Bont onderlegger..Goed of Slecht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Bont onderlegger..Goed of Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:23

Je ziet tegenwoordig steeds meer bont onderleggers,
Ik vind ze persoonlijk heel erg mooi en heb me nooit zo in verdiept in het hoe en wat..

Nu kreeg ik advies van iemand dat die dingen eigenlijk neit nodig zijn..

Ze zei het volgende :

Als een zadel goed op je paard ligt is al het spul wat je erbij onder stopt niet goed.

Je belemmerd je hulpen met je zit..
Deze uitspraak had zij weer van een zadelmaker..

Wat vinden jullie van eht gebruik van een bontonderlegger??

ik heb besloten er geen te kopen

Perla

Re: Bont onderlegger..Goed of Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:32

Ik reed eerst met gelpad, en wilde graag een bondje met zo'n dikke rand maar door de prijs had ik er nog geen gekocht nu rijd ik met niks en datbevalt me eigenlijk ook supper!!!
heb nooi met bontjes gereden maar zou wel willen weten wat jullie er van vinden dus ik volg dit topic ook ff

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:54

ik vind dat een zadel idd zo ook moet passen en dat een bontonderlegger slecht is voor het contact van de ruiter met de rug.
Er zijn echter ook een aantal paarden met een extreem gevoelige rug en voor die paarden kan het toch wel een uitkomst zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:56

Een zadel moet natuurlijk goed passen, maar toch vind ik een bont onderlegger wel fijn. Het neemt goed vocht op en verdeeld de druk goed over de rug. Een schapenvachtje onder het zadel lijkt mij voor het paard wel fijn, maar is in mijn ogen niet per cé nodig als je een goed passend zadel hebt (en bij een niet passenend zadel ook niet, want dan moet je gewoon een wel passend zadel kopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:04

als een zadel goed past hoef je er eigenlijk niets onder te leggen. Dat doe je alleen uit bescherming voor het zadel voor het zweet. Bont neemt wel goed het vocht op ( echt bont dan ).
ok als je paarden een rug probleem heeft is het wel een goeie uitkomst maar nodig is het nit met een passend zadel

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:13

Een goed passend zadel is een eerste vereiste om je paard niet te pijnigen. Een onderlegger kan nut hebben bij paarden met een erg gevoelige rug. Als je een onderlegger moet gebruiken, gebruik dan een echte lamsvel onderlegger, deze neemt vocht op en voert het af, verdeelt de druk het beste en veroorzaakt geen warmtestuwing.Er zijn al testen gedaan en daar blijken lamsvelonderleggers het beste uit te komen. Gelpads e.d. slaan nergens op.
Bedenk, dat als je iets onder je zadel stopt, dat dit ruimte inneemt en dus je zadel minder goed passend kan maken!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:16

Is deze discussie niet al onwijs uitgekauwd?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:30

Quellian schreef:
Is deze discussie niet al onwijs uitgekauwd?

ja

ik ben van mening dat als een zadel goed past je het niet nodig hebt
ik vind het ook mooi, maar ik heb nu een zadel wat perfect ligt, en het lijkt mij dat als ik er nu nog een bontje onder gooi het minder gaat liggen..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:37

Bij jonge paarden kan het idd zin hebben om een bontje te gebruiken omdat de druk wat beter verdeeld wordt. Maar een goed passend zadel is het allerbelangrijkst , past het zadel goed dan is zo min mogelijk er onder het beste. Een bontje heeft een beetje de werking van het FLair of Cair systeem (lucht ipv wol in de kussens)

Het enige nadeel is dat jonge paarden nogal sterk veranderen in bouw en dat het zadel dus niet meer goed ligt, kun je weer naar de zadelmaker om je zadel en je paard na te laten kijken.
Een bontje heeft ook nut als je paard een tijd uit door omstandigheden uit de running is geweest en erg is afgenomen in bespiering, dan kun je de ruimte tussen het zadel en het paard tijdelijk overbruggen totdat de bespiering weer terug is.

