Paard erg vervelend --> Hij moet plassen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

San

Paard erg vervelend --> Hij moet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 18:45

Hi allemaal,

Ik heb misschien een hele rare vraag, maar het is echt irritant. Over het algemeen heb ik een erg braaf paardje. Maar als hij moet plassen wordt hij errug irritant, logisch op zich, zou ik ook worden. Het probleem is alleen dat hij echt alleen in zijn stal wil en gaat plassen. Hij doet het niet op de wei, poetsplaats of met rijden. Vooral tijdens het rijden gaat het dan mis. Hij negeert mijn been en blokkeert dan. Ik kan hem dan stil zetten zoveel ik wil en gaan staan in de beugels, maar hij wil / kan / doet het gewoon niet. Is er een manier om je paard te leren dat hij ook gewoon in de bak of op de wei kan plassen... Ik word namelijk een beetje moedeloos van iedere keer dan gezanik dat hij niet meer wil lopenn of de wei uit wil en dan maar heel de wei aan gort galoppeert langs het hek...

Ik hoop dat iemand iets weet...

San

Re: Paard erg vervelend --> Hij moet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 10:21

jullie hebben dus net als ik geen idee? Of is er iemand met een opvoedkundig plan voor mijn beessie...

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:26

Geef hem eens een biertje over het voer. Wij deden dat regelmatig met paarden die de hele dag mee moesten op concours of op transport. Ze plassen dan wat makkelijker op de auto. Misschien wil hij dan ook wat makkelijker plassen ergens anders.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:27

mischien er wel bij stil gestaan dat het mischien pijn doet ?
en dat hij dit niet express doet mischien heeft die wel last van blaasonsteking of niersteen tja waarom zou een paard dat niet kunnen krijgen ik zou het maar eens serius nemen en het laten nakijken door een arts hij zal dit gagarandeerd niet voor niks doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:30

lat inderdaad eens het een en ander nakijken.
als alles wel goed blijkt te zijn, is het een optie om het eens een tijdje buiten te laten, als hij dan moet plassen, doet hij dat vanzelf wel...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:09

Als hij op stal wel zonder problemen plast, lijkt het me meer een gedragsprobleem dan een medisch probleem.

Staat hij op zaagsel of stro?
Je zou kunnen proberen in de hoek van de bak stro of zaagsel te leggen, kijken of ie dan wel in de bak plast.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:11

Chronos schreef:
Geef hem eens een biertje over het voer. Wij deden dat regelmatig met paarden die de hele dag mee moesten op concours of op transport. Ze plassen dan wat makkelijker op de auto. Misschien wil hij dan ook wat makkelijker plassen ergens anders.

Dan kan ik dus voortaan met mijn paard een biertje gaan drinken in plaats van met vrienden in de kroeg hangen!!!

Maar even zonder gekheid, ik loop de laatste weken ook tegen dit probleem aan. En ik vraag me dus af of het een medisch probleem is of niet. In de vier jaar dat ik dit paard rijd heeft hij één keer geplast onder het zadel, dit was tijdens een buitenrit toen een ander paard ook ging plassen.

Het probleem is dus dat hij het niet goed durft onder het zadel (denk ik), maar ik heb nu ook gemerkt dat hij soms nodig moet tijdens het rijden en er echt last van krijgt. Ik houd het in de gaten, maar het is ook enorm lastig om urine op te vangen voor eventuele onderzoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:37

Zet je paard gewoon 24 uur in de wei. Negeer hem als-ie langs het hek gaat lopen zeuren. Hij plast heus wel als de nood heel hoog is.

Heeft-ie eenmaal door dat-ie niet doodgaat als-ie in de wei plast, dan zal het met rijden ook wel makkelijker worden. Afstappen kan in het begin ook helpen, evenals fluiten (op 1 toon) om het plassen te stimuleren. Maar NIET aan toegeven door hem op stal te zetten. Je hebt hem nu als het ware getraind: ik moet waarschuwen dat ik moet plassen, en dat moet ik op stal doen. Hij denkt dat het ergens anders niet mag. Die cirkel moet je doorbreken.

Bovenstaande onder voorbehoud dat er fysiek niets met hem mis is, maar dat verwacht ik niet. Blaasontstekingen en blaasstenen komen zeer zelden voor bij paarden.

