dilemma : "afgekeurd"paard staat opnieuw te koop !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

dilemma : "afgekeurd"paard staat opnieuw te koop !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 15:07

Wat doe je,

je hebt een paard, deze is door 2 dierenartsen"afgekeurd", het staat vast dat het paard beter niet meer te berijden is, en je besluit dit paard naar de slager te doen om er zeker van te zijn dat er niemand mee verongelukt.
Voor jezelf en het paard de meest eerlijke oplossing.....

Dan zie je ditzelfde paard twee weken later op internet staan, waar het dier verkocht wordt als springpaard..

Je hoort het wel vaker, dat dit soort paarden die op het eerste gezicht voor een leek niets mankeren, toch weer in de handel komen. Maar wat kun je doen om potentiele kopers te waarschuwen ?

katiecat

Re: dilemma : "afgekeurd"paard staat opnieuw te ko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:22

Niet zo veel denk ik, maar hopen dat de volgende eigenaars het beestje eerst laten keuren.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:24

Ten eerste er altijd bij blijven als je je paard naar de slacht brengt tot het dood is. Of een ander betrouwbaar persoon te vragen dit te doen, zodat je 100% zeker weet dat het paard niet terug komt in de handel.

Wellicht weten de huidige verkopers ook van niks? Een email sturen?

Ik denk dat het moeilijk is om potentiele kopers te waarschuwen, dan zal je met je neus boven op de verkoop moeten zitten....

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:28

Als je paard naar de slacht moet, kan je misschien vragen aan een goede bekende om hem weg te brengen. Ik heb ook wel gehoord dat er dan een hoef of zo wordt gevraagd, zodat je zeker weet dan het dier dood is. Als je een andere keuze hebt dan de slacht, weet je ook zeker dat hij niet meer in de handel terecht kan komen.
Kan dit trouwens nog steeds gebeuren met al die chips en paspoorten??

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:13

Dit zal ongetwijfeld nog veel gebeuren; paard wordt bij de slager doorverkocht (of gekocht door iemand: 'ach, zielig paard')
Paarden staan meestal niet voor niets bij de slager..
Controleer of je paard daadwerkelijk dood is bij de slager en voor de mensen die een paard kopen (zgn. gezond, maar dus daadwerkelijk afgekeurd) laat hem of haar KEUREN dan voorkom je ellende voor jou en je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:20

paarden worden door slagers niet doorverkocht.......... WEL door verzekeringsmaatschappijen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:56

ik vind het ten eerste (sorry voor oftopic) afschuwelijk als iemand een paard naar de slacht brengt maar kon je je paard niet als gezelschapspaard houden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:57

Hoezo afschuwelijk, snap ik niet... moet je zo een dier maar door laten leven met die pijn.......... Ik vind dat juist afschuwelijk.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:00

KiWiKo schreef:
Hoezo afschuwelijk, snap ik niet... moet je zo een dier maar door laten leven met die pijn.......... Ik vind dat juist afschuwelijk.

Precies... ik vind het veel erger wanneer iemand een dier met pijn laat lopen, dat is hartstikke egoïstisch...
Dan is zo'n dier veel beter af zonder pijn...

Maargoed, dit is erg offtopic

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:02

Nielsd, soms zijn er geen andere oplossingen, en is dit de meest humane manier (of een spuitje van de DA, maar dat is een keus die iedere eigenaar weloverwogen maakt).
Erg kort door de bocht, jammer.
Veder heeft KiWiKo helaas gelijk... verzekeringmaatschappijen kúnnen paarden doorverkopen.
Wat je kunt doen voor het paard?
Geen idee.
Je als potentiele koper voordoen om met de verkopers in contact te treden misschien?

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:44

Bij ons op stal is het van de zomer zo gegaan.. Mevrouw X had een Tinkertje (T) en een dochter (D) Het paard afgekeurd vorig jaar meen ik.. en afgelopen zomer zit ze op MP gewoon te kijken ziet ze een advertentie staan een ja het wat T. Nou zij met een vriendin kijken en het was hem echt.. Ze hebben T dus terug gekocht omdat hij daar gewoon voor duinritten e,d werd gebruikt.. nog niets tegen D gezegd (die had inmiddels een nieuwe pony) D voorbereid.. T op stal nou ik geloof dat ie het 2 maanden heeft getrokken en toen was het weer zo ver.. De DA is ook geweest toen hij net kwam (toevallig voor mij..) en ik vroeg of hij zijn chiplezer er langs wilde halen en tata.. 2x een chip.. T is nu ECHT hemelen..

