wat zijn in dit geval je rechten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

wat zijn in dit geval je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:36

Je hebt een verzorgpaard en die mag je verhuizen waar je heen wilt je mag er echt alles mee doen zoals met een eigen pony.

Je hebt hem zelf ingereden en rijd wedstrijden volgt iedere week trouw alle lessen en verzorgt dit paard alle dagen van de week.

Je betaald alles voor het paard zoals stalling en spullen noem maar op gewoon alles (ook dierenarts hoefsmid etc.)

Dit doe je nu al 5 jaar lang en de eigenaar kijkt niet naar het paard om.
Nu wil de eigenaar het paard verkopen en dit gaat een beetje achter je rug om zeg maar, er komen kijkers maar je weet zelf van niks.

Is het niet zo dat als een eigenaar na zoveel jaar niet om te hebben gekeken naar een paard dat de rechten van de verzorger sterker word..
Of zit ik er nu helemaal naast...
Het paard is zijn waarde geworden doordat zei hem rijd en verzorgt en wedstrijden rijd.

Ik vind het namelijk zo zielig voor haar ze is eind twintig en zo gehecht aan dit paard...

missnynke

Re: wat zijn in dit geval je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:39

je hebt zelf weinig rechten denk ik.
kun je haar zelf niet kopen?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:52

missnynke schreef:
je hebt zelf weinig rechten denk ik.
kun je haar zelf niet kopen?

het gaat niet om mij maar om een vriendin van mij.
ze wil hem dolgraag kopen maar heeft dit dus niet geweten dat hij te koop stond en heeft niet 1,2,3 dat geld bij elkaar.
als ze wat tijd zou krijgen kan ze hem wel kopen.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:04

Het zou aardig zijn van de eigenaar als ze dit zou aanbieden, maar wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan als ze dat niet doet. Meer een kwestie van goed fatsoen dus.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:09

Had nikkigioa op bokt ook. Je hebt er niks over te zeggen, dit paard is ook achter haar rug om verkocht terwijl ze er echt alles mee mocht doen omdat de eigenaar er niet meer in geinteresseerd was.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:18

Dit telt dus ook als een eigenaar 5 jaar lang het paard niet gezien heeft of gebeld heeft of het goed gaat met het paard..

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:55

ja lijkt me wel.... wij hadden op de manege ook zo'n pensionpony waar de eigenaresse niet naar omkeek, maar deze had ook geen verzorgster. Op een begeven moment ging het stalpersoneel hem maar rijden en ging hij af en toe de lessen in. Later is de eigenaresse nog wel gebeld geloof ik en is hij nu van de manege en wordt geleast

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:07

Volgens mij is degene die aantoonbaar alle kosten van het paard het laatste jaar heeft betaald ook de eigenaar? De papieren staan wel op naam maar vlgs mij geeft dat geen eigendomsrecht. Heb ik eens ergens gehoord.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:16

J0sef1entje schreef:
Volgens mij is degene die aantoonbaar alle kosten van het paard het laatste jaar heeft betaald ook de eigenaar? De papieren staan wel op naam maar vlgs mij geeft dat geen eigendomsrecht. Heb ik eens ergens gehoord.

kijk dat zou goed nieuws zijn, ze betaald al 5 jaar alles

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:25

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je al 5 jaar de kosten hebt betaald. Dat is nu eenmaal de afspraak die er is gemaakt. Het is alleen niet erg netjes dat de eigenaar niet eerst aan de verzorgster heeft gevraagd of zij het paard wilde kopen. Daar blijkt overigens al uit dat die eigenaar er niet veel om geeft, want anders is dat het eerste waar je aan denkt. Je verkoopt je paard toch veel liever aan een bekende waarvan je zeker weet dat zij er goed voor zorgt dan aan een volslagen vreemde! Zoals ik het nu begrijp is er meer sprake van een soort bruikleen/huur. Daar kun je geen eigendomsrechten aan ontlenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:29

J0sef1entje schreef:

Volgens mij heb ik dit ook ergens gelezen, maar of de termijn één jaar is weet ik niet zeker. Aangezien het echter om vijf jaar gaat zou ik dit zeker uitzoeken. Grote kans dat je vriendin allang eigenaar van het paard is zonder het te weten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:35

