Kan je vrijstelling aanvragen voor het rijden met cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zammarano

Kan je vrijstelling aanvragen voor het rijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 17:00

Een kennis van ons heeft al jarenlange ervaring alleen is gene officiele Z-ruiter. ALs hij zijn cap op heeft krijgt hij last van migraine en van zijn nek doordat hij eerder ernstig nekletsel heeft opgelopen.
OP onze vereniging is het dus verplicht om een cap te dragen maar ze zijn dus wel bereid om als dat mogelijk is een soort van contract op te stellen waarin die kennis zelf voor de risico's opdraait!
Is het uberhaupt wel mogelijk om vrijstelling te krijgen??
Heeft iemand hier ervaring mee??

zammarano

Re: Kan je vrijstelling aanvragen voor het rijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 17:13

niemand???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:20

ik heb er geen ervaring mee en zou het echt niet weten - lijkt me het beste als je dat navraagt bij de KNHS - maar het lijkt me heel stug want een cap is toch een basisveiligheidsvoorschrift en liever migraine dan een schedelbasisfractuur (zou ik denken)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:55

ik krijg ook hoofdpijn van die oude caps, maar met die ventileerde heb ik er geen last van, werkt dat niet.
en anders zou ik idd informeren bij het knhs

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:56

Tja ik weet het niet, ik zou het denk ik ook even na vragen bi de KNHS.
Ik zou denk ik ook eerder een cap opdoen en de migraine maar voor lief nemen dan dat ik straks nog een keer ernstig nekletsel op zou lopen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:27

Vraag me af of ze zo'n verklaring accepteren. Advocaten in de hippidsche sector adviseren nl. om niet met een afstandsverklaring te werken, omdat dit niet waterdicht is. Als er ernstig letsel optreedt kan de manege toch aansprakelijk worden gesteld (door de verzekeringsmaatschappij van het slachtoffer). Beetje vergelijkbaar als brommerrijden zonder helm (daar krijg je ook geen toestemming voor).

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:42

misschien en verklaring van de huisarts laten zien. EEn gehandicapt meisje had ook een brief van de huisarts dat ze geen cap opkon om medische redenen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:00

Lastig probleem, ik denk dat een ontheffing niet zomaar gegeven wordt.
Ik heb zelf exact het zelfde probleem maar ik rij geen wedstrijden en niet bij een club dus ik rij gewoon zonder cap, is dan mijn eigen risico.

SAKKIA schreef:
Ik zou denk ik ook eerder een cap opdoen en de migraine maar voor lief nemen dan dat ik straks nog een keer ernstig nekletsel op zou lopen.

De migraine voor lief nemen? Je hebt zeker nog nooit een lekkere aanval gehad?
En hoe beschermt een cap tegen nekletsel?

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:10

als de manege beboet wordt of hij valt, dan wilt hij dus zelf voor de kosten opdraaien zonder daar verzekeringswerk van te maken....

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:31

hey
ik denk dat ze idd best een soort contract opstellen.

En degene die graag de migraine erbij nemen: hebben jullie ooit al zo'n aanval gehad??? Als ik er één heb, lig ik vier dagen in mijn bed, kan niet opstaan, kan niet eten, kan niet drinken, kan geen lawaai verdragen en al zeker geen straaltje licht.
Als ik dus elke keer ik gereden heb migraine zou hebben, zou ik één keer in de week misschien kunnen rijden Om de rest van de week ziek in bed te liggen...
Denk even na voor je zo'n dingen zegt, zeker als het over medische dingen gaat waar je zelf geen ervaring mee hebt...
xxx

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:33

Kwestie van doktersverklaring neerleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:34

ja ik heb migraine en flink ook... maar nog nooit na het paardrijden out gegaan om vervolgens 6 weken niet te kunnen rijden (hersenschudding), of mensen in coma zien liggen na een val waarbij het bloed uit hun neus en oren komt druipen.... ik wel, dus doe dan maar migraine....

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:39

jah idd hoor dat vind ik ook, maar desbetreffende persoon rijdt op Z-niveau op een oudere merrie wara je ene bom naast kan laten ontploffen nog gebeurt er niks, hij is alleen nooit gestart. En die cap heeft hij last van met rijden krijgt hij last van zn nek.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:39

Ik heb zelf geen migraine. Ik denk dat veel mensen migraine zien als 'een beetje hoofdpijn' Maar je hebt migraine toch in lichte tot zware vorm?

Maargoed. Als het dus zo is dat je het in de zware vorm hebt, je daar met een doktersverklaring wel vrijstelling voor kan vragen. Vraag het zoals meerderen zeggen gewoon even na bij het KNHS!

