Alternatief voor lostrappen ijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Alternatief voor lostrappen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:27

In 2 weken tijd heeft mijn nieuwe paard het 2 x voor elkaar gekregen haar ijzers los te trappen. Iedere keer gaat ze per ongeluk op haar eigen hoef staan waardoor het ijzer los komt te zitten en de nagels met de scherpe punten omhoog steken.
De ijzers zijn verder niet te groot.

Wie heeft een oplossing?

xx_Irisje

Re: Alternatief voor lostrappen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:34

misshcien op stal springschoenen omdoen (van die grote rubberen ?)
anders weet k t ook niet.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:36

het is een idee!
daymie is gewoon een muts
wie gaat der nou telkens op der eigen hoef staan

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:45

daymie
wel een leuke muts is het

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:50

Zoek een andere smid. Wellicht helpt dat. Trapt ze de ijzers er op stal af?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:54

Idd springschoenen aan doen.
Doet mijn buurvrouw ook bij haar paard.
Onze paarden staan niet op ijzers dus dat probleem heb ik niet.
Maar mijn buurvrouw heeft tijdens het rijden altijd springschoenen aan.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:00

met rijden doe ik meestal ook springschoenen om, ze trapt ze er eigenlijk alleen af als ik aan de hand met haar stap, of als ze zich moet omdraaien, en dat laat ik haar al extra rustig en voorzichtig doen, maarja helpt weinig.
Laatst had ze op school (deurne) er een ijzer af en de hoefsmid daar had um er opnieuw onder geslagen, en de nagels er wat hoger ingeslagen. En dat lijkt tot nu toe nog wel te helpen. maar als ze nu weer op haar hoef gaat stana ben ik bang dat het izjer weer snel loszit.

Doordat ze telkens op haar hoef gaat staan en het izjer + nagels lostrekt brokkelen die hoeven echt erg.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:05

Of gewoon niet beslaan, dan is het probleem voor altijd van de baan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:16

Mijn merrie is ook zo'n probleem met hoefijzers.
Op vrijdag ijzers eronder. Op maandag toch zeker wel 1 ijzer eraf. Altijd springschoenen om, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Die van mij loopt nu op blote voeten. En ik moet zeggen dat het goed gaat.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:17

ja maar dat is in principe niet echt een optie, die van mij heeft al best slechte hoeven en zonder ijzers (ze heeft alleen voor ijzers) al helemaal en in het zomerseizoen moet ze wel ijzers i.v.m. wedstrijden

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:03

Springschoenen is idd een optie, werkt bij mij ook wel. En anders aan je smid vragen of er geen achterijzers onder de voorhoeven kunnen. Die zijn wat korter waardoor ze er niet zo makkelijk op kunnen staan. Teminste die tip kreeg ik van iemand bij mij op stal als het met springschoenen niet mocht werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:05

je kan je paard okk natuurlijk bekappen dan hoef je geen hoefijzers meer om. denk je dat wilde paarden die vele kilometers per dag afleggen over rotsen hoefijzers hebben.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:18

het paard is niet meer zoals in het wild.. de hoeven zijn in de loop der jaren ook sterk achteruit gegaan.. met al die overfokte beesten. dus dat is complete onzin natuurlijk.

en die wilde paarden lopen niet kilometers over het asfalt dacht ik zo.

maar goed.. als het met losgooien oid was gebeurd had je die speciale hoefbal beschermers(van kalvakade, duur grapje maar werkt super) kunnen gebruiken. maar die kan je niet om doen tijdens het stappen. alleen voor in de wei of los.

ook heb je van die rubberen hoefbal beschermers die zijn een stuk goedkoper en als het goed is klik je die zo onder de voet, met of zonder ijzer. kan zijn dat ik het fout heb, gebruik het zelf niet, maar heb wel eens een stalgenoot er over gehoord

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:50

Bandida schreef:
Of gewoon niet beslaan, dan is het probleem voor altijd van de baan.

'Slechte' hoeven... euh, waardoor is de vraag.

Er zijn beslist redenen waarom een paard wellicht goed af is met ijzers doch bij normale hoeven en normale belasting kan blootsvoets beslist.

Kijk in mijn profiel: voor slijtage over wat voor afstand over wat voor ondergrond hebben ónze paarden geen bescherming nodig.
Onze Sancha heeft voor ze bij ons kwam 12 jaar rondom op ijzers op stal gestaan en had forse hoefrot. Wordt nooit zo'n schokbetonnen campostamper als de rest maar een snelle rit van 40 km. over split is geen punt. Asfalt al helemáál niet.

