Hoe reageerden jullie paarden aan het strand?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Hoe reageerden jullie paarden aan het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:30

Hoe reageerden jullie paarden de eefrste keer aan het strand?

Morgen maak ik met de jachtvereniging een grote strandrit van bijna 3 uur.
Maar daar tussenin zit een pauze van een uur, dus hij zal het best aankunnen.

Torro is 5 jaar, en nog nooit aan het strand geweest.. Dus ik ben ZEER benieuwt!!

Myrte_

Re: Hoe reageerden jullie paarden aan het strand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:55

ik was laatst voor het eerst naar het strand, maar niet om te rijden alleen om t zwemmen!
ik was met mijn shet en een vriendin van mij was met er minishetje van 80 cm!
die kleine shet ging telkens stiegeren over de golven en zo
tijger ging ook naast mij zwemmen maar dat vond ze niet zo leuk, en trok ze mij snel weer mee naar het strand!
lache was dat surfen achter je pony!
toen we weer terug naar de trailer liepen trok ze me als een debiel over het strand!
ja volgens mij vinden alle pony's en paarden het daar helemaal geweldig!
veel plezier op het strand

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:56

zo zot als een deur eerlijk gezegd, ik durf het niet meer aan en huur altijd paarden van daar
Maar ik hoop dat je heel veel plezier hebt, er zijn ook massa's paarden die het schitterend vinden op het strand maar de mijne vond het schijnbaar levensbedreigend.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:59

ben eens met een paard vanop kamp naar de zee geweest, het was de eerste keer van het jaar dat ze terug gingen. En dat paard was al heel de weg zenuwachtig en toen we op het strand aan kwamen nam hij z'n bit tussen z'n tanden en stak hij heel de groep voorbij.

De rest van het kamp ben ik dan met een paardje van 17 jaar gegaan. Die was veel rustiger

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:06

De mijne reageren de eerste keer na een tijdje niet op het strand te zijn geweest altijd best heftig. Ik doe er daarom altijd even een martingaal aan en ik rijd ze van te voren lekker door dat ze goed op me reageren.
Dan gewoon gaan en zelf rustig blijven.

Komt helemaal goed en het is hartstikke leuk!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:25

De mijne reageerde eigenlijk vrij 'cool'. Vind nat zand aan zijn voeten niet lekker, maar stond godzijdank niet te huppelen en te stresskippen. Hij was de eerste keer ook niet erg gecharmeerd van het water, maar dat had ik ook niet verwacht . Hij was gewoon lekker voorwaarts, kreeg het idee dat hij het briesje wel lekker vond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:26

De eerste keer : Best goed, maar toen ging haar vriendje iets eerder weg, en was het toch even sjezen geblazen. Ik was blij dat er stormbrekers stonden De volgende dag weer samen gereden en geen probleem.

Na een klein half jaar heb ik op een superdruk strand nog een Endurance-rit gereden, en dat boeide ook niet bijzonder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:38

Mijn paard vind het heerlijk, alleen met een ander, maakt niks uit.. Het water is altijd eerst even wennen (Ach wij vinden het ook koud met alleen de teentjes erin) maar daarna gaat hij gerust meters diep, heerlijk vind hij het!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:49

Mijn haflinger was 3,5 jaar en toen reden we de eerste keer met een los teugeltje over het strand.

verder niet teveel poeha maken over de eerste keer strand.
Het zijn de mensen die je gek maken en dat breng jij onbewust over op je paard.

Ik rijd liever de eerste keer op het strand dan de eerste keer over de weg.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:14

Met Flanna doe ik het niet gauw nog een x. Ze is overal braaf maar op t strand was zo niet te controleren. Manlief is toen nog in zee beland.. Ze was echt zich zelf niet meer. In de duinen kwam ze gelukkig weer tot rust. We waren met 2 paarden en dat paard wat er bij was was wel heel braaf.

