Trainingsschema 3 jarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Trainingsschema 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:35

Ik heb een 3 jarige Stravinsky xx die nu 6 weken onder het zadel is. Ik rijd 3x per week en longeer 1x per week. Hij is telkens wel erg loperig en fris (voer ook niet te veel). De handelsstal waar ik hem kocht reden hem 5x per week. Ik wil hem volgend jaar gaan starten.
Wat is jullie ervaring met het trainen van jonge paarden. In wat voor frequentie qua dagen en hoe lang?
Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Smurfie

Re: Traingingsschema 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:37

3 dagen longeren 20 minuten en 3 keer week 15 a 20 minuutjes rijden
1 dag longeren 1 dag rijden.. en dan 1 dag rust

sandradeboer

Re: Traingingsschema 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:46

Smurfie schreef:
3 dagen longeren 20 minuten en 3 keer week 15 a 20 minuutjes rijden
1 dag longeren 1 dag rijden.. en dan 1 dag rust

Zo te lezen bestaan jouw weken uit 9 dagen!

Smurfie

Re: Trainingsschema 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:47

nee nee Ik bedoel om de dag dus bijv Maandag rijden.. dinsdag longeren.. woensdag rijden.donderdag longeren..vrijdag rijden zaterdag longeren ..Zondag rust

Kan ook ipv longeren ff wandelingetje maken ofzo

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:54

om de dag 30 minuutjes rijden, das meer dan genoeg, laat ze maar lekker groeien!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:57

aan de lijn lopen is wel goed vooral als ze niet gewent zijn om bepaalde spieren te gebruiken hoeft niet intensief te zijn maar gewoon om de spieren wat losser te maken en spierpijntjes te voorkomen gewoon beetje bewegen anders worden ze stijf

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:05

longeren is vrij belastend voor een jong dier hoor!

lange, rechte stukken stappen, das wel goed!

bewegen doen ze genoeg in de wei!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:09

Mijn 3 jarige loopt inderdaad iedere dag in de wei of paddock. Minimaal 3 uren per dag los. Longeren doe ik meestal voor het rijden met een bijzetteugeltje om de hete kantjes er wat af te krijgen. Merk na twee weken dat het hem beter afgaat. Het longeren vond hij in het begin wel zwaar.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 09:13

Graag meer reacties en meningen!
Wie oh wie heeft ruime ervaring?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:26

Wat voor type is het verder? Volbloeden zijn wel sneller uitgegroeid, maar dat betreft 100%. Je moet vooral goed opletten op zijn reactie. Als ze gaan staken of het moeilijk hebben, doe je te veel. Heb je een alert en leergierig paard kun je die natuurlijk ook wat meer laanbieden. Je moet bedenken dat je paard zowel lichamelijk als geestelijk moet wennen aan een ruiter.

Vooral zijn rug en buikspieren moeten sterk genoeg worden om jou te dragen, je kan beter kort en goed trainen, dan lang en langzaam. Probeer als het lukt naar buiten te gaan en buiten te trainen, dus zoveel mogelijk rechtuit te gaan dat is het allerbeste voor een jong paard.

Ik bouw het aantal keer langzaam op. Eerst even aan de longe of los laten uitlopen, dan 20 minuutjes-half uurtje training. En ik rijdt dan ook niet elke dag, twee of drie keer per week, ik longeer niet, maar zet bijzetjes aan en laat ze los door de bak lopen en op commando stappen draven galopperen achteruit en opzij gaan. Voordeel van deze methode is dat ze veel rechte lijnen lopen en niet continue op een volte lopen. En leren goed luisteren naar mijn stem.

Zo doe ik het..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:53

Inderdaad, observeer je paard, kijk naar zijn reactie en vooral: laat het leuk blijven! Elk paard is anders en zal ook anders reageren op bijv. spierpijn of een groeispurt. Je hebt van die bikkels die niets laten merken en gewoon doorlopen tot ze er 'dood' bij neervallen, dus let goed op of hij bijvoorbeeld veel gaat liggen dutten in de stal, is hij echt moe van de training laat hem dan lekker in de wei ravotten met een ander paard. Je moet hem zien als een kleuter, die kunnen hun aandacht er ook hoogstens een kwartier bij houden.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:46

Die van mij (ook toevallig een Stravinsky) werkt om de dag, dus dag werken daarna dag vrij. Dat werken is de ene keer aan de longe + bijzets (+/- 20 minuutjes) en de andere keer onder het zadel (+/- halfuurtje), voor het rijden gaat hij nog wel even aan de longe om uit te razen
Verder staat hij elke dag de hele dag in de wei.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:10

Hé Von! Ook een Stravinsky xx! Heb je gereageerd op het topic 'Stravinsky: vertel eens'. Ik ga vandaag proberen daar wat foto's op te zetten. Heb je foto's van jouw Valentino (ook leuke naam trouwens!)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:19

Met mijn 3-jarige rij ik nu 3x per week; zo'n 20-30 minuten als ik in de bak rij en wat langer als ik een buitenritje maak, maar daar stap ik dan ook het grootste deel. Buitenritjes maak ik in ieder geval 1 x per week. Longeren doe ik hooguit 1x per week. Verder wandel ik veel met hem. Daarnaast mag hij iedere dag in de paddock of zolang het kan in de wei.

