Welke paarden Rassen in de winter buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

promiss

Welke paarden Rassen in de winter buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:38

ik heb een vraag...weet alleen niet goed hoe ik hem moet stellen..
ik hoop dat iemand mij kan helpen

fjorden shetters en haflingers staan vaak bekent dat ze hard zijn tegen een winter zegmaar..en dus dat ze de hele winter buiten kunnen staan..en dus niet op stal hoeven!
nou ben ik al een lange tijd op zoek naar een leuke rij pony!
en wat alsmaar aan het kijken naar een fjort of hanflinger..omdat ik wel een weiland heb..maar geen stalling..en aangezien ik daar ook het geld en alles niet voor heb.
ben ik dus op zoek naar een paard/pony die swinters buiten kan staan..
weet iemand mischien of er nog meer paarden/pony rassen bekent staan om in de winter buiten te staan?
of pony's die dan gewoon een deken nodig hebben?

hoop dat iemand mij kan helpen!

Anoniem

Re: Welke paarden Rassen in de winter buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:08

De rassen die je noemt kunnen allemaal buiten, maar in principe kan ieder paard van ieder ras zomer en winter buiten. Geen paard is van oorsprong een stalpaard. Als je zorgt voor een schuilstal (want die heeft een shet of een fjord ook nodig vind ik), droog stuk land en voldoende ruwvoer is het geen probleem. Ze moeten het wel gewend zijn of je moet de tijd hebben om ze er aan te laten wennen.

femskieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:13

Ik heb een kruising groningerx kwpn die ook altijd buiten staat. Dat is ze van veulen af aan gewend en ze ontwikkelt een enorme vacht die haar lekker warm houdt.
De Groningers van een vriendin van mij staan ook eigenlijk altijd buiten. Wel met een schuilstalletje trouwens, net als die van mij.
Denk zelfs dat als je de mogelijkheid hebt om een schuilstalletje te bouwen, je bijna alle rassen wel buiten kunt laten staan (al dan niet met een dekentje). Ik geloof dat mijn arabier dan zelfs liever altijd buiten wil blijven!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:20

de eigen fok kwpn-ers van stal staan ook vanaf veulen tot hun 3e buiten. alleen bij extreem weer worden ze even naar stal gehaald, dus het is inderdaad vooral wennen aan het buiten zijn.

maar een tinker kan bijvoorbeeld ook prima buiten staan

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 12:50

het probleem is alleen dat ik dus geen schuilstal heb...
en mag het niet op het weiland plaatsen..(huur weiland..)
wat raden jullie mij aan..?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:15

Ik heb ook geen schuilstal, mijn sportpaard (KWPN) staat de hele dag buiten, het hele jaar door en heeft geen schuilstal (er staat wel een randje bomen) Maar ik heb 3 verschillende dekens voor hem (allemaal waterdicht) voor elk type weer wel een, hij heeft het nooit koud en heeft in het jaar dat hij buiten staat nog geen verkoudheidje gehad! (hij stond van de winter zelfs met -20 nog buiten, lekker warm onder zijn dekentje!)

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:23

Elk gezond paard kan zijn temperatuur constant houden tussen de -20 en de +32 graden! En dat terwijl de meeste denken dat het als het 2 graden vriest hun paard direct verrekt van de kou. Onzin dus! Maar, toch vind ik het belangrijk dat een paard een schuilstal heeft, waar hij lekker droog en uit de wind kan staan.
Zoiets kun je toch wel laten maken door een handige oom ofzo? Als je hier geen geld voor hebt zou ik toch overwegen om even te wachten met een pony kopen, want een pony heb je zo aangeschaft, maar dan de rest...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:48

Mijn paard (een NRPS met een aardige scheut arabisch bloed) heeft ook 1 jaar dag&nacht buiten gestaan, dus ook in de winter. Kunnen ze prima hebben hoor, alleen moest ik hem wat meer bijvoeren dan de fjorden waar hij mee stond

