hoofdstel om doen :|.... tips ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

hoofdstel om doen :|.... tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 14:15

hoooi,

Ik en een vriendin hebben 2 vz paarden ( arabiertjes van 3 ong , hengsten )
en ze zijn 3 x onder het zadel geweest, wel een tijdje geleden, maar vandaag wouden we bij lazy Lope het hoofdstel omdoen om te laten wennen, maar we kunnen het kopstuk en frontriem zeg maar niet hoger tillen dan zijn ogen.Je kunt niet achter zijn oren komen. Het bit alleen heb ik toen geprobeert en met wat mais op mijn hand erbij. Maar nee het lukt niet
Iemand nog tips ??

* ps zoekfunctie werkt niet :|
en iemand nog verder extra tips voor inrijden ??

Zelf dacht ik:
eerst wennen aan hoofdstel en bit
daarna dekje en longeer singel en ff lopen
naderhand longeren leren en daarna met singel
daarna zadel en longeren, en dan erop hangen als iemand hem vast heeft enz

we doen dit wel in een periode van zeker 2 maanden.. Aangezien de paarden niet makkelijk zijn en best angstig

superwoman

Re: hoofdstel om doen :|.... tips ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:30

mmmmm
Het inrijden kun je beter onder begeleiding doen....
Volgens mij heb je namelijk nog geen ervaring....
Kan ie al wel een halster om?
zo ja, dan zou je de frontriem van het hoofstel kunnen halen, dat is in het begin makkelijker.....
Als je de longeersingel om gaat doen (zonder dekje - niet moeilijker maken dan het al is), dan kan ie wel eens vreselijk gaan bokken- bij de eerste stappen, dus zorg dat je die klappen niet opvangt met je lichaam....
Als je een binnenbak hebt, zou je 'm los kunnen laten (hij kan dan niet ontsnappen)
Zelf heb ik 'n buitenbak en hebben we ze gelijk gelongeerd in de longeerbak (met een hoge zijkant) Dat ging goed.

Als ze best aangstig zijn - is het helemaal verstandig om de paarden rustig te laten inrijden.
Eenmaal verkeert en het paard blijft verpest! Angst is zó moeilijk op te lossen als het vertrouwen geschonden is!
En als het paard eenmaal niet "normaa"l reageerd is de toekomst ook
niet zeker voor zo'n paardje (slager)
Dus neem dat niet te licht op!
sterkte

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:12

kan je hem wel achter zijn oren kriebelen?
je kan dan proberen om niet met je hand zijn neus vast te houden bij het hoofdstel omdoen, maar je arm tussen zijn oren leggen, en met die hand het kopstuk vast houden. probeer dit gewoon in alle rust, zodat hij aan het idee kan wennen dat je iets voor zijn hoofd houd. (oftewel: niet meteen het hoofdstel indoen als dit lukt, maar gewoon een paar keer per dag herhalen, en als hij er helemaal niet meer op reageerd, kan je proberen het hoofdstel op dezelfde manier in de doen. (dus met je arm tussen zijn oren, en niet de neus vast pakken met je hand.)
je kan ook, als hij een halster niet eng vind, het gewoon een halster omdoen, dan het bit aan de fornituren vastknopen. zo went hij wel alvast aan het bit, en later kan hij dan aan het hele hoofdstel wennen. (ps: als je je arm tussen zn oren legt, kan je druk uitoefenen, zodat hij met zijn hoofd laag blijft, misbruik dit niet: niet forceren.)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:20

Kan de eigenaar jullie er niet mee helpen?
Lijkt me wel verstandig zo te horen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:22

ik heb idd niet zoals anky ervaring.. maar ikw eet wel wat ik doe hoor..
de een is best angstig ja.. die moet onze vertouwen nog winnen en de andere zijn we nu rustig mee bezig met poetsen en kleine stukjes met het touw meelopen.. de paarden zijn van een boer, en hij gaat ze echt niet professioneel inrijden. en de hoeven zijn ook niet 100 % in orde

maar er is wel 2 a 3 x eens op gezeten/gereden.. maar dat is een tijdje geleden..

en we longeren gewoon zeg maar naderhand zodra alles goed gaat.. en we doen alles lekker rustig aan.
al duurt het tot volgend jaar, nou liever rustig aan doen dan overhaast.

Ik wou proberen gewoon een hoofdstel met alleen bakstukken, dus zonder neusriem en frontriem.. zodat ik het over zijn hoofd kan schuiven..

bedankt voor de tips al

*edit: en ze staan gewoon op een weiland.. dus echt een bak ofzo hebben we niet.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:10

Niet zoals Anky ervaring? Ik heb niet gehoord dat Anky paarden beleerd, of heb ik wat gemist?

