Op reis met de trailer... tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Op reis met de trailer... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:54

Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een paardentrailer!
Maar nu vroeg ik me een paar dingen af, en ik ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Ik heb een jong paardje, die heel makkelijk de trailer in- en uitloopt, dus dat gaat prima. Maar hij moet zijn eerste bosritje nog gaan maken, en ik weet bijna wel zeker dat hij dan na het uitladen op een vreemde plaats erg druk en enthousiast gaat worden. Ik heb dus werkelijk geen idee of ik hem dan makkelijk kan opzadelen.
Zadelen jullie in de trailer, naast de trailer of al voordat je op reis gaat (reistijd zal minder dan 1 uur zijn)?
Zetten jullie je paard na het uitladen aan de trailer vast, of juist niet?
En wie heeft er nog goede tips om een jong paard rustig te houden tijdens een buitenrit?
Ik ben overigens van plan om voor "de grote dag" nog even te oefenen met in- en uitladen bij het bos, misschien ook nog even wandelen aan de hand enzo...
Tips?

Lise81

Re: Op reis met de trailer... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:58

Zelf ga ik niet vaak op stap met trailer. Maar wanneer ik dat wel doe, zadel ik meestal toch naast de trailer op en niet er in. Afhankelijk of het paard rustig is (en rustig uit de trailer komt) misschien toch vastzetten. Maar als je iemand bij je hebt kan die misschien beter het paard vasthouden. Het is inderdaad een goed idee om eerst een paar rondjes te lopen voordat je op gaat zadelen wanneer je paard wat drukker is.
Veel plezier iig

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:18

Ik zadelde ook nooit in de trailer omdat die van mij ook druk was in de trailer. Ik zadelde dus buiten op en ik zorgde er voor dat ik iemand bij me had die haar even vast kon houden want vastzetten vond ik toch altijd een beetje eng. Maar het is idd verstandig even een rondje te lopen om haar even aan de omgeving te laten wennen, grote kans dat ze vanzelf wat rustiger wordt en het paard went er na verloop van tijd ook wel een beetje aan, steeds die vreemde plaatsen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:29

Ik doe het hoofdstel altijd in de trailer in, het zadel doe ik er buiten op.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 17:30

Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer hem ook vast te wennen aan transportbeschermers om de achterbenen, om de voorbenen maakt het hem niet uit maar achter... Ik zou er een mooi nieuw Bokt-logo van kunnen maken!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:51

Ja idd MArgreet dat was ik nog vergeten te zeggen. Ik deed ook altijd het hoofdstel in de trailer in omdat ik dan net wat meer te zeggen had en ze staat niet zo te kloten op een vreemd terrein dat dat halster afmoet. Kun je hem natuurlijk wel om de nek doen maar als ze dan schrikt dan heb je ook niks te zeggen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:04

Idd hoofdstel in de trailer omdoen. Zadel erbuiten. Ik persoonlijk zal nooit meer met een opgezadeld paard in de trailer reizen. Hebben we een keer gedaan en sindsdien is dat paard niet fijn meer in de trailer (tegen de wand op lopen, enz). Geen idee of het verband heeft, maar het risico loop ik niet meer.
En vastzetten buiten aan de trailer doe ik ook niet meer. Die van ons hebben een keer paniek gehad en zijn toen losgeraakt en weggerend.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:09

Precies, dat is mijn redenatie ook. Dat wisselen van het halster voor het hoofdstel is een link moment. En je hebt met hoofdstel in ook net even wat meer te zeggen als hij opgefokt van de wagen komt.

(Plus dat Nescio zo groot is dat ik er anders gewoon stomweg niet meer bij kan als hij zo druk is )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:18

JA dat ook nog eens. Maar als ze schrikken en je laat los heb je niks meer, ook niet meer om beet te pakken als ze weg zijn gerend want je hebt net alles af gedaan. Nou ja vang zo'n paard nog maar weer eens met gemak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:34

