Hoe bijtgedrag straffen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Hoe bijtgedrag straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:43

Hoi,
Onze 2,5 jarige hengst wil nogal graag zijn tanden in iets zetten, of jij het nou bent of degene die naast je staat maakt niet uit.
Het voordehands liggende is een klap op zijn mond geven.
Dat wil ik niet doen met het feit dat hij dan kopschuw kan worden.
En daarbij vind hij het al niet zo fijn als je aan zijn hoofd zit.
Toen bedacht ik dat ik misschien kan zorgen dat ik een zweep bij me heb maarmee ik een klap tegen zijn buik, borst, o.i.d. kan geven.
Maar nu ben ik bang dat hij een angst voor de zweep gaat ontwikkelen.
Hoe hebben jullie dit gedaan of hoe straf jij je paard als hij/zij bijt?

bergkraai

Re: Hoe bijtgedrag straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:09

Hallo,

Ik zou een ruk aan het halstertouw geven (moet ie wel aan zitten natuurlijk) echt eruit krijgen zal denk ik niet lukken tenzij..... je raad het misschien wel: je hem laat castreren... Want dat bijten is waarschijnlijk echt hengstengedrag...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:34

tik tegen zijn mond, ze worden niet kopschuw als je het alleen met een reden doet (bijten) want ze weten wel dat ze stout aan het doen zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:06

terugbijten!!!!!
dat is wat een ander paard ook zou doen.

liefst in zijn oor! klinkt heel gek, maar helpt heel goed.
groffere aanpak die ook wel werkt is zodra hij je wil bijten hem een trap in zijn kont verkopen.
klinkt hard, slaan tegen het hoofd ben ik geen voorstander van, een gerichte trap in zijn billen wel!

en een ander paard zou ook absoluut terugbijten of trappen, dus pak hem gewoon in paardetaal terug.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:54

Als hij bijt en jij tikt hem tegen z'n neus terug weet hij dondersgoed wat jij bedoelt. Ik zou dan wel een tik geven in combinatie met een boze stemhulp, dan weet hij na een paar keer bij die stemhulp al dat hij stout is.
Mijn merrie had er ook een handje van om te bijten en die heeft weleens een harde klap tegen haar neus gehad, maar ze is/was allesbehalve kopschuw hoor.
Ze weet alleen dat ze niet hoeft te proberen te bijten en als ze dat wel probeert dan staat ze alweer met haar oren naar voren de andere kant op te kijken als ik "euh" zeg.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:13

Zoals al eerder gezegd is... en hengst bijt/hapt nu eenmaal graag in iets. Je weet, bij Charly is het weg gegaan na zijn castratie .. Ik zou als hij zo blijft, toch maar eens na gaan denken over een castratie, iets waar hij lang gebruik van kan maken, dit geval het bijten, zal hij niet snel vergeten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:34

Idd, terugbijten. En goed hard ook.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:48

mijn paard heeft ook hensgtenbijterigheid,... is te laat gecastreerd en doet het als ruin nog... dus castreren werkt niet altijd... ik heb hem 1x een tik tegen zijn neus moeten geven met een flinke schreeuw derbij en bij mij laat hij het wel (hij kan er denk ik niet tegen als je schreeuwt...)... bij anderen doet ie t wel nog,... maar als ik nu alleen maar in mijn vingers knip dan dan weet ie al dat ie fout zat...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:53

Als ze echt bijten krijgen ze een tik. Als ze met de lippen happen knijp ik ze heel hard in een lip.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:33

Winston deed dat als jaarling ook.Tot dat mn vader een keer beet.Die riep heel hard GVD en gaf m echt een tats tegen zijn edele neusje.T was meteen over.En dat GVD had ie ook onthouden,want elke keer als ie stout werd en ik riep GVD,wist ie precies waaraan en waaraf.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:05

Ik had hem teruggebeten of hem een harde tik op zijn neus gegeven.. en HEEJ roepen ofzow.. echt hard

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:17

Als zo.n hengst in de kusse een ander paard zou bijten krijgt ie in het ergste geval een paar hoeven tussen zijn ribben geplant.
Dus ik vind wel dat he hem een mep kan geven als ie bijt, niet op het hoofd vaak maar een pard die mij echt bij t kan wel een dreun verwachten. hij hoeft geen pijn te hebben maar wel goed weten dat ie fout zit.

Paarden moet je nu eenmaal soms corigeren , en netjes vragen of hij er mee ophoud dat werkt vaak niet. Het paard moet ook het idee hebben dat jij baas bent over het paard en zeker niet andersom natuurlijk.

Dus als ie je bijt zou ik een tik geven en met je stem een flinke brul. Hij moet gewoon weten dat dat NIET mag punt uit.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:22

ik heb het ook laatst gehad, en ik heb khanita een klap verkocht, maar niet op haar hoofd. daar ben ik geen voorstander van. in de oren terugbijten heb ik vaker gehoord, maar dan vraag ik me af hoe dat bij grotere paarden gaat?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 12:46

De reactie van castreren had ik idd al verwacht.
Dat is helaas geen optie omdat het de bedoeling is dat hij naar de hengstenkeuring gaat.
Wedge is al redelijk angstig als je bij zijn hoofd komt.
Slaan op het hoofd vind ik daarom geen goed idee!
@ ellepel: Dat terug bijten gaat zo lastig.
Als hij bijt trekt hij zijn hoofd omhoog. Dus ik zou eerst een ladder moeten halen voor ik kan bijten.
Meestal krijgt hij een schop tegen zijn borst of buik.
Wedge weet dus wel dat hij niet mag bijten maar hij kan het niet laten.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:11