Poetsen en beleren en vertrouwen winnen hebben ze al als veulen geleerd. Zo niet, dan kun je dat zelf niet meer doen, in ieder geval niet zonder ervaring. Een 3 jarige Arabische hengst die niet in de hand is geweest..

Ga eerst eens zorgen dat het paard went aan poetsen, halster en touw. Daarna kun je me eens pm-en voor informatie over inrijden. Ik ben nu een Shetlander en een Fries aan het inrijden, onder begeleiding van een volwassene die al meerdere paarden in heeft gereden.

Ik snap wel hoe je situatie is. Die boer gaat niet zomaar veel geld betalen. Maar je moet het echt goed doen. Anders word het paard zeg maar 'onhandelbaar' (dat is misschien een beetje overdreven) en je kunt er later niets meer mee. Ook al merk je daar nu niets van. Zorg in ieder geval dat er een stukje afgezet word waar je in kunt longeren en oefenen. Leer de paarden eerst allebei leren en je vertrouwen, dat is de eerste en belangrijkste stap.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:13

je kan wat stroop aan het bit doen dan doen ze heel graag hun mond open en geeft je net genoeg tijd omdat ze van die stroop staan te snoepen om het hoofdsel helemaal om te doen

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:17

gewoon eerst vertrouwen winnen want je verzorgd ze nou pas 2 dagen "echt" en geloof me in die tijd kun je echt geen vertrouwen hebben gewonnen dat ie alles toelaat, maarja dat weet jezelf wel he

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:17

ja we zijn nu gewoon vertrouwen aan t winnen en rustig poetsen enz.. en een paar meter mee lopen met touw.. en zo steeds wat uitbreiden..
ik heb zelf wel me shet ingereden en nog een andere en een haflinger.. maarja dat is meestal idd wat anders dan deze 2.. maar wie weet zijn het nog lievere beestjes als je er eenmaal opzit.
maar het zadel mak maken enz dat gaat wel lukken
maar ik wou vandaag kijken of hij het hoofdstel al kent enz.. maar denk van niet.. in ieder geval niet goed

dus dat stellen we maar even uit

ja dat weet ik rafaela.. het duurt ook nog zeker 1 maand voordat we gaan longeren enz

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:19

heb je een zadel aangezien je niet op msn bent

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:34

Tja,
Een stukje afzetten om te longeren...denk niet dat dat veel veiliger wordt.....
Citaat:
Zorg in ieder geval dat er een stukje afgezet word waar je in kunt longeren en oefenen.

Als er geen geld aan uitgegeven word, dan zetten ze het vast af met een strobalentouwje ofzo....

Citaat:
Ik snap wel hoe je situatie is. Die boer gaat niet zomaar veel geld betalen. Maar je moet het echt goed doen.
Anders word het paard zeg maar 'onhandelbaar' en je kunt er later niets meer mee. Ook al merk je daar nu niets van.

Leer de paarden eerst allebei leren en je vertrouwen, dat is de eerste en belangrijkste stap.

Dan gaat dat beesie naar de slager.... echt waar

Een paardje moet echt veel vertrouwen hebben in jouw - zo niet - ga er dan niks van vragen!

Gewoon lekker poetsen en laat ze zonder druk (halster en touw)
achter je aan lopen. Daarna met halster en daarna met halster en touw.

Citaat:
en we longeren gewoon zeg maar naderhand zodra alles goed gaat.. en we doen alles lekker rustig aan.

Dat je het rustig aan wilt doen is heel slim, maar hoe longeer je dan? Snappen ze dat wel - met de longeerlijn en een longeerzweep???

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:38

ik denk dat ze eerst gewoon aan de longe laat lopen met het andere meisje ernaast laten lopen zodat ie weet dat ie rondjes moet lopen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:50

Rafaela schreef:
ik denk dat ze eerst gewoon aan de longe laat lopen met het andere meisje ernaast laten lopen zodat ie weet dat ie rondjes moet lopen...

Dat is slim ja!
Maar ze is al aan het longeren.... Zie mijn laatse quote

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:54

hahaha zoveel ervaring zal anky dr niet mee hebben hoor

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 21:43

ik ben nog niet aan het longeren joh..
en nee ik ga geen omheining plaatsen ofzo met palen.. aangezien het niet mijn wei ofzo is.. en een zadel zijn we nu naar opzoek

maar dat duurt nog wel een tijdje

en idd ik heb wel een longeertouw en zweep en singel dus..
alleen het zadel nu nog dan hebben we alles al

maar we gaan nu eerst eens rustig poetsen en wat wennen aan meelopen met touw enz.. alhoewel dat al goed gaat.. tot zij er geen zin meer in hebben

en idd begin ik met longeren zoals rafaela zegt.. zij weet wel hoe ik ben dus.. en ze kent me ook, en ik weet wel waar ik mee bezig ben.. ik heb geen zin om die beestjes te verkl*ten

