"hangen"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

"hangen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 15:36

Mijn lieflingspony (op de manege) gaat telkens hangen als je hem ergens aan vast zet.
bijv; je zet hem vast, en je bent even aan het poetsen en dan loopt hij bijv. iets naar achteren. Dat vind je (ik) dus niet "leuk" en als je hem dan aan het touw trekt (of halster) naar voren heen dan begint hij te hangen! dat is echt heel vervelend.. wie weet wat ik/ze hier aan kunnen doen?
Bedankt alvast

_Maggy_

Re: "hangen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:07

weet echt niemand het?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 16:16

ja weet niemand het

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:21

nou ik snap eigenlijk niet waar je je zo druk om maakt als je pony een pasje naar achteren stapt nou en hij loopt niet weg hoor want hij staat vast. en als ie toch gaat hangen moet je er achter gaan staan en met een achterkant van een bezen of zweep op zn kont slaan, niet te hard maar wel zo dat ie het voelt en dan moet ie als het goed is ophouden doet ie dat niet moet je het harder doen doet ie het dan nog niet laat hem dan maar uithangen. maar je moet er nooit voor gaan staan want daar schrikt ie alleen maar van en gaat ie nog meer achteruit( hangen)

succes ermee

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:35

stampertje schreef:
nou ik snap eigenlijk niet waar je je zo druk om maakt als je pony een pasje naar achteren stapt nou en hij loopt niet weg hoor want hij staat vast. en als ie toch gaat hangen moet je er achter gaan staan en met een achterkant van een bezen of zweep op zn kont slaan, niet te hard maar wel zo dat ie het voelt en dan moet ie als het goed is ophouden doet ie dat niet moet je het harder doen doet ie het dan nog niet laat hem dan maar uithangen. maar je moet er nooit voor gaan staan want daar schrikt ie alleen maar van en gaat ie nog meer achteruit( hangen)

succes ermee

dat kan, maar als ie erg genoeg schrikt heb je straks een paard dat helemaal niet meer vast kan staan. Bij de een helpt dit, bij de ander maakt het alles erger... en dat steeds maar harder en harder vind ik niet de oplossing, sorry

als hij alleen een stapje achteruit zet, lekker laten doen. Maar als jij dan van voor gaat trekken, ja, dan trekken 9 van de 10 paarden terug. En als het echt niet gaat, laat iemand hem dan vasthouden

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:38

geweld is juist geen optie maak je het alleen maar erger mee!!!!
begin opniwu met halster mak maken

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:40

NIET trekken! Mijn pony deed het toen ik haar net had uit angst en heeft zelfs een keer de ring uit de muur getrokken en als je ging trekken werd het alleen maar nog erger! Nu doet ze het niet meer, maar als ze het doet duw ik kont gewoon naar voren.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:45

mijn paardje hangt ook, heeft al vele halsters(en touwens) kapot getrokken. Ik weet dat dit uit paniek is, als ik bijv een andere borstel ga pakken en ik sta even met mijn rug naar dr toe, is het raak. Ik zet haar alleen heel losjes vast, zodat ze niet kan hangen, en anders laat ik haar los staan. Dat doet ze nu al een paar jaar, en is ze helemaal aan gewend. Het is alleen lastig met wedstrijd, dan loop je de hele dag met het paard aan de hand, want mijn paard trapt anders de hele trailer naar zn ****. Ik ga in geen geval slaan, gewoon rustig blijven en los proberen te klikken. Als je gaat brullen of slaan word het alleen maar erger. Als paarden in paniek zijn, doen zulke dingen meer verkeerd dan goed.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:54

maar die pony heeft het ook een x gedaan toen iemand het zadel er op wou leggen toen is het wel zo erg geworden dat die 8ter 0p z´n kont vloog ofso ( heb ik gehoord)

