Scheuren in hoeven,hoe te verhelpen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Scheuren in hoeven,hoe te verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:32

Ik zag vandaag dat mijn paard scheuren in zijn hoeven had,
Alletwee bij zijn voorhoeven,
hij heeft ijzers,

Dit betekent toch dat zijn hoeven te droog zijn?
Hoe kan ik dit het beste verhelpen,
Gewoon de hoef flink nat maken en daarna nat invetten??

Graag On topic reacties en niet over het natuurlijke bekappen

Lenneke_

Re: Scheuren in hoeven,hoe te verhelpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:35

Het beste kan je de voeten gewoon in een emmer water zetten of een tijdje afspuiten met water. Werkt beter dan hoevenvet.

Of je het wil horen of niet, maar scheuren komen niet altijd door droge hoeven. En het is nu ook niet echt weer om droge hoeven te krijgen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:39

Anouar15 schreef:
Het beste kan je de voeten gewoon in een emmer water zetten of een tijdje afspuiten met water. Werkt beter dan hoevenvet.

Of je het wil horen of niet, maar scheuren komen niet altijd door droge hoeven. En het is nu ook niet echt weer om droge hoeven te krijgen.

haha nee ik hoorde dat, dat het daardoor kwam,
daarom vraag ik het maar even,snap je !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:44

Als het echt door te droge hoeven komt is het goed om hem vaak op wei te zetten, en daar een lekkere modderpoel te maken! Geregeld wat modder is heel goed voor de hoeven. En verder niet invetten ofzo.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:44

dat scheuren kun je niet voorkomen als de hoeven te droog zijn dat is niet erg het is wel erg als ze juist te nat zijn als bv veel geregend heeft dan kun je er wat vet op smeren om te voorkomen dat de hoeven te week worden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:46

MysticTinker schreef:
Als het echt door te droge hoeven komt is het goed om hem vaak op wei te zetten, en daar een lekkere modderpoel te maken! Geregeld wat modder is heel goed voor de hoeven. En verder niet invetten ofzo.

Die modderpoel hoef je nu niet te maken

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:47

MysticTinker schreef:

hij loopt momenteel dag en nacht op de wei,
met modderpoepel en al
daar ligt het dus niet aan...

Zou het ook kunnen komen omdat die sukkel van mij wel eens op zn eigen hoeven gaat staan??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:48

Ik denk eerder dat het door de ijzers komt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:49

maar dan nog,hoe is het te verhelpen?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:50

Anouar15 schreef:

Dat denk ik niet. Die van mij staat al meer dan een jaar op blote voeten. En ze heeft helaas een flinke scheur in haar linker voorhoef.

Ik ben ook wel geinteresseerd in mogelijke oplossingen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:54

Bar schreef:
Anouar15 schreef:

Dat denk ik niet. Die van mij staat al meer dan een jaar op blote voeten. En ze heeft helaas een flinke scheur in haar linker voorhoef.

Ik ben ook wel geinteresseerd in mogelijke oplossingen.

inderdaad,
het kan ook blootvoets komen,
maar het is makkelijk om ijzers de schuld te geven,

Ik zoek tips

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:10

De oorzaak van het brokkelen heb ik bij mijn vent nooit gevonden, misschien door verkeerd neerzetten van de voeten of op de grond stampen. In ieder geval zou ik niet weten hoe ik het kan voorkomen.
Maar wat ik altijd doe is, als er een stukje hoef loslaat dan knip ik em af met een tang en vijl het een beetje bij, dan vijl ik de hele hoef een beetje gelijk. En elke 8 weken komt de smid om alles weer netjes bij te werken. En die zegt altijd dat zijn hoeven er mooi uitzien
Dus dat is de enige tip die ik jullie kan geven, zelf bijwerken, zo voorkom je verder scheuren en brokkelen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 23:13

er brokkeld niks bij de mijne,
er zit enkel 1 klein scheurtje in van nog geen 2 cm.

je moet goed kijken voor je het ziet!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 01:04

bij mijn paardje die in al de jaren dat ik m had echt nooit problemen had gehad met zijn hoeven en altijd zonder ijzers heeft gestaan ging het na 2 kapbeurten vd nieuwe smid ook mis
paardje ging steeds verder "anders"staan hij liet de tenen langer en van achter korter , mijn paard heeft altijd behoorlijk recht gestaan (in verhouding tot het standaard manege paard zeg maar..)

al de paardjes staan bij mij anders op de hoeven maar sinds de nieuwe smid (verhuizing van paar honderd kilometer dus nee terug naar de vorige smid is geen optie) staan ze alle eender en 3 vd 4 kregen spontaan scheuren ..

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:45

Veel in een drassige wei of in een modderige bak zetten. Ga geen hoefvet er op smeren dit sluit de buitenkant van de hoef af waardoor er geen vocht meer doorheen komt.
Wat ook kan helpen als er een scheur zit is een horizontaal gleufje maken net boven de scheur dit kan met een veil gedaan worden en dat gleufje zorgt er voor dat het niet veder kan scheuren. Biotine geven hier worden de hoeven elastischer (?) van maar tegelijker tijd ook weer hard.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:04

Is het een scheur midden in de hoef of begint het onderaan.

Doorgaans komen de scheuren die van onderen naar boven gaan door een te lange hoefwand of slechte hoef mechanisme.

