Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ibbel schreef:<knip>
Alles bij elkaar komt dat al gauw op zo'n 5000 euro.
sammie_44 schreef:Ja dat is echt superduur! Maar dan moet je ook het geluk hebben dat je paard rustig blijft! want als je paard in paniek raakt bij 2 anderen in een container in het vliegtuig worden die 2 anderen ook helemaal gek en door de enorme kracht van die beesten laten ze het vliegtuig helemaal kantelen, dus worden ze meteen geschoten als ze zo beginnen te doen. Dus ik zou nooit een paard in een vliegtuig naar amerika laten vliegen.

Maya schreef:Ik lees informatie die niet volledig correct is
Paarden kúnnen per drie in een container, is idd het meest economisch. Igv moeilijk reizende paarden, of mensen die graag willen dat hun paard meer ruimte heeft, kunnen ze er ook per twee in. In geval van veulens kunnen er afhankelijk van maat en ras en leeftijd etc. 4 tot 6 in een container.
Paarden moeten in Amerika 3 dagen op quarantaine en worden dan op oa dourine, kwade droes, piroplasmosis getest. Als dat goed is mogen ruinen zonder meer naar hun eindbestemming. Merries moeten nog eens circa 15 dagen in quarantaine in een CEM-gekwalificeerde faciliteit, hengsten voor nog eens cirka 30 dagen. (dagen kunnen lichtelijk wisselen, maar dit is gemiddeld)
Afhankelijk van waar je hem laat vliegen kost een container meer of minder geld, Los Angeles is bijv. wat duurder dan New York. Toch zit je met die totale schatting wel redelijk op het juiste spoor, is wel geldig voor een volledige vlucht met drie paarden dus. Dus per paard zit je gemiddeld meer richting de 2500-3000 euro. Excl. eventuele quarantainekosten.
Daarnaast gaat er per container 1 horse-attendant mee, dus geen twee. In geval van dus 3 paarden deel je die kosten ook door drie. Veeartsen gaan niet standaard mee, eigenlijk vaker op chartervluchten, of vluchten met veel containers.
Paarden die flippen worden vooraf gesedeerd en eventueel tijdens de vlucht ook. Ook wordt er voor het laden gekeken hoe ze reageren op alles, tegen schokken etc. Blijkt ie daar niet tegen te kunnen dan gaat ie niet eens het vliegtuig op. In de afgelopen 16 jaar zijn er van 5 paarden bekend dat die in de lucht zijn afgemaakt, doordat ze te ver heen waren.
Paarden vliegen of per cargovlucht, ofwel met zo'n combi, cargo en passagiers.
Sugarmiss schreef:Toen ik informeerde naar het vervoer van veulens werd er gezegd dat er altijd 1 paard per containerdeel gaat, dus geen 2 veulens in 1 deel.
Voor een veulen betaal je dus net zoveel als voor een groot paard.
Citaat:Ohohoho: 3 paarden laten een Boeing 747 niet kantelen, zeg, doe me een lol. Weet je hoe zwaar een vliegtuig is, en weet je íets van mechanica en krachten? Ga dan maar eens rekenen hoeveel gewicht je nodig hebt, centraal in het vliegtuig gelegen, zonder enige speelruimte, om invloed te hebben op de balans van het toestel.
Denk je dat Anky d'r knol naar Australie had laten vliegen als ze meteen 'geschoten worden' als ze een beetje druk zijn? Kom nou. Dat verzekert toch ook geen maatschappij.
Ik heb trouwens wel eens in een gemengde vlucht (passagiers / vracht) gevlogen waar paarden aan boord waren. Je hoorde en voelde daar totaal niets van. Af en toe hinnikte er één, dat kon je in de cabine horen. En verder niks.