Paard kopen na jaar niet gereden te hebben?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Paard kopen na jaar niet gereden te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:11

Hey!
Misschien een hele rare vraag hoor, maar over ong. 5 maanden komt er een eigen paard. Altijd al mijn wens geweest enzo, en heb nu redelijk bedrag om er 1 aan te kunnen schaffen. Ik ga ook werken (heb nu nog geen werk anders kwam die eerder) Maar nu zit ik met 1 (misschien hele domme ) vraag. Ik heb al heel lang niet gelest, en nu al een half jaar niet echt meer gereden. (ja, af en toe even gehobbeld ) Nu ben ik bang dat als ik een paard aanschaf ik het niet meer kan! Tenminste, je verleert het niet natuurlijk, maar toch, ik twijfel. Ik ga al die er is dan wel lessen elke week. Maar tot die tijd is er geen mogelijkheid om te rijden. En op een manege zie ik al helemaal niet zitten met gehobbel achter elkaar. Priveles is nu nog even te duur, daar ik geen werk heb. Dus even kort gezegd, is het wel mogelijk om een paard aan te schaffen na zolang niet meer gereden te hebben? Ik twijfel daar gewoon een beetje aan namelijk. (p.s. ben 19 jaar)

Quarterh0rse

Re: Paard kopen na jaar niet gereden te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:13

kan je niet voor die maanden een verzorg/bijrijdpaard zoeken zodat je weer in het ritme komt? en waarom anders niet gewoon een aantal manegelessen? in elk geval wen je er dan weer aan.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:15

Ik denk dat dat wel mee valt hoor!!
Tis misschien wel wennen maar je zult het vast niet verleert zijn, hooguit vergeten en dan komt het later wel weer boven

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:29

ik weet niet hoelang je hiervoor gereden hebt, maar ik heb toen ik net 18 was (ben nu bijna 20) mjin eigen paard gekocht (een onbeleerde ook nog) en had toen ook dik een jaar niet meer gereden, voor die tijd heb ik 10 jaar lang gereden en al een paard en een pony gehad, het was wel heel erg wennen het ging wel goed het enige wat ik kwijt was was mijn evenwicht

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:32

Ik heb hiervoor 6 jaar gereden. Eerst poos manegelessen, daarna 4 jaar verschillende verzorgpony's en paarden. Maar wil geen verzorgpaard meer omdat ik er al een paar moest verliezen omdat eigenaars ze verkocten en ik dan al een band had met ze. Daarom wil ik graag een eigen.. Je zult hem nooit kwijtraken door middel van de eigenaren

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:49

Mij lijkt dat het geen kwaad kan om toch een paar manegelessen te nemen, op een goede manege hobbel je echt niet zomaar achter elkaar aan, tis misschien niet te vergelijke met een eigen paard, maar gewoon voor je vertrouwen en je gevoel misschien niet verkeerd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:02

waarom neem je niet bij ons op de manege een half uurtje prive les, is net zo duur als gewoon een groepsles alleen dan geen uur maar een half uur

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:07

Kijk dat is helemaal ideaal.
Kun je toch weer even het gevoel terugkrijgen voor niet al te veel geld, zou ik persoonlijk altijd doen.
Heb je ook wat vergelijk als je een paard gaat kopen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:09

kijk je moet niet heel wat verwachten van een manege paard, maar dan heb je in elk geval weer even gereden. Je kan ook een buitenritje maken, dan heb je toch het gevoel van het rijden weer terug en het is nog leuk ook. Dan heb je zeer waarschijnlijk mij als begeleiding

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:57

Ik heb 7 jaar gereden op een manege, daarna ruim 9 jaar niet meer en sinds 4 maanden heb ik mijn eerste eigen knollie
hij is pas 3 en nog niet ingereden dus ben ik mijn rij-conditie eerst weer langzaam aan het opbouwen op een manege met 1 keer in de week een beetje rondhobbelen. Op spierpijn en je evenwicht moeten hervinden na is er niet veel anders da 9 jaar geleden!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 11:57

Breitling schreef:
kijk je moet niet heel wat verwachten van een manege paard, maar dan heb je in elk geval weer even gereden. Je kan ook een buitenritje maken, dan heb je toch het gevoel van het rijden weer terug en het is nog leuk ook. Dan heb je zeer waarschijnlijk mij als begeleiding

welke manege zit je dan?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:33

nunspeet, belvedere. Mijn paard staat op die manege en ik geef er zelf ook les en begeleid buitenritten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:55

ik ben vroeger een jaar gestopt en kon niet eens meer sturen. Ik kon echt van voren af aan beginnen. Later nog eens een keer een half jaar niet kunnen rijden en toen reed ik -opde spierpijn na- weg als of ik nooit gestopt was.
Ik zou voor de zekerheid altijd een paar lessen bij de manege rijden om weer wat te wennen. Je weet niet wat voor paarden je onder je kont krijgt met proefrijden dus je moet wel weer stevig zitten en eraan kunnen rijden natuurlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:00

Ja precies.
als je in ieder geval een paar lessen hebt gehad heb je weer het gevoel terug.
dan weet je ook duidelijker wat je wil.
En als je dan voor het eerst bij mensen op een paard kruipt heb je ook geen onzekerheid en onodige spanning waardoor het paard anders gaat lopen dan hij zou doen als je geen onzekerheid hebt.
Krijg je een eerlijker beeld van het paard wat je wil kopen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:02

Op zich moet het kunnen zou wel gelijk les nemen. Ik gok dat je bij die verzorgpaarden geen les hebt gehad?. Ke hebt dan misschien verkeerde of slechte gewoontes aangeleerd en daar moet je voor waken. Plus dat jou conditie niet echt super zal zijn dus je paard zal nog niet echt intensief lopen waardoor je weer tegen andere problemen kan lopen (overactief, druk).

