Dag en nacht op de wei? Ik geraak er niet uit!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Dag en nacht op de wei? Ik geraak er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:24

Ik heb al eens gezocht met de zoekfunctie maar kan niets vinden dus open ik maar een nieuw topic.

Ik sta nu dus op een manege waar mijn paard veel te weinig buiten kan naar mijn zin.

Ben wat rondkijken geweest en nu heb ik privé iets gevonden met verlichte buitenpiste,solarium,douche en véél weidegang.

Nu heb ik het voorstel gekregen om mijn paard dag en nacht buiten te laten, ze hebben een mooie schuilstal.

Nu ben ik eigelijk aan het twijfelen, is snacht buiten niet te veel?

Zou ze dan geen stalletje missen snachts? En als het echt slecht weer is, dan staan ze daar ook maar buiten.

Pfff, weet echt niet wat ik ga doen.

Nado

Re: Dag en nacht op de wei? Ik geraak er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:28

Als ze een schuilstal op de wei heeft, dan kan ze daar toch naar binnen gaan als het slecht weer is ? Het mooie aan zo'n stal is dat het paard zelf kan kiezen wanneer het binnen en buiten staat. Die van mij staat er bijvoorbeeld in de winter bijna nooit in, maar in de zomer wel, als hij het te warm heeft en ik de schaduw wil staan. Dag en nacht op de wei is heerlijk voor een paard, maar je moet er wel rekening mee houden dat jouw paard het niet gewend is en misschien voor de eerste winter een (regen)deken nodig heeft. Plus dat je met rijden rekening moet houden met het feit dat je paard veel meer vacht aanmaakt, makkelijker zweet en veel langer bezig is met opdrogen.

Dus voor je paard is het ideaal. Voor jezelf moet je ook kijken of dit haalbaar is.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:29

oooooooooi,
ja bij ons op stal staan een aantal paarden ook vanaf mei tot oktober op de wei met een schuilstal vaak wel snachts met deken op en als het slecht weer staan ze gewoon binnen maar ook als ze net hebben gereden ik hoop dat je er snel uit komt wat je gaat doen, anders veel suc6 met na denken
doeggggies thirza

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:33

bij ons staan nu de paarden overdag(smorgens 07.00) buiten en sávonds gaan ze naar binnen(rond uurtje of 19.00)..voordeel is wel dat, net zoals ik, s'avonds rijd en dus altijd een droog paard heb om op te zadelen...ben wel helemaal voor veel weidegang maar het moet voor mij ook wel haalbaar en leuk blijven...maar als ik zou moeten kiezen tussen 24/7 buiten en maar een paar uurtjes buiten..zou ik gaan voor 24/7 buiten!..duidelijk he

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 09:32

Er is wel een solarium aanwezig dus als ze nat is, is dat niet zo erg, dan zet ik ze eerst een kwartiertje onder het solarium.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:40

Hoi onder de subforums bij Naturals is hier ook een topic over viewtopic.php?f=99&t=468597

Ik ben van mening dat het prima kan en dat je je paard er meestal ook een plezier mee doet!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:49

Als er een schuilstal is zou ik het zeker doen! Onze Margriet staat het hele jaar rond 24/7 buiten. Ze gaat nooit schuilen, oké het is wel een serieuze kolos maar toch. Ze heeft wel een stal, voor als ze ziek zou worden ofzo, maar die gebruikt ze dus alleen om te gaan eten
Als het zou kunnen zou ik Memuska ook dag en nacht buiten laten, maar goed, Maykel is zo'n ontsnappingskoning dat we hem elke ochtend zouden kunnen gaan zoeken

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:05

Mijn paard staat dag en nacht buiten op de wei.
Ze heeft een vrij groot schuilhok, waar ze in kan staan als ze wilt. Ik ben van mening dat het vrij goed is voor je paard als het dag en nacht buiten kan staan, voor de 'frisse lucht' alleen al.
Als het te koud wordt in de winter, of nu soms al snachts, kan je ze nog steeds een deken opleggen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:15

Mijn paard staat in een kudde 24/7 het hele jaar door in een grote wei (4,5 hectare) met grote inloopstal waar ze allemaal in kunnen.
Met koud en/of nat weer lopen ze over het algemeen niet naar binnen, alleen als het juist warmer word (paarden houden niet zo van hitte)