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:26

Wat een leuk topic, ik heb net twee weken geleden met een "hengstenrit" met wat andere ruiters van de stal waar ik werk voor het eerst met Nairobi langs het strand gereden. Nou woon ik niet echt dicht bij zee, dus vertrokken we voor de hele dag met 5 paarden. Ik rijd regelmatig met mijn eigen paarden over het strand van een meertje (en ook al eens langs zee), en die zijn helemaal weg van die grote zandbak, maar Nairobi maakte het erg bont. Omdat de meeste van de andere paarden al weleens vaker naar zee waren geweest, gingen we natuurlijk ook naar het water. Dit vond Nairobi heel interessant, de grootste drinkbak die hij ooit had gezien. Die dag waaide het niet zo erg, dus met de golven viel het wel mee. Toen we even pauze hielden ging Nairobi dan ook het water proeven, om erachter te komen dat dat niet lekker is!! Gelukkig hadden we ook vers water mee...

En trouwens een tip voor Jellie, die ik net vanachter mij toegeroepen krijg door iemand die ook mee was op deze strandtour, laat Flanna eerst even wat uitrennen voor je het strand opgaat, dan is ze niet helemaal "fris" op het strand. Misschien helpt het!!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:31

Linn, bedankt voor je tip! Jij hebt igg betere ervaringen

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:34

Die van mij was erg rustig (4 jaar!! 1e x) bij ons was het water alleen opkomend (vloed) dus vond ze de golven beetje eng en dat witte schuim dat er vanaf kwam later kreeg ik dr gewoon er goed in was echt heel gaaf!! veel plezier!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:37

die van mij wou voor de eerste x wel hardt maar kon hem makkelijk houden en luisterde gewoon goed. wou eerst niet de zee in maar in zijn achteruit wel en toen hij er eenmaal in stond vond hij het geweldig

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:50

Cowgirl schreef:
verder niet teveel poeha maken over de eerste keer strand.
Het zijn de mensen die je gek maken en dat breng jij onbewust over op je paard.

Ik sluit mij hierbij aan. Ik heb diverse paarden voor het eerst het strand om zien gaan en behalve dat ze onder de indruk waren van zoveel water en zand maakten ze er niets van. Dus niet racen o.i.d. Als je het normaal vind en rustig blijft dan blijft je paard het ook wel.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 06:30

Toen we met onzo ponyclub/rijvereniging naar het strand gingen in Schoorl het was mijn 1e keer nier want op Ameland had ik zovaak een strandrit gemaakt (als begeleider wel op een manege paard), maar voor Jasmine was dit dus wel de 1e keer ze was al 8 jaar maar voor de zeker heid had ik maar een martingaal omgedaan. Niet overbodig want:
Jasmine was helemaal doorhet dolle een op het strand ontdanks de martingaal en dat we van te vore al 2 uur in de duinen hadden gereden( heuvels op galopperen) maar ze zag het strand en alle stoppen sloegen door daar gingen we en toen kwamen er ook nog 3 honden achter mij aan. (lees nu helemaal niet meer hanteerbaar, het enige wat ik kon doen om te blijven zitten en proberen niet over in het zand spelende kinderen te vliegen)
Jaaaa die kinderen zaten daar ook noch rustig te spelen in het zand en geen ouders te bekennen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:38

merel komt regelmatig op het strand(ze staat er naast) maar vorige week ging ik voor het eerst op haar naar het strand.

ik heb echt gejankt en in mun broek gedaan ze zette ff een galopje in... ik zat gewoon op duindigt.. wat was dat eng zeg.. enmijn vriend maar zeggen dat het nogniet de snelste versnelling was. hij wordt ook raceeend genoemd op stal. merel is nogal pittig in de bak al.. maar nog erger op het strand

ik ga echt nooi tmeer met haarhet strand op.. ik ben er haast afgedonderd

met willem ga ik het nog wel eens proberen.. dan gaan we vast ook hard(doetie altijd buiten) maar dan zit ik tenminste wel vertrouwd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:44

De eerste keer op het strand zijn ze meestal erg braaf. Ze kennen het strand nog niet en zijn bezig om de omgeving (zee!) in zich op te nemen.

Na een keer of 3 strand is de kans aanwezig dat ze wat gaan opspelen. Veel paarden zullen niet gaan racen op het strand. Als je ze niet duidelijk maakt dat dit kan dan weten ze ook niet dat dit tot de mogelijkheden behoort .

Als je altijd gaat racen op het strand dan heb je kans dat je een vreselijk vervelend paard krijgt waarmee het niet meer verantwoordelijk is om op het strand te rijden.

