wat zal ik doen met deze manen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

wat zal ik doen met deze manen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 15:53

toen ik mijn fries vorig jaar kreeg,had ze helemaal geen manen,deze had ze afgeschuurd,nu 1,5 jaar later zijn ze best wel lang.
nou had ze vorig jaar al de achterkant eraf geschuurd,maar omdat haar manen nog niet zolang waren viel dat niet zo heel erg op,maar nu , begint ze helaas weer aan de achterkant te schuren,dit betekent dat er nu dus echt een groot verschil zit tussen voor en achter...

dus wat zal ik doen...

alles eraf trekken,ik vind het persoonlijk wel mooi staan,maar ja,een fries behoort weer lange manen te hebben...

dus kom maar op,wat het meeste gestemd wordt zal ik doen,dus zo laten en dat van de winter de achterkant een stuk korter blijft als van voor,OF coupe sport en dan de manen vlecht lengte trekken...

dit zijn haar manen nu

Afbeelding

zie het verschil,met voor en achter...:
Afbeelding

IngridP

Re: wat zal ik doen met deze manen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:00

Ik zou ze gewoon zo laten. Kort lijk denk ik wel heel erg not-fries

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:13

Ik denk dat ik ze zo ook zal laten. Een Fries hoort langen manen te hebben. Wel heel erg zonde :S Borstel ze eens heel goed uit misschien lijkt het dan wat meer?

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:15

ik vind het helemaal niet lelijk eigenlijk. het ziet er wel speels uit !
het is mooier als ze ook lang zijn maar goed die kleine hapjes kan wel hoor gewoon zo laten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 16:16

nee, er zijn echt nu hele stukken uit
en die laatste pluk die je daar nog ziet zitten, is er gegarandeerd een dezer dagen ook af,dus dan heeft ze aan de voorkant een hele dikke berg langhaar,en aan de achterkant,.....niets...stekels..

het ziet er nu nog wel speels uit,alhoewel er echt al een heel gat aan de achterkant zit...maar als het net zo wordt als vorig jaar,dan schuurt ze die laatste plukken er ook nog vanaf...

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:27

Kort maken en dan hopen dat het op één lengte gaat groeien, en daarna hopen dat ze het niet weer af schuurt

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:48

Als je het kort maakt, KNIP het dan, trek het niet!!!!!
Snijden is ook mooi, dan hoeft het niet helemaal recht.
Maar voorlopig zou ik het zo laten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 16:49

waarom niet trekken??maar knippen,ik trek bij al mij paarden hun mane,behalve bij de friezen,zelfs bij mijn anda trek ik zijn manen...

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:53

ik zeg juist altijd : NIET Knippen!

Tja.. fries met korte manen, moet zeggen, zag er ene paar dagen terug ook eentje.. geloof hier op bokt.. zoek andere dat topic eens op en kijk hoe het staat....?
Tis wel ff wennen, maar wel leuk vond ik Dus ik stem voor eraf denk ik... en dan weer bij laten groeien....( gelijk en hopen dat ze niet gaat schuren )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 16:56

ze had korte manen toen ze kwam
omhoog staande stekels..deze hingen op een gegeven moment op vlechtbreedte en ik vond dat erg mooi,maar ja,het groeide en groeide,en aan de voorkant zijn ze echt mega lang,maar doordat ze vorig jaar al het achterste stuk eraf schuurde,was dit al een korter stuk,dus ik had al bedacht dat ik de voorkant gelijk zou trekken met de achterkant....

tot ze vannacht zichzelf weer coupe stekel heeft gegeven....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:01

Ik denk dat ik nu heel bokt over me heen krijg, maar ik waag het er toch op.

Ik weet niet of jij scheert in de winter, maar scheer dan d'r manen mee (voorpluk gewoon zo laten). Dan kunnen ze allemaal op 1 lengte groeien. Als dit een beetje te extreem is, knip het dan zoals Tjalko van marijn402 (als ik het goed heb). Zij heeft z'n manen hadbreedte geknipt. Staat hem erg goed. Voor jou is dat misschien een goede oplossing om de manen evenlang te laten groeien!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:07

Trekken lijkt me niet zo handig, dan houd je helemaal niks over.

Geke schuurde ook alles eraf. (ook een Fries). Maar die heeft deze zomer de hele zomer een Boett-deken opgehad, die heeft ze nog op. Die manen groeien al aardig.. Ik ben er dus heel voorzichtig mee ik zou ze niet knippen ofzo!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:08

Hier helpt alleen maar een ding: schaar erin, of afscheren. Niet gaan trekken, dan dun je ze uit. Ben je bang dat de onderrand te strak wordt, kun je het met een uitdunschaar proberen, dat lijkt dan net getrokken. Maar ik zou het niet zo laten, het ziet er echt "mottig" uit.

Overigens zou ik toch wat onderhoud aan de manen plegen als je wilt voorkomen dat ze gaat schuren. Sweet itch schijnt goede resultaten te geven, en verder milde tea tree shampoo gebruiken. En in de zomer een Boett deken op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:18

zo zag ze eruit toen ik haar kreeg(sorry voor de slechte kwaliteit foto's...)

