Instructrice die op jou paard rijdt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marquez

Instructrice die op jou paard rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:08

Hallo, ik vroeg mij dus af, ik lees heel vaak in topics dingen als: 'er rijdt niemand op mijn paard, behalve mijn instructrice en ik', of: dit is mijn instructrice op mijn paard (bij haw) naja ik heb al 2 jaar van dezelfde persoon priveles, maar ze heeft nog nooit op mijn paard gereden. Dus ik vroeg mij af: ben ik nou zo bijzonder? En rijdt die instructrice op jullie paarden om te kijken hoe de paarden lopen ofzo? Of als bijrijder? Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar! En denken jullie dat het nuttig is?

Nibbit

Re: Instructrice die op jou paard rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:13

Mijn instructrice rijd zo nu en dan ook op mijn paard.
Maar dan om even te voelen waar de het probleem zit zeg maar, zodat ze mij beter kan uitleggen hoe ik het op moet lossen.
(Dit zal max. 5x per jaar zijn.)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:17

Mijn instructrices rijden bijna nooit op het paard waarop ik les. De ene is de eigenaresse, en kan vanwege lichamelijke problemen zelf niet meer zo lang rijden, de ander heeft er nog nooit de behoefte toe gehad volgens mij, we zijn nog nooit ergens echt niet uit gekomen. Misschien als we een keerte vastlopen, dat ze het dan wel doet.
Ik heb vroeger toen ik nog een behoorlijk geschift paard reed weleens een instructeur het paard in handen gedrukt met de mededeling "laat maar zien dan hoe dat moet" maar ik weet niet of dat telt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:17

de paarden die ik rij zijn allemaal van mijn instructrice....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:19

Handig is dat he ?

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:20

Nee, maar rijd dan ook op een manegepony. Wel neemt ze regelmatig het stuur over als het ff niet lukt

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:22

Hoewel ik vind dat een goede instructeur een rijtechnisch probleem vanaf de grond moet kunnen oplossen, vind ik het wel fijn als m'n instructrice af en toe op mijn paard stapt.
Om bijvoorbeeld toch even aan te voelen of het net zo aanvoelt als dat het eruit ziet. Of soms kom ik eigenlijk wat te moe uit m'n werk om echt goed door te kunnen rijden, terwijl m'n paard het die dag net even nodig heeft. Ook is het gewoon leuk om je paard te zien lopen onder iemand die er fijn mee kan weg rijden. (maar dat is natuurlijk een bijkomstigheid, daarvoor neem je geen les)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:42

de mijne rijd meestal iedere les er even op....tijd is verschillend want me lessen hebben ook niet een standaard tijd...ze rijd erop zodat ze kan aanvoelen wat ik moet doen tijdens een uurtje rijden en zei daarop afgestemd les kan geven. mijn vorige instructrisse deed dit echter niet, waar ik achteraf ook heeeel blij om ben, want rijden kan ze niet echt

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:48

Mijn instructeur rijdt regelmatig even met m'n verzorgpaardje om te voelen waarom iets niet lukt bij mij, of te voelen waar het probleem kan zitten. Hij heeft veel meer ervaring dan ik. Zo kan hij ook de lessen afstemmen op het gevoel dat hij gehad heeft.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:56

Mijn instructrice heeft er in 5 jaar misschien 3x opgezeten en dan nooit langer dan 10 minuten.

De instructeur die ik hiervoor had zelfs nooit.

Nooit zo nodig geweest namelijk...ben verder ook niet voor of tegen. Tja, ik zou het jammer vinden als mijn instructeur/trice iedere week op mijn paard zou zitten. Dan heb ik toch minder het gevoel van 'zelf doen'.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:00

nee ze rijd niet op mijn paard maar toen ik bij mijn nieuwe paard voor de 2e keer ging rijden ging ze er wel even op. gewoon even om te voelen wat zij er van vond.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:02

mijn instructrice zit ook hoogstens 2x per jaar op mijn paard en dat is dan vooral om even aan te voelen ofdat hij zich niet ietsjes vasthoud of om te kijken waar ik nog meer op moet letten vind ik hartstikke fijn want dan weet je wel even zeker dat je op de goede weg ben eh

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:03

Mijn instructrice heeft 1 keer even op mijn paard gereden,en dat was toen ik haar maar niet in de goede galop kreeg. Zo kon ze even kijken waar het probleem zat en hoe ik het het beste op kon lossen. Maar verder rijdt ze er nooit op...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:04

Tja ik zou het wel gewoon laten, dan kunnen ze nog beter les geven, omdat ze weten hoe het voelt. Ze heeft het bij mij nog nooit gedaan, maar ze mag nu ook niet rijden ivm herstel operatie.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:05

Mijn vorie instructrices hebben het wel eens gedaan. 1 ing er na anderhalf rondje direct van af, was ht gelijk zat.
De ander probeerde iets op te lossen wat mij niet lukte, om even beter aan te voelen en mij uitleggen wat ik kon doen, mij lukte het niet ivm blessures toen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:09

Mijn instructeur heeft nog nooit op mijn paard gereden . Volgens mijn instructeur ben ik heus zelf wel in staat om zaken op te lossen met zijn hulp (en is mijn paard niet zo vreselijk moeilijk waardoor het nodig zou zijn dat hij er op gaat).