Zijn jullie niet in de war met een andere situatie? Dat ging om iemand die zijn paard ergens in pension had gezet en al weet ik hoe lang geen stalling had betaald. Uiteindelijk mocht de pensionhouder het paard houden en evt. verkopen, om de achterstallige pensionkosten te voldoen. Dat is iets heel anders dan het geval van Vlasta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:43

Volgens mij heb ik het gelezen in een topic over verdwenen of achtergehouden papieren. TS vroeg zich toen af of de vorige eigenaar het paard "op kon eisen" omdat hij de papieren nog had.
Helaas werkt de zoekmachine niet erg mee en kan ik dat topic niet meer vinden.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:45

Jol1 schreef:
Zijn jullie niet in de war met een andere situatie? Dat ging om iemand die zijn paard ergens in pension had gezet en al weet ik hoe lang geen stalling had betaald. Uiteindelijk mocht de pensionhouder het paard houden en evt. verkopen, om de achterstallige pensionkosten te voldoen. Dat is iets heel anders dan het geval van Vlasta.

Ja dat weet ik inderdaad dat het wel zo is met niet betalen van de stalling enzo.
In dit geval is het zo dat het paard goed verzorgd word en alles word gewoon betaald door de verzorgster..

(ben zzzzooo blij dat ik het niet zelf ben)

ze heeft volgens mij wel het paspoort omdat zei ook degene is die de entingen doet..
ze start ook wedstrijden..
hij heeft geen "echte" papieren behalve paspoort

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:51

Toch ben ik bang dat in dat geval de verzorgster geen poot heeft om op te staan. Het maakt niet uit dat ze de stalling betaalt, dat is onderdeel van de overeenkomst. Misschien een handige tip voor mensen die ook zo'n regeling hebben. Spreek van te voren af (en zet het eventueel op papier) wat er gebeurt als de eigenaar het paard wil verkopen. Je zou dan kunnen regelen, dat je het 1e recht van koop hebt. Je zou zelfs al een prijs af kunnen spreken en dat op papier zetten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:58

Lastig.

Je zou kunnen zeggen 'paard is eigendom van X dus deze kan hem zo verkopen', aan de andere kant wordt ook nog weleens degene die in praktijk de verzorging doet en alle kosten draagt gezien als degene die het meeste zeggenschap heeft over het paard.

In dit geval zou je kunnen aantonen dat je vriendin in praktijk eigenlijk al 5 jaar lang eindverantwoordelijk is voor het paard en dus ook de zeggenschap heeft. Wellicht middels een civiele procedure?

In elk geval zou ik even met de eigenaar om tafel gaan zitten en het geval bespreken (en kijken of het paard kan worden overgekocht voor een vriendenprijsje: bijvoorbeeld het bedrag dat hij 5 jaar terug waard was of het bedrag waarvoor de eigenaar hem indertijd gekocht heeft).

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:03

De verzorgster is in dit geval houder en heeft daarom bijzondere rechten en plichten. Ik zou eens naar een rechtswinkel stappen voor vrijblijvend advies.. succes!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:05

Een civiele procedure heeft weinig zin. Kost handenvol geld als je geen rechtsbijstandverzekering hebt. Het grootste probleem is dat tegen de tijd dat er een uitspraak is, het paard al verkocht is. Die koop zal dan niet terug te draaien zijn, omdat de koper het paard te goeder trouw gekocht heeft. Het enige waar je dan op kan hopen is een schadevergoeding.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:12

papieren en/of paspoort zijn geen juridisch bewijs van eigendom....

Het Nederlaandse recht zit vwb eigendoms echt dieren, en dus paarden wat krom in elkaar.

Stel: (hier is een voorbeeld waar een uitspraak over is geweest)
jij en je vriend, samenwonend kopen een paard, vriend betaalt het dier maar jij voorziet voor het groten en merendeel in de kosten en onkosten van het paard dan ben jij na verloop van tijd (en dat is niet in termijne uit te drukken maar kosten versus waarde van het paard) "eigenaar".

inprincipe (ben geen rechter) staat de vriendin van TS dus sterk vwb aanvechten eigendomsrecht paard.... mits ze kan aantonen dat zij voor het merendeel de kosten heeft gedragen van het paard....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:02

Wat ik begrepen heb is dat als jij aantoonbaar kan maken dat je voor een half jaar of een jaar echt alle kosten hebt gedragen en de eigennaar er niet naar om gekeken heeft jij de eigenaar bent.