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:07

Ik lees dit met een gezicht.
Dat na een tijd van worstelen over wat te doen met je paard en na het besluit dat de slager de enige logische optie voor het paard is, je een advertentie tegenkomt waarbij datzelfde paard weer wordt verkocht...
Ik bedoel: niemand zet een paard graag bij de slager, maar als je weet dat een dier pijn heeft of gewoonweg op is, is dat misschien de enige weg.
Het lijkt me erg raar: niet alleen vanuit het oogpunt dat het dier er niet mee geholpen is (in dit geval) maar ook dat je afscheid neemt van een dier wat je misschien heel erg lief hebt gehad en waar je met veel pijn en moeite afscheid van hebt genomen, dat hij er nog gewoon is...zonder jou weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:08

ja maar ik vind het toch wel een beetje bot ik zou mijn plaats ook laten afmaken maar dan door de DA. gewoon in de vertrouwde omgeving het is niet echt dankbaar van een paard een frikandel te maken. je neemt lekker een frikadel en met het gevoel oh dat kan best mijn paard zijn.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:11

nielsd schreef:
je neemt lekker een frikadel en met het gevoel oh dat kan best mijn paard zijn.

Way off topic, maar wie weet is die frikandel juist daardoor wel lekkerder. En hoezo hypocriet? Niet je eigen paard tegen willen komen in een frikandel, maar wel de mijne oid?

Sorry voor het off topic gaan, dit is een hele andere discussie, maar moest even reageren......

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:16

nielsd schreef:
ja maar ik vind het toch wel een beetje bot ik zou mijn plaats ook laten afmaken maar dan door de DA. gewoon in de vertrouwde omgeving het is niet echt dankbaar van een paard een frikandel te maken. je neemt lekker een frikadel en met het gevoel oh dat kan best mijn paard zijn.

na de slager komt ie in de winkel en na het spuitje in het honden- of veevoer dus tja.... even cru toch?
Ik vind ook niet dat je daar over kunt oordelen, vaak speelt ook een financieel plaatje mee.

maar weer on-topic; ik zou proberen degene die hem op mp aanbieden te contacteren zodat je zeker weet of het over dit paard gaat en vragen hoe ze er aan komen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:18

KiWiKo schreef:
paarden worden door slagers niet doorverkocht.......... WEL door verzekeringsmaatschappijen

Toch heeft er op een manege hier in de buurt een paard jaren meegelopen wiens laatste halte toch echt de slager was. Reden van slacht was een slijmerige bloedneus die niet ophield. Komen we automatisch bij het volgende:
ArabStables schreef:
Paarden staan meestal niet voor niets bij de slager..
Vaak niet, maar soms dus wel.

ontopic: Hier kun je niet veel aan doen, ze zouden de wet moeten aanpassen zodat zulke dingen niet meer kunnen gebeuren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:34

nielsd schreef:

of je nieuwe leren schoenen .... wat denk je dat er met het vel gebeurd bij de rendac? dat wordt verkocht.....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:05

ik zou helemaal flippen als ik dat zouy zien al weet ik niet hoe sterk je in je recht staat om hier iets aan te doen, ik zou gelijk naar de slager gaan en verhaal halen.

is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je een slacht bewijs moet gaan vragen en jeetje ik denk dat niet veel mensen het aan zouden kunnen om erbij te blijven tot het dier geslacht is.
bah vieze commercieele wereld is dit denk ik dan op zo'n moment

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:19

Carolinef schreef:
ik zou helemaal flippen als ik dat zouy zien al weet ik niet hoe sterk je in je recht staat om hier iets aan te doen, ik zou gelijk naar de slager gaan en verhaal halen.

is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je een slacht bewijs moet gaan vragen en jeetje ik denk dat niet veel mensen het aan zouden kunnen om erbij te blijven tot het dier geslacht is.
bah vieze commercieele wereld is dit denk ik dan op zo'n moment

Waarom?? je verkoopt toch aan de slager (in dit geval) dat zou ook betekenen dat een gezond paardje ook geslacht zou moeten worden omdat de eigenaar hem aan de slager aanbiedt????

