Warme & droge voeten in de winter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Warme & droge voeten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:40

Hallo,

Aangezien ik flink last heb van wintertenen, is het zaak om mijn voeten warm en droog te houden. Mede dankzij deze wintertenen heb ik ook erg snel koude voeten.

Hoe houden jullie in de winter jullie voeten lekker warm en droog (dus geen water, en geen zweetvoeten).

Welke schoenen/laarzen zijn hier lekker voor (en ook met rijden lekker?)
Helpen bepaalde sokken hier ook nog aan mee?

Van die dikke lompe thermo laarzen heb ik gehad, maar dat rijdt voor geen meter, en ik krijg daar zweet voeten in omdat ze niet goed ademen.

Wie heeft DÉ tip voor mij?

Jol1

Re: Warme & droge voeten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:57

Skikousen of van die ouderwetse bic-laarzen sokken. Die bic-sokken zijn een soort gewatteerde voetsokken en je kunt ze o.a. kopen bij Welkoop. Trouwens die Mountainhorse-thermolaarzen zijn niet eens zo lomp hoor. Best goed te doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:17

Stalschoenen van Aigle, iig waterdicht en met goede sokken ook warme voeten! Ik draag ze alleen op stal, met rijden heb ik altijd mijn laarzen aan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:23

Ik heb nu alweer voor de vierde of vijfde winter de Rimfrost Paddock van Mountain Horse:

Afbeelding

De rubberen zool is zo dik dat kou niet omhoog trekt. Ook zit er een vaste bontzool in. Ik ben zelf een behoorlijke ijsmuts, maar als ik hier koude voeten in krijg, dan moet het wel héél koud zijn!

En ik rijd er zelfs in de zomer mee.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:40

Vlgs mij is het ook zaak om je gehele been warm in te pakken, dus een lelijke thermo-onderbroek onder je rijbroek dragen bij vrieskou. Daarbij heb ik werkschoenen met 2 paar sokken, gewoon goedkope thermosokken en daaronder dunne katoenen sokken. Ik heb dan wel geen wintertenen, maar zeker geen koude tenen.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:01

Precies, thermo ondergoed en twee paar sokken will do the job, dat is tenminste mijn ervaring. En waterdichte schoenen met een dikke zool zijn ook belangrijk. Sucses.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:04

Mijn winteroutfit sinds afgelopen winter (bij 5 graden of kouder):

* t-shirt met lange mouwen of thermoshirt
* fleecetrui
* winddicht donsjack
* rijbroek
* lange chaps van neopreen (Kitt)
* twee paar sokken
* Rimfrost-schoenen
* winddichte handschoenen van dubbellaags fleece (Horka)
* fleece sjaal
* helm

Het enige wat nog koud wordt, zijn mijn oren en neus. Daar moet ik nog wat op verzinnen. Maar verder ging het afgelopen winter beter dan ooit, geen half afgevroren ledematen of enge vriesvlekken meer op mijn handen of bovenbenen!

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:08

Ik doe altijd gewone sokken, en daarover heen thermosokken en dan gewoon mijn leren laarzen, maar de thermosokken helpen een eind

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 17:05

@ Karin: Zijn ze ook echt waterdich? En ademen ze goed? Want zweetvoeten zijn natuurlijk niet de bedoeling Ik heb er zelf ook al naar zitten kijken, en ze zien er erg goed uit. Hoe is de kwaliteit?
(Gewéldig onderschrift trouwens! )

@ Opala: Van die thermo onderbroeken draag ik ook onder mijn rijbroek, lekker warm, maar veranderd niks aan mijn voeten.

Het nadeel bij mij met 2 paar sokken is meestal dat het te strak om mijn voet gaat zitten, waardoor mijn voeten alsnog koud worden

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:22

Berdientje schreef:
@ Karin: Zijn ze ook echt waterdich? En ademen ze goed? Want zweetvoeten zijn natuurlijk niet de bedoeling Ik heb er zelf ook al naar zitten kijken, en ze zien er erg goed uit. Hoe is de kwaliteit?

