Singel met elastiek, paardvriendelijker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Singel met elastiek paardvriendelijker?

Poll eindigt op

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen
Anders, nl ...
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Odeale

Singel met elastiek, paardvriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 13:55

Titel zegt het al, wat vinden jullie?

#Ymke#

Re: Singel met elastiek, paardvriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:59

ik vind van niet. Je kunt hem onbewust strakker aansingelen.
Mijn paard krijgt wondjes van singels met elastiek, dus ik gebruik het zowieso niet meer

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:45

Er zijn eigenlijk meerdere kanten aan zo'n singel, vind ik dan.

- Het is makkelijk aansingelen bij een paard dat zijn buik uitzet.
- Het geeft het paard wel iets meer vrijheid; bijv. om te ademen.

Maar:
- Je kan hem snel te strak doen, omdat het elastiek toch wel meegeeft, en dat is dus niet fijn voor het paard.

Ik weet niet, ik denk dat het meer voor de mens is dan voor het paard

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:44

Ik heb ook een elastische singel en het is inderdaad heel handig als je paard z'n buik uitzet. Ik vind het wel fijne singels. Mijn bijrijdpaard zet haar buik erg uit dus kan ik de singel aardig strak doen. Wanneer we dan aan het rijden zit de singel goed en hoef ik niet af te stappen om aan te singelen.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:50

neej vind dat dus echt niks... Je singelt onbewust strakker aan en dat stiek gaat lubbere (om het maar zo te noemen) na een paar jaar...

Ik hebe en wintec dressuur singel en daar ben ik tevreden over

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:04

Ik vind ze zelf ook prettig bij het aansingelen. Ik heb bij gewone singels soms te weinig kracht om de singel goed aan te singelen. Nadeel is wel dat het elastiek onder druk staat bij de stiksels. Ik ken iemand waarbij de stiksels van het elastiek zijn losgeknapt, precies boven een sprong. De ruiter hield gelukkig niet veel aan de valpartij over, maar hij neemt nooit meer een singel met elastiek!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:10

ik heb een singel die helemaal van elastiek is (Westip singel), mijn paard is erg gevoelig, kreeg van het zachtste leer nog wondjes, maar dat behoort nu allemaal tot het verleden, ik vind het echt een uitvinding, wil nooit meer anders!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:33

Ik heb ook een Wintec dressuur singel, maar daar zit elastiek in.

Thomas zet ook z'n buik uit, dus het singelt wel fijn aan en tijdens het rijden zit ie goed.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:10

Ja mits je niet te strak aansingelt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:16

Liekjuh schreef:
neej vind dat dus echt niks... Je singelt onbewust strakker aan en dat stiek gaat lubbere (om het maar zo te noemen) na een paar jaar...

Als het gaat lubberen dan ligt dat toch aan de kwaliteit denk ik,
ik heb verschillende singels met elastiek van o.a. BR, Stubben en Prestige en ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Wel heb ik van 1 singel het elastiek laten vervangen omdat dat na een aantal jaren intensief gebruik wat slijtplekjes had, achteraf nog een beetje spijt van omdat de hele singel inmiddels slechter begint te worden dus ik vermoed dat dat elastiek het nog wel uitgezongen had tot het moment dat de hele singel afgeschreven is.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:29

is idd de kwaliteit en trouwens.. als je hem regelmatig schoonmaakt en controleert zie je zo dat er slijtage aankomt dus als ineens tijden het rijden iets zou knappen is het of hele slechte kwaliteit of slechte verzorging van je spul...

merel heeft er nu ook 1 met elastiek, een uitkomst. ze heeft veel last van singeldwang en gaat rondjes staan draaien. met de singel zonder elastiek was dat nog erger. nu met elastiek is ze er rustiger onder, omdat ze nog speling heeft. en te strak trekken valt wel mee hoor, je controleert toch altijd met je hand of hij niet te strak zit.. dus hoe kan je hem dan te strak trekken... je weet op welk gaatje hij elke dag gaat... tenzij ze niet is afgevallen zou ik raar opkijken als ineens een gat korter zat

met een beetje gezond verstand werkt een elastische singel hetzelfde als 1 die niet elastiek heeft(ook die kan je te strak aantrekken als je maar beetje hard trekt )

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:08

smurf schreef:
ik heb een singel die helemaal van elastiek is (Westip singel), mijn paard is erg gevoelig, kreeg van het zachtste leer nog wondjes, maar dat behoort nu allemaal tot het verleden, ik vind het echt een uitvinding, wil nooit meer anders!