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:42

En degene die graag de migraine erbij nemen: hebben jullie ooit al zo'n aanval gehad??? Als ik er één heb, lig ik vier dagen in mijn bed, kan niet opstaan, kan niet eten, kan niet drinken, kan geen lawaai verdragen en al zeker geen straaltje licht.
Als ik dus elke keer ik gereden heb migraine zou hebben, zou ik één keer in de week misschien kunnen rijden Om de rest van de week ziek in bed te liggen...
Denk even na voor je zo'n dingen zegt, zeker als het over medische dingen gaat waar je zelf geen ervaring mee hebt...
xxx[/quote]

Jah idd, bij een ernstige val is er 9 van de 10x sprake van nekletsel......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:50

T@nj@ schreef:
Lastig probleem, ik denk dat een ontheffing niet zomaar gegeven wordt.
Ik heb zelf exact het zelfde probleem maar ik rij geen wedstrijden en niet bij een club dus ik rij gewoon zonder cap, is dan mijn eigen risico.

SAKKIA schreef:

De migraine voor lief nemen? Je hebt zeker nog nooit een lekkere aanval gehad?
En hoe beschermt een cap tegen nekletsel?

iK HEB MIGRAINE !
En ik kan je vertellen dat ik nog liever 100 aanvallen heb dan een x hersenschade!
Ik weet hoe een aanval voeld, maar ik heb ook mensen gezien die niks kunnen vanwege hersenletsel.
Nou echt dat ik 10x liever een migraine aanval heb.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:37

Zoals je in mijn reactie kon lezen heb ik exact het zelfde probleem als de persoon waar de topicstarter het over heeft, je hoeft tegen mij dus echt niet te gaan zitten schreeuwen hoor. Ik geloof ook niet dat ik op jou reageerde? Voel je dus a.u.b. niet zo aangesproken.

Het was absoluut niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie te ontketenen die inmiddels al zo ontzettend uitgemolken is op Bokt namelijk over migraine en wel of geen cap dragen.

Ieder denkt zijn of haar ding ervan, de een draagt dan wel een cap, de ander niet, de een dénkt het in erge vorm te hebben, de ander wéét in welke vorm hij/zij het heeft, voor iedereen verschillend dus.
Ik kán gewoon geen cap ophebben omdat ik het in een mate heb dat 5 min. cap voor mij genoeg is om een zware aanval te veroorzaken, die aanval veroorzaakt dan flauwtes waardoor ik van mijn paard sodemieter en ja, dan kan ik toch best een behoorlijk nekletsel oplopen (bovenop het nekletsel wat ik dus al heb) dus scheer a.u.b. niet iedereen over 1 kam.
Mijn keuze, mijn risico.

De persoon waar de topic starter het over heeft wil wedstrijden rijden en vraagt zich dus af of daar ontheffing voor verkregen kan worden.
Zoals vele hiervoor al zeiden, idd. even navragen bij het knhs, zijn keus, zijn risico, heeft verder niemand iets mee te maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:42

T@nj@ schreef:
Zoals je in mijn reactie kon lezen heb ik exact het zelfde probleem als de persoon waar de topicstarter het over heeft, je hoeft tegen mij dus echt niet te gaan zitten schreeuwen hoor. Ik geloof ook niet dat ik op jou reageerde? Voel je dus a.u.b. niet zo aangesproken.

Het was absoluut niet mijn bedoeling om in dit topic een discussie te ontketenen die inmiddels al zo ontzettend uitgemolken is op Bokt namelijk over migraine en wel of geen cap dragen.

Ieder denkt zijn of haar ding ervan, de een draagt dan wel een cap, de ander niet, de een dénkt het in erge vorm te hebben, de ander wéét in welke vorm hij/zij het heeft, voor iedereen verschillend dus.
Ik kán gewoon geen cap ophebben omdat ik het in een mate heb dat 5 min. cap voor mij genoeg is om een zware aanval te veroorzaken, die aanval veroorzaakt dan flauwtes waardoor ik van mijn paard sodemieter en ja, dan kan ik toch best een behoorlijk nekletsel oplopen (bovenop het nekletsel wat ik dus al heb) dus scheer a.u.b. niet iedereen over 1 kam.
Mijn keuze, mijn risico.

De persoon waar de topic starter het over heeft wil wedstrijden rijden en vraagt zich dus af of daar ontheffing voor verkregen kan worden.
Zoals vele hiervoor al zeiden, idd. even navragen bij het knhs, zijn keus, zijn risico, heeft verder niemand iets mee te maken.

