Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
beantsje schreef:Een boom is vaak veel te dik om een touw omheen tekrijgen en even grazen is er dan ook niet bij.
Maarja, het is natuurlijk je eigen keuze, en het is altijd beter dan ze met een kort touwtje aan een boom te binden dan hebben ze helemaal geen bewegingsvrijheid.
Dimple schreef:Ik denk dat wanneer je paard zo ontzettend zijn best voor je doet tijdens zo'n lange buitenrit het kluisteren geen beloning is voor zijn harde werk.
crazycactus schreef:Dimple schreef:Ik denk dat wanneer je paard zo ontzettend zijn best voor je doet tijdens zo'n lange buitenrit het kluisteren geen beloning is voor zijn harde werk.
Hoezo zou het geen beloning zijn? Als je een paard vastbind kan hij niet eten, met kluisters om kunnen ze nog wel schuivelen en dus eventueel lekker grazen. Ik denk dat mijn ruin zich liever laat kluisteren dan dat ik hem zodanig vastbind dat hij niet bij de grond kan om te eten.
Nouska schreef:Ik kan me toen ik klein was nog een oude man herinneren die zijn trekpaard tussen het werken door kluisterde. Vond het wel een zielig gezicht maar het paard zelf leek tevreden, liep idd in kleine pasjes te grazen, oortjes naar voren. Maar het was echt zo n werknol, niet het type om plotseling ergens van te schrikken, en hij was hier duidelijk aan gewend.
Zelf vind ik kluisteren toch wel achterhaald, als het niet hoeft zou ik het zeker niet doen. Is het uberhaupt wel legaal in Nederland?
-x- Nouska
crazycactus schreef:Maar zoals jij het doet is heel erg gevaarlijk, dan kunnen ze ook met hun benen in het touw komen.....
quandor schreef:ook al is je paard nog zo goed opgevoed, hij kan altijd vluchten!