help mijn veulen loopt over me heen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

help mijn veulen loopt over me heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:23

bij mijn overigens superlieve verzorgmerrie staan een nogal brutaal hengstveulentje van ongeveer twee maanden ik werk al met hem vanaf zijn geboorte , was daar zelfs bij, maar de laatste tijd wordt hij steeds brutaler hij bijt, in m'n benen of armen of zelfs in m'n borsten( AUWW!) hij loopt soms over me heen en steigert soms naar me en hij laat me hem niet leiden aan de linkerkant, verder kan ik hem probleemloos leiden rechts zelfs even van zijn moeder weg, kan ik hem al overal aaien, poetsen, en zelfs afspuiten, maakt hij grote vorderingen met hoefjes optillen.
mijn probleem is denk ik dat als hij aankomt lopen(hij doet z'n oren ook niet in z'n nek dus ik denk dat het een uitde hand gelopen spel van hem is) al verwacht dat hij gaat bijten, dat is het grottste probleem namelijk, en dat dan juist gaat bijten hij is gewoon te brutaal!

hoe leer ik hem te gehoorzamen en te stoppen met zijn dominante gedoe zondr dat ik hem pijn doe of mishandel of zo want ik wil dat hij een lief veulen en uitendelijk paard wordt maar ik wil niet dat hij dat it angst doet.

wie heeft er een idee?

Marlena

Re: help mijn veulen loopt over me heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:24

Als je wilt dat hij een lief veulentje en later een lief paard wordt, zou ik hem toch maar eens heel gauw op zijn donder geven. Stel je eens voor hoe zijn gedrag eruit zien als hij straks een paar honderd kilo weegt? Auw!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:26

gewoon hard aanpakken, denk je dat de merrie zich laten bijten door hem, die bijt of schopt wel terug. En dat gaat ook niet zachtzinnig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:29

op zijn plek zetten.
Ik heb ook een brutaal hengstje en die van mij probeert ook weleens te bijten of met z'n voorbeen slaan (echt typisch hengstengedrag.)
Ik geef m dan meteen een tik en zeg EH!! niet doen.
Nu is hij nog klein en kan ik hem nog aan.
Straks is het een reus van 170.. dus dan word t veel moeilijker

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:10

inderdaad, denk maar eens aan als hij bij een ander paard komt... die geeft hem ook een schop... ik had hetzelfde... ik heb het veulen een enorme tik met een halstertouw gegeven zodat ie niet eens meer in de buurt durfde te komen(hij bokte en oren plat steigerde, maar ik deed er dan ook niks mee)
ik denk zlef dat het er niet beter op wordt als je zoveel mt een veulen doet... lekker laten lopen zou ik zeggen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:18

Omdat jij altijd bij hem bent ziet ie jou als 'leider' en denkt dus dat jij een 'soortgenoot' bent. Hij weet nu dat ie bij jou kan bijten en die andere dingen kan doen! Een paard geeft hem gelijk een schop of bijt terug! Dus bij zijn moeder zou hij dit neit doen. Dus wat jij nou moet doen is: Hem een keer flink op zijn donder geven! Dus als jij hem aan het poetsen bent ofzo..en hij gaat jou bijten, een flinke tik geven en weer verder gaan waar je mee bezig was! En verder net doen of er niks aan de hand is..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:43

Onze 2,5 jarige hengst vertoonde dat gedrag ook als veulen.
Als hij naar je steigerd o.i.d. moet je hem gelijk op zijn donder geven.
Onze hengst bijt nu nog steeds. Niet zo veel meer als vroeger.
Het word ook steeds minder *gelukkig* als ik met hem bezig ben heb ik altijd een zweepje bij. Als hij dan bijt krijgt hij een klap tegen zijn borst of buik o.i.d. Op zijn hoofd slaan is af te raden. Daar kan hij kopschuw van worden. Ik snap dat je je veulen niet bont en blauw wil slaan. Maar een klap op zijn tijd doet wonderen
spreekt wel een beetje uit ervaring

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:47

[quote="pricilia"]Omdat jij altijd bij hem bent ziet ie jou als 'leider' quote]

ik denk niet dat ie jou als leider ziet, maar als iemadn waarmee hij kan spelen en hij moet gewoon afleren dat ij geen speeltje bent maar hij moet jou nog als leider gaan zien, dit moet je hem dus vroeg leren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:55

klopt helemaal, dus baas gaan worden,
hij moet leren achter je te lopen wil hij op je springen dan geef hem gerust maar een trap hoor, doen andere paarden ook asl ze dat niet willen....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:39

Die van mij is niet zo snel onder de indruk van een mep.
Hij doet het zelfde niet weer meteen, maar je geeft m een met hij stuitert 3 meter terug en komt zo weer naar je toe.
Met z'n oortjes naar voren, lekker arrogant!
Heerlijk beest is het!
Zo nuchter ,met z'n scheiterige moeder. hihih

Mams staat achter in het land als er iets vreemd is te snurken.
En veulen gaat er op af met oortjes naar voren, van hey wat is dat???

