help ;hoe krijg ik mijn paard in de trailer ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stiggeltje

help ;hoe krijg ik mijn paard in de trailer ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 00:04

Mijn paard moet dinsdag voor onderzoek en rontgenfoto's naar de kliniek in Utrecht, maar ik krijg haar niet in de trailer...wie heeft tips voor me, waar ik t weekend aan kan werken, zodat we dinsdag zonder problemen kunnen laden ?

Het volgende probleem bij mijn dravermerrie ;
Nooit grote problemen gehad met laden tot medio maart dit jaar ze een traumatische ervaring opliep.
Ze werd zoals normaal geladen, maar dit keer in een twee-paardstrailer waar zij rechts moest staan ipv links wat ze altijd gewend was.

Met oplopen ging het iets te enthousiast en klapte ze met haar heup tegen het tussenschot aan. Tijdens dat vervoer is ze ook enige malen gevallen in de trailer. ( waarschijnlijk vanwege de pijn in haar heup)
Bij thuiskomst veearts erbij gehaald en een kneuzing geconstateerd door de klap. Na herstel werd ze steeds moeilijker met t laden en t vallen op de trailer tijdens t rijden bleef, vooral als er bochten gemaakt moeten worden. In een anderhalf paards trailer ging t wat beter na vele malen rustig aan opgebouwd te hebben en heeeeel voorzichtig rijden. Zo is ze enige malen ook naar de dekhengst gebracht afgelopen zomer.

Nu is t volgende probleem gerezen;
Mijn paardje moet aankomende dinsdag naar Utrecht voor o.a. een rontgennologisch onderzoek ivm een roestige pin waar ze in heeft gestapt enkele weken terug. Ze moet nu een tweepaards trailer ( beschik niet meer over een anderhalfpaards ) in en krijg het niet voor elkaar, vandaag geprobeerd...maar helaas, ging niet lukken met geen enkele mogelijkheid ;-( ze zet geen voet op de plank, aantal meters voor de klep gaat ze al keren en gaat ze schuin staan...met veel geduld krijg ik haar wel voor de klep, maar verder komen we niet

Wie verhoord mijn noodkreet en heeft de oplossing voor as dinsdag 18 okt. te bereiken ??? Ik ben geen voorstander van slaan of ander soort geweld, moet toegeven dat er uiteindelijk uit frustratie wel een zweepje is gepakt, maar ook dit biedt absoluut geen oplossing, dwingen met geweld werkt bij haar echt niet !!!

Michelle_Don

Re: help ;hoe krijg ik mijn paard in de trailer ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:25

Op de parelli manier.

Ga zelf op de klep staan en laat je paard eerst even kijken. Loop een beetje over de klep zodat hij aan het geluid went. Zorg wel dat je zn volledige aandacht houd.

Vervolgens stuur je hem de klep op als je naast de trailer staat!!

Als hij 1 stap op de klep zet beloon je hem door zelf NIKS meer te doen!!
Herhaal dit een aantal keer.
Als je paard zijn aandacht verliest terwijl hij op de klep staat stuur je hem er van af.
Nu komt de kunst.......zorg dat je paard het naast de trailer niet leuk vind laat hem steeds draven of vlink stappen. 1 voetje op de klep een Braaf betekend rust!! Tot hij zijn aandacht verliest en dan begin je weer opnieuw.
Je paard gaat de trailer zien als rust.
Als hij een aantal keer een stap voorbij de plank is, dan geen genoegen nemen met minder. Stel je paard wil niet verder dat halverwege de plank......nadat hij al verder is geweest....stuur hem dat van de trailer weg. zet hem buiten de trailer weer aan t werk.
Nooit je paard ook al staat hij er bijna in een kontje willen geven!!!!

Je kunt hier meer over vinden op de site www.paardnatuurlijk.nl
Ergens op de site kun je naar trailer laden.