Mijn eigen paard kan gewoon in alle gewenste tempo's gereden worden op het strand. Af en toe (eens per 3 maanden ongeveer, in de winter wat vaker) mag hij zn benen eens strekken. Op die manier blijft het voor hem leuk, maar blijft het ook voor ons goed te beheersen.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:00

Urielle schreef:
zo zot als een deur eerlijk gezegd, ik durf het niet meer aan en huur altijd paarden van daar
Maar ik hoop dat je heel veel plezier hebt, er zijn ook massa's paarden die het schitterend vinden op het strand maar de mijne vond het schijnbaar levensbedreigend.

haha ik heb der ook zo eenje

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:44

Ik ben de vorige maand voor het eerst naar het strand geweest met mijn paard. Hij was harstikke braaf. Hoe vaker we gingen hoe leuker hij het vond. Ook het water in was totaal geen probleem. Ik ben een week op vakantie geweest in Nieuwvliet dus daar was het dagelijks naar het strand gaan natuurlijk. Ga het zeker vaker doen samen. Vond het zelf ook helemaal geweldig.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:04

Ivanka was gewend om keihard te racen op het strand bij vorige eigenaren en dat deed ze ook toen wij op het strand gingen rijden. Niet fijn, omdat er toen ook geen rem meer op zat, terwijl ik anders altijd zo'n rustig paard had overal .

Maar hoe ging het bij jou?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:06

Nou,

We gingen rijden bij Katwijk aan zee, en verzamelden op een manege in Sassenheim. Daar heb ik hem in de buitenbak even uit laten dollen, terug op de vrachtwagen gezet, en naar zee toe gereden.

Hij oogde kalm, maarja.. Altijd stilte voor de storm!
Op het strand vond ie dat mulle zand HELEMAAL niks, het leek alsof hij op zijn tenen liep. Ik had een slof omgedaan, niet onder zijn borst door, maar aan de singelstoten. De eerste draf voelde heel gespannen, maar laten liet ie zich wel los.

Maar de golfjes die het strand op kwamen rollen, die waren MEGA eng! Hij sprong er met 4 benen overheen. Aangezien ik me herrinnerde dat ik er 3 seconden geleden bijna aflag, leek het me een goed idee dat ik maar op het strand bleef.. Anders is het vragen om een nat pak.

We waren om half 1 vertrokken, kwamen om 2 uur bij een eetgelegenheid aan, waar de paarden vast konden staan, en om kwart over 3 gingen we terug. Om kwart voor 5 kwamen we weer bij de vrachtwagen aan.
Dus op de helft van de terugweg gingen zijn oren opzij hangen, en mee zwieberen op het ritme van de gang: Hij was moe.
Toen nog wel even een lekker sterk galopje gedaan...
Daarna opgeladen, en een borrel gaan drinken op de manege in Sassenheim. Torro nog van de vrachtwagen af gehaald, afgespoten, en wat kuil laten eten, en laten drinken. Toen begonnen aan een terugreis van 2 uur

Ik ben erg blij dat ie zo braaf is... Dressuurmutsen op stal (ja, niet dat ik dat ook niet ben) zouden me niet na doen met hun 5 jarigen.. Hahaha....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:24

Ik ben gister voor het eerst geweest en die van mij was echt zo braaf.. Idd de golven vinden ze eerste eng maar die van mij liep er daarna zo in..
Ik vond het echt zo gaaf!.. Echt een super ervaring..

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:37

..ik zou zelf niet met mn eigen paard gaan, niet omdat ik denk dat ik hem niet kan houden, hij is overal zo gek als een deur maar dat zien we maar als positief ....maar ik ben als de dood dat ie zn pezen/spieren verrekt ofzo..hij is nog nooit op het strand geweest en ik heb dus een vriendin die met haar pony op strand was geweest met een groep en van die groep, brak er van 1 paard finaal zn been af en moest dus op het strand ingeslapen worden..puur omdat ie het niet was gewent...brrrr, moet er niet aan denken..dan maar naar het bos...
maar het lijkt me echt supertof!!!..wil zo graag nog een keer zwemmen ofzo met hem..maar ja!