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:56

lizzy2 schreef:
mijn paardje hangt ook, heeft al vele halsters(en touwens) kapot getrokken. Ik weet dat dit uit paniek is, als ik bijv een andere borstel ga pakken en ik sta even met mijn rug naar dr toe, is het raak. Ik zet haar alleen heel losjes vast, zodat ze niet kan hangen, en anders laat ik haar los staan. Dat doet ze nu al een paar jaar, en is ze helemaal aan gewend. Het is alleen lastig met wedstrijd, dan loop je de hele dag met het paard aan de hand, want mijn paard trapt anders de hele trailer naar zn ****. Ik ga in geen geval slaan, gewoon rustig blijven en los proberen te klikken. Als je gaat brullen of slaan word het alleen maar erger. Als paarden in paniek zijn, doen zulke dingen meer verkeerd dan goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:59

negeren is vaak het beste.
gewoon 2 halsters op 2 touwen er aan dan kan die het niet zo snel kapot trekken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 17:01

maar vandaag ook.. toen stond de pony heel erg los (bijna aan het eind) en toen gebeurde er verder niks (niemand trok aan het touw/halster ofzo) en ineens begon hij te hangen.. er stond wel een meisje naast met een andere pony maar die deed verder niks bij die pony wat ging hangen!
Maar je kunt toch nooit zo snel opeens een zweep pakken en die pony een zacht tikje geven? tegen die tijd dat je de zweep hebt is het al weer gebeurt denk ik!....

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 17:02

(niet dat ik van plan ben om die pony een tik te geven hoor )

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:08

als hij een stap naar achteren doet, geef je hem gewoon een tikje op zn kont (en zeg iets als 'foei' of 'stout') met een lange zweep, dan kun je gewoon naast hem blijven staan en voorkom je dat hij gaat hangen. Iig niet met meerde touwen ofzo vast zetten, zet hem juist heel losjes vast, want als hij echt gaat hangen en hij komt niet meer los, heb je straks een paard met een flinke beschadiging in zn nek.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:12

Nee juist niet lang, dan kan hij met z'n hoofd ook onder het touw gaan en dan ligt ie straks op z'n rug met de hele toestand in de knup.
Kort met 2 halsters en 2 touwen.
Je moet zorgen dat hij er niks aan heeft dus hij mag niet los komen.
En je moet het gedrag negeren.
Als je er op in gaat raken ze meestal in paniek en heb je ook een hele toestant.
Als bij ons een paard gaat hangen dan gaan we er gewoon bij staan fluiten wachten tot hij weer normaal staat en dan gaan we weeer verder met waar we mee bezig waren.
Meestal gebeurt dit z'n 3 a 4 x en dan weten ze dat ze er niks mee bereiken en is het klaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:13

los leren staan!

wat veel mensen helemaal niet doorhebben en een paard op een harde manier willen leren om te blijven staan met touwen en weet ik veel wat voor dingen erbij:

paarden lopen soms ernstige beschadigingen aan de nek en hoofd op, dieren die ineens niet meer aan de teugel willen lopen en allerlei andere problemen krijgen....

als een dier gewoonweg niet vast durft te staan, ( heeft altijd een reden, de meest voorkomende is gewoon simpel angst)
aan een lang touw leren om los te staan, touw wel door een haak ofzo halen,maar los laten hangen.

harde praktijken ben ik helemaal niet weg van, heb al 1 keer meegemaakt dat een dier zijn nek brak omdat de eigenaar het dier met meerdere touwen vastbond omdat het perse vast moest staan...

mijn mening dus: lekker los laten staan, elk paard kan dat vrij snel leren, consequent terug zetten op 1 plek, commando erbij, beloning en dan komt t vast goed.

en ja, ook in een trailer kunnen ze losstaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:18

tja, ik heb het dus anders geleert en werkt hier prima.
Maar ik moet erbij zeggen dat het hier niet om paarden met angst gaat.
Maar paarden die gewoon weg niet vast willen staan.
(manege lessen vinden de pony's over het algemeen niet allemaal even leuk)
Er is een pony bij die gewoon angst heeft en die word altijd op stal gezadelt.
En mag alleen vast staan als het erg rustig is en wij zijn erbij.
Zo hebben we een pony die precies weet hoe die los moet komen.
(oude slimme Morris)
Die gaat hangen doet z'n hoofd een x om hoog en een x omlaag en floep halster af!
Die weet het precies.
Die staat soms elke minuut los.
En welk halster ook maakt niet uit hij flikt het altijd weer.
En verder vind ik een stand (poets stand) heel fijn als paarden hangen.
Dan staan ze vast voor en achter.
Achteruit kunnen ze dan niet want dan zitten ze met de kont tegen balk.
en naar voor ook niet want daar staat een muur.