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:20

hoi, mijn pony moet ook wel eens plasse onder het zadel, alleen dat doet hij niet zo snel. Ik voel het ook echt wel als hij ' hoge nood heeft' maar ik blijf gewoon rijden. Ik verzorg hem nou zo'n 2.5 jaar en in die tijd heeft hij zo'n 2 x tijdens het rijden geplast. Dus toen werd de nood wel heeeeel hoog . Maar hij wil het dus eigenlijk ook niet doen met rijden, ik beloon hem zelfs als die plast haha . Maar misschien dat ie van de vorige verzorgers niet mocht plassen, of dat ie wou gaan stilstaan om te plassen en de ruiter dit zag als luiheid/ ongehoorzaamheid en hem vooruit trapte. En dat hij het zo snel heeft afgeleerd om te plasse onder het zadel.
Anders weet ik het ook niet.
nou groetjes!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:45

Ik ben het wel met Ibbel eens dat het een gedragsprobleem kan zijn/worden. Vandaar dat ik het ook even in de gaten ga houden.

Als ik voel dat hij moet plassen dan zet ik hem absoluut niet op stal. Ik rijd gewoon door en geef hem steeds de kans om te gaan plassen. Helaas doet dit probleem zich voor als ik niet vreselijk veel tijd heb, de volgende keer blijf ik er net zolang opzitten totdat hij plast desnoods laat ik iemand het even voordoen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:54

Ik heb het probleem ook gehad met mij eerste paard ..
Ik ben dan ook dikwijs uit de les gegaan afgeatapt met zadel en al op stal .. 5 minuuten wachten .. plassen en verder rijden
Op de wei heb ik het inderdaad wel gelaten en daar gin hij wel plassen maar als het even kon dan hoeld hij het op tot hij weeer op stal was.

Het is overigens wel heel normaal de meeste paarden plassen het liefst in de stal en alleen bij hoge nood ergens anders. Alleen sommige paarden zijn daar heel erg principieel in. Er is niet heel erg veel aan e doen, maar ik zou niet doorrijden als je paard zo moet plassen want dart kan zelfs erg zeer gaan doen bij paarden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:59

Doorrijden als hij pijn heeft is natuurlijk geen optie.

Maar wat als je een wedstrijd hebt of een buitenrit aan het maken bent? Dan heb je vaak geen stal waar je je paard in kunt zetten.

Overigens staat die van mij nu 24/7 buiten, daar plast hij wel, alleen doet hij het alleen als er niemand vlakbij hem staat, hij zondert zich dan echt af. Ook in de bak heeft hij het één of twee keer gedaan. Als hij voor de kar loopt met de eigenaar doet hij het wel in het gras.

Het blijft voor mij dus een raadsel waarom hij het niet onder het zadel doet. Misschien is hij gewoon erg preuts

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:00

Ze hebben mij verteld dat fluiten helpt. Die van mij heeft er ook last van word hij nukkig en langzaam (niet heel gek natuurlijk) maar ik zet hem altijd stil totdat hij plast, doet hij het dan nog niet haal ik het zadel er even af en loop ik even met hem. Als hij echt heel nodig moet zal die op een gegeven moment ook echt wel in de bak plassen. Trek er maar een kwartier voor uit

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:06

Als ik jou was zou ik hem gewoon voor het rijden even 5-10 minutjes op stal zetten. Dan kan je zelf ondertussen alles klaarmaken voor het rijden en kan hij mooi even plassen.

Die van mij durfde ook nooit ergens anders te plassen dan in stal. Maar naarmate hij ouder en rustiger is geworden, heeft hij dat vanzelf geleerd.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 09:34

Ik heb idd al een paar keer geprobeerd in de bak te blijven... maar goed hij wordt dan echt heeeeel dwars en erop blijven zitten wil dan nog wel eens lastig worden. Ernaast hoef ik dan al helemaal niet echt te proberen, tis een groooooot paard en goed sterk en dan trekt ie me gewoon mee naar het hek...

In de wei laten staan hebben we idd geprobeerd... dat heeft tot nu toe een keertje gewerkt. Het grote probleem: hij springt over het schrikdraad heen als je er niet bij blijft zitten. In een normale situatie niet hoor, maar wel als hij moet plassen. Dan komt hij heel hard op het lint afgerend en moet je hem echt stoppen door met je arme te gaan zwaaien... is overigens ook niet al te best voor je weide ondergrond...