Bij onze hengstveulens kneep ik altijd in de lip (ook vorm van terugbijten) en dat werkt echt perfect, ze zijn erg verbaasd dat ze teruggebeten worden en na een paar keer laten ze het wel. Ik kan me dus wel vinden in de tip van ellepel maar ik ben met je eens dat dit niet altijd makkelijk is (tip: knijpen heeft ongeveer dezelfde werking als bijten en met je handen kun je er vaak beter bijkomen.)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:17

Ik bijt nooit terug want ik vind het vies ook .. beetje flauwekul verhaal ook want ik heb nog maar erg zelden een paard een ander paard in z'n oor zien bijten.
Wat je ook kan doe i.p.v. een klap is zijn vel in de nek pakken en dan omdraaien.
Zeker bij hengsten vind ik dat je concequent moet blijven en niet moet gaan lopen trutten as ze bijten. Direct afstraffen of een normale manier, maar wel dat het indruk maakt. e kunnen akelig brutaal worden die hengsten. Persoonlijk geef ik ze 1 keer liever een rotschop dat 100 keer een tikje waar hij toch niet van onder de indruk is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 19:48

@ Oxer: van knijpen in zijn lip is hij jammer genoeg niet onder de indruk. Dat had ik namelijk al geprobeerd.
@ Riant: Wedge heeft al flink wat rotschoppen gehad hoor.
Maarzoals ik al zei, het lijkt wel of het bijten een verslaving van Wedge is. Want hij weet dat hij iets doet wat niet mag.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:54

Dan moet je gewoon geniepig een velletje in zn hals pakken en die omdraaien. Voelt als het goed is ongeveer hetzelfde voor hem als dat een ander paard hem op zn flikker zou geven en zou bijten.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:55

Met je nagels in zijn vel knijpen! als je dat flink hard doet dan voelt dat net als een ander paard uit de kudde dat hem zou bestraffen.. als je geen (lange) nagels hebt dan een velletje in zn nek omdraaien... veel succes ermee!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:00

Na dit klinkt hee erg ovriendelijk .. maar dan heb jeniet hard genieg geschopt. Zeker met hengsten is het bekagrijk dat je duidelijk bent in wie de baas is.
Op de hengsten keuring wordt ook gedrag mee genomen, en hij hort gewoon vraaf te zijn.
een paard, ppk een hengst hoort niet te bijten punt uit. De en heeft aan een tik genoeg, de ander bijt nog na een oplawaai waar je U tegen zegt, maar concequent moet je blijven. En als je bang bemt dat ie kopschuw wordt of bang wordt voor de zweep schiet dat soms niet op. Ik zou eerder bang zijn dat ie een keen een eigenaar of verzorger verkeerd grijpt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:34

Niet hard genoeg schoppen?
We schoppen behoorlijk hard hoor.
En de trappen die hij krijgt zijn ookal van schoenen met stalen neuzen die harder aankomen dan mijn joppers.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:44

In ieder geval geen zweep gebruiken want dat is geen strafwerktuig, behoort een hulpmiddel te zijn...

Ik heb standaard een petje op m'n hoofd en daar heb ik m'n veulen de eerste keer dat hij beet een veeg mee verkocht en m'n stem gebruikt. Nu hoef ik alleen maar naar m'n petje te wijzen en m'n stem te gebruiken en hij weet dat ie fout zit.

Bij al mijn paarden gebruik ik dit petje...loop ik met bakken voer de wei in waar er 4 staan te trappelen van ongeduld...sla ik met m'n petje om me heen...zo baken ik m'n ruimte af...en ze hebben er zwaar respect voor. Dusse...zoek es een leuk petje...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:42

Freespirit leuk idee

Hij vind het niet leuk dat je aan zijn hoofd zit, maar jij vind het niet leuk dat hij bijt lijkt mij?
Houdt hij zoveel rekening met jou dan?

Het paard dat mij bijt krijgt gewoon meteen een flinke lel tegen zijn kop terug, 1 keer rot voor ze, maar tot nu toe ben ik er dan wel gelijk vanaf.
Kopschuw worden ze er niet van, het feit dat hij zijn hoofd meteen omhoog doet laat al zien dat hij dondersgoed weet dat hij fout zit, en jou dus lekker in de zeik aan het nemen is.

Dus niet eerst nadenken en 2 tellen wachten, gewoon gelijk uithalen, zouden ze in de groep ook doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 07:45

@freespirit: Leuke petjes heb ik wel ja.
Ik zal het eens proberen, daarbij zal ik gelijk nee zeggen als hij bijt.
Als hij schraapt doe ik dat namelijk ook en dan stopt hij.
Misschien dat hij dan ophoud.
@Sily: Maar hij heeft al een behoorlijk aantal klappen gevangen.
maar het drinkt niet tot hem door.
Het lijkt wel een soort van verslaving, netzoals sommige mensen niet kunnen stoppen met roken, kan hij niet stoppen met bijten.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:20

Hier is volgens mij maar één antwoord op: straffen. En dan maakt het niet zoveel uit hoe of op welke plek hij een klap krijgt als je het maar meteen doet. Als gaat nadenken waar je hem gaat raken ben je naar mijn mening al te laat. Dus gewoon uit een reflex een mep geven, die zal dan meestal wel op zijn hoofd uikomen omdat dat nou eenmaal meestal het dichtste bij is als hij bijt.
Als je meteen reageert snap hij heus de bedoeling wel en zal hij er niet kopschuw van worden. Dat gebuert als je hem te laat of onnodig een klap op zijn hoofd geeft.