(Gewéldig onderschrift trouwens! )

Ze zijn hartstikke waterdicht, behalve als je met de waterslang flink over de veters spuit, dan loopt het naar binnen . Maar je kunt er gerust mee door de modder en de sneeuw baggeren, er gaat niets doorheen.

Ademen is een ander verhaal, ze zijn van een soort kunststof. Echt soppende zweetvoeten krijg ik er zelf niet in (krijg ik sowieso niet snel als ik sokken draag) maar ik kan me voorstellen dat anderen deze schoenen snel te warm zullen vinden en er wel zweetvoeten in krijgen.

Over de kwaliteit hoor ik wisselende verhalen. Bij de een zijn ze na een maand al kapot, ik heb zelf vier winters met mijn eerste paar gedaan (en ik droeg ze ook regelmatig in de zomer) en ben nu aan mijn tweede paar bezig. Op een gegeven moment gaan ze barsten op het buigpunt boven je tenen. Bij de een gebeurt dat al vrij snel, bij mij dus pas in de vierde winter.

En mijn onderschrift is ook gebaseerd op ervaring.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:05

Berdientje schreef:
Het nadeel bij mij met 2 paar sokken is meestal dat het te strak om mijn voet gaat zitten, waardoor mijn voeten alsnog koud worden

Misschien toch een halve of hele maat groter kopen . Meerdere laagjes over elkaar heen, schijnt toch effect te hebben.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:24

ik doe een soort padjes in mijn schoenen die ongeveer 35-40 graden worden. Je tenen blijven gegarandeerd 5 uur op temperatuur.
Verder mallots, pyamabroeken etc onder je gewone broek doen.
In de winter besta ik voornamenlijk uit laagjes.

padjes zijn bij mij te koop, meer info via pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:09

Ik heb net als Karin de Mountain Horse Rimfrost (gekocht bij Inge (of was het Ingrid?) van Berlo... scheelde bijna 20 euro met de andere aanbieders!!!).

Ik heb ze zelfs mee naar de Wintersport gehad! Heerlijk aan.... Enige minpuntje... Ik had er graag een verstevigde neus in gehad... Maar ik wil nooooooit meer andere...

Groetjes [***]

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:29

Die schoenen die karin heeft zitten heerlijk warm!
Je kan bij de huisarts ook een spuit halen tegen wintertenen en winterhanden.
Mijn moeder heeft dat ook, maar ze is elk jaar te laat met die spuit halen.
Na een bepaalde tijd helpt hij niet meer namelijk.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:34

Ik heb deze week ook net de MH Rimfrost Riders gekocht, fijn dat er hier goede ervaringen mee zijn!
In de thermoboots kreeg ik zweetpatatten en die waren niet waterdicht. De hele binnensok liet los toen die eenmaal nat geweest was en dat zat erg irri bij de tenen. Daarom heb ik dit jaar maar wat meer geinvesteerd voor warme droge voeten.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:47

Ik rij ook met die Rimfrost dingen ,alleen de laars uitvoering . Daar kun je prima mee rijden!

Ik rij ook vaak met mijn werkschoenen , gewoon goede wandelschoenen en daar kunnen 2 paar kousen in. Werkt ook voortreffelijk!

Ik heb juist weer winterhanden. Moet nu alweer met handschoenen rijden helaas.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:14

Inmiddels ben ik ook de trotse bezitter van een paar legerkisten. Die dingen zijn warmer dan ik dacht!

En ik pas er tenminste ook mee in mijn beugels met kooi, ze zijn net iets smaller dan de Rimfrosts.