Mijn paard weet het ook precies, doe je 2 halsters om probeert ze het niet eens omdat ze weet dan ze niet los kan komen.
Doe je 1 op hup is ze binnen 2 minuten los.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:21

Ik heb ook een hanger... Ik gaf haar altijd een schop onder de kont, dat maakte alleen in het begin indruk, nu niet meer Ik laat haar hangen, de klip gaat vanzelf kaduuk.

Tegenwoordig zet ik haar eigenlijk niet meer vast. Ze zit nu dus weleens op haar gat.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:32

mijn paard ging ook altijd hangen! iedere keer of het halster of het touw kapot! verschillende mensen gaven idd tips om een keer een trap of zo iets te geven en daar begin ik niet aan! ook dubbellee halsters en touwen werkt niet hoor!
mijn paard staat nou altijd los!!! ze blijft netjes op haar plek staan! alleen af en toe komt ze me toch achterna als ze het geluid van brokken hoort ofzo voor in de trailer moet het vastmaken geen probleem zijn want als het goed is staat je paard toch strak opgesloten tussen die ijzeren dingen kettingkjes of wat dan ook! mijn paard staat overigens altijd los in de trailer! wat je ook voor knopen maakt voordat je op de plek van bestemming bent zijn ze toch los! mijn pony heeft ook altijd los gestaan! was lekker makkelijk! klep naar beneden en dan kwam mijn pony netjes achteruit de trailer uit! touwtje van zen nek af pakken en je staat netjes buiten met de pony!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:52

Oké bedankt allemaal voor jullie reacties ik zal proberen om het paard eens een keertje los te laten staan (en dan het touw er alleen maar doorhalen en dan niet vastzetten en dan maar hopen dat hij niet wegloopt... daar zie ik hem nog wel voor aan.. als er een keertje wat lekkers op de grond ligt bijv.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:04

bando schreef:
maar die pony heeft het ook een x gedaan toen iemand het zadel er op wou leggen toen is het wel zo erg geworden dat die 8ter 0p z´n kont vloog ofso ( heb ik gehoord)

DAt had ik toen gezien,
Hij ging hangen toen ze hem aan het opzadlen waren.. en ze wouden net het hoofdstel op doen, ze hadden de teugels erover heen gedaan, en blessie begon te hangen! Env iel achterover (iemand maakte het touw los)

Blessie hangt ook als je helemaal niet trekt! Hij gaat gewoon opeens 'hangen'.
Vandaag moest ik erop rijden, ik legde net een borstel weg en bles begon te hangen! Gelukkig stopte hij zo.

Volgens mij blijft blessie wel staan

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:10

uit echte angst hangt elk paard wel es, of als ze ooit wat hebbe meegmaakt, maar de van de meeste paarden is het aanstellerites!ze vinde t niet leuk dus dan maar wek, zweep erbij houden en een tik geven als die gaat hangen schiet ie gelijk wel weet naar voren, reageert ie niet?tik je harder..
of een koeienhalster aandoen hangen ze 1x dan nooit meer!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:18

ja maar ze hebben alle maniertjes al geprobeert om het af te leren maar niks helpt

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:22

wat voor tikjes waren het?kleine zeker keertje goed slaan, slaan tot die stopt met hangen, kan je vertelle die haflingers hebbe behoorlijk laag pijngehalte!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:25

nee dat is geen haflinger euh.. ik zou nite weten wat voor ras maar het is een c of een d