laten beleren of ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mevrouwtje

laten beleren of ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 08:58

Hoi ik wilde graag jullie mening over het laten beleren van een paard.
Mijn paard is nu 2,5 jaar oud.
Er is mij aangeboden door een kennis dat hij haar graag wil inrijden.
Ik moet haar dan een maand naar hem toe brengen en volgens hem krijg ik dan een keurig lopend paardje terug.
Dit alles zou dan in het volgend voorjaar gaan gebeuren.

Nou gaat dit hele gebeuren eigenlijk een beetje tegen mijn gevoel in.
Het lieftste doe ik het allemaal wat rustiger aan met haar.
Dus eerst rustig laten wennen aan het hoofdstel, dan het zadel.
Als ze daar niet bang meer voor is, rustig er een keertje op.
Dat een tijdje herhalen.
En als ze dat allemaal een beetje door heeft, dan de puntjes op de i gaan zetten.
Dus niet in 1 maand het erin stampen zeg maar.

Maar goed, wat is nou wijsheid??

Groeten Natascha

wreckh

Re: laten beleren of ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:05

Je moet doen wat je zelf denkt dat goed is. Als jij een maand te snel vind moet je het niet doen. Je kan er bijv ook voor kiezen om je paard zelf zadelmak te maken en het berijden te laten doen. Dan kan je volgend voorjaar beginnen met de beginselen en als jij denkt dat ze er klaar voor is haar pas wegbrengen.

Maar nogmaals, je moet doen waar jij je goed bij voelt!

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:10

Er zijn anders ook mensen die haar voor je zadelmak maken en inrijden en er meer tijd voor nemen.. Vooral als je dat van te voren zegt dat er langer over gedaan mag worden willen mensen dat heus wel doen lijkt me.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:41

Inderdaad je moet eerst kijken of je paard eraan toe is en dan laat je hem wennen aan zadel en hoofdstel.

Weet je trouwens of je kennis wel genoeg ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden.
En zoals je het zelf als uitlegt hoe jij het zou doen.
Vind ik ook een hele goede manier lekker rustig er de tijd voor nemen. Als je het te snel doet is je paard voor de rest van zijn leven verpest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:56

Je eigen idee uitvoeren! Mensen die in een maand een "ingereden en goedlopend" paard afleveren hebben geen gevoel, alleen haast, met alle gevolgen van dien!
Doe het zelf, onder leiding van een zeer ervaren persoon en trek er vooral veeeel tijd voor uit, dat krijg je dubbel en dwars terug van je paard.

Mijn Welsh-Cob was 2 1/2 toen ik begon en nu 3/4 jaar later is hij zadelmak en begint te snappen wat teugelwerking is. Ik heb er nog niet opgezeten, dat komt komende winter wel een keer. Ik werk 2 - 3 keer per week een uurtje intensief met hem en de rest van de tijd staat ie lekker buiten, met z'n vriendinnetjes. Komende winter zal ik intensiever met hem gaan werken, zodat hij volgend voorjaar klaar is om gereden te worden en zijn gereden opleiding in te gaan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:01

Onze merrie staat wel bij een stal. Maar dit is puur omdat we het zelf niet aandurven en we onszelf niet kundig genoeg vinden hiervoor.
Ze staat daar minimaal een maand, maar er wordt alle tijd voor genomen. Als het niet lukt dan blijft ze gewoon wat langer heel simpel. De tijdsduur is per paard verschillend. De een pakt het wel binnen 4 weken goed op en met de andere duurt het wat langer.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:55

De meeste warmbloedpaarden kun je in een maand rustig zadelmak maken en licht aanrijden.

Ik neem altijd overal heel erg de tijd voor en als ik denk dat het beestje langer nodig heeft zeg ik dat ook altijd eerlijk. Maar in de praktijk hebben de meeste paarden aan 1 a 2 maanden genoeg als er een ervaren persoon mee aan de gang is.

Maar ik ken ook mensen die eerst een half jaar aan de longeerlijn bezig zijn voor ze het paard zadel- en hoofdstelmak hebben en erop durven.
Moeten ze zelf weten, maar mijn methode is het niet. Al dat longeren is me veel te belastend voor de gewrichten. Daarnaast kunnen veel mensen niet correct longeren, waardoor de paarden nog meer belast worden. Als je er rustig op gaat zitten een keer of 3/4 in de week een minuut of 15-20 dan kun je ze ook mooi licht werken en veel meer rechtuit laten lopen.