Waar ik een beetje mee "hik" is de
TS schreef:
de slager te doen om er zeker van te zijn dat er niemand mee verongelukt.

en paard waar de ruiter/eigenaar niet mee overweg kan is ook gevaarlijk, voor de verzekering een bevriend DA en voila paard gaat voor levensbeeindiging weg naar de slacht (net wat je in de polis hebt staan)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:36

in sommige gevallen zal het wel zo gaan maar ik denk dat het merendeel van de paarden die bij de slacht staan wegens onhandelbaar daar ook idd wel terecht staan, er bestaan wel verknipte exemplaren, heb er zelf een gekend met een hersentumor en ik hoop van harte dat het beest idd geslacht is.....

Verder denk ik dat de keuze spuitje/slacht niet alleen met het financiele te maken heeft, de slachtprijs is niet bepaald veel, maar meer met het kiezen voor de minst pijnlijke dood in de ogen van de eigenaar.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:04

ik weet wel dat als mijn paard ineens iets heeft dat ik snel moet beslissen ... dat mijn paard met een kogel verlost word . is het omdat hij van ouderdom moet ingeslapen worden dan is het gewoon een spuitje .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:25

Dit lijkt mij dus duidelijk een waarschuwing. Als besloten hebt dat je paard naar de slacht moet je dit zelf of door een bekende moet laten doen.
Persoonlijk zou ik mijn paard niet "in laten nemen"door de verzekeringsmaatschappij. Dan komt het paard namelijk in zo een grijs gebied. Moet er niet aan denken dat ze dan bijvoorbeeld op transport naar het buitenland gaat om daar geslacht te worden.
Maar de TS heeft hier nu niets meer aan. Ik zou proberen contact op te nemen met de verkopende partij. Ga kijken en doe eventueel als of je het paard wil kopen. Dan kan je in ieder geval na gaan of het echt jouw voormalige paard is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:46

Hmmm. In de originele melding kan ik niets vinden over pijn of wat ook over de reden en leid er uit af dat paardlief naar de verzekering gegaan is.
Ik zeg niet dat het in dít geval zo is en ook niets over het doorverkopen, doch economisch 'afschrijven' van een paard is niet ongewoon. Hebben jullie enig idee wat de gemiddelde leeftijd is van een sportpaard in NL??? Veel van die onrendabele paarden hoéven niet naar de slacht.
Of ik daar een probleem mee heb is weer een ander verhaal; waarom paarden níet?
Wat ík niet begrijp is het hoge gehalte krokodillentranen op Bokt; als men inderdaad zo betrokken is bij hun lieve paardje zit ik met twee vragen:
- waarom wordt er zóvaak van paard gewisseld en worden zóveel paarden zóvaak doorverkocht?
- waarom is dat economische plaatje dan zo vaak leidmotief?

Antwoord aan de topicstarter: niet, je kunt nu niets meer doen. Je hád wat moeten doen en daar ben je nu te laat mee.

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:09

Ik heb me eerlijk gezegd niet heel erg verdiept in de verzekeringspolissen, maar op het moment dat jij besluit je paard naar de slager te brengen, meld je dit aan de verzekeringsmaatschappij, krijg jij geld van ze, en is het paard op dat moment van hun en halen zij hem weg bij de slager om hem door te verkopen?
Hoe gaat zoiets dan, wat moet ik me daar bij voorstellen? Zoals ik het hierboven beschrijf, klinkt een beetje raar..

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:08

Volgens mij kan de verzekeringsmaatschappij ook het verzekerde bedrag uitbetalen minus de slachtprijs. Het paard kan dan of door jezelf nar de slacht worden gebracht, of je kunt hem door de da een spuit laten geven. Die keuze is dan aan jou, de verzekeringsmaatschappij heeft er dan geen zeggenschap meer op. Maar ik weet niet of dit bij alle maatschappijen kan