Ik wil hem er liever niet aan laten wennen dat ik er wel afstap als hij moet plassen, maar ik vind het zo zielig... ben er overigens ook nog nooit afgestapt hoor als het zo ver is... overigens vrees ik ook voor problemen als ik in de toekomst een keertje op concour ben...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:19

Wij hebben er ook zo 1 op stal, die plast niet op een ander. Puur gedragsprobleem. Vooral lastig als hij op concours wat later moet starten en toch eerder meemoet met de vrachtwagen. Dan weet je vantevoren al dat het geen succes is, hij plast namelijk echt niet op de wagen ofzo.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:08

Marliesje schreef:
Wij hebben er ook zo 1 op stal,
die plast niet op een ander

. Puur gedragsprobleem. Vooral lastig als hij op concours wat later moet starten en toch eerder meemoet met de vrachtwagen. Dan weet je vantevoren al dat het geen succes is, hij plast namelijk echt niet op de wagen ofzo.

Gelukkig plast die van mij ook niet op een ander

De lijn tussen een gedragsprobleem en een medisch probleem is soms erg vaag. De tip van voor het rijden eerst op stal zetten ga ik nog maar eens proberen, maar volgens mij plast hij echt alleen als het verder rustig is om hem heen.

Volgens mij komt dit "probleem" het meest voor bij ruinen, of heb ik dat mis?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:16

Biertje helpt goed hoor ! Een paard van mijn vriendin had hetzelfde en brak zelfs de halve trailer af op weg naar huis omdat ze zo nodig moest maar niet kon/wilde. Nu krijgt ze af en toe een biertje over haar voer en het plassen gaat een stuk beter, zelfs op de trailer ! Af en toe een biertje schijnt goed te zijn voor het doorspoelen van de nieren, heb ik ooit eens gehoord ???

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:30

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie, zij weigert echt te plassen onder het zadel, op de weide of de poetsplaats. Ik kan het probleem soms simpel oplossen door haar op de poetsplaats op te zadelen en daarna nog even naar stal te brengen, vaak gaat ze dan toch eerst even staan plassen Misschien een idee voor jou?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:14

Mijn paard plast tijdens het rijden minstens 1x en op buitenrit minstens 2x

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:27

die van mij doet dat dus ook niet!! wil alleen maar plassen in zijn stal. super vervelend. die van mij staat overdag buiten en s'nachts binnen en die houdt het gerust de hele dag op. ik heb ook geprobeerd om eerst te rijden en hem daarna te laten plassen. nou ik vond dat geen succes. ik heb alle hoeken en gaten van de bak gezien en weet nu ook hoe dik de bodem is van onze bak, hihi. hij reageert idd ook niet meer op mijn been, of andere hulpen. hij bokt naar mijn been en krijgt een heel raar "hoog" loopje met zijn achterhand. ik laat hem nu gewoon ff plassen op stal en klim er dan pas op. het is denk ik gewoon wat hij zichzelf ooit heeft aangeleerd. hij doet het ook niet in het land, misschien ervaart hij dat als onveilig. soms moet je je paard tegemoetkomen en hem dus ff op stal moet laten plassen dat doe ik nu ook. Succes.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 10:53

@ Sipje... wat jij nu zegt komt me zo bekend voor... over het rare hoge loopje met de achterhand enzo... maar ik ben er dus bang voor dat als ik hem steeds laat plassen tussendoor, hij dus nooit gaat leren dat het wel gewoon kan en dat ik mezelf daarmee in mijn vingers snij ivm concoursen in de toekomst.

@ Dandy: dan gaan we dat biertje maar eens proberen... maar wordt ie dan niej dronken ofzo...? Ik bedoel een mens die nooit alcohol drinkt wordt ook van 1 biertje dronken... of moet ik dan alcoholvrij bier over zijn voer gooien

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:16

Goed nieuws voor de "probleemplassers": er is hoop

Gisteravond heeft mijn paard voor het eerst (in vier jaar) onder het zadel geplast! Gewoon in de bak, ik zat er nog maar net 10 minuten op

volgens mij heeft hij gewoon dit topic gelezen en wil hij niet voor preutse knol uitgemaakt worden

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:48

ik doe hem dan gewoon een kwartiertje van te voren op stal en laat de kraan met een letterlijk plas-straaltje lopen, nou dan gaatie snel hoor!!! Succes met dat biertje, haha wel grappig idee! Als je paard ineens lallend zijn proefje loopt!!! Superninus gefeliciteert met het behalen van jullie eerste "onderhetzadelplaservaring"hihi

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:41

Ja Sipje las ik toch echt Slipje lach er om maar om

Maar damn........wat was ik blij