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:09

ik les al dik 7 jaar bij de zelfde instructrice en die heeft in het totaal 3 x op maverick gereden omdat ik het niet voor elkaar kreeg.
Ze rijd nooit op mijn paarden.ik moet het zelf oplossen anders leer je het niet

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:16

Suzan schreef:
Hoewel ik vind dat een goede instructeur een rijtechnisch probleem vanaf de grond moet kunnen oplossen, vind ik het wel fijn als m'n instructrice af en toe op mijn paard stapt.
Om bijvoorbeeld toch even aan te voelen of het net zo aanvoelt als dat het eruit ziet. Of soms kom ik eigenlijk wat te moe uit m'n werk om echt goed door te kunnen rijden, terwijl m'n paard het die dag net even nodig heeft. Ook is het gewoon leuk om je paard te zien lopen onder iemand die er fijn mee kan weg rijden. (maar dat is natuurlijk een bijkomstigheid, daarvoor neem je geen les)

ben het helemaal met je eens..

marquez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:19

Ja, dat denk ik dus ook, ik denk dat als mijn instructrice steeds het 'stuur over zou nemen' ik zoiets heb van: ben ik zo hopeloos dat ik het nooit leer ofzo? Af en toe zou ik wel ok vinden, als het echt even helemaal niet gaat, dat ze zelf kan aanvoelen waar het probleem ligt. Maar heel vaak... nee, ik bedoel het gaat er toch om dat ik leer hoe ik moet rijden? Zou een goede instructrice / instructeur niet gewoon vanaf de grond moeten kunnen zien wat het probleem is?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:23

het is denk ik ook maar hoe je er zelf tegenover staat.
mijn instructeur is best bereid om er even op te stappen als de eigenaar dat graag wil, maar laat het je veel liever zelf oplossen.
het is maar net hoe het loopt. Ik wil zelf gewoon graag alles oplossen en dan helpt hij me daar vanaf de grond super mee. Hij is er 1x op gegaan omdat mn paard voor mij echt te brutaal werd en hij daar meer lef in heeft dan ikzelf.
Maar anders eigenlijk nooit, ook als mn paard lastig is wil ik het zelf doen, dus dan helpt hij me dat gewoon oplossen (ik bedoel, kan hem er wel op zetten, maar dan heb ik de andere 6 dagen van de week nog steeds een probleem)

aan de andere kant, als hij een lesklant heeft die graag wil dat hij er op stapt, dan vindt ie dat ook prima. Laat ie eerst zien wat hij bedoelt en daarna moet de lesklant nog even voelen enzo.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:24

Mij vorige instructrise wat ook een vriendin van mij is heeft op mij paard gelest dressuur en springen.En daarna is ze met het springen door gegaan en is ze er mee gaan starten.Ik had toen geen ervaring en vondt het ook echt niks het springen.Dus toen vondt ik wel dat ze gewoon mocht gaan starten.In het dressuur had ik het niet gewild omdat ik daar verder mee wil en zelf alles bij wil leren het paard... En idd een instructrise hoort vanaf de grond te zien wat het probleem is.Al moet ik wel zeggen als je een keer erop heb gezeten dan weet je precies hoe je die gene moet les geven en wat ze moeten doen... Maar om nou elke week erop te gaan nee.De ruiter moet het zelf leren .En voor een keertje kan het wel zolang het maar niet te vaak is vindt ik...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:28

Mijn instructrice heeft ook een aantal keer op mijn paard gezeten,
ik was nog groen en me paard kende ook nog niet veel,

Dus soms klom ze er ff op om te voelen hoe en wat,wat hij kon en soms reed ze em ff door..

Tegenwoordig moet ik alles zelf doen en hoeft ze nooit meer te voelen!

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:29

Mijn instructrice gaat af en toe wel eens op mijn paard. Meestal is dat om net even dat beetje extra uit het paard te krijgen wat mij dan niet lukt. Maar dat is niet zo heel vaak. Het is maar net wat je zelf prettig vindt. Ik ben er wel blij mee als ze er weer even op heeft gezeten. Ik merk het verschil gelijk als ik er dan weer op ga zitten. Als je instructrice er meer op zit dan jij tijdens je les, ja dan is het een ander verhaal. Maar zo af en toe is het denk ik zelfs wel goed!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:32

idd als het maar niet te vaak is!!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:17

Ik heb het een keer gevraagd als mijn pony erg kliert. De eerste keer was omdayt ie nogal in verzet kwam, de tweede keer hoe ik het kantelen op moest lossen..