kopen en verkopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

kopen en verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 12:47

Ik zag in een ander topic (had te maken met slacht) deze zin staan

Citaat:
Wat ík niet begrijp is het hoge gehalte krokodillentranen op Bokt; als men inderdaad zo betrokken is bij hun lieve paardje zit ik met twee vragen:
- waarom wordt er zóvaak van paard gewisseld en worden zóveel paarden zóvaak doorverkocht?

en nu komt het... ik vraag me eigenlijk ook wel af waarom iedereen maar om de haverklap zijn / haar paard weer inruild voor een ander.

Constant zie je bij advertenties vanalles staan als reden:
* met pijn in mijn hart doe ik mijn pony weg. Ik ben te groot voor haar geworden.

Dan denk ik: had je meteen een grotere moeten kopen of hou deze gewoon... Ik bedoel... als je zoveel van je beestje houd kun je toch ook nog andere dingen ermee doen... zo'n beest heeft je jaren lang plezier gegeven en zo gauw het beestje te klein is... moet het de deur uit..
Je kan 'm ook nog inspannen ofzo wanneer ie te klein is...of andere dingen mee doen... het gaat er mij dan meer om als ik echt om dat beest geef dat ik tijd met hem / haar door kan brengen.
Niet meer kunnen rijden en wegdoen vind ik niet passen met: met veel pijn in mijn hart... enz enz

zelfde als met paarden die dan niet meer geschikt zijn om te rijden... die moeten dan ook maar weg..

Vind zowiezo dat mensen makkelijk aanschaffen en snel doorverkopen..

ben ik nou de enige die daar soms tegen aan loopt?

(ik heb het dus niet over situaties als wanneer iemand het geld niet meer op kan brengen e.d.)

Kelloriejj

Re: kopen en verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:53

Ik moest mijn pony ook verkopen omdat ik te groot voor haar werd!!!!!!!! En dat doet pijn ja?!!!! Als je verder wil naar de paarden en niet de mogelijkheid hebt meer paarden te houden, moet je keuzes maken. Ja en dat doet pijn! en dit stukje:

Niet meer kunnen rijden en wegdoen vind ik niet passen met: met veel pijn in mijn hart... enz enz

Denk daar dan nog maar eens overna

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:56

soms is het gewoon niet anders.
sta nu ook heel erg in twijfel heb oude merrie al ruim 11 jaar maar ze is gewoon niet meer 100% oke beetje hobbelen met licht gewichje is geen probleem, maar dan nog is ze niet 100% zuiver.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:57

ik sluit me aan bij vicky... soms is het niet anders!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 12:57

Citaat:
Denk daar dan nog maar eens overna

daar hoeft ik niet over na te denken want dat is mijn mening en daar heb ik over nagedacht voordat ik het hier heb neergezet.

Precies... JIJ WIL verder met de paarden... dus het gaat om jou toch? Dat is wat ik zeg.

Ik heb een beest lopen waar ik niet op kan rijden... heel erg jammer dan maar hij gaat niet weg om de simpele reden dat ik geen afstand van hem kan doen omdat we dikke maatjes zijn. dan maar niet rijden. Wanneer ik het kan veroorloven er een rijpaardje bij te nemen is dat mooi meegenomen... en anders maar als deze overleden is.

Citaat:
soms is het gewoon niet anders.
sta nu ook heel erg in twijfel heb oude merrie al ruim 11 jaar maar ze is gewoon niet meer 100% oke beetje hobbelen met licht gewichje is geen probleem, maar dan nog is ze niet 100% zuiver

begrijp me niet verkeerd... ik snap best dat je dan wil rijden...wat ik alleen niet begrijp is dat zo'n beestje altijd hard voor je gewerkt heeft al die jaren en dat je dan kunt zeggen van... nou, je hebt nu wat dus ik doe je weg want ik kan niet meer rijden.
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 10-10-05 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:58

En je pony kan trouwens bij een ander ook nog plezier hebben in het rijden ipv voor een stom karretje!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:00

Citaat:
ipv voor een stom karretje!

haha.. mijn god.. je voelt je echt aangevallen. Misschien vind die pony het wel heel leuk voor dat karretje.. maar jij vind het stom... eindstand.. alles draait gewoon om jou. Pony is er voor JOUW vermaak en nergens anders voor.

