Ouder paard kopen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Ouder paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:23

Hai

Ik rij nu het paardje van mijn vriendin bij. Bam is 17,5 en heeft nog pit voor 10 anderen. Hij is altijd western bereden (ook hoog wedstrijden gelopen, maar wegens stakingen van zijn kant af is daar mee gestopt) en de laatste paar jaar (schat zo'n 3 jaar) recreatief door mijn vriendin breden en sinds een paar maanden door mij weer dressuurmatig (wel recreatief), wat hij echt super oppakt . Kan de oefeningen uit de M nu na een half jaar !
Ze liet vallen dat als ze een huisje zou kopen met haar vriend ze geen geld zou hebben voor Bam en ik mee zou moeten betalen of over zou moeten kopen, anders gaat hij naar een ander huis !

Nu vraag ik me af, is het verstandig om een ouder paardje te kopen of niet? Ik ben blij dat ik Bam nu zo ver heb gekregen, maar echte wedstrijdambities hebben Bam en ik niet . Misschien vragen we volgend jaar een wedstrijdkaart aan, maar de Z hoef ik niet te halen

Bam kan nog jaren mee, heeft speciaal beslag omdat hij hele gevoellige hoeven heeft, heeft iets langer nodig om los te komen dan een jong paard, maar voor de rest heeft hij geen kwalen!

Wat lijkt jullie verstandig. Stel dat het 'probleem' zich aanbiedt dat ik Bam zou kunnen overkopen, is dat dan verstandig of moet ik het aanbod dan afslaan?

marlissa

Re: Ouder paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:26

Ik zou het doen hoor.
Als het paard nog gezond is dan is er tog niks mis mee , alleen dat tie niet zo lang meer meegaat als een paard van 3 maar ik zou het zeker doen hoor.
Je weet maar nooit bij welke mensen die anders ook terecht komt enzo.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:27

Je moet gewoon doen wat je gevoel je zegt. Als het paard nooit wat heeft en jij zeker van hem bent zou ik het zeker doen.

Ik heb nu 2,5 jaar geleden een paard van bijna 18 gekregen, ze is nu 20 en ze heeft nooit iets (alleen wat kuren ). Terwijl de pony van mijn zusje die 12 is wel eens last van haar benen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:28

Als hij gezond is en niet te duur, waarom niet. Mijn merrie heb ik gekocht toen ze 17 was, ze word nu 20 en mankeerd nooit wat.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:13

Inderdaad, als een paard gezond is kan je dat gewoon doen. Zeker als hij nog zo goed is en je ambities aansluiten bij de mogelijkheden van het paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:19

Ik zou op je eigen gevoel af gaan, als het paard niks mankeer.. waarom niet?

En van oudere pony's leer je vaak alleen maar *ik weet niet of het dan je eerste eigenpony is* maar als dit je eerste eigenpony is, is het verstandiger om een wat oudere te nemen.. Dus 1 van deze leeftijd.. en dan is deze uitmate geschikt, ook omdat je hem al kent

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:20

Als je hem nu al rijdt, en je gehecht bent aan hem, kan het best. Je zegt zelf dat hij geen kwalen heeft.

Ligt er denk ik ook aan wat je ervoor moet betalen. Of misschien dat je mede-eigenaar kan worden of zo...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:32

ik heb willem gekocht toen hij 16 was.. ben nu op 17,5 L1 met hem en we lopen nog steeds verder.

hij mankeert nooit wat

wizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:48

Ik heb m'n pony gekregen toen ze net 18 was en ze is nu 22... heeft nooit wat alleen gevoelige hoeven..
Maar ik heb m'n paard ook gekregen toen hij 17,5 was (begin dit jaar) en hij is er nu niet meer.. Maar dat kwam niet echt door zijn ouderdom (nog zo fit als een haantje!) maar hij had een knoop in zijn darmen (Geen koliek)
Dus ik zou het doen! En zeker als het klikt...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:49

Afgaan op je gevoel inderdaad

Als hem niks mankeert, en je kunt hem bieden wat hij verdiend zou ik het doen

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:27

Ik zou het zeker doen als hij gezond is, en het goed klikt tussen jullie!
Je kunt nog jaren plezier van elkaar hebben, en je kunt misschien ook nog wat van hem leren doordat hij toch al 'wat ouder' is, en veel ervaring heeft.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:33

Ik heb nooit geen spijt gehad dat ik Mirk gekocht heb, die toen 15 was. Hij heeft mij heel veel geleerd en nu hij 18 is, loopt hij nog fanatiek in training. Belangrijk is om een ouder paard toch regelmatig beweging te geven, rust roest!

