mijn schetlander veulen breekt steeds uit *help*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

mijn schetlander veulen breekt steeds uit *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:34

Ik heb een shetlander veulen (mini pony) maar mijn probleem is hij breekt steeds uit.we hebben al 3 extra lijnen gespannen onder zo van dan kan hij ner niet meer onder door, er staan op 3 lijnen stroom waaronder ook een lijn die hij gewoon moet aan raken als hij er uit wil. Maar het helpt allemaal niet. er is dan ook nog een bijkomend probleem dat ik er ook nog een haflinger veulen bij heb die dan in paniek raakt want zn maatje is niet bij hem in de buurt.... wie o wie heeft er een oplossing nog voor die mischien zou helpen, en dan niet zo'n oplossing van gewoon met het halster en halstertouw vast binden....

missnynke

Re: mijn schetlander veulen breekt steeds uit *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:38

controleer eens hoeveel spanning er op de draden staat. misschien heeft het ergens niet goed contact, draadbreuk ed.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:41

is al gecontroleerd door mn vriend en dat is niet van toepassing, er staat 9 voltt op

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:44

lastig, wat is de reden dat hij uitbreekt? voor de lol? lijkt me sterk, staat er genoeg gras?
In principe zou het stroom hem tegen moeten kunnen houden...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:47

hij staat nu in de paddock, waar nog een beetje gras in staat en waar ze voldoende hooi krijgen bij gevoerd. de wei is nml nog niet klaar, daar gaan we in het weekend mee aan de gang. we hebben de wei nog maar 2 a 3 weken. dus kwa eten hebben ze voldoende

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:27

halstertje omdoen met een uitstekend stukje ijzerdraad eraan.
als hij dan bukt komt het ijzerdraadje tegen de stroomdraad en dan voelt hij het wel!

vaak is t gewoon te weinig stroom hoor, bij echt goede spanning blijven ze er wel erachter..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 12:22

hij heeft eerst tijdelijk bij andere mensen gestaan en daar hadden ze een heel wat meer voltt dan ik heb en daar deed hij het ook gewoon. en het probleem van een halster is dat die grote joekel er aan gaat knauwe en het is van leer dus heeft hij zo kapot

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:27

Het si toch belangrijk uit te vinden waarom hij uitbreekt. 8 van de 10 keer is het honger. Soms is het bij hengsten, omdat ze bij merries willen zijn. Soms is het omdat ze bang zijn voor de weidegenoot.
WAAR gaat hij heen als hij losbreekt, misschien kan dat je helpen aan het waarom?
En hoe is het weidegenootje als ze wel bij elkaar zijn?
Krijgen ze op gezette tijden te eten, of gewoon een baal hooi per dag waar ze de hele dag door van kunnen peuzelen?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:31

Ik heb een tip van iemand anders hier op bokt,maar weet niet meer van wie het was:
vlecht een stukje ijzerdraad door zijn manen/voorpluk.
Als hij dan bukt en met z'n hoofd onder het draad door wil,krijgt ie een klap stroom die ie toch echt wel moet voelen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:35

ja heb het al vaker gehoord over dat in de manen vlechten maar houd er wel rekening mee dat het een veulen is..
ik denk idd dat het aan het eten ligt, alleen ze staan nu in de paddock omdat de wei dus nog niet klaar is. ze krijgen wel genoeg hooi want er ligt nog hooi in van gisteren.(ze krijgen van mij iedere dag hooi bij gevoerd in de paddock omdat er nu ook bijna geen hooi meer staat...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:16

tja, dat van dat manen vlechten vind ik maar een raar idee, klinkt niet echt vriendelijk. Misschien kwaliteit v/h hooi even bekijken, is niet heel normaal als een pony het laat liggen.
Ben benieuwd waar je shet dan naar toe gaat als 'ie is uitgebroken..?
Ik heb een shet die ook wel eens uit haar weiland wil ontsnappen, kan alleen normaal niet. Zij rent dan naar het gras of gaat eerst aan de hobbel (lekker even stukje draven). Maar staat uiteindelijk ergens te grazen. Ze krijgt ook voldoende en alleen maar hooi, dat is natuurlijk niet zo lekker als gras!
Zorg voor breed-stroomdraad, goed laag voor een kleine pony en met een goede stroom-klok er op (even testen misschien ) )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:36