Op zich ben ik het met Ikke eens over dat zelfdoen onder goede begeleiding. Je zit hier in de regio alleen heel erg met het probleem van die kundige begeleiding...Het is echt heel lastig om hier een goede instructeur te vinden(zeker aan huis) en dan moet je er ook nog eens een zoeken die geduld en ervaring heeft met jonge paarden en die bereid is je meerdere keren in een week te begeleiden. Buiten dat dat een hele dure grap wordt zou ik ook echt niet weten wie je daarvoor kan vragen hier in de omgeving.

Ik ben trouwens wel benieuwd wie die kennis van je is en of ik die ook ken (mag via pb)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:02

Wij laten onze 2,5 jarige hengst over een half jaar ook inrijden.
Door dezelfde persoon die zijn moeder heeft ingereden.
Puur door het feit dat wij het niet aandurven om het zelf te doen.
Wij hebben daar geen van alle ervaring in.
Het veulen van dit jaar zal ik waarschijnlijk zelf inrijden.
Maar dan zijn we al weer 3 jaar verder
Je moet doen wat je zelf het beste lijkt en waar je je zelf het fijnst bij voelt!
Er loopt in de huiskamer ook een twenter topic.
Maar als ik je berichtjes zie kan je daar nog niet posten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:25

je moet doen waar jij je goed bij voelt: als jij het liever wat rustiger aan doet dan doe je dat! Je kunt er ook voor kiezen het paard nog wat langer te laten staan en hem later pas aan te (laten) rijden.

In een maand kun je een gemiddeld paard wel licht aangereden terug krijgen maar echt keurig lopend daar twijfel ik aan aangezien ze nog kracht en balans op moeten bouwen en dat lukt niet in een maand.

Op mijn nieuwe stal worden de paarden twee weken weg gebracht en dan komen ze zadelmak terug - de rest is dan voor ons. Ze zijn dan drie of vier jaar.

Maar doe vooral zoals jij denkt dat het goed is. Het ene paard is ook nog slapper en jeugdiger dan het andere.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:40

Wij nemen ook altijd de tijd. Maar toch zijn ze meestal binnen een maand aardig te berijden. Ze kunnen bij ons dan al los en beginnen de been'-en teugelhulpen een beetje te snappen. Dus opzich kan het wel, het is dan nog een kwestie van goed doorrijden dat kan langer duren als een maand.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:40

Maar .......... dat was ik vergeten te zeggen. Het hangt ook af van hoe het paard is natuurlijk. De een leert sneller als de andere.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:45

waarom doe je niet en/en ?dus dat je eerst zelf de basis van het longeren erin brengt, en hem leert wennen aan zadel en hoofdstel. en dat je dan diegene hem laat inrijden?
Op die manier is het niet zo'n grote inpact op je paard, help je zelf er ook aan mee, en heb je een ervaren ruiter erop gehad die de knopjes er correct aan heeft gezet.'
want een paard kan prima binnen 1 maand de commando's stap draf en galop aanleren!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:50

gomir schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd wie die kennis van je is en of ik die ook ken (mag via pb)

Daar hoef ik niet geheimzinnig over te doen; Hadé Overdulve is mijn steun en toeverlaat.
Niks interressant-doenerij, gewoon practisch aanpakken, kijken hoe hij het oppakt en de dingen liefst in een keer goed aanleren.
Dat heeft tot op heden als resultaat dat de longeersingel geen enkel probleem was, met het zadel weggelopen werd alsof ie nooit anders had gedaan en als ik erover ga hangen gaat ie heel interressant achterom kijken wat ik nou toch allemaal aan het doen ben Lopen aan de lange lijnen begint nu goed te gaan, dat heeft even geduurt voordat de bedoeling duidelijk was. Ook hier was zijn enigste reactie op moeilijke situaties: zich omdraaien en mij hoopvol aankijken dat ik duidelijk kon maken wat ie nou moest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:57

Ik zorg ervoor dat mijn paard zadel, hoofdstel en longeren keurig gewend is.
Als hij klaar is dat er iemand opstapt kijk ik of ik het aandurf en anders breng ik m weg.
Dan is alles al mooi en rustig gegaan.
En het meisje waar ik hem heen breng vind het zelf ook vervelend voor een paard om m in 1 maand van niets tot netjes lopen moet leren.
Dus zij vind het niet erg als ik het rustig aan wil.
Ze heeft dan mooi 6 weken om hem van braaf aan de longe met zadeltje en al naar gewoon braaf te rijden met ruiter te brengen.
Hij hoeft niet in de krul. hij mag best af en toe nog een bokje geven.
De rem hoeft er niet met een reactie vermogen van een halve seconde op te zitten.
Als hij maar braaf zijn rondje loopt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:11

En ik krijg ze juist liever helemaal groen aangeleverd. Vind het niets als er al een ander mee bezig geweest is, werkt voor mij gewoon niet lekker. Iedereen doet het weer net even anders en dat vind ik voor een jong paard eigenlijk verwarrender dan alles achter elkaar op dezelfde manier.
Bovendien heb ik ook een beetje een kijkje gekregen op paarden die al een flinke tijd werk gehad hebben aan de longeerlijn Die zijn gewoon ontzettend vaak scheef gewerkt, beenwerk is al flink belast en ze hebben me teveel conditie opgebouwd. Meestal brengen ze me toch de liefste paardjes al niet en als ze dan al zo fit en sterk zijn dan kunnen ze erg lang doorgaan als je eens een lastige treft...