De hoefwand is niet gemaakt om te dragen, maar samen met de zool. Is de hoefwand gelijk aan de zool dan zou scheuren bijna niet meer voor komen. Heeft het paard al een scheur dan is het juist de hoefwand korter maken dan de zool zodat elke druk er af komt en de hoef weer recht naar beneden kan groeien.

Ik ken ernstige scheuren die over de hele hoef lieppen en die op deze manier in een half jaar er uit gegroeit zijn.

Ik heb het hier wel over zonder ijzers natuurlijk. Met ijzer zou ik het niet weten hoe op te lossen. Naar mijn mening zijn ijzers ook niet nodig als je de hoef maar de tijd geeft en regelmatig bijhoud.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:07

mijn paard heeft ook last van scheuren in de hoef, door een dunne hoefwand. Ik laat hem precies om de 6 weken bekappen, de hoefsmid maakt er dan een v-tje in, zodat de hoef niet verder uit kan scheuren.
helaas blijven het probleem-hoeven

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:41

Zelf zou ik ze in een emmer water zetten en een goede poos laten weken.
Vind je dat teveel werk kun je ook hoefvocht van de paardendrogist kopen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:50

Een supplement wil wel helpen om de scheur sneller uit te laten groeien. Mijn paard krijgt kerabol en doet het daar goed op: geen nieuwe scheuren gekomen, betere hoorngroei en mooiere hoef. Overigens aan je smid vragen of hij onderaan de scheur een omgekeerde v wil maken. Dan rust de scheur niet op het ijzer en is de kans dat hij verder scheurt veel kleiner!

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:16

Mijn pony heeft een tijdje ( een jaar lang ongeveer) last gehad van een bacterie in een van haar voorhoeven die haar hoef aantastte. ze kreeg een lange scheur in haar hoef maar gelukkig is het met speciale behandeling opgelost. de hoefsmid heeft een gat in haar hoef geboord ( op de holte die was weggevreten), daar heel diep een watje in gestopt en toen onder beide voorbenen ijzers om de druk te verlichten. dit watje moest elke dag met jodium worden ingedruppeld en zo groeide de scheur er langzaam uit. later heeft ze nog een keer last gehad van de bacterie maar dat hoefde alleen maar eruit te groeien want hij was nog niet erg gevorderd, en verder heeft ze er nooit meer last van gehad. Maar zo te horen is dat niet het geval bij jouw paard. Mijn pony heeft overigens ook altijd al supergezonde maar knoeiharde hoeven gehad en daardoor ontstaan er heel snel scheuren en dus is ze soms wat vatbaar voor die bacterie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:17

Ik brand het altijd dicht. Wij hebben een soort tang die dan net boven de scheur een half cirkeltje maakt. De scheur kan zo niet verder, paard heeft er geen last van en het is nog snel ook. Je kunt zo'n tang bij de grotere agrarische zaken kopen. Meestal heten ze daar "onthoorntang". Hiermee haal je ook de horens bij jonge kalfjes uit het hoofd weg zeg maar. Handige methode.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 13:19

het scheutje wat mijn paard heeft gaat naar een hoefnagel toe,daar stop het ook gewoon!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:52

Mijn tip is meer preventief bedoeld,dus hopelijk heb je daar wat aan. Mijn paard had vrij slechte hoeven toen ik haar kreeg. Ze heeft ook witte hoeven en die schijnen ook slechter te zijn dan donkere hoeven (vraag me niet waarom, niemand kan het me uitleggen). Ik ben mijn paard toen vitaminebrokjes gaan voeren en haar hoefkwaliteit verbeterde ook. Ze krijgt nu PAVO brok met biotine en haar hoeven blijven nu heel goed. Het schijnt dat zwavel ook erg goed is voor de opbouw van de hoeven. In plaats van dure supplementen voer ik haar zeewier, wat ook rijk aan zwavel is. Krijgen ze ook een mooie donkere vacht van. Verder vet ik haar hoeven hooguit 1x per week. Als de hoeven echt droog zijn, gebruik ik hoefolie en dat werkt ook prima.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:46

Agnes75 schreef:
Mijn tip is meer preventief bedoeld,dus hopelijk heb je daar wat aan. Mijn paard had vrij slechte hoeven toen ik haar kreeg. Ze heeft ook witte hoeven en die schijnen ook slechter te zijn dan donkere hoeven (vraag me niet waarom, niemand kan het me uitleggen). Ik ben mijn paard toen vitaminebrokjes gaan voeren en haar hoefkwaliteit verbeterde ook. Ze krijgt nu PAVO brok met biotine en haar hoeven blijven nu heel goed. Het schijnt dat zwavel ook erg goed is voor de opbouw van de hoeven. In plaats van dure supplementen voer ik haar zeewier, wat ook rijk aan zwavel is. Krijgen ze ook een mooie donkere vacht van. Verder vet ik haar hoeven hooguit 1x per week. Als de hoeven echt droog zijn, gebruik ik hoefolie en dat werkt ook prima.

hier heb ik wat aan !!
bedankt !!

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:51

@ agnes: witte hoeven zijn inderdaad wat anders dan zwarte, hoewel sommige mensen dit tegenspreken. Mijn pony heeft voor zwarte hoeven en achter witte en die achterste slijten veel sneller. de voorste zijn ook harder. of dit altijd slechter is is een tweede, ik heb de ervaring dat juist de zwarte hoeven snel scheuren door de hardheid, en ze ook sneller uit hun oorspronkelijke vorm geraken. bovendien zijn de witte makkelijker te bekappen.