Dat volt zegt niets. Je hebt gewoon een stroom kastje neem ik aan? Wat voor soort batterij zit er in. Ze zijn bijna allemaal 9 volt dacht ik zo. Als je nou een batterij koopt met 120 Ah dan weet ik zeker dat je shet er achter blijft dan. De goedkope batterijen zijn 55 Ah en die van mij lachen je nog net neit uit en lopen er dan zo door.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:43

hoi

je moet het of leuker maken voor hem in het weiland. het kan namelijk zijn dat hij zich verveeld.

of doe een ijzeren ketting om zijn nek. zo dat hij zich niet kan op hangen en hij niet over de grond sleept. de electrische schok is dan veel groter..
het klinkt zielig maar ik kan het niet anders beschijven.......
wij hebben het ook gedaan/gehad en het is nu over..

succes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:01

dit is de reden waarom ik nooit een shet zou willen... dat gezeik met uitbreken ook altijd. dat mijn tink het vaak flikt is al erg genoeg >;)

succes met je shet !!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:32

Heeft neits met het ras te maken je moet alleen een zwaardere batterij in je stroom apparaat doen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:55

dat deed mijn shet dus ook :|

echt te erg.. stroom.. een keer met de neus aangehouden,, en kwam de stroom en schrok die erg van.. dus ik denk die breekt nii meer uit
kom ik naar de wei.. staan ze weer buiten in het bos...
er stond voldoende gras enz.. gewoon lol denk ik

maar je kunt eens proberem om het leuker te maken of een andere omheining
zo'n soort kippengaas.. maar dan grote vlakken, ong 5 bij 10 cm vlakken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:00

Pellie schreef:
dit is de reden waarom ik nooit een shet zou willen... dat gezeik met uitbreken ook altijd. dat mijn tink het vaak flikt is al erg genoeg >;)

succes met je shet !!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:12

idd,een soort kippenhaas met grote hokjes errond doen,anders stopt het nooit....een vriendin van me heeft zo'n haflinger die constant door alles loopt,gewoon omdat hij het leuk vind,hij staan ik een kei grote weide met veel gras,en keer op keer is ie weg,loopt door de stroom,door de draden,door alles.....gewoon een kippenhaasdraad achter de schrikdraad en echt met palen in de grond errond....zo kunnen ze er echt niet meer uit

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:44

Mijn shetten deden het ook de hele tijd. Meer draden erbij gehangen hielp ook niets. Toen heb ik een batterij in mijn schriikdraadapp edaan met 120 ampere en nu doen ze het niet meer. Terwijl ze op een kaal stukje staan met daarnaast volop gras.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:54

Mijn shetlander liep ook overal tussendoor en onderdoor, wij hadden stroom ook maar daar gaf ze niets om.

Misschien is gaas een idee? Zo te halen bij de bouwwinkel (karwei, praxis, gamma e.d.) hier kunnden ze niet tussendoor, onderdoor en overheen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:03

hihihi etters zijn het het enige wat echt helpt is een hele stevige houten omheining

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:30

Heb ook eens een shetlander op stal gehad, maar mijn draden zijn daar niet op berekend, die zijn veel hoger, dus heb ik haar aan een stik gezet, werkte perfect, kon ze toch vrij rondlopen, maar net niet onder de omheining heen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:36

Blijf erbij dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing een goede batterij is. Die kostne bij ons 40 euro en ik doe er een half jaar mee

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 11:23

ik heb schrikdraad apparaat inclusief accu voor 152 euro

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:42

shetters zijn houdinies en een draadje houd ze zeker op een winterdag (dikke vacht) niet tegen , wij hebben hier ook een mini hengstje die de draad gewoon kapot breekt als hij er niet tussen door komt , loopt er zelf tussen door staat in de wei met verschillende soortgenootjes
incl speelmaatjes staat genoeg gras krijgen hooi en meusli bij elke dag
gewoon eigenwijs zijn heet dat , maw gewoon shet zijn