Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Karin schreef:It's not the distance that kills the horse, it's the speed. Dat is een veel gebruikt gezegde in de endurancesport en het betekent zoveel als 'ieder paard kan langere afstanden lopen, hoe hij er daarna bij staat hangt af van het tempo'.
In principe moet 50 km op één dag wel lukken als je niet al te heftig doorrijdt. Al vind ik persoonlijk een 4-jarige nog wel vrij jong voor zulke lange ritten, voor klasse 2 in de endurance (40-80 km) moet een paard minimaal 5 jaar oud zijn. Maar in zo'n wedstrijd staat de minimum snelheid op 9 km/u, tijdens een buitenrit kun je natuurlijk ook veel langzamer rijden.
lorie schreef:Id als je rustig aan doet en gewoon tussendoor een lange tijd stapt denk ik dat je paard het wel goed kan hebben hoor. en als je vaker zo buitenrijd is het tog goed te doen?
Is voor je paard veel fijner

Neem een halster(hoofdstel) mee zodat je hem af en toe vast kan zetten aan een boom of in de stands bij de verschillende restaurants die je daar hebt (rustende jager, Roestelberg) daar kun je je paard ook laten drinken en wat eten. En het ligt idd ook aan het tempo wat je rijdt. De mijne heeft een goede conditie en is het gewend om zulke ritten te maken. Als je dat zelf niet te vaak doet doe je toch gewoon lekker rustig aan. En ga lekker door het bos als je vanuit Dongen langs de Coca Cola fabriek rijdt. Of rijd je ene andere route?
Maya schreef:Hoe lang en ver rijd je nu op zijn langst? Hoe pikt ie dat op? Persoonlijk vind ik 50 km wel ver voor een jong dier, en waarschijnlijk ook ongetraind...
Je zou best wel heen kunnen, na korte rustpauze wat gaan rijden, overnachten, weer rijden en dan terug, of er nog een nacht aan vastplakkenIs voor je paard veel fijner

Frank schreef:Een vierjarige moet nog uitgroeien....
Houdt er ook rekening mee dat de duinen een stuk zwaarder zijn dan het gemiddelde ruiterpad.