Sportpaarden worden niet oud?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Sportpaarden worden niet oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:33

Ik had laatst een discussie met iemand hierover, en heeft me wel aan het denken gezet.

Als je gewoon een recreatie paard hebt, staat die meestal met 30 jaar nog bij je in de wei. Sportpaarden zie je veel vaker overlijden aan kwalen: Koliek, of iets met de gewrichten of ze breken een been op wedstrijd noem maar op.

Wat is jullie mening hierover?

Angela

Re: Sportpaarden worden niet oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:44

Ik geloof ook dat de meeste recreatiepaarden ouder worden als sportpaarden. Dit omdat ze idd minder snel naar de slager gaan ivm pees en gewrichtsproblemen. Een paard dat je minder belast zal waarschijnlijk ook minder (blijvende) blessures oplopen.

romytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:44

Ik zou het neit weten nog nooit over gehoord!

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:45

ik denk wel dat er wat in zit ja, een mens met een veel stress overlijd ook eerder.. dan iemand zonder stress enzov.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:47

recreatie-paarden krijgen ook eerder medeleven en een rsutiger schema als ze wat mankeren, of ze gaan "lekker het land in met pensioen", sportpaarden moeten meestal toch kunnen rpesteren en als ze dat niet meer kunnen is het einde verhaal...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:54

Of worden de sportpaarden met een kwaaltje voor omgevormd tot recreatiepaarden, en worden recreatiepaarden daarom ouder?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:58

Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van de manier van rijden.
Paarden die niet op een correcte manier gereden worden zullen veel eerder versleten zijn dan paarden waarbij dat niet het geval is.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:08

Marliesje schreef:
Of worden de sportpaarden met een kwaaltje voor omgevormd tot recreatiepaarden, en worden recreatiepaarden daarom ouder?

daar zit ook wat in, dat had ik nog niet bedacht dat zou idd wel zo zijn ja

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:23

het is wel heel toevallig dat het tegenwoordig een hele klus is om een jong sportpaard ouder dan 10 te laten worden...

ik denk dat het heel veel te maken heeft met de belasting. ieder weekend op concour.. intensief trainen doordeweeks.. lessen...
vraagt natuurlijk veel van zo'n paard.

en het feit dat er overal een smeerseltje of dekentje wordt gebruikt helpt ook mee.. veel sportpaarden missen natuurlijke weerstand en hebben echt geen geharde benen meer... ja dan hoeft er maar een foute bak te zijn en ze staan al kreupel... of ze hoeven maar eens raar weg te springen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:32

Onze hackney's lopen zeker tot hun 20ste in de sport, en met onze wedstrijden is dat zeker topsport. De meeste van deze zijn ruimschoots 30 geworden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:38

ik ben het er niet mee eens.

vrijdag ben ik mee wezen inkopen bij anky voor de collectie zomer 2006 en mocht ook nog even bij de paarden kijken.
en tja dan zie je toch prisco daar staan nog zo fit als het maar zijn kan.
en ook bonfire ook nog zo fit als het maar zijn kan.

meestal hoor je van oudere sportpaarden maar weinig omdat ze gewoon lekker van hun oude dag genieten.

ik denk dat er evenveel recreatie als sportpaarden vroeg dood gaan, alleen zal het misschien bij sportpaarden zo zijn dat ze eerder een medischprobleem ontdekken.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:43

Ik denk dat je van sportpaarden eerder hoort dat ze zijn overleden... maar als mijn paard overlijdt zul je dat niet in de paard & sport, hoefslag, bit etc. lezen!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:43

maar je hebt het nu over prisco en bonfire die zijn nog van de oudere garde.. om maar zote zeggen..

de fokproducten van tegenwoordig, dus de 3,4 en 5 jarige van nu zijn lang niet meer zo sterk als de 'oudjes' van toen...

daarom zeg ik.. onder de huidige omstandigheden is het echt moeilijk een paard heel te houden. mijn vorige smid mopperde altijd om de hoeven van al die paarden.. zijn niet meer wat ze geweest zijn.