Mijn paard was echt bang van de trailer. Als de klep nu open gaat wil hij er meteen in. Hij vind het leuk. Een rustplek met eten!!

Succes!!

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:34

Afbeelding

Dit is een voorbeeld...en het resultaat!!!

Groetjes Michelle

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:41

wortels!! bij mij rent mn paard dan de trailer in..

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:26

Sommige paarden zijn bang voor de laadklep. Je kunt daarom ook wat stro daarop leggen en sommige paarden vinden het dan minder eng.

xxx

mijnsundance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:43

loop een paar rondjes op de trailer en laat hem overal aan ruiken... let op zun oren en zun ogen...geef hem steeds als hij iets goed heeft gedaan een wortel(waar hij dan ook maar van hou..als je dat rondje hebt gelopen.. stuur hem dan voorzichtig met een wortel richting de trailer..zodra je iets ziet aan zun oren of zo draai je haar/hem om en loop nog een rondje.. netzo lang totdat hij/zij het vertrouwt!!

succes xxx

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:11

Als een anderhalfpaards wel (redelijk) lukte in het verleden, haal dan gewoon het tussenschot uit de tweepaards. Wel de voorstang erin laten natuurlijk!
Waarschijnlijk heeft jouw paard heel goed door dat het tussenschot haar pijn gedaan heeft.

carolien1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:21

hoi,
neem geen risico, haal het tussenschot eruit zodat je paard de ruimte heeft.
misschien heeft ze moete met haar evenwicht en valt ze daarom om
als ze meer ruimte heeft kan ze de benen wijder plaatsen en beter haar evenwicht houden. er zijn meer paarden die daar last van hebben. ga een paar keer oefenen vandaag en kijk of dat beter gaat. suc6

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:27

Ik snap dat je uit frustratie de zweep erbij hebt gepakt, maar probeer dit toch echt niet meer te doen, ook al ben je Des Duivels en kun je haar wel wat aandoen Ik ken het gevoel, maar je maakt het er alleen maar erger mee. Geef je paard desnoods af aan iemand die ermee gaat lopen en ren zelf even al gillend een rondje om de stallen Ze is niet koppig; ze is bang, en dat is een groot verschil. Als je weet dat je een paard hebt dat helemaal niet benauwd is voor de trailer maar gewoon geen zin heeft om erop te gaan (en die koppige beesten heb je) dan mag je best flink aanpakken. Maar bij angst dus absoluut niet. Het is goed dat je nu begint met oefenen en als je het rustig aanpakt weet ik zeker dat ze dinsdag goed op de trailer gaat.
In ieder geval de middenstang eruit halen en het voordeurtje van de trailer open doen zodat het paard 'door' de trailer kan kijken.
Leg ook stro op de laadklep en doe het eens anders: duw je paard eens naar achteren. Loop dan weer wat passen naar voren richting trailer en laat het paard dan weer een aantal passen achterwaarts doen. Ze is het natuurlijk gewend om 'gedwongen' richting trailer te lopen en zelf de passen achterwaarts te doen en zal verbaasd staan dat ze (door jou) achterwaarts moet gaan. Ook als ze met haar voorvoetjes (of desnoods 1) op de laadklep staat en later er half in. Laat haar íedere keer weer achterwaarts laten gaan, zodat ze denkt:'huh?" Blijf altijd naast het paard lopen zodat ze je ziet, veel mensen gaan voor het paard staan (bijv. op de laadklep) maar het paard ziet je dan niet. Monty Roberts paste deze training toe op een paard met trailerangst en het werkte verbluffend.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 09:33

Duh...heb ik allemaal al gedaan, misschien toch iets verkeerd??? Naja, laat de tips nog maar binnen stromen hier ga nu aan de slag met deze Dank jullie wel !!!

