Hele lange rit maken...ong 50 km kan dat??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Hele lange rit maken...ong 50 km kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:27

Ik rijdt geen lange afstands wedstrijden,
Maar nu wil ik graag naar de loonse en drunense duinen toe,ongeveer 10 km van mijn woonplaats af,

Als ik 10 km heen zou gaan,daar zou rijden en 10 km terug zou gaan is dat redelijk haalbaar??

Ik heb in de vakantie vaker van zulke lange ritten gemaakt waarbij ik mijn paard voldoende rust gun..

Mijn haflinger is 4 jaar oud,loopt heel veel buiten en krijgt zo een goede conditie,

ik zou graag van mensen willen horen wat jullie hiervan vinden !!

Scum

Re: Hele lange rit maken...ong 50 km kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:39

Als ik jou was zou ik die vraag stellen in het Endurance topic in de huiskamer. Daar zitten mensen die veel ervaring hebben met lange ritten. Helaas kan ik je niet helpen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:42

It's not the distance that kills the horse, it's the speed. Dat is een veel gebruikt gezegde in de endurancesport en het betekent zoveel als 'ieder paard kan langere afstanden lopen, hoe hij er daarna bij staat hangt af van het tempo'.

In principe moet 50 km op één dag wel lukken als je niet al te heftig doorrijdt. Al vind ik persoonlijk een 4-jarige nog wel vrij jong voor zulke lange ritten, voor klasse 2 in de endurance (40-80 km) moet een paard minimaal 5 jaar oud zijn. Maar in zo'n wedstrijd staat de minimum snelheid op 9 km/u, tijdens een buitenrit kun je natuurlijk ook veel langzamer rijden.

Op zich is het niet zo gek om je vraag hier te stellen, dan hebben anderen dan endurancemensen ook nog wat aan de antwoorden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:45

Karin schreef:
It's not the distance that kills the horse, it's the speed. Dat is een veel gebruikt gezegde in de endurancesport en het betekent zoveel als 'ieder paard kan langere afstanden lopen, hoe hij er daarna bij staat hangt af van het tempo'.

In principe moet 50 km op één dag wel lukken als je niet al te heftig doorrijdt. Al vind ik persoonlijk een 4-jarige nog wel vrij jong voor zulke lange ritten, voor klasse 2 in de endurance (40-80 km) moet een paard minimaal 5 jaar oud zijn. Maar in zo'n wedstrijd staat de minimum snelheid op 9 km/u, tijdens een buitenrit kun je natuurlijk ook veel langzamer rijden.

inderdaad,

voordat we daar weer verder gaan hebben we ook een pitt stop hoor,
en natuurlijk word er niet al te heftig door gereden..
bedankt voor je tips..

weet ook niet of het 50 km word hoor,heb het maar ruim aangenomen!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:46

Ik vind het nogal ver voor zo'n jonkie. Kan je beter een keer trailervervoer regelen of een overnachtingsadres.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:47

Id als je rustig aan doet en gewoon tussendoor een lange tijd stapt denk ik dat je paard het wel goed kan hebben hoor. en als je vaker zo buitenrijd is het tog goed te doen?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:49

lorie schreef:
Id als je rustig aan doet en gewoon tussendoor een lange tijd stapt denk ik dat je paard het wel goed kan hebben hoor. en als je vaker zo buitenrijd is het tog goed te doen?

ik hoop het !!
als het haalbaar is doe ik het,anders niet natuurlijk..
maar weest neit bang dat ik overhaast met een jonkie hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:06

Hoe lang en ver rijd je nu op zijn langst? Hoe pikt ie dat op? Persoonlijk vind ik 50 km wel ver voor een jong dier, en waarschijnlijk ook ongetraind...

Je zou best wel heen kunnen, na korte rustpauze wat gaan rijden, overnachten, weer rijden en dan terug, of er nog een nacht aan vastplakken Is voor je paard veel fijner

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:09

ik rij ook ook lange tochten en geen endurance. ik heb dit echter zorgvuldig opgebouwd en uitgesmeerd over 2 jaar.