Verder is of je wil voor mij geen punt. Beslis je helemaal zelf. Het kán echter veel vaker dan aangenomen wordt binnen de hoofdstroom-paardrijden. De Romeinen, de Hunnen en later de Mongolen veroverden de hele toemalige 'wereld' zonder hoefijzers

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:55

mijn paard trapte ook steeds zelf der ijzer af...ging goed totdat ze hierbij haar 'schouder' spier scheurde...sindsdien krijgt mijn paard absoluut geen ijzers meer. Heb haar natuurlijk laten bekappen en moet zeggen ze had ontzettend slechte hoeven en ze zijn nou nog nooit zo stevig geweest. Voor meer info pb me maar...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:26

Moreno schreef:
ja maar dat is in principe niet echt een optie, die van mij heeft al best slechte hoeven en zonder ijzers (ze heeft alleen voor ijzers) al helemaal en in het zomerseizoen moet ze wel ijzers i.v.m. wedstrijden

Als ze slechte hoeven heeft wordt dat gewoonlijk niet beter door de hoefwand met nagels te perforeren. Waarvoor moet ze bij het wedstrijdrijden eigenlijk juist ijzers?
Mijn eigen paard loopt probleemloos zonder ijzers, op gelijk welke ondergrond, en ik bekap hem zelf. Niet 'natuurlijk' (om hier eens wat anders te zeggen ) maar zoals ik het in een traditionele 'smeden'-opleiding geleerd heb.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:33

Even met de vijl over het ijzer gaan zodat het ijzer wat ronder wordt aan de bovenkant. Op die manier kan ze niet zo snel op het randje gaan staan; ze glijdt er dan gelijk vanaf. Als ze achterop de takken gaat staan moet je even vragen aan de smid of hij de takken wat korter kan maken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:14

ik geloof dat ze vroeg voor tips,zodat haar paard geen ijzers meer af zou trappen,

als ze niet zonder wil,laat haar dan in haar waarde en geef tips wat ze kan doen MET ijzers,
niet meteen over het natuurlijke gebeuren beginnen..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:25

@ Saskia9: Ik zie niet in waarom een nuttig tip als 'probeer eens zonder' meteen 'het natuurlijke gebeuren' zou zijn, en waarom dat haar niet 'in haar waarde' zou laten hoor.
Als Moreno niet van ijzerloos advies gediend is, ga ik er van uit dat ze dat zelf wel zal laten horen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:33

topic start niet voor niks een topic met de vraag hoe ze dat met de ijzers kan voorkomen,

Als 1 persoon de optie natuurlijk bekappen heeft aangewezen,zal dat genoeg zijn neem ik aan,

anders had ze wel een topuic gestart met een vraag over het natuurlijke bekappen lijkt me !

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:50

Op verzoek van de ts is het topic weer open. De reacties waarvoor het slotje was gezet heb ik inmiddels gesplit.

Ik hoop dat de ts vanaf hier weer normale reacties kan verwachten waar ze wat mee kan. Het is inmiddels duidelijk dat sommige mensen menen dat met natuurlijk bekappen de problemen opgelost zouden zijn, andere gezichtspunten zijn dan ook zeer welkom

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 19:30

@ Percy: thnx!

Zoals ik al eerder in het topic gemeld heb is niet beslaan geenn optie. Op wedstrijden glijd ze anders uit op het gras, haar hoeven brokkelen heel snel af en door de ijzers veel minder. En ze loopt hier op school heel veel over het beton, dus haar hoeven slijten anders veel te hard.
Ik hoop dat iemand nog verder een tip heeft!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:11

Vraag de hoefsmid eens om het ijzer iets korter te maken, gewoon de takken iets inkorten.

En ik zou ze springschoenen omdoen in de wei en met rijden. Vaak trappen ze hun ijzers af in een zware of modderige bodem omdat ze met hun voorbenen ver wegzakken en niet op tijd uit de grond kunnen trekken voordat het achterbeen er alweer achteraan komt. Met het gevolg dat het achterbeen op het voorijzer komt waardoor dat eronderuit getrapt wordt. Ik weet niet of ze op zo'n bodem staat/ rijdt maar dan kun je er in ieder geval rekening mee houden.

Succes ermee!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:13

het paard gaat niet op de takken staan van de ijzer maar zet haar rechtvoorvoet boven op de linkervoorvoer en trapt daarbij op haar ijzers.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:33

precies