Wortels voeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Wortels voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 10:50

De winter is weer in aantocht en de winterpenen zijn alweer gerooid dit jaar.

Vanochtend heb ik de eerste kratten gehaald en ben van plan ongeveer 6 kilo winterpeen aan Imker te gaan voeren en Achilles krijgt er eentje voor de smaak (kent ze nog niet).
Ik voer al jaren een flinke hoeveelheid winterpeen in het koude seizoen en het valt me op dat Imker er mooier door in zijn vacht zit, veel roder wordt (vos) en ze bovendien niet te versmaden vindt.

Voeren jullie ook peen en zoja, hoeveel en waarom?

*wieeeeh, mijn 11.000e berichtje!!*

esther82

Re: Wortels voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:58

Ik voer ook winterpeen in de winter en waspeen in de zomer. Wij hebben een vaste leverancier die iedere week de benodigde hoeveelheid komt brengen.
Het is voor Givar een aanvuling op zijn voer. Hij is omlaag gegaan in zijn krachtvoer na zijn blessure van vorig jaar, en om hem niet in te laten vallen krijgt hij nu naast zijn gewone voer bietenpulp en wortelen.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel hij per dag krijgt. Ongeveer een halve emmer, soms iets meer, soms iets minder.
Hij doet er bijna en moord voor, hij vindt het echt heerlijk. Kenzo krijgt ook, maar meer voor het lekker, en niet zo veel als Givar.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:00

Bij mij krijgen ze ook vrij veel in de winter.
Ik had ook gehoord dat er een stof in zit die wormen doodt of afweert. Ik gebruik het zeker niet als vervanger van ontworming maar wat ondersteuning kan geen kwaad!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:08

Wij voeren de paarden ook wortels (van september tot juni) en inderdaad ze hebben een veel mooiere kleur, ongeveer een kilo of 6 per dag.
Ook schijnt het goed te werken tegen mok. En wat ook niet onbelangrijk is; ze hebben lekker wat te doen!
Ook de veulens krijgen bij ons wortels. Het is een fantastisch gezicht als je zo'n klein beest met een grote wortel aan de gang ziet. En na een paar dagen zijn ze er al aardig handig mee!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:23

Vorige winter stond mijn paard op een pensionstal en kwam ze in de winter bijna niet op de weide, en toen voerde ik zelf wortels bij, vooral als extra bezigheidstherapie. Een zak van 20 kg per week. Deze winter ga ik dat niet doen. Ze staat nu bij mensen thuis, komt in de winter ook buiten, en die mensen geven zelf wortelen. Ze kopen ook zo’n zak van 20 kg, en dat wordt verdeeld over 6 paarden bij het krachtvoer gegeven. Dus dan krijgt ze iets van een 3 kg per week, gewoon als lekkernij.

Ik zou eigenlijk graag ergens een klein voorraadje voederbieten willen bemachtigen en dan 's avonds na het rijden één biet geven, omdat ze daar langer knabbelwerk aan hebben dan aan wortels, maar heb geen opslagruimte, dus dat zal niet lukken wsch. Jammer dat ze dat niet in kleine hoeveelheden verkopen...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:04

nou ik heb toevallig gisteren weer geregeld dat ik elke twee weken een zak krijg.Ik voer meestal in de winter wortels en in de zomer appels.gewoon als extraatje buiten het gewone voeren om

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:42

Die van mij krijgt ook wortels. Hij vind het heerlijk en het is heel gezond. Hij krijgt ze 's winters als er weinig gras is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:43

Ik voer ze ook altijd inde winter. Ik voer een zak per week. Dat is heel veel maar langer kan ik ze niet goed houden, behalve als het goed koud is. Ik begin er volgende week mee.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:46

Ik heb wel eens gehoord dat zoveel wortels voeren per dag helemaal niet goed zou zijn. Is er iemand die dit ook wel eens heeft gehoord en weet of dit echt zo is en wat daar dan niet goed aan is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:47

Ik doe 2 weken met 1 zak. Ik voer dus niet heel veel. 4 wortels per dag ofzo.
Ik bewaar ze in een piepschuimbak zodat ze niet bevriezen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:48

Heb er nog niets over gehoord en meot zeggen dat ik er nooit iets van gemerkt heb. Ik voer ze in verhouding heel veel wortels en ze zijn altijd kerngezond.