willem is nog van de ouwe stempel, fors gebouwd, sterke benen, perfecte hoeven. geen sportpaard welliswaar, maar als ik hem had gehad toen hij jong was was hij dat vast geworden

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:13

Nou, de gemiddelde leeftijd schijnt tegenwoordig sowieso 9 jaar te zijn!!!! Niet te geloven he! Er gaan dus heel veel paarden vroeg dood.
Ik denk dat inderdaad de oude garde nog wat degelijker is. Amon van Annemarie Sanders is ook iets van 30 jaar geworden.
En mijn eigen óud'gefokte paardje(PretendentxFavoriet') is 23 jaar geworden.
Ik ben bang dat er nog steeds veel te jonge paarden op een te hoog niveau lopen. Ik gruwel ervan als ik een 5-jarige in het Z zie lopen...

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:31

Ik kan er eigenlijk niet over mee paarden, mijn paard is 15 en nog zo fris als en hoentje, maar die is eigenlijk ook van de oudere generatie....

Weet je wat ook gek is, als je hond of kat mank loopt door ouderdom laat je hem natuurlijk leven, en bij een paard denken veel mensen meteen aan de slacht...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:35

Ik denk dat de meeste sportpaarden op hoog niveau juist ouder worden door de juiste voeding, verzorging, medische controle, enz. De sportpaarden op laag niveau worden vaak te veel en verkeerd belast en ook te vroeg. waardoor ze met 10 kapot kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:01

Ik vind niet dat je dit zo zwart wit kunt stellen.
Mijn merrie is ouderwets gefokt, heeft z springen z dressuur en m sgw gelopen en is drachtig van haar 8 e veulen. ze wordt 20 en ik rijdt nog steeds op haar. Haar moeder is 23 en ook weer drachtig en heeft nooit in de sport of recreatie gelopen. Ik denk dat het voor een gedeelte erfelijk is, voor een gedeelte ook dat paarden al zo jong moeten presteren en tot een 3e zonder beweging in een strohok staan zal ook veel jonge paarden geen goed doen. Maar als een paard in de sport loopt is er meer kans op een blessure dan als het in de wei loopt.. En je kan een paard te rijden krijgen die niet goed is opgefokt(te weinig beweging, geen goede voeding oid), daar kan je dan niet zo veel aan doen.
Wegwerpeconomie? Waar mensen eerst een paard voor het leven kochten en zich daar mee redden wordt het nu gelijk aan de paal geslagen als het een week kreupel loopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:04

Tol van Tyrza liep met zijn 19 gewoon nog effe een GP proef

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:06

De vraag is dan ook, wat is oud..
Zo in de dressuur en springsport vinden we een paard van een jaar of 18 toch vaak al wel een oudje, terwijl ze in bijvoorbeeld de Spaanse rijschool op veel hogere leeftijd nog meelopen.

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:29

Wat is oud John Whitaker sprong nog de wereld beker finale met de toen 21 jarige grannus in '98 in helsinki. Sportpaard of recreatie paard,je paard gezond oud laten worden is al een vak apart,aan sommige dingen kan je gewoon niks doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:40

Precies lumikki............. ik zie recreatieruiters die absoluut hun peerd naar de kl ote rijden.......... evenals ik gedreven wedstrijd ruiters dat zie doen...

het heeft dus niks te maken met WAT je doet. maar vooral met HOE je het doet

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:44

Zal het er ook niet mee te maken hebben dat ze tegenwoordig geen harde paarden meer fokken?

Ik kan het fout hebben hoor,heb er weinig verstand van,

Maar ik zie steeds meer veulentjes met foute beestanden omdat ze gefokt worden op[ lange voorbenen..beestjes kunnen niet meer bij de grond en dergelijke..

Vroeger werde de slechtere paarden gewoon afgemaakt,

Tegenwoordig fokken ze ermee,Worden het recreatie paardjes,
Op zoch niks mis mee,maar met merries,fokken die niet gehard zijn..zo fok je alles weer door en door..