Zou het niet in mijn hoofd halen om dit met een 4 jarige te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:44

Ik vind het ver, voor een 4-jarige, ik zou het tot 30 km en 4 à 5 uur rijden beperken. Bedenk wel dat je best 50 km kunt rijden met een matig tempo (6-7 km/h) maar dan zit je dus wél 7 tot 8 uur op je paard. Verkijk je daar dus niet op. En dat is dus zonder rustpauzes.

Vergis je niet hoe moeilijk het is zelfs maar een gemiddelde van 7 km/h te halen, als je niet gewend bent om structureel een half uur of een uur achter elkaar te draven. Uur na uur na uur. Zou je dat wel kunnen / daarop getraind zijn (je paard maar óók jijzelf), dan haal je misschien wel 9 - 10 km/h, en dan is 50 km op 1 dag wel te doen. Dan zou je nl 3 uur en 25 km kunnen rijden, rustpauze van anderhalf uur, en dan de overige 25 km in 3 en een half uur of zo. Tweede helft gaat altijd langzamer, want jij en je paard worden moe.

Zorg iig dat je in geval van doorrijden of echt moe zijn van je paard dat je opgehaald kunt worden, en zorg er ook voor dat je weet wáár je bent, en waar de dichtsbijzijnde plek ís waar een trailer je kan komen halen ( als je nog midden in de Loonse en Drunense Duinen zit).
Ga bij voorkeur ook niet alleen, als er wat gebeurt is een paar extra handen toch wel erg makkelijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:05

als jij vaker wat langere afstanden hebt gereden moet dat kunnen.~

een beetje trainen kan geen kwaad.

mijn pony was 4jr en drachtig,en ook wij gingen naar het strand.
een rit van 1,5 uur heen 1,5 uur terug en nog 30min op strand rijden geen enkel probleem.
ik denk dat dat een ritje van zo`n 25 km is!
als je veel stapt is dat echt geen probleem.

we vergeten dat een paard de hele dag loopt,als hij in de wei staat
en in de natuur lopen ze ook vele km.

dan kan je zeggen dat je dat niet kan vergelijken! okee prima!
maar een paard is er voor gemaakt om te lopen!

dus ik zou zeggen ,doen! ga lekker op je gemakkie rijden en kijk zelf hoe het gaat en af en toe even pauze wat eten ,drinken en plassen,dan komt het allemal wel goed!

veel plezier!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:11

Tien heen tien terug voor een gezonde haf van 4 die veel buiten loopt.... mákkie.
Vijftig aan een stukkie is wat ver, maar het schrijft zelf al dat het ruim inschat.
Zelfs die vijftig is voor een gezond paard goed te doen als je het tempo niet té hoog houdt. Daarbij is drie kwartier draf en een kwartier stap voor het paard minder belastend dan vijf minuten om en om.
Paarden zijn erop geëvolueerd lange afstanden te wandelen en een haf van 4½ kan al aardig wat hebben mits je het rustig aan doet.
Geníet ervan!

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:20

hih mijn mening heb je al
Zo hoor je maar dat iedereen er weer anders over denkt he!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:44

Ik vind het ook echt te ver voor zo'n jong ding. 30 km lijkt me echt max voor een 4 jarige.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:34

Ik stond in Rijen (tegen Dongen aan) en ging regelmatig naar de Drunense Duinen met mijn paard. 60 km op 1 dag gaat best Neem een halster(hoofdstel) mee zodat je hem af en toe vast kan zetten aan een boom of in de stands bij de verschillende restaurants die je daar hebt (rustende jager, Roestelberg) daar kun je je paard ook laten drinken en wat eten. En het ligt idd ook aan het tempo wat je rijdt. De mijne heeft een goede conditie en is het gewend om zulke ritten te maken. Als je dat zelf niet te vaak doet doe je toch gewoon lekker rustig aan. En ga lekker door het bos als je vanuit Dongen langs de Coca Cola fabriek rijdt. Of rijd je ene andere route?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:26