Ik doe nooit een hoofdstel op in de trailer. Ik heb 1x een paard met zijn hoofd door de kap zien gaan. Als je het niet vertrouwd om hem in het bos op te zadelen kun je thuis alvast het hoofdstel opdoen en vervoeren met een halster er overheen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:02

het ligt een beetje aan het paard en hoeveel hulp ik heb.
Meestal het hoofdstel in de trailer en het zadel erbuiten en ik laat hem vasthouden, maar bij paarden die erg druk worden buiten zadel ik wel in de trailer op en dat doe ik ook als ik geen hulp heb of een hulp heb die niet zo flink is met paarden.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:13

Hoi! Ik ben laatst met mijn paardje voor het eerst op pad geweest! (Ze had al wel wat ritjes gehad maar niet veel... Inderdaad in de trailer hoofdstel in en buiten de trailer zadelen. Lukt het zadelen niet omdat hij nerveus is? Ga dan (als dat kan) even longeren! Ik kreeg wel het zadel goed op (alles was zo nieuw dat ze stokstijf stil stond ), maar ze was flink druk en na even lekker gelopen te hebben was alles goed eigenlijk! Dat wil niet zeggen dat dat ook voor jouwe geldt, maar bij mij hielp het wel!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:32

Krijg een ingeving door Saartje_kip. Ik zou, als ik in jou schoenen stond, het paard dus uitladen met hoofdstel om. En dan een longeerlijn eraan. Mocht er dan iets gebeuren, dan heb je altijd meer touw in je handen dan alleen teugels. E.v.t. met handschoenen tegen brandblaren

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:33

annegti schreef:
Ik doe nooit een hoofdstel op in de trailer. Ik heb 1x een paard met zijn hoofd door de kap zien gaan. Als je het niet vertrouwd om hem in het bos op te zadelen kun je thuis alvast het hoofdstel opdoen en vervoeren met een halster er overheen.

De relatie tussen door het dak heen gaan en hoofdstel om doen ontgaat mij.... En je adviseert wel om 'm met hoofdstel te vervoeren
Ik snap het niet meer hoor...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:00

hey
ik denk dat ze bedoelt dat je juist niet met hoofdstel om moet gaan vervoeren, tenzij met halster erover. (denk ik)

Ik vervoer mijn paard vierkant in de hoge beenbeschermers, en een halster met bont om. (omdat ze dan minder snel schuurplekken krijgen)
Het hoofdstel doe ik aan in de trailer vlak voor ik hem uithaal. Het zadel doe ik buiten op. Ik zorg er wel voor dat ik zelf al klaar ben, zodat ik niet even nog handschoenen moet gaan zoeken of een cap, of nog laarzen moet aandoen. Zeker niet als hij zelf druk is. Ik doe de transportbeschermers ook pas af, als hij al buiten is. Sommige mensen doen ze af als ze nog op de trailer staan, maar de meeste ongelukken / wondes worden veroorzaakt bij het in en uitladen, niet bij vervoer.
En idd kan je een longe gebruiken om haar vast te houden. Moest ze dan gek doen, heb je toch net iets langer touw vast en kan je makkelijk eerst even longeren.
succes en plezier!
xxx

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:11

Hoofdstel indoen in de trailer?? Is voor mij nieuw en had ik nog nooit van gehoord/gezien!
Gezadelde paarden vervoeren heb ik wel eens gezien maar zou ikzelf ook niet zo snel doen. Lijkt me niet fijn voor het paard en nog minder voor mn zadel .

Tips:
Heel rustig rijden, vooral met optrekken, afremmen en in bochten. Niet plotseling remmen maar ver vooruit kijken en ruim vantevoren gas loslaten en op de motor afremmen.
Als ik mn paard in de trailer heb probeer ik het rempedaal niet te gebruiken en 'kruip' ik door bochten en over rotonde's. Ik rij alsof er een emmer water in de trailer staat waaruit ik geen drup wil morsen!

Als jouw paard dan ooit niet meer in de trailer wil, kun je er vrij zeker van zijn dat het niet aan de/jouw rijstijl ligt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:23

Is toch niet zo gek om als je er bent voor het uitladen het halster in de trailer te wisselen voor het hoofdstel?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:50

In Zweden is het zelfs verplicht om eerst het hoofdstel in te doen, en dan pas je paard uit te laden. je hebt dan veel beter de controle dan bij een halster.
Heb ik toch zo gehoord van een Zweedse vriendin.
xxx

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:53

Margreet schreef:
Is toch niet zo gek om als je er bent voor het uitladen het halster in de trailer te wisselen voor het hoofdstel?

