kluisters: goed of slecht idee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

kluisters: goed of slecht idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 09:55

Nu de kortere buitenritten goed gaan en onze tinkers langzamerhand meer conditie krijgen, zijn we van plan om grotere buitenritten te maken. Nu komt het probleem; er is in de natuur bijna nergens een geschikte plek om de paarden even vast te zetten. Een boom is vaak veel te dik om een touw omheen tekrijgen en even grazen is er dan ook niet bij.
Op paardrijvakantie in het buitenland heb ik meegemaakt dat de paarden in de pauzes kluisters omkregen. Ze konden daarmee met kleine pasjes lopen en rustig grazen, ze konden alleen niet wegrennen. Het lijkt mij persoonlijk prettiger dan een hele poos vaststaan en geen voet kunnen verzetten.
Nu ben ik benieuwd; wie heeft hier ervaringen mee? Hoe wennen we de paarden eraan? Vinden jullie het eerlijk tegenover ze?
Voor alle duidelijkheid: we hebben het niet over een hele dag/nacht kluisteren tegen slaan ofzo, maar alleen een uurtje onderweg als alternatief voor aan de boom binden. Thuis gaan ze weer lekker de wei/stal in.

droebel

Re: kluisters: goed of slecht idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:05

Het lijkt me toch een eng idee. Wat als het paard schrikt en er met kluisters en al vandoor wilt gaan?? Dan breekt hij wel z'n benen/nek.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:09

Andere oplossing:

Neem een heel lang touw wat je kunt spannen tussen 2 bomen als een soort waslijn.
De paarden zet je aan het halstertouw aan dat andere touw vast.
Ze kunnen zich dan heen en weer bewegen tussen dat lange touw en als je het halstertouw niet te lang laat, kunnen ze grazen, maar niet over het halstertouw struikelen.

Veel paardvriendelijker!

Kluisteren.......op zo'n leuke gezellige buitenrit waarbij de paarden zich in het zweet werken met jou op je rug? Nee, dat zou bij mij niet gebeuren....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:41

Nou, ik ben wel benieuwd naar de reacties over mensen die ervaring hebben met kluisteren. Of het gevaarlijk is en of een paard daarmee weg wil rennen enzo.

Een ppos geleden had mijn paard een blessure waarmee hij dag en nacht op stal moest staan. Ik vond dat verschrikkelijk voor mijn paard en hijzelf ook. Buiten zetten mocht niet omdat hij dan mogelijk kon gaan rennen. Een mini-weitje ging ook niet, omdat hij gewoon gaten gaat graven. Heb toen wel even over kluisteren gedacht, maar het niet gedaan omdat het mij ook wel gevaarlijk leek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:46

Kluisters zijn net als slofteugels: goede dingen in handen van kenners en een moordwapen in handen onkundigen. Je moet paarden heel goed leren wat het is en wat het doet, alvorens ze buiten toe te passen.
Het kan werken, maar in de beschreven situatie zie ik meer in de "waslijn-oplossing". Andere oplossing is een lint meenemen en dat om enkele bomen doen, zodat je een soort paddock krijgt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 11:49

en hoe leer je ze aan kluisters te wennen?Het zijn absoluut geen schrikkerige paarden.
Als ze eraan gewend zijn, is het toch niet zielig voor een uurtje?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:51

beantsje schreef:
Een boom is vaak veel te dik om een touw omheen tekrijgen en even grazen is er dan ook niet bij.

Tip: neem twee touwen mee: het ene bind (best strak) je gewoon om de boom. Met het andere halstertouw zet je dan je paard vast aan het touw dat om de boom zit (snap je het nog?).

Verder kun je een lange leadrope nemen (3,5 a 4 m) en hem zelf vast houden. Een leadrope (touw en musketon haal je bij de zeilwinkel) heeft als voordeel dat het langer is dan een halstertouw en korter dan een longe. Het gaat dus niet snel in de knoop en geeft het paard genoeg ruimte om lekker te grazen zonder dat het lastig is.

Met kluisters heb ik absoluut geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat je je paarden er mee moet trainen. Eerst aan de hand en laat ze zo voorzichtig merken dat ze er een beetje mee kunnen lopen. Het lijken me enge dingen. Ik zou er niet dus nooit voor kiezen.

Een touw (musketon) en een halster zijn gemaakt om in paniek te breken, maar kluisters volgens mij niet. Juist op een buitenrit, waarin je dus in een vreemde omgeving bent, lijken kluisters me om die reden een slecht idee. Een vluchtdier zijn benen vastbinden op onbekend terrein, brrrrr.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:59

Het is ook niet echt 'zielig', maar de manier van Dimple lijkt me inderdaad iets diervriendelijker. Maarja, het is natuurlijk je eigen keuze, en het is altijd beter dan ze met een kort touwtje aan een boom te binden dan hebben ze helemaal geen bewegingsvrijheid.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:52

Ik denk dat wanneer je paard zo ontzettend zijn best voor je doet tijdens zo'n lange buitenrit het kluisteren geen beloning is voor zijn harde werk.

Het kan uiteraard best werken. Ik kies er alleen zelf niet voor.

Beetje bewegen zonder de last van de ruiter, keertje beentjes strekken of rollen kan geen kwaad.

Mijn ervaring is trouwens ook dat paarden wel dicht bij je blijven (en bij elkaar) omdat ze op vreemd terrein zijn.