Je bevestigd alleen alles wat ik al dacht met die opmerkingen van je

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:05

Volgens mij heb jij jouw paard toch ook voor eigen vermaak? Neem tenminste aan dat je er mee gereden hebt?
Daar heeft jouw paard ook niet om gevraagd hoor. }>
Bovendien doe je net alsof jij de enige bent die goed kan zijn voor een dier, maar dat valt best mee hoor.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:09

Citaat:
Volgens mij heb jij jouw paard toch ook voor eigen vermaak?
Neem tenminste aan dat je er mee gereden hebt?

Nee ik heb er niet mee gereden omdat ie niet te berijden is (dacht je even een rake opmerking te hebben?) + ik heb nergens gezegd dat je er niet op mag rijden. Lezen dan!!!

Citaat:
Bovendien doe je net alsof jij de enige bent die goed kan zijn voor een dier, maar dat valt best mee hoor.

Waar zei ik dat? Heb het nergens gehad over 'niet goed zijn voor'.

haha, grappig hoe mensen zich meteen aangevallen voelen zeg.
Zeker allemaal net je pony verkocht. haha
mijn god.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:16

Ik zou mijn Tinker ook nooit meer weg doen, ik heb haar nu niet zo lang, maar ben al aardig aan haar gehecht.
Ook al zou ze iets aan haar rug krijgen ofzo, blijft altijd bij mij:D

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:16

Ik kan me eigenlijk in beide kanten inleven. Ik heb de instelling van 'je niet teveel hechten aan dieren' meegekregen van huis uit. Dieren zijn er altijd maar tijdelijk en hoeveel plezier je er ook van hebt, ze gaan op den duur weg. Is bij ons zo geweest met paarden, honden en katten. Natuurlijk heb ik het soms erg moeilijk gehad. Zo moest onze eerste pony weg, ik was er te groot voor. We spanden haar al regelmatig in, maar ik wilde verder met rijden. Natuurlijk had ik het er moeilijk mee dat ze wegging, maar ik wilde verder en wist dat zij een goed tehuis zou krijgen. Tweede paard weggedaan na 2,5 jaar en helemaal geen moeite mee gehad. Laatste paard weggedaan wegens tijdgebrek van mij, maar ze heeft het nu goed. Enige jammere vond ik dat ze verkocht is op een dag dat ik aan het werk was. Ik mis haar soms nog steeds, maar zij heeft het nu beter dan ze het bij gehad zou hebben. (niet genoeg tijd naast me studie voor haar)

Toch begrijp ik wel dat mensen het erbij zetten. Je kan je heel snel hechten aan een dier en het is soms heel moeillijk om afscheid te nemen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:17

Xx_Mitt_xX schreef:
Ik zou mijn Tinker ook nooit meer weg doen, ik heb haar nu niet zo lang, maar ben al aardig aan haar gehecht.
Ook al zou ze iets aan haar rug krijgen ofzo, blijft altijd bij mij:D

oke... dat bedoel ik dus... je bent gehecht aan zo'n beest..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:20

[quote="CKdamour

haha, grappig hoe mensen zich meteen aangevallen voelen zeg.
Zeker allemaal net je pony verkocht. haha
mijn god.[/quote]

Je start toch zelf dit topic! Ik denk dat je wel erg makkelijk over dit onderwerp praat. Niet iedereen kan het zich veroorloven om een paard of pony erbij te houden en ik ben het er helemaal mee eens dat als je te groot wordt voor een pony en je de overstap naar een paard gaat maken, het voor die pony veel leuker is te worden verkocht aan iemand die weer met net zoveel liefde ermee bezig is (met de nadruk op bézig), dan dat zo'n beest maar in de wei moet staan of voor een karretje moet lopen.

Dat je er veel verdriet over kan hebben als je een pony of paard verkoopt is ieders eigen emotie, dat is toch niet aan jou om dat te beoordelen of véroordelen !

En waarom zou je moeten wachten tot je paard of pony dan maar overleden is? Mag je zelf dan niet meer rijden al die tijd, als dit je hobby is?

