tent als stalling?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

tent als stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 08:39

Is er iemand die ervaring heeft met paarden in een tent stallen?
Ik doel dan op een robuuste legertent, zoals men ook wel gebruikt om schapen e.d. in te stallen.

Groetjes Cindy

crazycactus

Re: tent als stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:42

Lijkt me geen verstandige stalling, of er moet een box in gemaakt zijn van hout oid.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 08:44

Uiteraard bedoelde ik dat er dan een passende box in de tent wordt gemaakt, anders is het wel erg makkelijk voor het paardebeest om eruit te komen.
Ik probeer de wet te omzeilen van geen stalling mogen bouwen en toch een behaaglijk onderkomen te creeren voor de winter.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:46

Aha.... Nou succes!!!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:47

Moet je wel een paardje hebben die daar zomaar in gaat, want die van mij zou er echt niet in gaan.
Maar als je van de wet geen stal mag bouwen komt het dan niet op hetzelfde neer als je een stal in een tent zou bouwen?? Weet niet hoe die regels allemaal zijn hoor, maar vroeg het me af??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:49

Als je zo'n soort noodstalling zou maken die je wel eens op wedstrijden hebt... Het mag geen permanent geheel zijn maar die stallen staan gewoon los op de grond volgens mij.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:52

Bij de Almelose Ruiterdagen hebben ze altijd circustenten met van die tijdelijke evenementenboxen erin. Voor een paar dagen voldoet het best, maar ik zou m'n paard er niet permanent in willen hebben
Ik vraag me ook af hoe het met de levensduur van zo'n tent zit als hij dag en nacht in weer en wind (vooral wind!) op staat.
Mag je ook geen container ofzo plaatsen?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:01

Heb wel eens gehoord dat je wel iets op wielen in zo'n situatie wel mag. Dan zou je dus een stal op wielen kunnen maken. Dat vervolgens de wielen een beetje wegzakken in de grond waardoor de bodem gewoon op de grond staat kun jij toch niets aan doen?

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:05

Roxx schreef:
Heb wel eens gehoord dat je wel iets op wielen in zo'n situatie wel mag. Dan zou je dus een stal op wielen kunnen maken. Dat vervolgens de wielen een beetje wegzakken in de grond waardoor de bodem gewoon op de grond staat kun jij toch niets aan doen?

Dat hebben wij 3 jaar terug ook geprobeerd, maar helaas trapte de gemeente daar ook niet in.
Alles wat langer dan 3 maanden blijft staan en lijkt op een stal, moet een bouwvergunning voor aangevraagd worden in onze gemeente.
Gelukkig hebben wij inmiddels een bouwvergunning gekregen en gaan ze volgende week beginnen met bouwen.

Overigens is er door een kantonrechter uitspraak gedaan over die mobiele stallen en die heeft beslist dat ze wel mochten staan. Als de gemeente moeilijk doet, kun je daar wellicht iets mee doen. De leverancier van die mobiele stallen kan je een kopie van die uitspraak geven. Wij hebben dat niet meer gedaan omdat we nu mogen bouwen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:49

Dus een container mag ook niet, dat lijkt mij namelijk de handigste oplossing.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:28

Je kunt ook een ''stal'' maken van opgestapelde strobalen, met daaroverheen plastic zeil. Is zo weer af te breken en toch echt geen echte stal!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:29

Oe.. slim idee!! en goedkoop!!!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 10:45

dorientjuh schreef:
Je kunt ook een ''stal'' maken van opgestapelde strobalen, met daaroverheen plastic zeil. Is zo weer af te breken en toch echt geen echte stal!

Is dat al eens gedaan dan?
Vreten de paarden de muren dan niet op?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:59

Een op eetbare stal !!!

Doet me denken aan hans en grietje en het snoep huis.

maar dan voor paardjes...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:00

Ik heb het wel eens gezien volgens mij, nu ik er aan denk. Een schuilhok voor koeien.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:14

vaak is het ook al goed bij de wet als het :
- niet in het zicht stat vorr omwoonende
-het snel af te breken is
-het evt. verplaatsbaar is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:30

Je paard kan er moeilijk aan eten als er ook aan de binnenkant zeil overheen zit.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:41

Een soort stacaravan voor paarden??
Dan is hij toch verplaatsbaar

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:46

het is wel een goed idee om met strobalen te werken, idd de wanden in zeil wikkelen, alleen hoe dan het dak?
Zeil klappert dan...........