En ja, toegeven aan mijn frustratie door een tik met zweep te geven...ik weet t ...niet meer doen

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:36

Die laatste methode wilde ik ook noemen. Bij ons op stal heeft Annemarie vd Toorn een clinic gegeven, die is in de leer geweest bij Monty Roberts. Super om te zien. Beloon flink als het paard rustig staat met bijv. haar voetjes op de klep en ga dan weer achteruit. Zo steeds een stukje verder totdat ze denkt, gaan we nou nog die trailer in of hoe zit dat?! Blijf inderdaad rustig en zet haar in ieder geval links als het tussenschot er niet uit kan!! (Dit is overigens sowieso veiliger met rijden als er maar één paard instaat, omdat het gewicht netjes verdeeld blijft mocht je per ongeluk met de rechterkant in de berm raken ofzo!) Oh ja, en denk eraan, als jij met je gezicht naar het paard gaat staan (op de klep bijv. terwijl zij ervoor staat) dan geef je in feite een drijvende hulp naar achteren!! Veel succes ermee!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:38

ik sluit me aan bij degene die de Parelli methode noemde.
Vraag een ervaren Parellier (ze zitten ook in de buurt van Hilversum) om hulp.
Het is wel korte termijn werk hoor, het zal hard werken worden.....

op dit forum zou je een noodkreet kunnen zetten, daar zitten heel veel Parelliers

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:38

Kan je het tussenschot er niet uit halen of schuin zetten, zodat ze niet zo'n benauwde ruimte in hoeft?

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:39

Gewoon blijven proberen, korte sessies per dag. Probeer het ongeveer 20 minuten en dan na een uur of anderhalf uur weer. Stug volhouden; want dat is degene die uiteindelijk gaat winnen (hoop je )
En pak haar goed in; een dikke deken op en zeker (liefst hoge) transportbeschermers.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:46

die van mij heeft een soort zelfde probleem.. dees rent er heel hard uit ... maar staat als de klep dicht is heel rustig... Ik denk dat je te weinig tijd heb om te oefen.. Wat ik heb gedaan is iedere dag na het werken op de trailer eten geven.. dat werkte steeds beter totdat ik weg moest.. Toen was er toch een soort spanning en rende die er uit net voordat de stang dicht zat.. Ik ga denk ik ook annemarie toorn bellen.. die lijkt me wel goed..

Neem heel veel tijd dit weekend... veel voeren nog op de trailer.. Je moet het leuk maken.. en idd wel een 1,5 maar geen 2, haal het tussen schot er dan uit, dat werkt denk ik wel ...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:52

Ik heb dit probleem ook gehad.
Mijn paard is ervoor bij dreamstables geweest. Daar hebben ze ons helemaal van het probleem af geholpen.
Heel af en toe (als we vaak achter elkaar op wedstrijd zijn geweest) wil hij er in eerste instantie niet in.

Dan begin ik met wat grondwerk. Gewoon bij de trailer. Stapje vooruit als ik het zeg. Keertje stoppen, pasje achterwaarts, weer voorwaarts. Kleine dingetjes zodat de tegeltjes weer even duidelijk zijn.
Vevolgens loop ik recht op de klep af. Zet hem een meter ervoor stil (als je paard al niet zo dichtbij wil komen zet je hem bijv. 2 meter ervoor stil) Dan twee pasjes achterwaarts. Goed belonen.
Weer een paar stapjes richting de trailer, weer stil en weer een klein stukje achterwaarts.
Zo ga je steeds meer naar de trailer toe. En als ze nieuwschierig worden en aan de trailer willen ruiken, heel goed belonen.
Als ze eenmaal met een been op de klep staat, niet denken nog wat verder. Maar weer een stapje terug. Zo werk je steeds meer naar de trailer.
Uiteindelijk zou het paard het niet eng meer vinden en zo nieuwschierig zijn naar dar ding waar hij eigelijk niet in mag (je zet hem steeds een stapje terug) dat hij er heel graag in wil.