Je kan ook gewoon even een advokaat bellen. Die willen vaak wel even antwoord geven op zo'n vraag.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:52

ik zou het als ik haar was hier niet bij laten zitten .
het paspoort heeft ze zeg jij en papieren heeft het paardje niet .
ze heeft de laatste vijf jaar alles betaald.
maar dan moet ze ook wel alles betaald hebben en de eigenaar verder niks .
als ze dit allemaal aan kan tonen staat ze heel sterk .
laat haar de rechtswinkel bellen .

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:07

Nou we zijn er uit hoor...

Mijn vriendin heeft vanmorgen de rechtsbijstand gesproken.
Het is namelijk zo:

Ze heeft de afgelopen 5 jaar alles betaald
Dus nu het paard verkocht word heeft ze recht op alle kosten die het paard de afgelopen jaren gemaakt heeft zoals stalling artsen etc,
kan ze dus allemaal verhalen op de eigenaar..

Er is geen sprake van een contract waarin staat dat het huur was en dit is toen ook niet mondeling afgesproken dat het huur was.
Dus heeft ze recht om alle kosten terug te krijgen en daarvan kan ze dus het paard kopen.
De kosten zijn in dit geval veel meer dan wat het paard kost dus misschien kunnen ze het op een accoord gooien, zij het paard en verder geen gezeik..
Het is alleen zo dat je deze kosten niet kan verhalen als er een contract is of mondeling overlegd is dat het een lease afspraak is.

Ik ben zo blij voor Mandy en haar paard Ciska nu kunnen ze toch nog samen blijven.
(Ik durfde nog even geen namen te noemen maar nu maakt het niet meer uit). (ze weet hiervan)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:19

Wat ik zo lees is er wel een mondelinge overeenkomst geweest over het lenen/huren/leasen van de pony, met dus de afspraak dat ze hem overal neer mag zetten en alle kosten op zich neemt. De eigenaar heeft toen toch niet gezegd dat het paard van haar is??? Dan zouden heel wat mensen ineens hun paarden kwijt zijn, de mensen die hun paarden verhuren en zo.
Bij de rijdende rechter is wel een zaak geweest over een pensionpaard waar al lang niet mee voor betaald was. In dit soort gevallen geldt niet het tijdsbestek, maar heeft het te maken met de gemaakte kosten tegenover de waarde van het paard.
Uitspraak van deze zaak is te vinden op http://www.rijdenderechter.nl/uitspraken96.html.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 17:37

Neonlight schreef:
Wat ik zo lees is er wel een mondelinge overeenkomst geweest over het lenen/huren/leasen van de pony, met dus de afspraak dat ze hem overal neer mag zetten en alle kosten op zich neemt. De eigenaar heeft toen toch niet gezegd dat het paard van haar is??? Dan zouden heel wat mensen ineens hun paarden kwijt zijn, de mensen die hun paarden verhuren en zo.
Bij de rijdende rechter is wel een zaak geweest over een pensionpaard waar al lang niet mee voor betaald was. In dit soort gevallen geldt niet het tijdsbestek, maar heeft het te maken met de gemaakte kosten tegenover de waarde van het paard.
Uitspraak van deze zaak is te vinden op http://www.rijdenderechter.nl/uitspraken96.html.

ze mocht hem verhuizen en de stalling is dan ook voor haar eigen kosten, maar de rechtwinkel zegt dat als hij was blijven staan had de man ook voer moeten kopen en hooi en stro dus die kosten en overige kosten moet hij dan terug betalen, niet de hogere stallingskosten die natuurlijk niet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:44

Heeft ze het er al met de eigenaar zelf over gehad want die zit daar denk ik niet op te wachten en wordt het waarschijnlijk toch een touw trekkerij.Ik hoop het niet voor haar maar hij of zij wil het paard niet voor niets nu verkopen.