Ik bedoelde eigenlijk de kennis van de TS Ikke Die zit hier vlakbij dus het zou zomaar kunnen dat ik die wel ken.
Fijn dat jij zo'n goede hulp gevonden hebt! Ik heb die naam trouwens weleens gehoord van iemand, weet alleen niet meer in welke context

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:21

gomir schreef:
En ik krijg ze juist liever helemaal groen aangeleverd. Vind het niets als er al een ander mee bezig geweest is, werkt voor mij gewoon niet lekker. Iedereen doet het weer net even anders en dat vind ik voor een jong paard eigenlijk verwarrender dan alles achter elkaar op dezelfde manier. Bovendien heb ik ook een beetje een kijkje gekregen op paarden die al een flinke tijd werk gehad hebben aan de longeerlijn Die zijn gewoon ontzettend vaak scheef gewerkt, beenwerk is al flink belast en ze hebben me teveel conditie opgebouwd. Meestal brengen ze me toch de liefste paardjes al niet en als ze dan al zo fit en sterk zijn dan kunnen ze erg lang doorgaan als je eens een lastige treft...

Ik bedoelde eigenlijk de kennis van de TS Ikke Die zit hier vlakbij dus het zou zomaar kunnen dat ik die wel ken.
Fijn dat jij zo'n goede hulp gevonden hebt! Ik heb die naam trouwens weleens gehoord van iemand, weet alleen niet meer in welke context

Zij normaal ook niet.
Maar wij hebben veel paarden samen zadelmak gemaakt.
Tenminste ik ben de hulp en zij gaat er op.
Dus we kennen elkaars werkwijze.
Zij is mijn leermeester.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:24

Dat scheelt. Veel mensen vinden het gek dat ik het liever niet heb, maar ik weet liever precies wat er gedaan is en op welke manier. veel mensen zien het voorwerk als minder werk voor de ruiter, maar vaak is dat helemaal niet zo.

Maar als je vaker samen werkt is het natuurlijk een heel ander verhaal

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:56

ja dat is helemaal waar.
zo denk ik er zelf ook over.
T is ook alleen dat ik veel samen met r doe en alles van har heb geleerd, dus ik heb haar stijl.
Anders had ik het anders aangepakt.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:10

Ik heb mijn paard helemaal zelf beleerd, had er totaal geen ervaring mee. Rijd wel al 13 jaar, dus met hulp van een vriendin die er wel ervaring mee heeft zijn we heel rustig begonnen. Alles in een heel rustig tempo, stapje voor stapje. Er eens op gaan zitten enzo en toen ik echt klaar was om te gaan rijden ben ik met privélessen begonnen. Eerst 2 keer in de week en nu gewoon 1 keer. En ik moet zeggen, ik zou het echt nooit anders gewild hebben. Ben super tevreden en ik heb al vaak dingen gehoord zoals paarden die rot behandelt zijn in de tijd dat ze weg waren of die gewoon nog helemaal niets kunnen om het maar even kort te zeggen. Ik zou dus gewoon iemand zoeken die je kan helpen en het lekker zelf doen!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:23

Of je het zelf wilt en aan kan is alleen aan jezelf, zelf doe ik het het liefst zelfs, onder begeleiding en zou zeker niet mijn paard een maand weg willen brengen waar het ingereden wordt op een manier die ik niet ken, niet zie en dus ook niet weet wat ze met hem/haar doen.