Ik vind het allemaal wat kort door de bocht (moet ik zeker ook mijn auto houden als ik een nieuwe koop, want daar heb ik ook zo'n fijne tijd mee gehad....)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:21

Ik heb twee pony's gehad waar ik langzaamaan te groot voor werd. Beide pony's zijn verkocht aan een goed baasje, en ik weet zeker dat ik daarmee het belang van de pony's voorop heb gezet.

Wij hadden geen tijd en geld voor twee pony's, bovendien vind ik het onzinnig en ook niet eerlijk naar de pony toe om hem "dan maar te laten lopen", terwijl hij bij z'n nieuwe baasje alle liefde en aandacht krijgt die hij verdient.

Om de pony dan maar voor een karretje te zetten, zoals door sommigen geopperd, vind ik geen oplossing. De pony's hadden beide enorm plezier in rijden, zowel springen als dressuur, en dat wilde ik ze niet ontnemen. Beide pony's waren nooit voor de kar geweest, wie zegt mij dat ze dat een leuk alternatief hadden gevonden?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:21

Citaat:
Ik mis haar soms nog steeds, maar zij heeft het nu beter dan ze het bij gehad zou hebben. (niet genoeg tijd naast me studie voor haar)

Je hebt dat paard dan weggedaan omdat het beter was voor dat paard. Als je te groot ervoor bent zou ik niet weten waarom het beter is voor een paard om een ander tehuis te krijgen... is alleen beter voor jezelf. Aan de andere kant denk ik wel van... had je geen rekening kunnen houden met die studie voor de aanschaf.
Ik ben nu aan het studeren en ik heb ook nog 4 jaar te gaan dus ik hoeft nu echt geen rijpaard erbij want daar heb ik gewoon geen tijd voor... Pas als ik alle diploma's heb die ik wil hebben en goed werk heb ga ik eens verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:22

Niet iedereen is in staat zijn oude pony te houden, als je er goed voor wilt zijn, kost dat tijd en geld. Een pony maar op de wei houden, terwijl hij graag bezig is, vind ik niet eerlijk, zo een beestje verveeld zich dan kapot. Andere kinderen kunnen er dan nog wat jaren veel plezier aan hebben en veel met hem doen.

En dat karretje, moet je maar leuk vinden, trouwens wat kost zo een karretje en tuig? Dan nooit meer rijden, omdat je pony te klein is en jijzelf steeds met dat karretje op pad?

Koop je er een ander paard bij en je pony staat maar in de wei te koekeloeren. Ik denk dat het eerlijker is om je paard of pony te verkopen als je niet meer zo voor het dier kan zijn als het ooit was. En ik denk dat dat behoorlijk pijn doet, maar ook weer gelukkig kan maken als de nieuwe eigenaren er heel gelukkig mee zijn, goed voor zijn en de pony lekker in zijn vel zit.

spunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:24

ik heb mijn pony met veel pijn in mijn hart weg moeten doen omdat ik te groot voor hem was (hij staat ook in het topic Valiant) en neej, ik heb op mijn 11e geen paard gekocht omdat ik a) bij de pony's wedstrijden wilde rijden, en b) omdat ik op mijn 11e egt geen groot paard aankon. Ik vind dat je een beetje makkelijk oordeelt, want wat soms de beste keus voor je paard is, is niet altijd de fijnste.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:26

Posts worden wel erg letterlijke genomen. Voor een karretje zetten was een optie... kleine kinderen erop laten rijden uit de buurt... meisje die 'm komt verzorgen en berijden.. whatever...

Citaat:
Je start toch zelf dit topic! Ik denk dat je wel erg makkelijk over dit onderwerp praat. Niet iedereen kan het zich veroorloven om een paard of pony erbij te houden en ik ben het er helemaal mee eens dat als je te groot wordt voor een pony en je de overstap naar een paard gaat maken, het voor die pony veel leuker is te worden verkocht aan iemand die weer met net zoveel liefde ermee bezig is (met de nadruk op bézig), dan dat zo'n beest maar in de wei moet staan of voor een karretje moet lopen.

nogmaals... erg letterlijk... je kan er ook MET LIEFDE andere dingen mee doen. Besides that./.. wat wordt er hier minderwaardig gepraat over aangespannen rijden zeg... heb er nog 1 in de wei lopen die dat maar al te leuk vind.

Citaat:
En waarom zou je moeten wachten tot je paard of pony dan maar overleden is? Mag je zelf dan niet meer rijden al die tijd, als dit je hobby is?