Succes iig, ik ben benieuwd waar je voor kiest!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:55

Ik kan mijn ruin wel kluisteren, maar hij is ook een heel rustig dier die nergens warm of koud van wordt. Mijn merries kluister ik niet. die bind ik wel een de Picket Line (zo'n touw tussen bomen;) )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:56

Dimple schreef:
Ik denk dat wanneer je paard zo ontzettend zijn best voor je doet tijdens zo'n lange buitenrit het kluisteren geen beloning is voor zijn harde werk.

Hoezo zou het geen beloning zijn? Als je een paard vastbind kan hij niet eten, met kluisters om kunnen ze nog wel schuivelen en dus eventueel lekker grazen. Ik denk dat mijn ruin zich liever laat kluisteren dan dat ik hem zodanig vastbind dat hij niet bij de grond kan om te eten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:04

Ik vind die kluisters een belachelijke uitvinding en diegene die ze uitgevonden heeft moet zich schamen vind ik.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:05

Eehhh nou ze bestaan al eeuwen... Dus ga maar even graven....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:08

Als de paarden kluisteren kennen lijkt me dit toch wel vriendelijk.
Ze moeten alleen ff snappen dat ze dus geen grote passen kunnen maken.
Mij lijkt het prettigerer dan vaststaan, en dat waslijnprincipe lijkt me eigenlijk enger, een keertje kappen met een been en ze hangen in het touw.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:10

Als mijn paarden met een been in een touw komen blijven ze netjes wachten totat iemand ze komt bevrijden, dus als je ze goed opvoed heb je daar geen problemen mee.

Ik vind niet dat je het kan maken om een paard die on dingen om te doen. Ze kunnen niet eens schrikken. Als ze aan een touw staan kunnen ze nog een keer flink opzij springen, wil er net aan denken wat er gebeurt als ze kluisters om hebben en dan schrikken en wegsspringen. Kan me niet voorstellen dat ze dan onvereind blijven.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:12

@Marliesje... het touw moet dan ook heel hoog hangen... Minimaal op ooghoogte....

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:33

het is een idee.
maar toch paarden blijven wel vluchtdieren.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:41

crazycactus schreef:
Dimple schreef:

Hoezo zou het geen beloning zijn? Als je een paard vastbind kan hij niet eten, met kluisters om kunnen ze nog wel schuivelen en dus eventueel lekker grazen. Ik denk dat mijn ruin zich liever laat kluisteren dan dat ik hem zodanig vastbind dat hij niet bij de grond kan om te eten.

De manier waarop ik het doe, kunnen ze gewoon bij de grond hoor.

Ieder zijn mening, ieder zijn keuze. Ik doe het iig niet.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:46

Maar zoals jij het doet is heel erg gevaarlijk, dan kunnen ze ook met hun benen in het touw komen.....

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:48

Ik kan me toen ik klein was nog een oude man herinneren die zijn trekpaard tussen het werken door kluisterde. Vond het wel een zielig gezicht maar het paard zelf leek tevreden, liep idd in kleine pasjes te grazen, oortjes naar voren. Maar het was echt zo n werknol, niet het type om plotseling ergens van te schrikken, en hij was hier duidelijk aan gewend.

Zelf vind ik kluisteren toch wel achterhaald, als het niet hoeft zou ik het zeker niet doen. Is het uberhaupt wel legaal in Nederland?

-x- Nouska

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:01

Moeten zulke kluisters eigenlijk om de voorbenen of om de achterbenen?

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:15

Nouska schreef:
Ik kan me toen ik klein was nog een oude man herinneren die zijn trekpaard tussen het werken door kluisterde. Vond het wel een zielig gezicht maar het paard zelf leek tevreden, liep idd in kleine pasjes te grazen, oortjes naar voren. Maar het was echt zo n werknol, niet het type om plotseling ergens van te schrikken, en hij was hier duidelijk aan gewend.

Zelf vind ik kluisteren toch wel achterhaald, als het niet hoeft zou ik het zeker niet doen. Is het uberhaupt wel legaal in Nederland?

-x- Nouska

kluisteren is legaal.
je ziet het bij dekken(als dat nog op de normale manier gebeurd.

volgens mij werd dat vroeger idd wel vaak gedaan, tijdens het middageten op het land.bij mijn pa op het werk liggen nog hele oude kluisters

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:17

crazycactus schreef:
Maar zoals jij het doet is heel erg gevaarlijk, dan kunnen ze ook met hun benen in het touw komen.....

Dat kan, maar dat heb ik liever dan dat ze aan de kletter gaan met die enge dingen om.
Het blijven vluchtdieren.
Daarbij zijn mijn paarden in die mate goed opgevoed, dat ze blijven staan wanneer ze een touw tussen de benen voelen.

Afzetten met touw/lint is ook een goede optie.

Je kunt ze ook gewoon lekker vasthouden aan zo'n lang touw en meelopen.

Maar goed, zoals ik al zei, ieder zijn ding. Wellicht ben ik wel veel te 'modern' voor dat ouderwetse gedoe

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:45

ook al is je paard nog zo goed opgevoed, hij kan altijd vluchten!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:20

quandor schreef:
ook al is je paard nog zo goed opgevoed, hij kan altijd vluchten!

Ja, en dan liever met een touw wapperend achter ze aan dan een kluister tussen de benen..........