Het jonge paard van een vriendin van me kwam hierbij omhoog en maakte er een cabrio trailer van. Bij jonge paarden doe ik thuis hoofdstel op, halster erover en dan de trailer op. Zo kan je veilig onderweg en zit je elders niet te klooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:02

Hoofdstel doe ik idd altijd om in de trailer.
Ook bij een ouder paard.
Op concours zie je er bijna elke keer een rond sjeesen die op dat moment de benen neemt.
Ook af doe ik op de trailer.

En de eerste paar keer bij een jong paard doe ik het thuis al om, halster erover en daaraan vast zetten.

Zadelen doe ik buiten de trailer
Scheef eraf, misschien veel harder dan normaal omdat het vreemd terrein is, en je paard blijft haken met het zadel.
Zadel beschadigd en het paard blijft daardoor misschien angstig van het afladen.

Vastzetten doe ik een jong paard op vreemd terrein ook niet.
Beetje hete gaat hangen, want die raken in paniek als ze denken niet weg te kunnen.

Zorg dat je alles klaar hebt liggen, dan kun je het gemakkelijkste zadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:08

Mijn paard is vrij rustig, ik maak hem in de trailer altijd los, en laat hem dan zelf achteruit lopen en pak hem dan aan. Als ik hem op wil zadelen zet ik hem aan de trailer vast, en hij heeft zo onderhand wel geleerd dat hij gewoon moet wachten. Als het zou regenen of iets dergelijks kan ik er nog altijd voor kiezen om hem in mijn trailer op te zadelen. Ik zou hem gewoon kalmeren zoals je hem thuis ook kalmeert, en er geen grote gebeurtenis ervan maken en doen alsof er niks aan de hand is, alsof je thuis rijd, op die manier blijft je paard ook wat rustiger.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:14

Harm zadel ik op in de trailer, heeft wat zadeldrang en gaat anders gruwelijk rondjes draaien.....blijft in de trailer gewoon staan, hoofdstel in en uitladen.

Alfons is heel makkelijk, wel hoofdstel in voor het uitladen, dan komt ie er zelf uit en daarna opzadelen.

Hou wel inderdaad rekening met frisheid ivm de omgeving, longeerlijn eraan vind ik wel een heeeel goed idee!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:06

Als je een buiterit wilt gaan maken, maak dan een afspraak met iemand met een rustig ervaren paard. Dat kan het voor je jonge paard een stuk makkelijker maken.
Opzadelen in de trailer zou ik niet snel doen, mij te krap (tweepaards)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:14

Waratje schreef:
Als je een buiterit wilt gaan maken, maak dan een afspraak met iemand met een rustig ervaren paard. Dat kan het voor je jonge paard een stuk makkelijker maken.
Opzadelen in de trailer zou ik niet snel doen, mij te krap (tweepaards)

Zou ik juist niet doen. Als je dan ooit alleen met je paard buiten wil rijden doen ze misschien alsnog moeilijk. Beter meteen goed leren. Als jouw paard genoeg op jouw vertrouwd is dat net zo goed als met een ander paard. Je zal toch ooit wel eens aleen willen gaan?
Als je het niet vertrouwd kun je iemand op een fiets mee laten gaan bijvoorbeeld.

Mijn paard loopt trouwens niet weg als ze geen hoofdstel of halster om heeft. Ze zoekt het dichstbijzijnde stukje gras en gaat staan vreten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:43

sflj schreef:
Als je het niet vertrouwd kun je iemand op een fiets mee laten gaan bijvoorbeeld.

En dat vind ik dan weer gevaarlijk
Je ziet ze wel eens voorbij komen, dochter op de pony, vader heeft pony vast aan de longe en zit op de fiets. Zodra die pony schrikt en er vantussen gaat, valt vader met de fiets, komt wellicht met been tussen de stangen en wordt met fiets en al achter de pony aangesleurd die van al dat gewicht en lawaai nog harder weggaloppeerd. Lijkt me echt supergevaarlijk, op de fiets heb je gewoon echt geen kracht om zo'n beest tegen te houden.