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:35

Ik loop op een paar hoge Ecco's, met goretex. Waterdicht, en lekker warm! het is wel zo, dat als ik stil zit, sta, ik toch wel koude tenen krijg, maar als ik in beweging ben, gaat het prima.
Heb ze nog niet in de koude winter getest.... Maar die komt eraan he

Bianca__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:15

Ik heb de Derby safety line rijschoen. Ze passen heel goed aan je voet (ook met dikke sokken) Ik heb er overal al mee ingelopen. Water, modder, drek, stallen, enz. Geen natte voeten. Het voordeel van de safety line is dat er een stalen neus in zit. Lekker veilig!
Hoe ze met vrieskou zijn weet ik nog niet, ik heb ze pas drie maanden. Ik heb ook altijd koude voeten, maar vanaf dat ik deze schoenen gebruik niet meer. Verder zijn de kleding, en de sokken van PK super warm! Echt heel fijn materiaal. Het blijft allemaal goed in model, ook na een aantal keren wassen.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:34

Mr_Mikey schreef:
Ik doe altijd gewone sokken, en daarover heen thermosokken en dan gewoon mijn leren laarzen, maar de thermosokken helpen een eind

Dat is dus eigenlijk verkeerd hé !
Je moet altijd eerst je thermosokken aantrekken, die houden de warmte om je voet heen .. (sja werk in een sportwinkel ! )

Verder, ik doe altijd 2 paar sokken aan en heb thermozooltjes in mn stalschoenen, werkt tot nu toe ook prima!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:49

ik doe alles met bergschoenen (rijden mesten etc) en ik doe mn veters niet te strak, heb nooit last van koude voeten. Ik neem dan bewust heren bergschoenen (maat 40) want die zijn wat breder en dan heeft mn voet wat meer ruimte en door de luchtlaag dus meer warmte..... Als ik mn laarzen aandoe dan vriezen mn teentjes aan elkaar en krijg ik van die verschrompelde watervoetjes....

Siegje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:43

Legerkisten! echt! ik zweer bij die dingen...super zijn ze..
Loop er nu al heel lang op, en zelfs mensen met van die afgrijselijke thermodrama's hebben koude voeten, als ik lekker warme voetjes heb.
Ze rijden lekker, goed voor de rug, zijn niet intens lelijk, waterdicht, warm, ideaal met chaps te dragen, lekker stevig, niet te zwaar, etc etc.
Als je nog meer overtuiging nodig hebt, pb me!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:45

Karin schreef:
Ik heb nu alweer voor de vierde of vijfde winter de Rimfrost Paddock van Mountain Horse:

Afbeelding

De rubberen zool is zo dik dat kou niet omhoog trekt. Ook zit er een vaste bontzool in. Ik ben zelf een behoorlijke ijsmuts, maar als ik hier koude voeten in krijg, dan moet het wel héél koud zijn!

En ik rijd er zelfs in de zomer mee.

Mooie schoenen kun je die ook ergens online kopen?

Siegje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:46

casirask schreef:
Ik heb de Derby safety line rijschoen. Ze passen heel goed aan je voet (ook met dikke sokken) Ik heb er overal al mee ingelopen. Water, modder, drek, stallen, enz. Geen natte voeten.
Het voordeel van de safety line is dat er een stalen neus in zit
. Lekker veilig!
Hoe ze met vrieskou zijn weet ik nog niet, ik heb ze pas drie maanden. Ik heb ook altijd koude voeten, maar vanaf dat ik deze schoenen gebruik niet meer. Verder zijn de kleding, en de sokken van PK super warm! Echt heel fijn materiaal. Het blijft allemaal goed in model, ook na een aantal keren wassen.

Schoenen met stalen neuzen zijn dus he-le-maaaaal niet veilig.
Stel je voor...Er stampt een zwaar (of licht) paard op je voet, staal buigt om je tenen heen, foetsie teentjes!
Sinds een aantal jaren is het geloof ik zelfs verboden...Keiharde plastic neuzen zitten oa in legerkisten en werkschoenen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:00

gouda schreef:
Mooie schoenen kun je die ook ergens online kopen?

Moet je ff met Google zoeken op "Rimfrost Paddock".