan ik heb het eruit gereden.. of hoe je dat ook noemt in het begin had ik behoorlijk vaak de zweep nodig klinkt zielig maar anders gaat het van kwaad tot erger. En net zo als bij jou ging het een periode goed en heb ik ook buiten gereden. En op een dag reed ik in het weiland ging ik halthouden en ineens stond ze op haar achterbenen (nieuw trukje ) dus dat heb ik ook een periode gehad en dat deed ze niet omdat ze het niet begreep ik heb het haar wel afgeleerd maar iedere keer als ik boos werd gaf ze een geweldige rodeo show cadeau . Longeren was in het begin het zelfde ze viel me gewoon aan maar ook dat heb ik haar afgeleerd (met hulp van een vriendin ) en aan het einde was het een gewelldige rijpony longeren ging nog steeds niet helemaal lekker maar het rijden ging geweldig ze leerde graag en liep super mooi aan de teugel dus waarscheinlijk (hoop ik ) komt het weer helemaal goed met jou het was trouwens een shetlander van 11 a 12 jaar (ik weet het best oud om helemaal in te worden gereden maar dat is een lang verhaal..)

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:32

Oké, haha dit hele verhaal komt mij ook bekend voor , Over dat aanvalle , mijn andere pony is ook ong. 12 jaar, en ben dr nu aan het leren longeren, ze valt me gewoon aan maar het gaat steeds beter, en ik denk dat het effe zo'n bui is geweest, eerst kon ik alles, en toen waren der voorbenen te zwaar denk ik

haha bedankt

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:43

haha na veel werken (ik ben er een half jaar ofzo mee bezig geweest) lukt het je echt wel maar het is en blijft een shetlander dus nieuwe streken staan altijd op de loer Mja mijn shetjes zijn weg.. dus ik zou niet weten of ze nog nieuwe streken heeft..