Nieuwe (leren)rijlaarzen of toch weer chaps???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia
Oppermuts

Nieuwe (leren)rijlaarzen of toch weer chaps???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 12:00

Probleem: m'n chaps staan op t punt in elkaar te storten....het is dus tijd voor nieuwe.
Nu mijn dilemma...nieuwe chaps kopen (en schoenen, m'n dr. Martens houden het ook niet lang meer na 13 jaar trouwe dienst) of nieuwe leren laarzen aan laten meten??? Ik heb extreem dikke kuiten, dus het is maar de vraag of ik de standaard chaps aan kan. Je kan ze natuurlijk op maat laten maken, maar dat is kostbaar.
Nieuwe chaps en nieuwe schoenen....of beter nieuwe laarzen?? Ik zou dan graag nieuwe leren laarzen willen en ik heb op de site van van Huet mooie laarzen gezien, en best betaalbaar ook. Dan wil ik er een rits in hebben, dat is makkelijker met aantrekken.....en de schacht schijnt mooier te zijn, omdat de enkel voor m'n hoge wreef niet zo breed hoeft te zijn.

Kortom probleembenen...dikke kuiten, grote brede voeten en een hoge wreef.
Chaps zijn wel makkelijker, maar laarzen zijn netter. Ik weet alleen niet of ik het mooi vind....van die dikke kuiten in mooie laarzen.

Wie kan me ermee helpen??? Me hoofd is 1 grote chaos!!!!

Marije_jiplover

Re: Nieuwe (leren)rijlaarzen of toch weer chaps???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:27

Ik rijd zelf lekkerder met mijn leren laarzen, dan met mijn schoenen met chaps. Echter, als ik naar het strand ofzo ga en weet dat ik door de zee ga, vind ik het zonde om met mijn leren laarzen daar doorheen te rijden, dus dan trek ik toch liever schoenen met chaps aan.
In principe vind ik laarzen wel netter staan dan chaps.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 12:35

Marije_jiplover schreef:
Ik rijd zelf lekkerder met mijn leren laarzen, dan met mijn schoenen met chaps. Echter, als ik naar het strand ofzo ga en weet dat ik door de zee ga, vind ik het zonde om met mijn leren laarzen daar doorheen te rijden, dus dan trek ik toch liever schoenen met chaps aan.
In principe vind ik laarzen wel netter staan dan chaps.

Ik dus ook, maar niet altijd vind ik die laarzen mooi als ze zo'n wijde kuit hebben....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:46

TJa, je hebt die wijde kuit nou eenmaal nodig, daar is weinig aan te doen. Met chaps wordt je kuit toch niet smaller? Ik vind leren laarzen toch wel netter staan dan chaps, ook bij vollere kuiten.
Ik zou gewoon eens gaan proberen leren laarzen te passen en dan te kijken hoe het staat.

Ik zie vaak pas dat een laars een behoorlijk wijde kuit heeft, als ik die laars zie zonder been erin. Meestal is het been in de laars wel dusdanig in proportie dat een kuit niet enorm breed lijkt.

Succes!

jojozozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:49

Hoi,

Ik heb ook aardig stevige kuiten

Ik heb een paar jaar geleden leren laarzen aann laten meten
zijn erg mooi geworden.
Ook kun je ze mooi houden
Gewoon poetsen met schoenpoets en een pantykous.

Bij mij zien ze er nog al snieuw uit
en dat terwijl ik ze al een hele poos heb en ze bijna elke dag draag!!!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:04

Ik heb al een keer leren laarzen op maat laten maken en die waren verkeerd opgemeten Uiteindelijk heb ik er niet eens een jaar mee kunnen rijden....de blauwe plakken stonden op m'n kuiten. Ook na het inzetten van elastiek was er geen verbetering
Daarom lijkt een laars met een rits me zo ideaal....ook denk ik dat je kuiten het minst af zullen vallen tijdens het lijnen, er zit bij mij bijna geen vet.....de omvang is gewoon groot.

Bij leren laarzen is wel nog een levertijd van 6 tot 8 weken.....

Nou....toch nog maar even verder denken. En jullie eracties afwachten

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:09

Tja, mijn kuiten zijn niet abnormaal breed, maar zeker niet dun. Ik heb gekozen voor chaps (wel leren) omdat ik die gewoon makkelijker vind (kan ze met het fietsen uitdoen en op stal aan). Verder zie jet het amper, zeker als je spoortjes draagt, dan valt de overgang chap-schoen amper op

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:20

tamaraatjuh schreef:
Tja, mijn kuiten zijn niet abnormaal breed, maar zeker niet dun. Ik heb gekozen voor chaps (wel leren) omdat ik die gewoon makkelijker vind (kan ze met het fietsen uitdoen en op stal aan). Verder zie jet het amper, zeker als je spoortjes draagt, dan valt de overgang chap-schoen amper op

Hihihi....ik graag geen sporen. Maar als ik leren neem, dan moeten ze toch op maat gemaakt worden en dan moet ik er ook schoenen bij. Dan ben ik volgens mij net zoveel kwijt als ik laarzen laat maken.