Persoonlijk vind ik een bontje ook fijner als de paarden bokken, ik heb dan het gevoel om het makkelijk op te kunnen vangen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:56

merel heeft geen bontje, ondanks dat ze soms last heeft van haar rug. maar het zadel is net aangepast op haar rug en ligt echt goed. dus daar ga ik geen bontje onderstoppen. dat is ook alleen vervelend voor haar aangezien ze singeldwang heeft en je dan wat meer te singelen hebt.

willem moet helaas met een bontje rijden. hij heeft een extreem moeilijke rug en ooknog eens een gevoelige schoft(resultaat van 8 jaar manegewerk)
mijn zadel gaatminstens 1 keer per half jaar naarvan rijs, waar hij hem weer passend maakt, maar een bontje moet(zijn ruggegraat steekt uit)

maar voor degene die het echt als mode ding gebruiken vind ik het echt onnodig.. ik zie liever geen bontjes... zo mooi vind ik ze niet, ik had er liever geen onder mijn zadel gehad

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:51

ik kreeg als advies van de osteopaat om een bontje te nemen.. .het zadel past goed alleen was iets te hoog..... maar het zadel ging er van schuiven... eerst kon ik normaal opstijgen en nu kon dat met bontje in eens niet meer... dus voor mij geen bontje meer (maar wel een ander zadel)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:01

Mijn instructrice zij dat het wel goed was dat ik er eentje heb aangeschaft.. Maar natuurlijk is het waar dat het je hulpen iets belemmeren.. Alhoewel.. ik heb er nog niks van gemerkt. Aleen je moet NOOIT een bontje kopen omdat je zadel dan beter past.. een zadel moet met een dekjes gewoon goed liggen. Ook voor oudere paarden is het wel fijn gewoon voor de gevoelige rug

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:06

Ik gebruik er 1 omdat de merrie die ik rijd drachtig is. Zij veranderd vaak van 'bouw', waardoor mijn zadel regelmatig niet je van het ligt. Daarom gebruik ik in een bontje in die tijden om het zo passend mogelijk te maken.

Dit op advies van een zadelmaker.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:45

Urielle schreef:
ik vind dat een zadel idd zo ook moet passen en dat een bontonderlegger slecht is voor het contact van de ruiter met de rug.
Er zijn echter ook een aantal paarden met een extreem gevoelige rug en voor die paarden kan het toch wel een uitkomst zijn.

mijn pony heeft een aardig gevoelige rug, en wanneer we springen gaan en het niet goed uitkomt (jonge pony) vangt het de klap ook een beetje op.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:39

nogal veel verschillende antwoorden!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:46

en als je een bontje er onder legt voor de 'mooi'? is dat slecht? (zadel past perfect)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:04

het grootste nadeel vind IK dat je minder contact hebt (ik voel zelf veel aan de rugspieren hoe het paard loopt) en dat je grover in moet werken met je zit om door te komen. Daarom zal ik er persoonlijk geen gebruiken als het niet nodig is maar dat is mijn persoonlijke mening
Ik denk dat niemand hier ronduit kan zeggen dat een bontje echt slecht is.

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:06

Een bontje werkt alleen dan als het direct op de paarden rug ligt. En dus niet ook nog een keer een chabrak oid er onder.
Veelal een mode artikel dus! Met uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

(maarja dat is zoveel! )

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:34

waarom werkt het niet met nog een shabrak eronder dan? Lijkt mij eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken?!

Ik heb ook een bontje, beken dat hij meer voor de sier is dan voor echie zeg maar Maar contact met je zit vind ik wel meevallen, als hij fijn aan de hulpen is kan ik met een klein beetje zithulp mijn paard laten halthouden, uit welke gang dan ook

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:51

Ik denk dat 9 van de 10 ruiters die met een bontje rijden voor de sier rijden met een bontje

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:07

denk ik ook,.. maar geef toe... t staat ook wel chique Ben zondag bij n wedstrijd geweest, maar je ziet er ook wel heel veel mensen met bontje rijden ach... t duurt toch nog wel even voordat ik hét bintje kan betalen die ik wil

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:19

jah chique vind ik het wel ik ben nogsteeds wel aan het tweifelen als ik er een koop koop ik wel een van lams bont

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:03

ik ben verliefd op die christ pads ... 90 euro

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:05

deze (volgens mij is bij de originele het bontje voor dikker )

Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:19

nu ik die reacties zie ga ik er helemaal een halen ik wou er eerst een voor de sier maar mijn paard heeft een erg zwakke rug en de bespiering is nu ook nog niet goed genoeg (heeft een lange tijd stil gestaan) zadel wordt zeer binnen kort na gekeken (deze week hoop ik nog)