Eerste hengst op stal...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuMii

Eerste hengst op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 11:39

Hoi Bokkers, ik heb nu een hengst te rijden (volgend jaar uiteraard) gekregen van nu nog 2.5. We willen hem graag hengst laten. Ik heb al veel ervaring met paarden, africhten e.d., maar ik hoor vaak dat hengsten zoiets anders zijn, ik snap wel dat je er wat anders mee om moet gaan maar zoals ik zei in de titel heb ik verder geen hengstervaring wie heeft dit welen kan mij wat punten/tips geven met hoe dit aan te gaan pakken. Wil hem zovele mogelijk als ieder ander paard behandelen.
Deze winter wil ik gaan beginnen met bandages, hoofdstel en zadel andoen en dekens laten wennen. Poetsen gaat goed en meelopen ook wel (op dat gebijt na hahaha). Heeft iemand ook ervaring met muilkorven bij poestene lopen want hij probeert uiteraard constant te bijten vooral onder lopen is niet normaal, hoort erbij maar wordt steeds erger zeker in de winter als ie zichverveelt op stal. Ik hoor het graag.....

Anoniem

Re: Eerste hengst op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:48

als ik jou was zou ik wat aan dat bijten gaan doen, hij gaat het straks denk ik echt gebruiken om te laten zien dat hij hengst is en dat hij boven jou staad, en dat kan wel eens problemen gaan op leveren met het indrijden straks.
ik zou niet een muilkorf gaan gebruiken daar mee kan hij het niet doen maar leert hij niet dat dat niet mag.
Mijn pony inmidels al een tijdje ruin maar heeft nog steets hengste streken, tijdens het poetsen negeer ik stout gedrag van hem als hij zig netjes gedraagd prijs ik hem de hemel in.als hij echt bijt dan krijgt hij een tik op zijn neus van mij maar als hij zig dan weer netjes gedraagd krijgt hij een snoepje en prijs ik hem weer de hemel in. resultaad hij bijt niet meer enkeld bij vreemde dan kijkt hij of hij mischien boven hun kan staan.
succes met het paardje

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:13

Bij ons is de meerderheid op stal hengst (we hebben er nu 6 staan ). Belangrijke regel is consequent zijn, en absoluut geen enkele ondeugenheid toelaten. En geen moment je aandacht verslappen.
Muilkorf heeft geen zin, een tik geven en stemverheffing werkt wel. En schroom niet om hem een tik te geven, niks van "dat is zielig" of zo, jouw bijten doet ook zeer en dat vindt hij ook niet zielig.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:17

eens moet de eerste keer zijn...
zo ook met een hengst omgaan voor het eerst.

mijn pony is zelf ook nog hengst, en er komt inderdaad veel bij kijken.

erg consequent zijn en niks toelaten.
als die van mij bijt krijgt hij een oplawaaier, en als hij door blijft gaan pak ik gerust mijn zweep erbij.
gelukkig doet hij het nu niet meer bij mij, maar bij andere nog wel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:44

De meeste goede tips zijn al gegeven. Altijd je aandacht erbij houden. Altijd consequent blijven. Alle baldadigheid direct afstrafen. Muilkorf zie ik het nut niet van in. Wat goed werkt is direct een tik verkopen en heel nee of hee of zo roepen. Vooral ook nooit wat uit de hand voeren.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:00

gewoon consequent zijn. Een paard heeft een leider nodig dus laat zien wie de baas is Bijtend gedrag meteen afstraffen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:24

Consequent zijn en de baas (proberen te) blijven.
Dat bijten moet je echt niet tolereren, nu zijn het nog alleen een paar tanden en voor je het weet heb je een stel voorbenen in je nek

Straks onder het zadel ook altijd zorgen dat je hem goed scherp aan het been houdt. Hengsten willen nog weleens wat plakkerig zijn aan het been en dan kun je weinig meer als ze eens wat anders willen dan jij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:34

Idd, altijd zoergen dat je boven je hengst blijft staan.
Niets geen machtstrijd of geknoei, jij bent de baas en daar mee uit.

Happen is bij mij meteen een dreun, door mij heen denderen ook. Ik eis met respect behandeld te worden.
Het resultaat van hem af en toe wat hard en lomp aan pakken is een super brave pony die zelfs beginners lesjes loopt!!!!!