Afbeelding

Afbeelding

en zo waren ze nu,hier is goed te zien dat de voorkant al een stuk langer is als de achterkant,en dat wilde ik al gelijk trekken...
Afbeelding

oja,en voor de maanexeem gaat ze elke dag om 6 uur op stal,en ik heb er speciaal spul voor,wat zou moeten helpen....(een mengsel van de apotheek,door iemand ontwikkeld voor paarden met maanexeem,het zou "het"middel zijn..niet dus)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-09-05 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:24

Er is wel een oplossing voor: verhuizen naar de kust

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:25

Die van mij heeft eczeem, en staat ook de nacht binnen.
Maar wél 24 uur per dag onder een Boett-deken.
En niet schuren dus!
Knip ze op één lengte als het je echt stoort.
Naar de kust verhuizen... Lees ik hier boven!
Wat een dooddoener. Alsof dát alles oplost?????
Klinkt als een eenvoudige oplossing, maar er is tegenwoordig genoeg bewijs dat het niet afdoende is, naar de kust verhuizen!

Flinke kol heeft dat veulen overigens. Dat is toch niet haar veulen?
Laatst bijgewerkt door Kiara op 22-09-05 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:26

M'n verzorgpaard had precies hetzelfde ook de hele achterkant eraf geschuurd. Ik heb toen alles op één lengte geknipt, nu is het weer redelijk lang maar schuren doet ze niet meer. Haar manen zijn ook gelijk een heel stuk voller . Ik zou dus stemmen voor eraf.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 17:30

maar heb jij ook een fries???bij een kwpn er zuden die manen niet eens lang zijn.....maar ja,bij een fries hoort het wel,lange manen...

overigens een boetdeken en een veulen vind ik eng...dat veulen springt de hele dag bovenop haar,is geen oplossing op het moment..

en dat is haar veulen,is een kruising met een andalusier...ze wordt dus ook een schimmel(veulentje),hier zijn meer foto's van het veulen..
viewtopic.php?f=53&t=470729&hilit=

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:15

ik heb bij mijn frieze merrie ook de manen afgeschoren
Ze had ook erge zomereczeem
Hier een foto waren ze net afgeschoren
Afbeelding

Dit is al weer 3 jaar geleden en nu heeft ze redelijk lange manen
Enkel ze schuurt altijd nog en is altijd gevoelig voor zomereczeem. Ze heeft ook niet echte dikke manen. en van de zomer heeft ze weer een stuk manen eraf geschuurt. Ik heb ook allemaal spul tegen jeuk enz. En ze staat bij de kust maar tis gewoon een gevoelig paard.
Als je het veulen af gaat spenen zou je de manen eraf kunnen halen en een boettdeken op doen.

Schuurt ze het hele jaar door?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:22

nee ,alleen in de zomer maanden,en opvallend eigelijk augustus/september het ergst...

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:27

hmmm dat is wel raar idd..

Laat je haar weer dekken of niet?
Als je haar niet laat dekken kan je in die periode een boettdeken oid op doen... Anders zit je idd met het veulen want dan kan je het wel kort doen maar dan schuurt ze nog net zo hard door snappie...

Tis wel moeilijk wij hebben ook zo lang zitten twijfelen. Bij ro hebben we er zelfs aan gedacht om het weer af te scheren want ze heeft in de tijd dat ze een veulen had ook meer geschuurt en daardoor was er weer een pluk weg.

Maar we hebben het niet gedaan en nu groeit het wel weer aan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:33

nee,ze wordt niet meer gedekt.dus volgend jaar is het ook makkelijker met vroeger binnen zetten,nu wil ik toch zolang mogelijk voor het veulen,terwijl ze zelf al om 2 uur naar binnen wil...

probleem nu is dat de voorkant mega lang is,en de achterkant straks haarloos is,en dat groeit wel weer aan,maar dat is geen gezicht meer...

en persoonlijk vond ik de handbreedte vlechtlengte haar erg mooi staan,maar ja,het is een fries he....

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:43

Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet gek vind staan met korte of geen manen.
Die fries heeft een hele stevige nek en het staat best chique.
Niet twijfelen, als jij kort het beste vind moet je dat gewoon doen,het is tenslotte jouw paard.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:46

kimmie261 schreef:
nee,ze wordt niet meer gedekt.dus volgend jaar is het ook makkelijker met vroeger binnen zetten,nu wil ik toch zolang mogelijk voor het veulen,terwijl ze zelf al om 2 uur naar binnen wil...

probleem nu is dat de voorkant mega lang is,en de achterkant straks haarloos is,en dat groeit wel weer aan,maar dat is geen gezicht meer...

en persoonlijk vond ik de handbreedte vlechtlengte haar erg mooi staan,maar ja,het is een fries he....

Toen de mijne stekels had en het ging wat springen en hangen stond haar ook heel stoer enkel wij hadden ook zoiets van ja het kan zo nie blijven het is tenslotte een fries hahahah..

Ik zou het gewoon gelijk maken en als het dan niet mooi is kan je altijd een keer de tondeuse erover halen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:21

Wie bepaald er nou wat 'hoort' bij een paard of wat niet... Als jij die manen eraf wil halen dan haal je ze er toch lekker af, ongeacht welk ras je paard is? Ik zou het in ieder geval wel weten, heb een hekel aan lange manen, bij welk paard dan ook