Ik zou best iemand anders mijn paard in laten rijden als ik het zelf niet kan, maar dan wel waar ik bij ben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:14

Ik hoef er niet persee bij te zijn.
Als ik mijn paard ergens heen breng doe ik dat naar een plek waar ik het volledig vertrouw.
Ik heb samen met een vriendin veel paarden zadelmak gemaakt en soms zit er een etterbak bij die even streng op zijn nummer gezet moet worden en als hij daarna braaf is extra dubbel beloont moet worden.
Maar je hebt van die leken die dat totaal niet snappen.
We kregen een x een paard van iemand die niet wilde dat we een zweep gebruikte, was ze vel tegen.
Nou mij zie je niet op een jong beest die omhoog komt zonder zweep.
Daar waag ik mijn leven niet voor, alleen omdat zij dat niet wil.
We hebben toen ook gezegd dat als ze wilde dat hij kwam ze vertrouwen moest hebben en als wij dachten dat we een zweep nodig hadden die ook gebruikten.
ALs ze dat niet wilde moest ze hem naar een ander brengen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:22

Mijn merrie is ook professioneel zadelmak gemaakt en ik ben daar erg blij om. Je kunt wel zelf gaan zitten kloten en maanden erover doen om het zadel op te leggen, maar niet alleen duurt het erg lang, het is ook niet in het belang van het paard.

Het ene paard doet er langer over dan de ander, maar daar komen ze bij een nette stal vanzelf achter.
Zelf mis je snelheid, ervaring, en hulp dus zul je nooit zo accuraat kunnen reageren. Maar natuurlijk is een slechte africhtingsstal wel een absoluut drama, dus kijk daar goed naar.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar het paard dat wij weggebracht hebben loopt vol vertrouwen in de mens rond na een maand, terwijl enkele andere paarden die we zelf hebben gedaan (en we hebben ervaring zat, dat is het niet!) wel vol vertrouwen zijn, maar na dubbele tijd veel minder kennen en als je eraf bent gevallen met het inrijden dan blijft dat een leven lang erin zitten.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:27

Ik heb mijn merrie met 2,5 jaar laten wennen aan een hoofdstel, zadel, beenbeschermers, longeren enz. En met 3 jaar heb ik haar een week weggebracht om zadelmak te laten maken en daarna heb ik haar zelf verder doorgereden. Om de dag 20 minuutjes rijden, eerst longeren dat wel! En in de zomer heeft ze 2 maanden rust gehad en daarna kon ik haar ook zo weer oppakken. Dus je kunt je paard gerust wegbrengen en hem daarna rustig verder doorrijden, eventueel vakantie geven.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:52

Het ligt helemaal aan het paard en natuurlijk jouw eigen kennis/ervaring. Het verschilt gewoon per paard wat de beste manier is.. Sommige paarden kun je zo opstappen anderen hebben tijd nodig. En ik denk dat jij dat het beste kunt inschatten, door gewoon eens rustig te beginnen met longeren, een dekje op de rug leggen e.d.

Ik heb een paar maanden geleden een nieuw paardje gekocht. Super intelligent beestje, maar ietwat nerveus (heeft ze van haar moeder geerft) en de fokkers hadden niet echt een klik met dr.
Met haar was al een meisje bezig geweest die haar wilde kopen. Ze heeft 9 maanden lang gelongeerd e.d. voordat ze erop durfde. Had de singel iets te los zitten en omdat ze al een tijd niet gereden had zat ze wat onwenning. Ze is eraf gevallen (gegleden meer), wilde er niet meer op en 2 dagen later is ze vertrokken en niet meer terug gekomen. Paardje snapte er niets meer van en toen ik er 3 maanden later mee aan het werk ging was het een erg bang paard; ze stond echt te trillen op dr benen als je op wilde stappen en durfde zich niet meer te bewegen.
Daarom heb ik haar weg gebracht, aangezien ik mijzelf gewoon niet kundig genoeg vond om zo'n bang paardje in te rijden. Na een maand hebben de mensen die haar hebben ingereden mij geleerd haar te rijden en nu ben ik 1.5 maand verder en nu begint ze eindelijk te ontspannen en schrikt ze niet meer van ieder blaadje dat ritselt.
Dat is dan in stap, in draf is ze nog steeds erg moeilijk en galop probeer ik daarom bijna niet onder het zadel (dat verschilt per dag). Goed les nemen vind ik erg belangrijk, daar begin ik dan binnenkort ook mee (heb eindelijk iemand gevonden).

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:15

Daantjuh ik vertrouw ze wel hoor, anders breng ik mijn paard daar neit.

Maar wil graag zien hoe ze dingen oplossen en brengen.

Als ze het totala anders doen dan mij, paard komt thuis, ik pak hem op en dier snapt er niets meer vn vind ik dat niet echt een handig iets.

Ik heb dat met ene haf gehad, ik reed hem heel erg naar voren *zat een staak rem op* dus naar voren als ze moeilijk wou doen en dan vrijheid geven om naar voren te gaan.
De mensne gaven been maar hielden tegelijkertijd de teugels strak, binnen de kortste keren zat het staken er weer in en het dier snapte er niets meer van.

Vandaar dat ik het zou willen zien zodat ik wat over zou kunnen nemen.