Veel hengsten zijn gewoon lui in het werk, die van mij is ook eigenlijk gewoon een slome trapzak . Probeer ze zo scherp mogelijk te houden anders zijn ze niet te rijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:47

Karoliena haalde het aan, ik was het vergeten te zeggen. Beloon een hengst niet met eten! Niet uit de hand en liever ook niet uit de bak. Happerig gedrag zal snel volgen. Je hengst moet leren dat een aai, een klopje of een kroel ook een beloning is.
Geef een paard sowieso nooit wat lekkers uit de hand, scheelt enorm veel in zeurende en drammerige paarden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:51

Ik beloon wel met eten hoor. Zowel tijdens de vd als na het werk maar altijd van de grond.

Als hij weet dat hij wat lekkers krijgt gaat hij dus niet naar je hand happen maar is hij al op de grond aan het kijken, werkt erg fijn

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:54

Waarom hengst laten? ga je ermee fokken?
Ik zou hem gewoon castreren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:33

Ik heb een hengst staan en een ruin. Ik heb meer problemen met mijn ruin dan met mijn hebgst. Mijn hengst weet heel goed dat nee nee is. En dat happen en steigeren uit den boze is. En ik hoef dan ook alleen maar nee te zeggen en het is over. Ik heb hem dit geleerd van jongs af aan.
Mijn ruin heb ik bij een handelaar vandaan. En daar heb ik in het begin veel moeite mee gehad. Je kon hem niet uit stal halen wat hij sloeg. Lopen aan de hand ging niet want hij bleef constant in je kleding happen. Poetsen ging ook niet want dan liep hij als een gek te schrapen en kwam je bij zijn hoofd in de buurt dan beet hij.
Gelukkig is hyet vervelende gedrag bij hem ook zo goed als over. Alleen bij vreemde probeert hij het nog uit.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat een hengst niet anders hoeft te behandelen als een merrie of ruin. Zorg dat je consequent ben.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:37

Zorg dat je de baas bent en blijft... en vooral als hij bijt dat je het gelijk straft met een tik op zijn neus. Wel consequent blijven en vooral je stem gebruiken, zodat hij kan horen of ie braaf is of niet.

Je kan hem beter belonen met een klop in zijn nek of met een aai.

Belonen met voer doen wij ook alleen maar na het werken en dan in de voerbak. Zo heb je ook geen vervelende paarden die staan te bietsen voor een stuk brood of een hand brok.

Maar wil je gaan fokken met de hengst?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:48

ik heb geen ervaring met hengsten maar mijn ruin heeft nog wel afentoe hengsten manieren maar dan wel de leuke ... zoals stoer doen naar merries en heel snel patseren en dekken etc etc ... happen en dergelijke is hem denk ik heel erg af geleert in het begin ..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:16

De reden waarom ze hem hengst wil laten doet er toch niet toe? Wij laten al onze hengsten hengst en er wotdt niet mee gefokt, wij laten ze hengst voor de sport. We hebben er zelfs 2 zonder papieren, eigen fok. Wij castreren alleen als het echt noodzakelijk is, en voor ons is dat vrijwel nooit.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:23

Ik rijd op het moment ook een 3 jarige hengst, hij is in de omgang super, hij is keurig opgevoed wat dat betreft. Maar hij kwam dus bij mij en had geen ervaring met andere paarden, hij werd dus gruwelijk hengst. Hij reageerde ontzettend op andere paarden, en lette dan met rijden niet meer op.
Nu is dat wel steeds beter, maar alsnog kan die soms best heftig zijn!
viewtopic.php?f=10&t=479473&p=10567127#10567127

hier is het topic van gister

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:02

Ik heb eigenlijk alleen nog maar met hengsten gewerkt dus weet niet op welke manier het anders is dan een ruin of merrie. Ik denk dat ik ruinen of merries hetzelfde zou aanpakken.
Maar zorg in iedergeval dat je consequent blijft. Niks geen bijten tolereren, maar echt direct straffen. Zoals al gezegt hij vind jou ook niet zielig als hij je bijt dus het is ook niet zielig als hij daarvoor een klap krijgt. Ik denk er verder eigenlijk niet bij na dat ik hengsten heb, ook een ruin zou dezelfde strenge opvoedinng krijgen en ook een klap krijgen als hij bijt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:18

