Moeite waard om mee naar de keuring te gaan? [haf]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Moeite waard om mee naar de keuring te gaan? [haf]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:35

ik heb nu nogsteeds Floint in training bij mij. de eigenaar is aan het nadenken over de prijs zegt ie (iemand anders heeft de vraagprijs al gehoort van hem maarja..ik wacht wel) als alles goed verloopt is hij volgend jaar maart zeker van mij!

nu ben ik al heel ver voor uit aan het denken, maar zou het een poging zijn om hem mee te nemen naar de keuring?

Aris Floint
momenteel 3,5 dan 4 jaar
1,42
ruin
v. Afloyd (oid)
mooie ruime gangen
word gereden
veel dressuur aanleg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waarom ik zo vooruit denk heeft een rede, dan kan ik vast een beetje beginnen met oefenen van het opstellen enz. omdat er een haflinger bij mij in training komt (zadelmak maken, spieren kweken en keuringsklaar maken) en die haflinger gaat veel tijd van me vragen

denken jullie dat het de moeite waard is ondanks dat het een ruin is?

Marja1988

Re: Moeite waard om mee naar de keuring te gaan? [haf]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:17

tuurlijk! is toch een leuke ervaring! Gewoon doen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:56

Mooi beestje! Als je hem zo ziet lopen op de eerste foto beloofd dat nogal wat!

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:00

Gaaf, mijne is ook 3,5 en van Afloyd
Verder heb ik er geen verstand van

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:40

Zonde van het geld. Kwa fokwaarde is het geen toevoeging aangezien het een ruin is en voor recreatieruiters die de ruinen kopen maakt het ook niks uit of ze een premie hebben.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:30

smiley schreef:
Zonde van het geld. Kwa fokwaarde is het geen toevoeging aangezien het een ruin is en voor recreatieruiters die de ruinen kopen maakt het ook niks uit of ze een premie hebben.

Idd, maarrr als hij van jou is en jij vind het leuk, waarom niet?
Mijn haf gaat niet naar de keuring om haar waarde te verhogen, maar om alles er om heen, de leuke dag, het gekke gedoe en ze vind eht geweldig.

Dus als hij van jou is en het lijkt jou wat, gewoon doen, het is ene leuke haf om te zien dus waarom niet.

Je hebt hem nu in training?
Neem aan dat je hem in rijdt, je wilt hem overnemen, maar de vraagprijs is nog niet gearriveerd.
Niet voor mij maar als die man er nog niet mee komt is de kans dan niet aanwezig dat hoe beter jij die pony beleert hoe hoger die man straks zijn vraagprijs gaat gooien?
Een goed ingereden pony is immers meer waard dan een niet of half ingereden pony.....misschien heb je er goede afspraken over gemaakt of ken je hem goed maar zou er toch maar mee oppassen.
Mijn haf kwam drie maanden op proef, en bij elk ding wat ze beter kon en ging doen, hoe mooier ze werd en hoe braver hoe meer de man ging twijfelen, kreeg ht van een stalgenoot te horen en heb meteen afgerekend en de papieren in beslag genomen, konden ze iig niet meer van gedachten veranderen of de prijs veranderen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 02:25

waarom wil je naar de keuring? puur om een bevestiging te krijgen dat het een mooie haf is? of juist het risico lopen dat ze hem afkraken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 06:49

Sily schreef:
smiley schreef:

Idd, maarrr als hij van jou is en jij vind het leuk, waarom niet?
Mijn haf gaat niet naar de keuring om haar waarde te verhogen, maar om alles er om heen, de leuke dag, het gekke gedoe en ze vind eht geweldig.

Dus als hij van jou is en het lijkt jou wat, gewoon doen, het is ene leuke haf om te zien dus waarom niet.

Je hebt hem nu in training?
Neem aan dat je hem in rijdt, je wilt hem overnemen, maar de vraagprijs is nog niet gearriveerd.
Niet voor mij maar als die man er nog niet mee komt is de kans dan niet aanwezig dat hoe beter jij die pony beleert hoe hoger die man straks zijn vraagprijs gaat gooien?
Een goed ingereden pony is immers meer waard dan een niet of half ingereden pony.....misschien heb je er goede afspraken over gemaakt of ken je hem goed maar zou er toch maar mee oppassen.
Mijn haf kwam drie maanden op proef, en bij elk ding wat ze beter kon en ging doen, hoe mooier ze werd en hoe braver hoe meer de man ging twijfelen, kreeg ht van een stalgenoot te horen en heb meteen afgerekend en de papieren in beslag genomen, konden ze iig niet meer van gedachten veranderen of de prijs veranderen.

de man in kwesti komt niet zo heeel vaak een keer in de 2 maandan ongeveer. ik heb hem nu vanaf april vorigjaar in training en het gaat heeel goed nu. als de man komt kijken doe ik niet meer dan de basis die die 4 maanden geleden ook al kon dus de eigenaar ziet geen verbetering (gemeen he )

ik moet sowiso naar de keuring debetreffende dag omdat ik een 4 jarige merrie moet voor brengen voor een predikaat om de fokwaarde te verhogen. we hebben een 2 paards trailer dus dat is ook al gefikst...en verder ben ik gewoon benieuwd wat er wel/niet goed is aan zijn bouw gangen etc