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:11

superwoman schreef:
Rafaela schreef:

Dat is slim ja!
Maar ze is al aan het longeren.... Zie mijn laatse quote

ze zei naderhand als alles goed gaat

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:20

k heb hetzelfde gehad met het hoofdstel, arabische hengst.
eerst vertrouwen winnen idd, en ik ben begonnen met een bit en alleen bakstukken(geen frontriem en neusriem. Hier heb ik nog een paar dagen over gedaan om het voor elkaar te krijgen. na een paar weken.. geen probleem meer

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:30

ja ik heb nu een soort touw/riempje waar aan alle2 de kanten een clipje aan zit.. en je kunt dat ding heel ver verstellen.. en daar hangt het bit aan

maar we hebben het gisteren voor het eerst ff paar sec bij die andere gedaan en dat ging super.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:39

owja nu je het zegt, het was bij mij zo erg, had een bit, en riempje over zijn hoofd heen, met een gesp eraan, die moest los en heeeel losjes erover heen en langzaamaan strak:| maar het is goed gekomen, en dat zal bij jou ook wel goed komen denk ik;)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:47

doe er stroopp op en laat het paard er een paar keer alles af likken tot hij geen poblemen mee met het bit heb daarna ku je kijken of hij het ook wil "inemen".

als je gaat longeren kan je rondjes met het paard lopen en dan steeds meer afstand tusen juliej, maar het paard moet wel op het rondje blijven en dan tot jij in het midden stil kan staan. als het paard met je mee gaat als je afstand wilt reeren dan kan ieman daners ook het paard aan de andere kant fast houden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:53

het gaat toch niet over het innemen van het bit maar het riempje dat acther zijn oren langs moet?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:33

Rensju het bit nam die ook niet in zo te lezen.

Ik ga altijd (ook bij nagstige paarden) naast het hoofd staan, arm om zijn hoofd, hoofdstel omhoog, met je arm het hoofd laag houden.
Bit voor zijn mond, vinger in de mond (tegen de mondhoek aan) dan gaat de mond vanzelf open en schuif ik het bit er langzaam in.

Als het goed gaat maak ik daarna alle riempjes vast en laat ze gewoon even wennen, desnoods wandel ik een stukje.

Longeren zoals hierboven gezegd, iemand ernaast en steeds meer afstand, wordt niet boos, ongeduldig of onduidelijk, gewoon stap, draf en galop, geen eindeloze verhalen want meeste paarden raken daar meer van in de war dan een duidelijk commando met natuurlijk veel belonen tussendoor erbij.

Als je het dekje plus singel erop hebt liggen kan je het beste de longeerlijn eraan hebben zitten, als hij zich dan even af wilt reageren kan je hem gewoon die ruimte geven.
Je kan wel een stukje wandelen en hem proberen rustig te houden, maar heb zelf de ervaring dat het lekker zelf uit laten zoeken emt dat enge ding fijner werkt.

Succes ermee.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:06

het bit lukt al ..
alleen het over zijn hoofd hen doen vind die wat eng.. maar het lukt wel .. gelukkig

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:36

ik zou zelf longeren zonder zweep. zeker als het paardje al wat angstig is en niks kent. ik ben zelf bezig met mijn jonge paardje (2,5) en die gaat hlemaal flippen als ze een zweep ziet. ik longeer dus zonder. als je goed longeerd heb je genoeg aan stemhulp en de houding van je handen. als mijn paardje egt niet doorloopt dan tik ik met de uiteinde van de longeerlijn tegen me been of prrrrrrrrt roepen en de uiteinde van de lijn richting het paard gooien. dit is voor de mijne genoeg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:42

wyona schreef:
ik zou zelf longeren zonder zweep. zeker als het paardje al wat angstig is en niks kent. ik ben zelf bezig met mijn jonge paardje (2,5) en die gaat hlemaal flippen als ze een zweep ziet. ik longeer dus zonder. als je goed longeerd heb je genoeg aan stemhulp en de houding van je handen. als mijn paardje egt niet doorloopt dan tik ik met de uiteinde van de longeerlijn tegen me been of prrrrrrrrt roepen en de uiteinde van de lijn richting het paard gooien. dit is voor de mijne genoeg.

Tja, als je paard angstig is okey, maar anders gewoon met de longeerzweep werken hoor!
Dat is duidelijk!
Als ik ga losgooien en pak de zweep - gaan ze rennen (meestal ) - als ik de zweep neer leg - komen ze naar me toe
Ze zijn er niet bang van, maar begrijpen gewoon wat de bedoeling ervan is. Ik sla ze nooit met de longeerzweep...