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:19

een paar stevige balken, zeiltje erover en daar weer een paar balen stro overheen??? Klappert het in ieder geval niet... Stro kost een drol en volgend jaar vraag je of je het ergens bij een boer op het land mag gooien, voor het ploegen uit dan wel....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:34

gebruik dan wel van die hele grote balen he anders heeft hij het zo omgeschuurd als hij eens jeuk krijgt. Die zijn dikker en sterker, en kosten zowaar nog minder per ton dan die kleine baaltjes.
Nog handiger wordt het als je er aan de binnenkant beton tegen aan spuit. Geloof het of niet, maar zo worden er hele huizen gebouwd, en niet van die kleintjes. Balen stro netjes stapelen, dan afwerken met een kettingzaag en beton er tegen aan spuiten, en glad strijken en klaar, hij eet ook z'n stal niet meer op. Optimaal warm, en zo weer af te breken.
Succes!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:39

Zoals sommige misschien wel weten heb ik in het circus gewerkt waar de paarden dus ook altijd in een staltent staan. Gewoon een tent dus met daarin een soort van die concoursboxen. Nu staat een circus meestal maar een week op één plaats, soms 4 weken, maar dat zijn uitzonderingen. In het circus zijn we er dag en nacht bij, lopen we het elka dag even na, spannen de spanbanden zetten de rondeelstangen recht en slaan evt soms een anker opniew in de grond. Mocht het gaan stormen is iedereen er ook meteen bij om alles dicht te doen en extra stevig vast te zetten, ook 's nachts. Als je paard aan huis staat zou het dus misschien wel een oplossing kunnen zijn, maar anders zou ik het toch niet zien zitten.
Daarbij stroomt het water altijd de stal in als het een beetje regend ( en dat doet het weleens in NL).
Als we met het circus op gras staan en het regent een week ben je daarna blij dat we naar een andere plaats gaan omdat de stal dan al eigenlijk niet meer begaanbaar is. Het water stroomt toch altijd de stal in want daar word de grond toch aangedrukt en dus wat lager als de rest. Als het regent graven wij ook altijd een goot en dijkje langs de tent.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:41

wat een goede ideeen allemaal, dank!!!!

Het idee om met stro te gaan werken bevalt me zeer, zal gauw eens kijken hoe ik dat kan inpassen in mijn weide.

Idd, ik zat al met storm e.d , dan is een tent nogal bewerkelijk, afwatering kun je nog ondervangen met stoeptegels.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:44

sherwood schreef:
gebruik dan wel van die hele grote balen he anders heeft hij het zo omgeschuurd als hij eens jeuk krijgt. Die zijn dikker en sterker, en kosten zowaar nog minder per ton dan die kleine baaltjes.
Nog handiger wordt het als je er aan de binnenkant beton tegen aan spuit. Geloof het of niet, maar zo worden er hele huizen gebouwd, en niet van die kleintjes. Balen stro netjes stapelen, dan afwerken met een kettingzaag en beton er tegen aan spuiten, en glad strijken en klaar, hij eet ook z'n stal niet meer op. Optimaal warm, en zo weer af te breken.
Succes!

Heb ik gezien bij de grote verbouwing!!!!! Een engels echtbaar heeft in frankrijk een huis van stro gebouwd. Heel erg mooi en best goedkoop. Wel eerst gaas over het stro doen anders blijft het beton niet zo lang zitten.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:52

Wij hadden vorig jaar ook een stal gebouwd tussen de opgestapelde ronde hooibalen. De balen hadden we in een U vorm neergezet en aan de binnenkant hadden we tegen de balen aan van hout muren getimmerd. Het dak hadden we in eerste instantie van zeil gemaakt, maar dat gaat doorhangen en het klapperde als een gek in de wind (paarden schrikken nu in ieder geval niet meer van een zeiltje )

Aan de voorkant een stroomdraadje en met stroomdraad in tween gedeeld zodat ze een eigen stalletje hadden, betontegels op de grond.

Werkte super!

Alleen......

Na een bezoekje van de inspecteur van de gemeente die zich afvroeg wat er toch gebeurde bij die hooibalen kon ik m'n stalletje weer afbreken

Zonde van het werk en m'n paardjes stonden weer in de kou.

Citaat:
Overigens is er door een kantonrechter uitspraak gedaan over die mobiele stallen en die heeft beslist dat ze wel mochten staan. Als de gemeente moeilijk doet, kun je daar wellicht iets mee doen. De leverancier van die mobiele stallen kan je een kopie van die uitspraak geven. Wij hebben dat niet meer gedaan omdat we nu mogen bouwen.

Weet iemand ook welke leverancier dit is?