Je kan ook nog een bijrijdpaard nemen.. nee verkopen met mijn in je hart en een week later staat er weer een nieuwe... totdat die een mankementje krijgt en doen we die ook maar weer weg. toch?

Citaat:
Ik vind het allemaal wat kort door de bocht (moet ik zeker ook mijn auto houden als ik een nieuwe koop, want daar heb ik ook zo'n fijne tijd mee gehad....)

Voelt jouw auto het als ik 'm een trap geef? nee
Voelt dat paard het? Ja..

wat een vergelijking zeg... ongelooflijk

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:28

Citaat:
Ik denk dat het eerlijker is om je paard of pony te verkopen als je niet meer zo voor het dier kan zijn als het ooit was.

En als het dier er niet meer voor jou kan zijn als het ooit was? Want daar ging het me meer om.

Iedereen gaat nu heel diep in over gevallen die ik beschrijf maar er zijn er wel meer...

* een te klein paard
* een ziek paard
* een paard wat je niet aankan (kon je het vantevoren niet weten - heb je al een poging gedaan?)
enz enz
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 10-10-05 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:29

Als jij door wat voor rede ook niet verder meer kunt met je paard.
Omdat je sport ambities hebt bijv.
Dan maak je een paard echt niet gelukkiger hem te laten staan.
Je neemt dan misschien dat bijrijpaard, waar veel aandacht in gaat zitten.
En je huidige paard is niet gek, die voelt dat ook wel.
Dan zeg ik, lekker verkopen, naar iemand die er weer voor 200% voor gaat.
alle tijd en liefde weer stopt in dat paard.
Dat is dan toch veel beter dan niet verkopen?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:30

Jeetje Het lijkt alsof je dit topic opent omdat je iedereen wilt laten zien hoe goed je bent omdat je je paard niet verkoopt

M'n verzorgpaard is ook verkocht, mensen konden er gewoon nog op rijden. Hebben haar 10 jaar geleden gekocht. Alles voor dat beest over. Alleen nu hebben ze het te druk, kind gekregen. Geen tijd meer voor dat dier. En volgens jou hadden ze dat moeten kunnen voorzien Sorry, maar ze staat nu op een plek waar ze meer aandacht krijgt en meer bereden kan worden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:30

Ik heb het ook vooral over meisjes die ik hier soms zie die al 6 paarden hebben gehad... oh die heb ik verkocht en een jaar later die om die reden en toen kwam er weer een nieuwe enz enz enz.

En dan nog een advertentie plaatsen dat het zo'n pijn doet... dan denk ik.. yeah sure..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:31

hm,ik kan het er niet helemaal mee eens zijn.
mensen die om ""niks""hun paard weg doen,een nieuwe kopen,en dat meerdere malen achter elkaar...nee.
Ik heb zelf voor mijn huidige paard 6 weken een andalusier gehad,die echt bang was voor mensen.
Voor het welzijn van dit paard heb ik hem verkocht aan Balingehof,waar ze hem nog hebben(ook in Bit gestaan)
Ja,ik vond het echt niet leuk,maar ik mis de capaciteiten om dit dier te geven wat het verdient en nodig heeft.En dat vind ik juist getuigen van liefde voor een dier,eerlijkheid.

Daarbij komt dat paarden houden voor velen een dure hobby is,en als je je hobby niet kunt beoefenen op de manier die jij graag wilt,is het helemaal onbetaalbaar..

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:32

Heb je er plezier in mensen een rot gevoel te geven? En ik denk dat het best egoistisch is om te zeggen dat een paard bij je moet blijven omdat je samen een fijne tijd hebt gehad. Waarom zou hij met een ander persoon, die wel klein genoeg is, of wel het geld heeft voor een kwaal ofzo, geen fijne tijd hebben? of zelfs fijner??

quote: (dacht je even een rake opmerking te hebben?)

je vind jezelf misschien erg leuk hier, maar het is toch niet aan jou om te zeggen dat je je pony moet houden, omdat het anders egoistisch is? Veroordeel een ander nou niet zomaar, misschien moet jij het later ook eens doen (dan staan wij hard te lachen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:32

Ben je nu niet bij aan het draaien?
Want zo komen je eerdere posts niet over om eerlijk te zijn