Misschien werkt het niet bij jou paard. Dat kan natuurlijk.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:02

dat heb ik ook al geprobeerd maar die van mij had toen zoeits ooh ik prutsmuts er niet in als ik achter uit ga dan ga ik ook niet meer vooruit.. maar is bij alles verschillend.. heel veel succes in iedergeval als je weg moet

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:05

als je hier allemaal geen tijd voor hebt,kan je ook proberen de trailer voor de staldeur te zetten.

en wie weet loopt ze er dan wel in.

wij hadden op stal ook een paard dat weg moest en echt de trailer niet in wilde,ze hebben de trail voor de deur gezet.
en na enige tijd liep ze erin.

in ieder geval succes!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:07

met de trailer voor de staldeur ben ik ook nog wel eens een halve dag zoet geweest, toen ik nog paarden voor anderen vervoerde, 1 van de redenen dat ik ermee ben gestopt....

Als het helemaal niet lukt: kiliniek Gooiland heeft mobiele Rontgen, die maken ook foto's bij je op stal

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:17

Let er iig op dat je niet op de klep gaat staan met de voorkant van je lijf naar hem toe gericht. Ze zeg je met je lichaamstaal: Kom niet dichter bij me. Dus dan zou je paard ook minder snel richting de trailer komen.

En laat je vooral niet opjutten door mensen die eromheen komen staan en het beter weten. Doe het op jouw manier en als er andere mensen komen die het allemaal beter weten (met bezems, longeerlijnen, touwen, noem maar op) laat ze lekker kletsen.

Als ik dat toen had gedaan, had dat mij een hoop ellende bespaard.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:51

wat is er bij jou gebeurd dan toen anouar15?? dat je zegt dan had dat mij een hoop ellende bespaard

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:58

Mensen die denken dat je een paard de trailer in kan trekken enzo.
Dat heeft Anouar een grote wond op z'n hoofd, een snee in z'n buik, een grote wond op z'n been en een flink trauma bezorgt.
Vervolgens durfde hij niet eens meer in de buurt van een trailer te komen.
Ik ben daarna anderhalf jaar bezig geweest hem met rust en vertrouwen weer bij de trailer te krijgen. Dat lukt uiteindelijk wel. Maar zodra je hem heel rustig vroeg een stapje verder te doen raakte hij volledig in paniek.

Uiteindelijk wisten we het echt niet meer. Toen hoorde we iemand die haar paard bij dreamstables had gebracht en dat paard ging nu zo de trailer in.
Dus toen hebben we dat toch maar gedaan. Wat ik heel moeilijk vond, omdat ik het al zo vaak fout had zien gaan met andere mensen. Ik durfde mijn paard haast niet meer met andere mensen om te laten gaan.
Maar toch de stap genomen. Nu wandelt (soms sleurt hij mij mee) hij zo de trailer in.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:57

Ik heb ook goede ervaringe met dreamstables. Mijn paard wilde ook niet meer in de trailer, en nu loopt hij er met gemak in. Ze zijn er bij dreamstables achter gekomen waarom mijn paard niet meer de trailer in wilde. Dit had te maken met dat ze met haar "kont" klem kwam te zitten tussen de wand en het tussenschot van mijn 2-paardstrailer. Deze omgebouwd naar 1,5-paards geen probleem meer. Dus dreamstables kan ik aanraden.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:35

wat mirgino deed heb ik ook gedaan.. want anders ging mijn ( nu overleden )fjord stijgeren en heel hard wegrennen. We hebben hem toen gewoon echt even een klap met de zweep gegeven en toen liep hij erin! dus je kan proberen trailer voor de staldeur te zetten Als ze er uiteindelijk in staat wel goed belonen

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:00

Als die van mij er niet in wil (als ze alleen mee moet) helpt het als ik haar eens een paar keer als ze voor de klep staat naar achter laat gaan en dan weer voor de klep zet. Van het moment dat ze wil gaan gewoon naar achter gaan en na een keer of 10 loopt ze er zo in.