Dat was ook niet mijn bedoeling.
Het was in het algemeen.
Iedereen schreeuwd hier dat je niet mag oordelen als je geen migraine hebt.
Nou ik heb het en zwaar ook dus oordelen mag ik dan ook blijkbaar.
Tuurlijk kan je niet het ene geval met het andere verglijken, maar over het algemeen ben ik voor Cap dan maar met migraine en dat komt denk ik ook dat ik veel in het ziekenhuis en revalidatie centrums ben geweest vanwege mijn broertje.
En daarom kan vertellen dat een migraine aanval niks is vergleken met verlamd tot aan je nek, zo erg dat je niet eens kan praten!!!!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:44

Vroeger had je veel minder keus in caps. Tegenwoordig zijn ze in allerlei soorten en maten. Er zijn caps die heel licht van gewicht zijn en ook veel ventilatie openingen hebben.

Kan me bijna niet voorstellen dat als je een goed passende cap uitzoekt die niet knelt en veel ventilatie openingen heeft dat je dan nog last krijgt van migraine. Dan zou je dus ook nooit een muts, pet of hoed op kunnen zetten dan zou je ook migraine krijgen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:39

Precies, muts pet of hoed kan ik idd. ook niet ophebben, ook geen zonnebril o.i.d.
Ik heb al vele caps geprobeert ook met extra veel gaten en sleuven voor ventilatie maar het heeft helemaal niets met ventilatie te maken.
Het enige waar ik nog enigzins tegen kan is een grote intergraalhelm die ik draag als ik motor rij, die kan een uur opblijven, geen probleem en geen migraine, maar ik zie me daar al mee op mijn paard zitten, lijkt me niet echt prettig rijden.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad op de vraag hoe een cap nekletsel kan voorkomen?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:18

Als een integraal helm wel gaat. Heb je deze misschien al geprobeerd? Het lijkt op de foto alsof deze meer richting een motorhelm neigt, oftewel geen echte klempunten op het hoofd. Maar dat zie ik slechts op de foto. Ik heb hem nooit geprobeerd.
Afbeelding

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:20

@ t@nj@ nou niet, zoals k al eerder zei zijn de meeste resultaten van een ruiterongeval nekletsel!

Btw hij wilt geen wedstrijden gaan rijden, maar gewoon beetje recreatief rondhobbelen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:26

Ik begrijp dat als je migraine krijg van met een cap rijden het vrijwel onmogelijk is om die op te zetten. Denk niet dat je erg veel kans maakt bij de KNHS voorlopig, maar nee heb je, ja kun je krijgen!
Er stond wel in de krant dat er in belgie een opblaasvest te verkrijgen valt. Veel veiliger dan een cap want bescherm nek en rug ook. Misschien dat de KNHS zo'n ding gaat erkennen en de caps niet meer hoeven voor zulke gevallen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:44

@Marsu, weet je ook waar die verkocht worden? Lijkt mij wel wat nl.
Ik zou echt graag met cap rijden maar wat niet gaat dat gaat gewoon niet, als deze idd. geen klempunten op het hoofd heeft (zo zie ik het dus ook van de foto) dan zou dat best eens goed kunnen werken.

Ik ben dus absoluut niet anti cap, integendeel.
Maar mijn vraag over een cap versus ernstig nekletsel was meer richting sakkia omdat zij liever de migraine voor lief zou nemen dan zonder cap straks nog een keer ernstig nekletsel op lopen, dan vraag ik mij dus af wat een cap daaraan kan bijdragen (niets dus, dat weet ik ook maar ik was benieuw naar haar antwoord)

Uiteraard gebruik je een cap om bij een val hersenletsel te voorkomen, dat weet ik ook wel, maar dan moet je wel de juiste kunnen vinden en dat is mij nog steeds niet gelukt, vandaar dat die Marsu liet zien mijn interesse wel gewekt heeft.

fabjuh1987, heb ik dus verkeerd begrepen, ik dacht dat hij ook wedstrijden wilde starten maar dat is niet het geval. Ik denk dat hij het het best ook even na kan vragen dan bij een wetswinkel? Gewoon contractje opstellen zoals ze het hebben bedacht en dan na laten kijken of het dan ook wettelijk geld.

Wat Fleurtje100 zegt is ook een idee, alleen zijn die dingen wel verschrikkelijk duur en een val op je hoofd kan dan nog steeds hersenletsel veroorzaken zonder cap. Het geeft wél een extra bescherming aan de rug en de nek.
In de motorwereld zijn die dingen ook al een tijd te koop, maar het loopt niet echt, meeste mensen vinden ze onhandig en veel te duur, misschien dat het in de ruitersport wel gaat werken?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:44

Er zijn zat stallen weer geen cap verplicht is.

Maar is het niet makkelijker om het gewoon effe na te vragen op de desbetrefefnde rij vereniging ?

Het gaat meestal om de verantwoordelijk heid. Als je zon contrackt je op stelt zou het geen probleem moeten zijn. TENZIJ de vereniging geen uitzonderingen wil maken wat ik ook goed kan begrijpen.

Spirit