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:51

Inprecipe kunnen alle rassen gewoon buiten staan elke dag. Ze krijgen vanzelf een goede vacht om zich warm te houden. Een deken kan je evt uiteraard ook gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:31

Ik vind een schuilstal eigenlijk wel een vereiste, als het heel hard waait met regen erbij moet een paard toch beschut kunnen staan. Maar dit hoeft geen superdeluxe stal te zijn, het kan ook een windkering zijn in de vorm van een schutting plaatsen, of mss kan je een oude trailer op de kop tikken...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:38

Quarterh0rse schreef:
Inprecipe kunnen alle rassen gewoon buiten staan elke dag. Ze krijgen vanzelf een goede vacht om zich warm te houden. Een deken kan je evt uiteraard ook gebruiken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:44

Ik vind ook dat alle paarden buiten kunnen, ook arabieren en kwpners enzo. Het zijn allemaal paarden en geen een paard is erop gemaakt om alleen binnen te kunnen staan.

Ik heb nog wel een vraagje over schuilstallen, dus die stel ik ook maar even hier.
Iedereen zegt altijd dat een paard een schuilstal nodig heeft. Maar in de natuur zullen ze nooit een grot of iets ingaan om te schuilen, en blijven ze altijd op de ope vlakte om eventuele vijanden meteen te zien en te kunnen vluchten. Waarom moeten ze bij ons dan een schuilstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:45

In de natuur zullen ze ook beschutting zoeken, maar dat kan niet in een kaal weiland, en nee ik denk ook niet in een grot, maar als je bomen in de wei hebt kun je het wel zien met echt slecht weer, dan staan ze daar onder.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:48

Anouar15: In het wild is het natuurlijk toch wel iets anders dan hoe mensen tegenwoordig de paarden houden. Ik ben voorstander om een paard zoveel mogelijk naar buiten te doen en hem paard te houden. Toch denk ik niet dat een paard het lekker vind om in hagel zo groot als golfballen te gaan staan bv. Het hoef inprecipe nog niet eens een schuilstal te zijn, ookal is het alleen maar een schutting of een boom. Zo kunnen ze in elk geval (wanneer ze dat zelf willen) uit de wind/hagel/regen/sneeuw gaan staan en in de zomer biedt het wat schaduw. Vaak zul je zien dat ze die plekken niet eens gebruiken en gewoon in het midden van het weiland gaan staan maar mocht het een keer echt nodig zijn hebben ze in elk geval de vrije keus om beschut te staan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:49

bedankt voor jullie antwoorden. Ik zat het me ineens af te vragen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:53

paarden kunnen best buiten staan maar elk paard heeft een schuilplek nodig maar het wil niet zeggen dat elke haflinger en fjord het leuk vind om altijd buiten te staan het is maar net wat ze gewend zijn

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:57

Niet elk paard vind het leuk. Maar het is wel een kwestie van wennen. Mijn paard zat bij elk spatje regen te piepen dat hij naar binnen wilde. Eerst vond ik dat zielig en zette hem meteen binnen.
Op een gegeven moment was ik het zat. Als het begon te regenen en ik zat op school moest ik iemand regelen om hem binnen te halen. Ik leek wel gek.
Toen heb ik hem gewoon laten staat en het gezeur maar genegeerd. Was wel moeilijk, want hij kan o zo zielig kijken.
Maar na een week was het over. Nu wil hij niet eens meer naar binnen als het regent. En hij heeft het nooit meer koud.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:46

dat zal jetog iets moeten verzinnen voor een stal want elke paard staat graag als er een gure of als het hagelt binnen ik heb bijv ook een afdak en santos is 25%arab en derest welsh newforest enz
maar tog staat hij buiten
afdakje kan je wel maken
tip het afdakje moet vochtvrij zijn

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:57

hmm.. misschien op stal en 's avonds naar binnen? heeft hij toch een lekker dagje weidegang..
als je weet dat het heel slecht weer wordt gewoon een dagje binnen houden en een uurtje naar buiten, zodat hij toch buiten is geweest..

succes!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:58

Elk ras kan het hele jaar door zonder dekens buiten staan, zolang je het maar opbouwt, en je paard de mogelijkheid geeft een goede vacht op te bouwen. (Dus geen dekens op, dat belemmert de regulering van de vacht enorm, paard vanaf zomer af aans buiten, ook als het regent, anders bouwt ie geen weerstand op.

