wat voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gingerlover

wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 19:01

Hey

Heb een vraagje. In de winter is m'n bijrijdpaardje altijd heel druk en heeft die echt veel energie (losgooien/wei is geen mogelijkheid) Nu krijgt hij 1 kilo basisbix per dag en 2x per dag hooi. Maar nu willen ze hem mais gaan voeren in de winter, want daar zou die rustig van worden zeggen ze. Is dat zo?? Een vriendin van mij dat ze van spelt rustig worden... Weten jullie misschien nog ander voer, of hebben jullie ervaring met mais of spelt?? Iets waarvan die niet zo veel energie over heeft graag Ik hoor het graag.

Auky

Re: wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:57

Muesli zonder haver van Havens

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:33

Pianissimo van Cavalor, Eiwitarm hooi, Reform kruidenmeusli van Havens, Cavalor Calm

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 06:48

Misschien moet het paard eerst eens meer gereden worden in de winter. Gewoon iedere dag goed zijn energie kwijt kunnen onder het zadel. Ander moet je hem gewoon op minder voer zetten en om er voor te zorgen dat het paard niet te dun wordt meer hooi geven. Mais mag een paard niet te veel hebben er zitten veel eiwitten in. Ze worden van te veel mais ook dik.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:06

Mais is zeer eiwitarm juist en paarden worden er niet heet van. Wij geven in de winter altijd maisvlokken erbij (een halve tot een hele schep per dag, dus 300-600 gram) om de paardjes goed op gewicht te houden, dat werkt super. En geen drukke toestanden.
Snijmais en maismeel heb ik ook goede dingen over gehoord, maar zelf geen ervaring mee.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:13

Auky schreef:
Muesli zonder haver van Havens

een aanrader ja
Die heb ik ook voor mijn(mega)drukke pony.
Worden er absoluut niet drukker van, maar toch wel bijgevoerd.
Je kan ook af en toe een banaan geven, worden ze ook rustiger van
MAAR NIET TE VAAK, das niet goed

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 09:47

oke bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:44

een paard wat geen beweging kijgt anders gaan voeren vin dik echt pure onzin, rijd je er ook op?
longeren is dan misschien wel een optie.

vervang die kilo basisbrok eens door een halve kilo basisbrok en nog een plak hooi erbij, 2x per dag hooi is voor een paard helemaal niet goed.
door t kauwen op hooi word hij bovendien ook nog iets rustiger.....
mais bevat best veel energie, ( in tegenstelling tot wat iedereen denkt)dus zou ik niet gaan voeren..

beetje hooi erbij, extra keertje rijden of longeren ,en je probleem zal wel minder worden

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:23

Nina_rex schreef:
Mais is zeer eiwitarm juist

Klopt ik heb het verkeerd neer gezet
Je moet ze er iig niet te veel van geven. Ze komen er snel van aan. Dat weet ik namelijk uit ervaring.

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 15:53

ellepel schreef:
een paard wat geen beweging kijgt anders gaan voeren vin dik echt pure onzin, rijd je er ook op?
longeren is dan misschien wel een optie.

vervang die kilo basisbrok eens door een halve kilo basisbrok en nog een plak hooi erbij, 2x per dag hooi is voor een paard helemaal niet goed.
door t kauwen op hooi word hij bovendien ook nog iets rustiger.....
mais bevat best veel energie, ( in tegenstelling tot wat iedereen denkt)dus zou ik niet gaan voeren..

beetje hooi erbij, extra keertje rijden of longeren ,en je probleem zal wel minder worden

Waarom is 2x per dag hooi slecht? Ja ik rijd er ook op, alleen in de winter iets minder omdat de bak dan niet altijd te rijden is (ze staan aan huis) en longeren gaat dan dus niet lukken (en hij heeft echt zo goed uithoudingsverhoudingen en energie dat ik hem dan wel heel lang zal moeten longeren voor het nut heeft)

Hoorde ook van iemand dat ze rustig worden als je spelt voert... iemand ervaring hier mee?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:31

Gingerlover schreef:
Waarom is 2x per dag hooi slecht?

Zou ik ook welleens willen weten. Mijn paard leeft nog en krijgt al zeven jaar twee keer per dag hooi

Gingerlover schreef:
en longeren gaat dan dus niet lukken (en hij heeft echt zo goed uithoudingsverhoudingen en energie dat ik hem dan wel heel lang zal moeten longeren voor het nut heeft)

Longeren is veel vermoeiender dan je denkt
Een kwartiertje longeren kost hetzelfde energie als drie kwartier rijden(verbeter me als het meer of minder is)
Maar iig, ik longeer ook heel veel 's winters, vooral met dingen zoals bijzet, dat is echt heel intensief!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:47

Als je goed dressuurmatig traint is dat inspannender dan longeren. Dressuurmaitg trainen is dan niet veel rondjes draven in de bak, maar daarbij ook oefeningen zoals voltes, overgangen, wijken voor het been, aan de teugel lopen (training achterhand spieren) schouder buiten- en binnenwaards etc.