Consequent zijn, nee is nee, ho is ho, eventueel dus op een wat grovere manier. Tot nu toe heb ik nog geen 'knuffelhengstjes' te verzorgen/rijden gehad, dus een hele simpele, correcte, consequente omgang die weinig ruimte laat voor sentiment en geknuffel op stal.
Bijten, kappen en steigeren heel snel en afdoende afstraffen en let op dat ze niet aanleren in je nek te springen (bijv. als je je paard op stal hebt met mesten en dus gebukt staat).
Met rijden idd goed aan je been en heel goed aan het werk houden zodat er geen ruimte is voor gesodemieter.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:41

Wat inderdaad ook belangrijk is zorg dat de hengst met andere paarden om kan gaan. Dus zorg dat hij met een ruin of zo de wei op kan. Zet hem ook eens naast merries. Doe je dat niet en hou je hem apart dan zal hij on sociaal worden en worden ze vaak moeilijk als er andere paarden in de buurt zijn.

Die van mij mag een keer hinneken en verder negeert hij andere paarden en merries buiten en op keuringen, dat is de bedoelong vind ik. Zou anders heel vervelend op een wedstrijd of zo zijn als hij alleen maar loopt te schreeuwen en zich te misdragen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:48

Zelfs hinneken laten wij niet toe. Geen prutsmuts naar andere paarden, en hinneken vind ik ouwehoeren. Alle hengsten bij ons zijn zeer sociaal en komen ook bij andere paarden in de wei of in de bak te staan, maar ouwehoeren? In hun eigen tijd, niet in mijn tijd. Dit kun je misschien wel een keerjte toelaten bij een shetlander inderdaad, maar een paard van 600 kilo is toch net even wat anders.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:52

Nou ja gaan we weer op die toer.

Of het nou een shet is of een paard van 600 kilo vind ik niet uitmaken.

Ik heb een stuk meer problemen gehad met mijn shethengst die nog nooit gedekt heeft dan met een dekhengst van 1.76 cm die al meerdere keren gedekt had.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:10

GEEF GEM NIET ZIJN ZIN!
Zodra je dat doet zal hij er gemeen gebruik van maken! Als hij jou bijt, bijt dan zo mogelijk gelijk hard terug! Trapt hij jou, trap dan terug, rent hij door je heen beuk dan hard tegen hem aan!
Doe terug wat hj bij jou doet, ik zou met het aan het lijntje lopen gewoon een zweepje meenemen, bijt hij jou, tik! doet hij he Nogeens TIK!
Idd consequent zijn en hem met rijden naar jou laten luisteren... Na een tijd merk je er niks van dat het een hengst is.
(het klinkt hard maar hij zal ook niet zacht naar jou gaan doen)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:11

Mijn hengstej begint nu na drie jaar trouwens wel een beetje een knuffel kont te worden. Was er helemaal verbaasd van toen hij de eerste keer bij me kwam knuffelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:15

karoliena schreef:
Nou ja gaan we weer op die toer.

Of het nou een shet is of een paard van 600 kilo vind ik niet uitmaken.

Ik heb een stuk meer problemen gehad met mijn shethengst die nog nooit gedekt heeft dan met een dekhengst van 1.76 cm die al meerdere keren gedekt had.

Ik vind het wel uitmaken. Wij hebben hengsten zelf opgefokt en dus ook zelf opgevoed varierend van 1.20 tot 1.75m. Bij die kleintjes kun je makkelijker een keer een steekje laten vallen, als die hun gewicht en overwicht in de strijd gooien is dat iets makkelijker te overwinnen, ten eerste omdat ze iets minder sterk zijn, ten tweede omdat jij zelf groter bent en op hun neerkijkt en ze sneller iets meer respect voor je hebben.

Dat jij geen problemen met die dekhengst had die al gedekt had komt mede omdat die al een eerdere goede opvoeding genoten had, en jij je shethengst nog moest opvoeden toen je hem kreeg.

En ik zie nu weer een reactie van je, zo te zien heb je wel resultaten dus van je opvoeding.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:23

ik heb een hengst van 6 jaar
ik heb hem gekocht als veulen
en hij weet heel goed wat wel en niet mag
hij is vriendelijk naar andere paarden en mensen
iedereen zou erop kunnen rijden

ik denk dat het bij hengsten vooral ligt aan de opvoeding
die de hengst krijgt
de mijne heeft geen hengsten streken

wil alleen nog wel eens steigeren