Of is dit nu weer erg ver gezocht??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:45

heb je gelijk in........... helaas

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:51

Ik denk dat er ook wel iets in de theorie zit dat een sportpaard op een gegeven moment verder gaat als recreatiepaard (en daardoor uit beeld verdwijnt ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:28

Ik weet wel dat op de stal waar ik vroeger wel kwam en waar ze echt dressuurKWPNners fokten, de paarden al jong niet zo oud werden. Van een jaargang van 4 paarden die als veulens samen opgegroeid en ingereden waren, was er op 5jarige leeftijd nog maar 1tje over. Een had een beginnend beenprobleem en is vervolgens aan koliek overleden, een aan een beenbreuk (pootje knakte tijdens een rare sprong bij het longeren) en de andere aan een pijnlijke en niet te genezen peesblessure.

Natuurlijk werden ook deze paardjes meteen ldr ingereden, dus als je het idee hebt dat deze rijstijl paarden zwaarder belast dan zou dat kunnen, maar ik heb als ik dit zo vroeg zie gebeuren eerder het idee dat er ook gewoon echt erg slecht gefokt wordt. Als ik bij ons in de buurt kijk, heeft elke (zelfs serieuzere!) fokker steeds net dat beest als vader gekozen dat net even hip is. Alles lijkt als vader Ferro - Gribaldi - Lingh te hebben van de nieuwste lichting jonkies. Van enig selectief fokbeleid of kijken naar hoe de merrie bij de hengst past, is dan volgens mij niet echt sprake en dan is serieus fokken of een ras 'verbeteren' ook niet mogelijk. Natuurlijk komen de pootjes mogelijk misschien nog net even spectaculairder uit de schouder (als je dat een verbetering wilt noemen), maar als ze vervolgens op 3jarige leeftijd al breken, dan heb je als ras toch wel een probleem. Naar mijn ervaring kijken fokkers op het moment voor 99% naar spectaculaire gangen, waarbij karakter en gezondheid samen de overgebleven 1% mogen delen. Naast ons staat een KWPN merrie die ongeveer alles aan prijzen en predikaten binnengehaald heeft wat je op keuringen kunt krijgen als fokmerrie, maar ze heeft een rampzalig karakter (maar dat zou dan juist een teken van talent zijn volgens de laatste onderzoeken?) en is daardoor niet te berijden. Dat maakte echter voor de keuring niet uit. En dus ook niet voor de fokkerij, want zij poept dus elk jaar een nieuw veulen uit. Van Ferro, Gribaldi, Lingh...

Ik geloof dan ook wel dat de oudere generatie, dus van voor het echte hengsthypen, wat robuuster in elkaar zit. Aan de andere kant denk ik ook dat zodra een sportpaard 15 is geworden, hij ook makkelijker ouder wordt. Tot de 15 is de massale sterfte aan vage beengebreken het grootst door te vroeg inrijden, te vroege inzet in de sport, overbelasting en spectaculaire rijstijlen. De kindersterfte zeg maar. Als een paard dat echter heeft overleefd en 15 heeft kunnen worden, dan wordt de sportcarriere vaak afgebouwd. In paarden die op hun 10e 'slechts' Z zijn, ziet men vaak nog maar weinig toekomst voor de sport en worden al afgebouwd via leerpaard naar beginnerspaard. Tot de 15 heb je dus een uitgebreide kindersterfte, wat daar doorheen komt wordt gemakkelijker oud. Naar Bonnie en Prisco kijken is dan ook niet eerlijk. Wat wegens vage klachten niet top kan presteren en dus ook niet de top kan halen, verdwijnt naar andere ruiters en gaat daar jong dood in de verhouding die algemeen bekend is om weer op die gemiddelde leeftijd van 9 te kunnen komen. Als je echt een goed beeld van de overlevingspercentages wilt zien, zou je alle paarden die Anky ooit getraind heeft naast elkaar moeten zetten en kijken hoeveel daar nog van leeft, en hoe oud ze zijn. Het zou me niet verbazen als Bonfire en Prisco deel uitmaken van een erg klein groepje survivors, in dezelfde verhouding als op dit moment in de rest van de sportpaardenwereld geldt.