Maar goed, hooi: Paarden eten van nature 16 uur per dag. Daarbij trekken ze over een gebied van ong. 60km2 en grazen ze daar waar de planten groeien die de voedingsstoffen geven die ze op dat moment nodig hebben. Hieruit kunnen we halen dat:

2 keer per dag voeren te weinig is, we reduceren 16 urr per dag eten naar max 3 urr per dag. Hierop is het spijsverteringsstelsel niet op ingesteld. Een paard hoor het liefst de hele dag over ruwvoer te beschikken, maar in elk geval versprijd over de dag voeren (s'morgens, s'middags, s'avonds)
De basis van het paardenrantsoen is ruwvoer (hooi, kuil) en niet zoals vaak gedacht word krachtvoer (biks, meusli) Onze paarden hebben helaas niet de mogelijkheid om 60km2 af te leggen voor de juiste voedingsstoffen. Zo groot zijn onze weides niet, dus moeten we ze helpen om aan de nodige voedingsstoffen te komen, aangezien die niet in onze hooi en weidegras allemaal aanwezig zijn. Dit kan door onderhoudsvoeder bij te voeren, of voedingssupplementen, maar ook heel handig voor paarden die voornamelijk op ruwvoer leven is een liksteen met daarin niet allen de mineralen (zouten) maar ook vitamines en sporenelementen ed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:05

amen!

arnoud heeft weer eens helemaal gelijk!

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 11:53

ohh op die manier, ja dat weet ik ook wel. Heb paard en voeding gehad

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:06

Waarom geef je dan nog steeds maar twee keer per dag hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:15

mijn paard krijgt genoeg beweging maar is ook een heethoofd; wat is spelt? en helpt dat echt voor heethoofdjes? en waar is dat te koop?

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:25

Wij bedichten dikwijls menselijke eigenschappent eo aan een paard.
Wij eten 3 x per dag, een paard ook, wijs lapen s'nachts, een paard ook, wij hebben het koud en doen een dikke jas aan, voor het paard een deken dan maar, hooi in een hooinet en omhoog hangen ... Allemaal klassieke opvattigen die maar moeilijk de veranderen zijn hoor, vastgeroest in het eeuwenlang omgaan met paarden. Nee voor mij geen paarden die de hele dag staan te hongeren op een zanderige paddock, maar heerlijk aan hooi knabbelende gelukkige viervoeters. Hooi immer ter beschikking, op verschillende plaatsen in de winterpaddock, zodat ze zich wat moeten bewegen om bij hun eten te geraken. S'zomers geen hooi, omdat ze dan op de weide staat dag en nacht (april t.m. november). Voldoende eten dus.
S'winters staan ze mij aan huis, en dan hebben ze hun 'bospaddock' met een hele leuke bodem waar altijd wal iets te ontdekken valt, knabbelstronk, liksteen, hooi, een appel in de drinkebak (ook altijd een leuke bezigheidstherapie en heel leuk om zien).
Het houdt ze warm, bezig en vooral gelukkig ! En bovendien nooit geen spijsverteringsproblemen.
Ruwvoer is dus echt niet uit den boze. Maar helaas weet wel dat in de meeste manèges en boerderijen hooi niet ruimschoots ter beschikking staat ... spreek uit ervaring.
Maar iemand die tegen mij zegt dat een paard maar 2 plakjes hooi mag, en niet meer om diverse redenen ... nee dat gaat er bij mij niet in.
Dus hooi voederen maar ! Kan je dan ook nog uit kiezen. Je kan kiezen voor arm hooi uit de tweede snede (kan je zeker niets verkeerd mee doen). Wil je het wat eiwitrijker, dan moet je naar hooi of kuil van de eerste snede gaan. hangt er allemaal vanaf. Heb beiden liggen en mengel ze soms door mekaar. Gegarandeerd succes.

groetjes,

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:36

Yitta schreef:
Wij bedichten dikwijls menselijke eigenschappent eo aan een paard.

Er is zelfs een woord voor :antropomorfe projectie. Uiteraard ook op honden, katten, cavia's enz... (Antropomorf= naar de vorm van mensen)

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:38

Ik was ook even benieuwd wat het was dus heb het even opgezocht: Spelt
Spelttarwe (Triticum spelta) behoort tot de oudste graan-soorten die de mensheid kent. Het is waarschijnlijk ontstaan in de Bronstijd (±1700-700 v. Chr.). Het woord "spelta" komt in geschreven tekst voor in het jaar 301 in het Edict van de Romeinse keizer Diocletianus. Spelt wordt genoemd in de Bijbel-boeken Exodus, Jesaja en Ezechiel.
Ik ga nog even zoeken of ik iets kan vinden over spelt in paardenvoeding.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:55

Ik heb al gevonden dat het zo ie zo in verschilende graanmengsels standaart zit.

http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/L ... wsnl07.pdf
Als je op deze site kijkt aan het eind van de 2e alinea staat: algemeen is bekend dat haver, tarwe en spelt dit verhittende effect kunnen hebben.

Dus ik denk dat spelt dan juist niet goed is voor het paard van de TS.

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:10

dorientjuh schreef:
Waarom geef je dan nog steeds maar twee keer per dag hooi?

omdat het niet m'n eigen pony is, maar ik rijd hem voor iemand, dus heb ik daar niets over te zeggen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:51

O! Nee, dan snap ik het!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:58

Gingerlover schreef:
Hey

Heb een vraagje. In de winter is m'n bijrijdpaardje altijd heel druk en heeft die echt veel energie (losgooien/wei is geen mogelijkheid) Nu krijgt hij 1 kilo basisbix per dag en 2x per dag hooi. Maar nu willen ze hem mais gaan voeren in de winter, want daar zou die rustig van worden zeggen ze. Is dat zo?? Een vriendin van mij dat ze van spelt rustig worden... Weten jullie misschien nog ander voer, of hebben jullie ervaring met mais of spelt?? Iets waarvan die niet zo veel energie over heeft graag Ik hoor het graag.

Tja, je mogelijkheden zijn kennelijk beperkt. Ik zou zelf zeggen helemaal geen brok, alleen goed, droog hooi en toch zoveel mogelijk naar buiten.
Van mais, spelt of ander krachtvoer wordt het dier echt niet rustiger, alleen als je er sedalin doorheen doet

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 21:44

wat is sedalin?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:41

Kalmeringsmiddel