Mijn paard heeft ook geen schuilstal, swinters alleen een schuttingje in een hoek met 50 cm overkapping waaronder het hooi droog hangt.
Is meer dan genoeg, zeker als er een ander paard bij staat (wat je eigenlijk wel móet doen, paarden zijn kuddedieren) zoeken ze wel beschutting bij de ander. Ook heb je een ander paard (of ander dier) nodig omdat ze elkaar in beweging houden.

Maar nogmaals, dat is absoluut niet ras gebonden, alleen zal een paard wat altijd geschoren is de eerste winter wel moeten wennen en zijn weerstand moet opbouwen, maar dat gaat gelukkig erg snel, zolang je hem dus maar geen dekens geeft Voor zo'n paard is een schuilhoekje wel een vereiste, je kan bijv met stro balen een hoekje maken, met de hoek richting noord/west (daar komt meestal de gure wind vandaan) en daar kan die dan uit de wind staan.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:28

Anouar15 schreef:
Ik vind ook dat alle paarden buiten kunnen, ook arabieren en kwpners enzo. Het zijn allemaal paarden en geen een paard is erop gemaakt om alleen binnen te kunnen staan.

Ik heb nog wel een vraagje over schuilstallen, dus die stel ik ook maar even hier.
Iedereen zegt altijd dat een paard een schuilstal nodig heeft. Maar in de natuur zullen ze nooit een grot of iets ingaan om te schuilen, en blijven ze altijd op de ope vlakte om eventuele vijanden meteen te zien en te kunnen vluchten. Waarom moeten ze bij ons dan een schuilstal?

In het wild is alles anders, daar krijgen ze ook geen krachtvoer, dekens, mensen op de rug en ga zo nog maar even door. Paarden die in het wild staan hebben een hoge weerstand, maar toch zullen ook zij schuilen onder eenboom. Dus een schuilstalletje is echt geen overbodige luxe. Een paar planken, een dak, wat stro en klaar!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:24

Heb zelf een echte buitenpony die met het grootste pisweer nog niet in haar stal gaat staan (ze heeft een open stal). Ik vind wel net als de meesten dat ze een mogelijkheid moeten hebben, al is het inderdaad maar in de vorm van een schutting. Ik ben zelf geen voorstander van dekens als een paard 24/7 buiten staat, omdat dekens snel vochtig kunnen worden en dan geen warmte meer vasthouden, maar een paard afkoelen. Wil je wel dekens gebruiken, dan zal je voor goede waterdichte, maar ademende dekens moeten zorgen en de dikte van de dekens regelmatig aan moeten passen aan de buitentemperatuur.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:25

In princiepe kunnen idd alle rassen wel buiten blijven staan, alleen die veel op stal gestaan hebbe, moeten er wel erg aan wennen, ook omdat ze er nog geen weerstand tegen hebben opgebouwd.

Een hard ras is bijvoorbeeld een Criollo, komt uit het Andes gebergte. Veel bergpaardjes zijn hard, zoal Fjorden en Haflingers bijvoorbeeld, of IJslanders. Koudbloeden (Noord Europese rassen) zijn over het algemeen wel hard.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:30

Ik denk ook dat alle rassen wel het hele jaar buiten kunnen staan, mits je ze er eerst aan kunt laten wennen. Een vriendin van mij heeft een NRPS en die gaat nu ook het hele jaar door dag en nacht naar buiten. Ik denk alleen wel dat een schuilstal echt nodig is. Als het ineens heel hard gaat hagelen ofzo? Kun je daar niet iets voor regelen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:42

Alle paarden kunnen dag en nacht buiten als je daar maar tijdig rekening mee houdt.

Als je geen schuilstal mag plaatsen is een ruif ook nog een optie.