Hier geen kenner maar even een nuchtere kijk erop. Geen idee hoe de Loonse en Drunense duinen precies in elkaar zitten hoor maar je kan natuurlijk grote en kleine rondjes maken. Je kan eerst eens een keer alleen heen en terug gaan, kijken hoe lang je erover doet (is dus 20 km zo'n beetje) De keer daarop maak je een rondje daar en als het goed gaat kun je dat stukje bij beetje wel uitbreiden denk ik zo.
Ik denk ook dat in 1 keer 30 km daar rondrijden best hoog ingeschat is (10 heen, 10 terug, 30 daar samen 50) Volgens mij rijd je vaak minder.
Veel plezier in ieder geval

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:26

ik merk dat de mensen ook vooral kijken naar alleen leeftijd,
Mijn paard is 4 maar hij gaat al makkelijk lang mee naar buiten,

Pas nog een lange tocht gemaakt van bijna 3 uur..
hij heeft een goede conditie gelukkig..
En ja mijn tempo ligt veel lager dan endurance tempo..

Zoals ik al zei,die 50 km is ruim geschat hoor!!

Heb aantal maanden terug een rit gehad van 50 km,dat ging gemakkelijk!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:38

Tja, ik vind het ook wat ver. Zeker omdat je ook door de duinen rijdt, dat is al een stuk zwaarder dan gewoon over een bospad (ik ken het daar, en het zand is echt héél mul). Maar waarom zo ver? Je kan 10 kilometer heen, daar 10/20 rijden, en dan weer 10 terug. Dan heb je een hele flinke rit

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:40

Maya schreef:
Hoe lang en ver rijd je nu op zijn langst? Hoe pikt ie dat op? Persoonlijk vind ik 50 km wel ver voor een jong dier, en waarschijnlijk ook ongetraind...

Je zou best wel heen kunnen, na korte rustpauze wat gaan rijden, overnachten, weer rijden en dan terug, of er nog een nacht aan vastplakken Is voor je paard veel fijner

Ik ben met hem op vakantie geweest naar de veluwe,waarbij ik eerst alles opbouwde,half uur,uurtje anderhalf uur en zo maar door..

Langste rit die ik gemaakt heb was 5 uur te paard,ongeveer 40 km met veel stapwerk tussen door,genoeg rust,
en niet te vergeten,hij had daarna nergens last van,
had nog ernergie voor tien..

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:50

ik heb zelf ook een 4 jarige,
maar ik zou 50 km veels te veel vinden voor mijn paard
en mensen kijken naar de leeftijd..voor de gewrichten en spieren
want als je die nu al gaat overbelasten dan is dat echt niet goed
tuurlijk moet het kunnen om is een lange buitenrit te maken maar ik vind 2 uur lang zat voor een 4 jarige

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:04

Ik kijk zeker naar de leeftijd. Een paard van 4 is nog niet volgroeit (nog lang niet zelfs) en als het goed is is 'ie nog niet lang genoeg onder het zadel om pezen en banden te harden en echt conditie op te bouwen. Hij zal echt niet dood neervallen, maar ik vind dat 50 km op een dag meer is als je redelijkerwijs mag vragen van een jong dier.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:02

Ik ga wel,

ga er vrijdag tevoet heen,
paard blijft overnachten,kost niet veel en is gewoon iets fijner,ook voor mezelf !

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:11

oeh leuk!!! Ik wou dat ik mee kon
Veel plezier!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:17

Een vierjarige moet nog uitgroeien....
Houdt er ook rekening mee dat de duinen een stuk zwaarder zijn dan het gemiddelde ruiterpad.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:23

Frank schreef:
Een vierjarige moet nog uitgroeien....
Houdt er ook rekening mee dat de duinen een stuk zwaarder zijn dan het gemiddelde ruiterpad.

we vermijden de echte duinen eht meeste,we pakken het bos zegmaar