Houd er idd wel rekening mee dat een paard dat 24/7 buiten staat een stuk viezer en natter is en door de wintervacht sneller zweet en minder snel opdroogt. Dus als je weinig tijd hebt is het niet echt ideaal omdat je langer bezig bent met borstelen, droogwrijven etc voor het rijden en erna (tenzij je natuurlijk zo'n handige deken erop gooit)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:18

nou ik zou wel weten wat ik zou doen, lekker je paard buiten zetten!
Je kan je paard denk ik niet blijer maken. En zolang hij de mogelijkheid heeft om in een schuilstal te gaan staan, is het helemaal goed!
Echt ik zou hier niet over twijfelen en je paard lekker 24/7 buiten neerzetten.
Bij ons op stal staan de paarden ook 24/7 buiten met een schuilstal, en echt ik zou ze voor geen goud op stal willen hebben

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:24

Doen! Is toch t lekkerst voor je paard!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:29

Ik zou het ook doen, zeker als je de luxe hebt van een solarium!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:32

Doen! Mijn nieuwe paard staat ook 24u buiten met schuistal. Het is een arabier, maar dat kan best. Hij kan tenslotte de droge schuilstal opzoeken.

tinkert_tje

ik zou het doen
mijn paard staat hele jaar buiten
hij heeft nog nooit een stal van binnen gezien

Horse_

Doen hoor met zo'n schuilstal erbij is toch ideaal kunnen ze zelf beslissen hoe en wat.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:49

ik ben jaloers! als ik zo'n kans kreeg zou ik het meteen doen... niet dat ik te klagen heb hoor mijn haf staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 9.00 tot 17.00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:23

een schuilstal is te meer dan genoeg. mijn paard+veulen hebben heel de herfst-winter-lente in de wei gestaan dag en nacht. extra brok enz bijvoeren was bij mijn paarden niet van toepassing want die waren tonnetje rond geworden op de wei!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:06

Ik zou willen dat ik die mogelijkheid had. Doen dus!

(en ben stiekum benieuwd waar nado staat )

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:14

Mijn bijrijdpaardje (Arabje) staat ook nog gewoon buiten, die gaan pas begin november 's nachts naar binnen. De meeste paarden kunnen het prima hebben, eventueel met dekentje. Wel opletten met bijv. mok als het weiland wat nat is.. Ik denk dus dat ik m'n paard wel neer zou zetten waar de TS een aanbod van heeft gekregen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:19

Mijn verzorgpaardje (haflinger) staat elke 24 uur per dag in de wei (het hele jaar door) ze heeft alleen in de zomer in haar 'normale' wei niet voldoende schaduw maar dan wordt ze op de ijsbaan gezet.. waar erg veel schaduw is(rondom de ijsbaan)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:24

Jouw paard wordt in de zomer op de ijsbaan gezet?? Vertel...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:25

Ja, het is een 'natuur'ijsbaan als het gaat vriezen doen ze er water in.. zodat het ijs wordt en dan gaat ie los
In de zomer is het dus alleen gras
*edit*
En Arlinde vindt het gras heerlijk, en zo blijft het gras ook nog een beetje kort, bovendien maaien ze het ook voor hooi + stro (hun eigen bedrijf)
En de ijsbaan is ook van hun

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:28

zeker doen ... je paardje zal het leuk vinden ... beter dan wat al die mutsen doen in de winter *paard 24 uur op stal *

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:40

Ik ben het niet gewoon dat mijn paard niet op stal zou staan (is mijn eerste paard en heb ze nog maar 2 maand) en ik voel mij eigelijk schuldig dat ze op haar stal moet staan gans de dag.

Maar ik ben ook overbezorgd (zoals iedereen) en aangezien ik geen ervaring heb met constant op de weide, wou ik eventjes gerustgesteld worden.

Zolang het mooi weer is, heb ik er geen probleem mee maar stel dat ze in de hagel,regen staat, dat is zo 'zielig'.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:43

Ik zou het absoluut doen Amo en Amica staan ook 24/7 buiten met een goeed schuilstal. Ze zijn absoluut vrolijker dan dat ze binnen staan met maar een paar uur per dag weidegang.