Iemand ervaring met laarzen laten maken bij van Huet????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:23

wat vind je het fijnste rijden?
Ik rijd zelf met laarzen omdat ik het fijner vind rijden en het is op concours toch verplicht.
Als je chaps fijner vindt en niet op concours hoeft zou ik chaps nemen. Vind je laarzen fijner rijden dan neem je laarzen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:33

Urielle schreef:
wat vind je het fijnste rijden?
Ik rijd zelf met laarzen omdat ik het fijner vind rijden en het is op concours toch verplicht.
Als je chaps fijner vindt en niet op concours hoeft zou ik chaps nemen. Vind je laarzen fijner rijden dan neem je laarzen.

Het maakt me met rijden niet uit. Laarzen vond ik goed rijden (volgens mij, tis alweer jarennnnnn geleden) en chaps is ook oké. Als ik maar wel iets aanheb....ik heb een tijdje met alleen schoenen gereden en dat was nou niet bevordelijk voor m'n houding. M'n benen deden heel raar....dus met rijden moet ik iets aan....
Ik heb nog aan die Mountain Horse laarzen zitten denken, maar die kan ik niet aan. Dat idee staat me wel aan...leren laars met rits

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:40

ik heb een redelijk stevige kuit en erg hoge wreef en grote voeten.. toch heb ik gekozen voor leren laarzen (van petri, model is geloof ik perfect). Erg fijne laarzen, heb ze nog niet zo heel lang dus over de kwaliteit van het leer kan ik niet echt veel zeggen.

Ook vind ik leren laarzen mooier, maar er zit wel een prijskaartje aan. Rubberen laarzen zijn ook fijn, ik heb thuis nog een paar aigle laarzen staan, die heb ik vaak aan als ik ga buiten rijden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:03

Rubber vind ik echt niks....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:12

ik heb t zelfde probleem als de ts, al1 dan smalle benen en grote voet.. ik denk over laarzen, maar dan heb ik dus ook het probleem dat ik niet door de modder kan lopen in de winter..

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:23

Ik rijd alleen maar op de manege en daar is niet zoveel modder....

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:01

Ik zou kiezen voor leren rijlaarzen. Staat mooier, en ik vind het ook fijner rijden. Succes!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:51

Tegenwoordig heb je ook gladlederen chaps die op laarzenschachten lijken. In combinatie met een jodhpur zijn deze ook op wedstrijden toegestaan.
Persoonlijk zweer ik bij deze combinatie maar ik zit dan met smalle kuiten en grote voeten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:04

Lunawijffie schreef:
Iemand ervaring met laarzen laten maken bij van Huet????

Ik heb nu een paar laarzen bij hem in de maak kan je binnenkort meer vertellen.
Ik heb het probleem van lange, dunne kuiten en moet daarom ook mijn laarzen op maat laten maken.
Van Huet is heel gunstig wat betreft prijs, de kwaliteit kan ik je nog niet zeggen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:09

hey
ik heb zowel gladleren chaps, als leren laarzen (standaardmaten) als leren laarzen op maat gemaakt. de eerste gebruik ik niet zoveel (aangezien mijn korte laarsjes de geest hebben gegeven), en tweede gebruik ik voor training en derde voor wedstrijd / speciale gelegenheid.

Ik heb die laatste toevallig net vandaag opgehaald. Ik heb er lang op moeten wachten, maar ik ben er ontzettend blij mee Ik heb gekozen voor het merk Hippitalia, is dus Italiaans. Ze hebben een rits die achteraan loopt, en dan vlak boven je achillespees gaan ze schuin over je enkel naar voren toe. Zijn van kalfsleer, ik hoef ze niet eens in te lopen, ze zitten perfect.
ik kan het je zeker aanraden
succes met beslissen!
xxx

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:37

Hippitalia.....ik zal eens googlen!!!
Maar ik neig nu toch meer naar chaps. Met m'n financiën gaat het niet zo heel goed, dus ik denk dat de laarzen nog even moeten wachtern.

Iemand nog ervaring emt laarzen van van Huet????

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:29

waarom geen gaithers? Zijn net leren laarzen maar toch chaps, ik zelf heb ook dikke kuiten, heb petrie's opmaat gemaakt (de chaps dus) voor 90 euo

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:32

ik rijd zelf met laarzen maar ik ken ook zat mensen die met chaps rijden (of alleen met stalschoenen) ligt er maar net aan wat voor ruiter je bent
heb je strax van die super nette laarzen en moet je door de modder crossen of door de zee.. tja dan lijken chaps me misschein handiger als zijn die nie waterdicht.....
probeer een laarsen aan te passen, als ze midner lekkr zitten zou ik tog voor de chaps gaan en anders

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:33

Ik heb nu voor 149euro op maat gemaakte laarzen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:41

Afbeelding

je ziet zo niet het verschil

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 11:55

wauw nee idd! hoe doe je dat dan katja? van Huet?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:53

Ik heb ook op maat gemaakte rijlaarzen. Zijn het zelfde als bij van huett (lipica) alleen dan in brabant laten maken!
Ik heb namelijk kuitmaat 42 en schoenmaat 38 en alleen dure laarzen (rond 300 euro) hebben deze standaard. En nu heb ik ze voor 150 euro op maat, alleen maar beter want ik heb ook een hoge wreef!
Als je een hoge wreef hebt en je wilt ritzen, moet je de rits aan de voorkant hebben, veel makkelijker en niemand die de rits ziet zitten! En bij lipica kosten leren laarzen met rits zo´n 168 euro (stal genoot pas laten maken)

Oja en je zei dat je 6 tot 8 weken te lang vond duren, maar als je je chaps ook op maat moet, heeft dat vast ook een wachttijd!
succes met je keuze