Mijn paard heeft ook een gevoelige huid maar ik gebuik een kieffer neopreen dat is volgens mij zachter dan elastiek, want op elastiek komt heel veel druk te staan.
Iedereen gaat tegenwoordig overal maar elastiek aan zetten ( denk maar aan halsters touwen dekens singels) maar of dat nou wel zo'n goed idee is?? alleen de elastische bilriemen vind ik fantastisch maar dat zit ook niet strak om het paard meer om meer bewegings vrijheid te verkrijgen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:09

ook neopreen singels heb ik gehad, ik heb er nog een stuk of 5 te koop liggen...... zo'n Westip singel is heel apart, alleen mensen met een Tosion zadel zullen het kennen, ik kan het ook niet uitleggen hoe het eruit ziet, maar het werkt en dat vind ik het belangrijkste

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:22

Ik vind elastieken singels helemaal niets. Ik zal het proberen uit te leggen. Als een leren/neopreen singel aangesingeld is, zit hij op een bepaalde lengte ongeacht in-/uitademen of aanspannen spieren van het paard. Een elastieken zal altijd de neiging hebben zo strak mogelijk om de buik te blijven zitten. Elastiek is misschien makkelijker aansingelen maar (misschien) dat je het paard onbewust te strak aansingeld. Ik denk dat je het het beste op jezelf kan uitproberen. Doe maar een leren riem om je broek (geen heupbroek maar een hogere broek waarbij de riem om je buik zit) en doe daarna maar een stuk elastiek (wat vergelijkbaar met de riem is) om. Net zo strak vastdoen/aansingelen zoals jij het bij je paard zou doen. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat je fijn vindt. Voor mij is dat geen elastiek.. Groetjes Elske

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:34

Misschien vriendelijk voor het paard, niet voor mijn beurs. Ik had er ook 1 en al dat elastiek ging stuk. Was ik mooi klaar mee en heb hem uiteindelijk duur moeten laten repareren Terwijl de singels van goed kwaliteit waren, daar lag het niet aan

Nooit meer geen elastiek voor mij

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:42

Ik vind het heel fijn.
Te strak aansingelen en kwaliteitscontrole ben je zelf bij, als dat nou het enige tegenargument is...

Wel elastiek aan 2 kanten, niet maar aan 1 kant.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:38

is josje nu zielig geweest ? ik heb dus bijna 3 jaar een singel gehad met elastiek aan 1 kant. mijn paard heeft niks van singels en zadels je kan als het waren een zadel er op gooien en ze hapt/trapt niet eens en hetzelfde met aansingelen. nu is die singel kapot (rek is er uit) en nu heb ik een neoprene van imperial riding.

nee, onzin.. ik ben tevreden over elastieken maar ook over gewone singels.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:40

lijkt me wel moeilijk aansingelen zoon elastieke singel..
(te los en je zadel zakt weg en te strak paardje met ademnood)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:43

Singelen jullie dan allemaal aan de elastieke kant aan?

Mij is dan weer gekeerd dat dit niet de bedoeling is, omdat je dan de kans hebt dat je dan te strak aantrekt.

Ik singel dus aan aan de gewone kant (heb dus expres een singel met maar aan 1 kant elastiek)
Zo gaat de rek er minder snal uit en heeft het paard meer vrijheid van ademen enz.

Bij singeldwang heb ik hiermee wel fijn resultaat gezien

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:43

Mariekje22 schreef:
lijkt me wel moeilijk aansingelen zoon elastieke singel..
(te los en je zadel zakt weg en te strak paardje met ademnood)

in tegendeel......sinds ik deze singel heb heb ik een schuivend zadel meer en geen bijtend paard me aansingelen....

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:55

Ik heb ook een singel met beide kanten elastiek .

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:39

Ik heb een singel met aan één kant elastiek en singel aan beide kanten aan. Mijn pony zet in het begin de buik zo ver uit dat ik eerst de singel aan de rechterkant in het laatste gat moet doen. Later kan ik aan beide kanten aansingelen. Ik eindig aan de elastiekkant, omdat ik niet genoeg kracht heb om zonder elastiek goed aan te singelen. Ik let er wel op dat de singel niet te strak komt en heb niet het idee dat mijn pony in ademnood komt.
De singel waarbij het elastiek knapte, was een dure singel waarbij je behoorlijke kwaliteit mocht verwachten. Bovendien was hij nog geen half jaar in gebruik. Ik neem aan dat ze normaal toch langer mee moeten gaan.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:58

Liekjuh schreef:

dat ligt er dus aan van welk merk je de singel neemt

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:04

Volgens mij trek je met elastiek idd harder aan

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:07

Stennisje schreef:
Ik heb ook een Wintec dressuur singel, maar daar zit elastiek in.

Bij die van mij ook, ik weet niet of het paardvriendelijker is of niet, maar deze singel bevalt mij prima!!