Wat ik verder zou adviseren is de eerst paar weken/maand een goed ruiter erbij te nemen die het paard soepel en actief houdt. Jij moet gok ik een hoop leren en dat kan negatief uitvallen op het paard. Door de "goede" ruiter houdt het paard wel zijn soepelheid wat natuurlijk erg van belang is.

Mijn oudste paard heb ik nu verhuurd zo 1x in de 2 weken stap ik er zelf even op om wat kleine "probleempjes" te corrigeren ze merken het de dag erna gelijk. Dus aan zoiets moet je denken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:15

Wat ik niet snap is dat je geen geld heb voor een prive-lesje - maar wel voor een eigen paard

Als ik jouw was zou ik wel wat prive-lessen nemen om oude ingeslopen foutjes eruit te helpen.....
Wel zo eerlijk tegenover je nieuwe paard!

Wat Adrienna heeft gedaan vind ik dus echt niet slim!
Eerst lang niet meer gereden en dan een groen paard kopen en rijden.......

Geef een paar centen uit aan les en bespaar daardoor een hoop gedoe....
Wel zo eerlijk tegenover je nieuwe paard!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:29

superwoman schreef:
Wat ik niet snap is dat je geen geld heb voor een prive-lesje - maar wel voor een eigen paard ![/i]

Nou, ik heb genoeg geld voor mijn paard, maar wil dat dus wel zo veel mogelijk houden op mijn bank. En zoals in mijn verhaal stond ga ik weer werken..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:33

imka schreef:
superwoman schreef:
Wat ik niet snap is dat je geen geld heb voor een prive-lesje - maar wel voor een eigen paard ![/i]

Nou, ik heb genoeg geld voor mijn paard, maar wil dat dus wel zo veel mogelijk houden op mijn bank. En zoals in mijn verhaal stond ga ik weer werken..

Dus als je toch weer gaat werken - wordt dat weer aangevuld....

Het is eerlijker tegenover je paard - daar blijf ik bij.

Succes!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:40

... maar je hebt niet alleen geld nodig om hem te kópen, daarna blijft het ook héél veel geld kosten (stalling, hoefsmit iedere 8 weken, wormenkuren, voer, entingen, etc.). Ik zou éérst zorgen dat ik werk had en dan een paard kopen, dan weet je ook wat je kunt besteden per maand.

Wij hebben sinds 4 maanden een paard en je hebt gewoon een heleboel kosten iedere maand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:50

Netje schreef:

... maar je hebt niet alleen geld nodig om hem te kópen, daarna blijft het ook héél veel geld kosten (stalling, hoefsmit iedere 8 weken, wormenkuren, voer, entingen, etc.).
Ik zou éérst zorgen dat ik werk had en dan een paard kopen, dan weet je ook wat je kunt besteden per maand.

Wij hebben sinds 4 maanden een paard en je hebt gewoon een heleboel kosten iedere maand.

en lessen!!!
Je stopt een bit in z'n mond en een zadel op z'n rug - dus lijkt het mij noodzakelijk om daar op een zo kundig mogelijke manier mee om te gaan....

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 17:53

Het is niet zo dat ik nu niet meer kan rijden hoor. Ik heb al die jaren veel gedaan en geleerd dus weet dat ik sowieso weer ga lessen, alleen als mijn paard komt.. En over het geld.. Ik wil het geld wat ik nu heb dus bewaren voor aanschaf paard en de spullen, het geld dat ik krijg van werken worden de maandelijkse kosten mee betaalt... En NETJE, in mijn verhaal heb ik gezet dat ik dus eerst werk zoek en dan pas een paard aanschaf, anders had ik hem bij wijze van vandaag al kunnen kopen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:58

het is net als fietsen je verleert t nooit!!!!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:17

Maar dan ga je toch nu alvast gewoon wat lessen nemen en spaar je een maandje langer. Die ene maand lijkt me nu niet het verschil.
Mij lijkt het vooral belangrijk omdat je dadelijk paarden uit gaat proberen bij verkopers, en dan is het makkelijk als je er de eerste rondjes niet als en groentje op zit omdat je zo lang niet gereden hebt. Als je zelf weer wat hebt gereden zit je dan wat makkelijker en kun je het paard beter beoordelen. Zo zou ik het doen, maarja wie ben ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:49

Marliesje schreef:
Maar dan ga je toch nu alvast gewoon wat lessen nemen en spaar je een maandje langer. Die ene maand lijkt me nu niet het verschil.
Mij lijkt het vooral belangrijk omdat je dadelijk paarden uit gaat proberen bij verkopers, en dan is het makkelijk als je er de eerste rondjes niet als en groentje op zit omdat je zo lang niet gereden hebt. Als je zelf weer wat hebt gereden zit je dan wat makkelijker en kun je het paard beter beoordelen. Zo zou ik het doen, maarja wie ben ik.

Helemaal mee eens!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:58

sandr0 schreef:
het is net als fietsen je verleert t nooit!!!!!

Je verleert het inderdaad niet, maar iemand die even je fouten aan het licht stelt is zo nu en dan wel heel handig hoor