Los lopen met bijzet vind ik wel een goed idee!! Nu is dat vooral ons speelkwartiertje en verder vermaakt hij zichzelf maar, alleen of met een vriendje als het ff kan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:24

Maandag even losgooien
Dinsdag longeren
Woensdag half uurtje rijden maximaal
Donderdag even losgooien
Vrijdag half uurtje rijden maximaal
Zaterdag uur mennen buiten recht toe recht aan
Zondag even los gooien

Hij loopt 24 uur per dag buiten met een schuilstal

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:26

Ik rijd mijn 3-jarige bijna iedere dag. Ze is nu 7 weken onder het zadel. 1 dag in de week heeft ze rust en gaat ze los. De andere dagen rijd ik haar een half uur tot richting drie kwartier en zet haar daarna nog altijd los met een ander paard. KLinkt voor sommige misschien veel,maar ik moet haar wel iedere dag laten werken. Ten eerste omdat ze graag wil en ten tweede omdat ze anders ook zo gek als een deur wordt. Ze is nl sowieso snel afgeleid en gaat ook vaak de lucht in enz. En nee dit is geen staken hoor. Ik heb veel paarden ingereden,maar zij is een gevalletje apart. Ze heeft wel veel bloed in zich.
Ik denk ook dat het per paard verschilt hoe vaak en hoelang je ze kunt rijden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:29

wissel het ook af met een lekkere rustige uitrit dat vinden ze heerlijk ik doe ook om en om en zorg dat het leuk blijft zodra mijn paard ontspannen is met het rijden en voorwaarst neerwaarst loopt dan stop ik ook en laat ik hem lekker uitstappen dit rijden is meestel 3 kwartier om de dag merk ik dat hij wat moe is dan rij ik ook niet langer als 30 min ga ook wandelen met hem en dat longeren zou het niet te lang doen.
gewoon 20 min of zo

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:34

[naam verwijderd] is nu ook zeg maar een week of 6 onder het zadel.

Ik rijd hem 3 x per week, nooit 2 opeenvolgende dagen trouwens, en dan rijd ik ongeveer 20 minuten per keer.
Ik heb een hekel aan longeren (vind er zelf niets aan en het is zeker niet goed voor een 3 jarige), dus dat doe ik niet meer. ([naam verwijderd] bokt niet meer in het begin).
[naam verwijderd] is een Royal Dance x Amethist x Amor. Dus niet zo heel bloederig, maar wel voldoende om een heel fijn rijpaard te kunnen worden voor mij.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:58

mhartog schreef:
En ik rijdt dan ook niet elke dag, twee of drie keer per week, ik longeer niet, maar zet bijzetjes aan en laat ze los door de bak lopen en op commando stappen draven galopperen achteruit en opzij gaan. Voordeel van deze methode is dat ze veel rechte lijnen lopen en niet continue op een volte lopen. En leren goed luisteren naar mijn stem.

Dit lijkt me een hele goede! Echter mijn 3 jarige doet zijn hoofd zo laag bij de grond hangen (wel heel goed voor de spieren in de bovenlijn). Ik ben bang dat hij met zijn voorbenen in de bijzetteugels komt. Hoe en op welke hoogte zet jij hem bij?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:00

Als het goed is gebeurt dat neit. ik longeer die van mij altijd los in de bak en inderdaad soms ben ik er ook bang voor maar het is nog nooit gebeurt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:55

vip word nu nog ingereden en die rijden we 2x per week. op dinsdag en donderdag(dus vanmiddag ook weer).
voor het rijden wordt hij even gelongeerd, dan erop met longe en aan het einde los rijden.
ik longeer hem verder niet oid..

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:35

Citaat:
Dit lijkt me een hele goede! Echter mijn 3 jarige doet zijn hoofd zo laag bij de grond hangen (wel heel goed voor de spieren in de bovenlijn). Ik ben bang dat hij met zijn voorbenen in de bijzetteugels komt. Hoe en op welke hoogte zet jij hem bij?

Ik heb deze methode deels van Dr. R. Klimke, welbekend (Olympisch) dressuurruiter en eventing geloof ik ook. Zijn boek vind ik echt prima aansluiten bij mijn ideeen over jonge paarden beleren. Hij zet nog 4 pionnetjes in elke hoek, kan ook nog. Gewoon bijzetten dat hij nog gewoon met de neus voor de loodlijn kan, maar niet te los. En dan aan de singel halverwege de buik zeg maar. Ik doe het zelf ook wel met de zogenaamde 'touwtjes' als ze wat meer kunnen hebben, zodat ze niet op de bijzet kunnen gaan hangen als ze daar de neiging toe hebben, de touwtjes glijden nl.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:44

De van mij loopt 2 á 3 x per week op het moment, waarvan ongeveer 1 x in de 2 weken een buitenrit.
Meestal rij ik dan een half uurtje. De rest van de tijd loopt ie lekker in de wei. Nu moet ik wel erbij zeggen dat die van mij erg braaf is, als ie wat al te fris zou zijn zou ik wel vaker rijden of longeren.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:57

Een grandprix ruiter heeft mij eens verteld dat je de leeftijd van het paard dat dat het aantal keren is dat je per week kan rijden. Dus bij 3 jaar 3 x per week, bij 4 jaar 4 x per week.
Gaat natuurlijk op tot het paard 6 jaar is
Kijk wat je paard aan kan en zorg vooral voor veel afwisseling, buiten rijden, wandelen, dressuur, longeren, rustdag met weidegang

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:31

Ik doe die van mij meestal drie keer in de week rijden, waarvan 1 keer in de les op de club.
Rij dan nog geen heel uur mee, maar voel aan m'n paard wanneer die moe wordt en dan stop ik.
Als ie gereden is krijgt ie de dag daarna meestal vrij en 1 keer in de week gaat ie mee naar het bos.
Rij hem dus maar 2 keer in de bak dressuurmatig.
Verder doe ik hem 1 keer in de week longeren met gogue. Dus laag en ontspannen.
voor de rest komt ie iedere dag een paar uur buiten.