@ Anouar15 dat is misschien ook wel een goed idee voor ons ja.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:50

Ik voer een krat van 20 kilo in 2 weken op.
Superkwaliteit winterpenen, echt van die hele dikke, die blijven lang goed. Dat kleine grut is bij mij ook zo verrot.

Als het vriest leg ik er een oude slaapzak overheen, dat scheelt ook heel veel.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:51

Volgens kunnen wortelen geen kwaad, maar teveel appels weer wel.
Lekker worteltjes blijven voeren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:53

Wortels zitten vol caroteen (daardoor komt de oranje kleur) endat wordt in het lichaam omgezet in Vitamine A. En dat is gezond.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:54

Mooi zo (hihi had ik zelf ook kunnen bedenken, ben nog neit helemaal wakker geloof ik)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:59

Heb even gegoogled en gekeken naar onbeperkt wortels voeren en kan hier ook echt niets over vinden. Wel een item over ezels, als je heel veel voert kunnen ze wat laxerend werken, dit komt door de hoeveelheid vocht die erin zit. Geen bijzonderheden dus. Gewoon onbeperkt voeren kan dus wrs geen kwaad! Weet niet meer van wie ik dat nou ooit gehoord heb, volgens mij één of andere pendelaarster die bij ons op stal wat paarden pendelde (smurf, mocht je dit lezen, ver voor jouw tijd!).

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:01

Ik voer ook van die lekkere dikke winterpenen in de winter, ongeveer 40 kilo per week.
Dat is vrij veel maar heb er nooit last mee gehad.
Wij hebben allemaal dieren die heel snel dik worden, wortels houdt ze lekker bezig en is een goede aanvulling op het dieet van hooi en muesli.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:02

Wij gooien vaak her en der in de wei (in de winter) wortelen, tis net paaseieren zoeken hahaha! en ze hebben dus mooi wat te doen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:03

Dan ga ik ook maar wat meer geven. 1 zak in de week ofzo. Zo'n zak kost maar 2 euro, dat is ook niks. En hij vind het o zo lekker.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:04

2 euro!!!

Jeetje ik moet 3,40 betalen voor ee zak

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 13:33

Bij ons kost een krat van ca. 25 kilo €1.50 bij de één en €2.50 bij de andere boer.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:44

Ik betaal volgens mij 2.50 voor een zak, en dan moet ik hem nog ophalen. Ik heb lang niet altijd peen, dus ik voer hem niet erg veel anders is het zon overgang steeds.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:47

Ik moet het ook zelf halen en betaal dan 3,40 voor een zak van 20 kilo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:27

IMJ schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat zoveel wortels voeren per dag helemaal niet goed zou zijn. Is er iemand die dit ook wel eens heeft gehoord en weet of dit echt zo is en wat daar dan niet goed aan is?

Daar zijn twee varianten op. De eerste is dat er vrij veel suikers inzitten en dat niet alle paarden daar goed mee uit de voeten kunnen (hoefbevangen paarden mogen ze echt niet). De tweede heeft met leverbelasting te maken, maar daarvan heb ik dus niet het fijne onthouden. Het kwam er geloof ik op neer dat een paard dat een leverprobleem had liever ook geen wortels moest krijgen. Maar hoe dat ook weer in elkaar stak, ben ik kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:28

ik betaal 2,50 voor een krat, ik klaag niet want het zijn prachtige schone dikke jongens!
ik wil deze winter meer wortels gaan voeren (ben al begonnen) om wat meer kleur op phan te krijgen, ze is palomino.
ze zijn er echt gek op, ik zou niet meer kunnen stoppen, als ik voer en heb nog niet de wordtels gepakt staat ze me aan te kijken va....waar blijven ze?