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:07

Nou, gewoon doen dan ! Hartstikke leuke ervaring toch ?
Alleen moet de eigenaar het dan niet in z'n hoofd krijgen dat z'n paard evt. weer meer waard wordt (ook al zou dat in het echt niet zo zijn omdat het een ruin is ...)
Maar vind het een mooie haf Super als je 'm zou kunnen kopen !!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:31

Ik ga met Maroush mee!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:35

Gewoon doen voor de fun, altijd leuk om te horen wat ze zeggen toch ? Al dan niet positief.
En als je toch al heen moet, je hebt plaats over in de trailer... waarom niet ?
Het kost misschien wat, maar een les volgen kost ook geld, een nieuw halster kost geld, een nieuw sjabrak netzo. Als jij hier een keer geld in wil stoppen, wat ikme goed voorstellen kan, zou ikhet gewoon doen. Ervaring voor het paardje is ook nog eens goed, mocht je voor de toekomst wedstrijdambities hebben is hij al een keer mee geweest op druk terrein

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:07

Als je toch gaat.

De haf keuring zelf is gratis, je betaald 10 euro borg voor je nummers, wat je toch weer terug krijgt.
En het op laten nmen kost geloof ik ook 10 euro.

Nou, voor die 10 euro een leuke dag hebben komt niet vaak voor toch

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:54

smiley schreef:

Misschien niet voor de desbetreffende ruin maar als deze ruin het goed doet op een keuring heeft dit wel weer aanvullende fokwaarde voor zijn vader die blijkbaar wel een goed gekeurde dekhengst is.

Verder heb ik weinig verstand van Haflingers maar als je toch al gaat en nog een plaatsje in de trailer over hebt dan zou ik het gewoon doen. Alleen al voor de ervaring en de gezelligheid

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:15

Ik zou het zeker wel doen. Het is misschien zonde van je geld maar wel een super leuke ervaring. En dan weet je meteen wat andere van je Haflinger vinden.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:32

flettie schreef:

Misschien niet voor de desbetreffende ruin maar als deze ruin het goed doet op een keuring heeft dit wel weer aanvullende fokwaarde voor zijn vader die blijkbaar wel een goed gekeurde dekhengst is.

Verder heb ik weinig verstand van Haflingers maar als je toch al gaat en nog een plaatsje in de trailer over hebt dan zou ik het gewoon doen. Alleen al voor de ervaring en de gezelligheid

Afloyd is afgekeurd op nakomelingen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:10

Ik zou gewoon gaan. Is tog leuk voor de ervaring enzo? Gewoon doen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:17

Gewoon doen. Op de derde foto loopt hij mooi. Het is zeker niet de lelijkste haf, ik vind het een heel aansprekend dier. De kap op de hals had wat mooier gekund, maar met wat trainen kun je ook veel doen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:05

smiley schreef:
flettie schreef:

Afloyd is afgekeurd op nakomelingen.

Dan kan ze toch sowieso niet gaan mt een afkeurde papa of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:50

huh..

alcantara is tog ook afgekeurd?

ik ben dit jaar echter met een merrie van alcantara naar de keuring geweest!

miss_poonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:55

het is wel gaaf dat je je tijd in je paard steekt!!!!!!

gaaf man!!!!

haha!!!!!!!

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:45

0ojannekeo0 schreef:
huh..

alcantara is tog ook afgekeurd?

ik ben dit jaar echter met een merrie van alcantara naar de keuring geweest!

Alcantara is zeker niet afgekeurd.
Mocht de vader wel afgekeurd zijn dan kan er naar mijn weten gewoon mee naar de keuring hoor. Ik weet alleen niet in hoeverre ze er dan "anders" naar kijken.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:55

Ik was een tijd geleden geintresseerd in een haf merrie, haar pa was afgekeurd en zij kon niet opgenomen worden in het stamboek.

Misschien dat het scheelt of de vader eerst goedgekeurd is en daarna als de veulens er al zijn afgekeurd, geen idee.
Zij mocht er iig niet in vertelden ze me.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:13

Is atlijd leuk,een keruring doen !!

Maar euhh..
Lijkt me erg onwaarschijnlijk wat jij in je profiel hebt gezet over wat die haflinger al allemaal kan..
in die paar maanden tijd en nog zo jong...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:20

als de paps afgekeurt is dan kan het nog steeds de fokwaarde van de moeder verhogen.
En ach een dagje fun.
Als je wilt je hetb er zin in zou ik het gewoon lekker doen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:27

Saskia dit stukje bedoel je?

hij beheerst de volgende dingen:
Wijken in stap
wijken in draf
overgang stap galop
stilstaan en aandraven
volte 10 m in galop
contra galop

Ik denk dat een meewerkend paardje wat er zoals zij zegt aan leg voor heeft en er plezier en werklust in heeft dit met 5 maanden onder het zadel best zal kunnen.
Of het al helemaal perfect is is een tweede, maar bij mijn haf zijn we ook vrij snel begonnen met wijken voor het been.
En overgang stap galop is vrij snel geleerd als je een voorwaarts paard hebt (of je nou wil of niet )