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:43

Hoi!

Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar ik ken veel oudere paarden die nog actief bereden zijn.
Het paard van mijn schoonvader is 28 jaar geworden in prima conditie, ze reden samen iedere dag hun oefeningen en buitenritjes.

Als je dat naast die 17,5 jaar van Bam zet zou je nog ruim tien jaar plezier van Bam kunnen hebben....
(En je weet zeker dat Bam de handel niet ingaat!)

Succes met de beslissing,
Donjaja.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:49

Doen. De gevaarlijke periodes van hoefkatrol en spat zijn voorbij.
Is hij nu gezond dan zal hij dat ook wel blijven op de gewone kwaaltjes na.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:49

Ik zou het doen.
Je kan altijd nog wedstrijden met hem rijden.
En zeker als hij energie heeft voor 10.
Meschien niet het hoogste van het hoogste maar ja.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:29

Jaa, doen Alleen bedenken of je hem zelf lang kunt houden. Want mss dat ie dan te oud is om nog te verkopen. Niet dat ik het voor je wil verpesten hoor.. Maar denk, wijs dr toch maar eventjes op

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:53

Doen!

Als je er tenminste wel de tijd en het geld voor hebt om hem te kopen, te rijden en te onderhouden......

fernubis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:19

Ik denk dat als een paard zonder extreme gebreken op deze leeftijd kan komen, hij bewezen heeft dat het een gezond, sterk paard is. En dus gemakkelijk nog jaren mee zal kunnen. Dus ik zou het zeker doen. Bij een jong paard heb je immers ook geen garanties. Heel veel succes ermee

lyzzievb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:20

het gaat hier om een paardje van 15,5 en geen 17,5! haha maargoed eer je hoeft hem nooit helemaal van me over te kopen dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen maar samen de financiele zorgen op ons nemen is misschien een optie het is nog lang niet zover het duurt minstens nog een jaar maar vind het goed dat je er zo goed over nadenkt! het is niet zomaar wat! xxx lisette (eigenaresse van bam)

Frankinero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:06

Ik zeg altijd maar, als je een veulen koopt mag je hopen dat hij 3 word maar een ouder paard gaat zeker weten lang mee.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:39

Ja hoor! Zeker als je hem al kent, dat kan juist heel goed! Warenko was 14 toen ik hem kocht. Hij wordt in januari 20!!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:24

Als je het zelf echt wilt en er een goed gevoel bij hebt, waarom niet? Denk dat hij nog heel wat jaartjes mee kan als hij goed verzorgd wordt .

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:29

Ja doen! Ik heb Sterre gekocht toen ze net 19 was,nu is ze 20 maar ze heeft een conditie van een jonge hengst!En nooit wat gehad,veel paardenkwaaltjes al doorlopen,en een rot in het vak kan jou ook wat leren!Daar in tegen als ik wel eens hoor op stal hoeveel jonge paarden peesproblemen en al dat gezeik hebben.....

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:52

Nou ik las al dat de eigenaresse de perfecte situatie aandraagt!! Jullie kunnen gewoon samen de lusten en lasten delen, lijkt me de perfecte situatie toch?

Mochten je ambities dan toch nog eens veranderen, dan ben je vrij om alsnog een ander paard te kopen.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:41

DOEN gewoon!!! heb zelf paar maanden geleden merrie van 17 jaar gekregen en ze wordt binnenkort 18. ik ben gewoon dol op haar!!! ze loopt nog zoals een veulentje, nou niet precies maar toch...