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:15

Als hij bijt, dan bijt je gewoon terug. Een handige methode hiervoor is om zijn vel (bij zijn hals) te pakken en dan omdraaien. Zo voelt het voor hem ook aan alsof hij gebeten wordt. Je zegt wel dat je hem geen pijn wilt doen, maar in de natuur straffen ze ook, hier moet hij gewoon doorheen. Hoe harder jij bent, hoe sneller hij het heeft afgeleerd. Hij moet gewoon respect voor je krijgen. Dus gewoon goed aanpakken!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:01

dus inprincipe gewoon een tik als hij bijt of velletje omdraaien, oke maar wat te doen bij het probleem met het niet links laten leiden

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:49

um meer oefenen ofzo? maar ik zie het nut er eigelijk ook nit van dat ie aaan 2 kanten moet kunnen lopen

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 07:58

hij hoeft ook niet aan 2 kanten te lopen maar omdat ik de merrie altijd aan de linkerkant leidde ging hij altijd aan de rechterkant, maar nu ik hem meer als een individu wil behandelen, hem leren net als ieder ander paard gewoon dat ik hem aan de linkerkant leid, gaat ie raar doen, ik mag wel voor hem lopen en aan de rechterkant maar niet aan de linkerkant want dan doet helemaal gestoord

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:03

Wij hebben ook een veulen op stal, en dat was ook zo'n draak!

Probeer eens door de 2 gaten aan de zijkant van het halster een halstertouw te doen. Zodra 'ie steigert, dan krijgt ie flinke duk op zn neus, dan is dat zo afgeleerd

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:20

en daar gaan we weer..

Heeft dit veulen een speelmaatje?? Zo nee voor zorgen.
En hem heel snel op zijn donder geven en er verder vanaf blijven. Dit gaat anders van kwaad tot erger.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:38

Waarom moet een veulen van 2 maanden aan de hand lopen, gepoetst en afgespoten worden enz?? Ik heb geen verstand van opfok, dus weet niet of veulens van 2 maanden al in een opfok kunnen, maar zo ja, doen! Dan word ie vanzelf opgevoed. En zo nee, lekker met rust laten en zn moeder m op laten voeden en zodra het kan meteen bij vriendjes zetten!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:24

Mwoa 2 maanden is nog een beetje jong om van de moeder te halen. Moet er nog minimaal 3 maanden bij blijven. Maar zowiezo is hij te jong voor dit soort gein. Beestje krijgt idd zo enorm veel kans om vervelend te gaan doen en dat gaat van kwaad tot erger.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:56

Aramat schreef:
Waarom moet een veulen van 2 maanden aan de hand lopen, gepoetst en afgespoten worden enz?? Ik heb geen verstand van opfok, dus weet niet of veulens van 2 maanden al in een opfok kunnen, maar zo ja, doen! Dan word ie vanzelf opgevoed. En zo nee, lekker met rust laten en zn moeder m op laten voeden en zodra het kan meteen bij vriendjes zetten!

Zie jij graag een 3-jarige die uit de opfok komt en nog geen halster kent?
Aan de hand meelopen is basisopvoeding, daar moet je juist met een veulen al mee beginnen. Bovendien zal hij het ook moeten kunnen als je bijv. je merrie met veulen 's nachts op stal hebt, als ze naar een ander land moeten, als de hoefsmid komt. Een jong veulen kun je nog achter de moeder aan laten lopen, een wat oudere zal juist op onderzoek uitgaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:03

Bij een twee maanden oud veulen verpest je heus niets als je eens wat steviger ingrijpt. Een keer goed op zijn plek zetten en eventueel een trap met de zijkant van je voet tegen zijn achterhand doet meer, dan dat je hem iedere keer een tik geeft of zijn velletje omdraait. Een correctie moet aankomen, hij moet er van onder de indruk zijn, anders kun je het net zo goed laten. Op het moment dat hij merkt dat hij zijn gewicht in de strijd kan gooien, en hij het van je kan winnen, ben je verder van huis.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:07

2 maanden? En je bent er al mee aan het werk zoals jij het noemt?! sorry maar laat dat beestje lekker staan, ik vind het niet raar dat dit gebeurd, je moet nog helemaal niet aan hem komen!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:10

Onze inmiddels twee en half jarige merrie vertoonde ook dit soort hengstengedrag. Wij hebben ook vanalles met haar gedaan zoals op de trailer, benen afspuiten, poetsen, aan de hand lopen (zelfs scheren doordat het heel warm was en ze nog winterhaar had wat er door miedische redenen niet snel genoeg eraf kwam). Ze heeft regelmatig een tik over de neus gehad en ook een schop onder dr kont. Ze is nu een bijna altijd heel braaf paard waar je veilig mee kunt werken.
Een 2 maand oud veulen krijgt er heus niks van als ze alvast wat leert. En het is een stuk veiliger voor de mens als ze van de wei af komen en zich normaal gedragen. Kleine kinderen krijgen ook een tik over de vingers en gaan ook overal mee naar toe om indrukken te krijgen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:20

Lisjuh87 schreef:
2 maanden? En je bent er al mee aan het werk zoals jij het noemt?! sorry maar laat dat beestje lekker staan, ik vind het niet raar dat dit gebeurd, je moet nog helemaal niet aan hem komen!

Dus omdat het nog een veulen is moet hij geen manieren leren? Een veulen moet juist in handen komen, een halstertje leren kennen, hoefjes leren geven (smid!), wat je hem nu niet leert is een stuk moeilijker als ze volwassen zijn... Basisopvoeding noemen ze dat.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:59

Miran schreef:
Lisjuh87 schreef:

Dus omdat het nog een veulen is moet hij geen manieren leren? Een veulen moet juist in handen komen, een halstertje leren kennen, hoefjes leren geven (smid!), wat je hem nu niet leert is een stuk moeilijker als ze volwassen zijn... Basisopvoeding noemen ze dat.

Sorry maar ik vind 2 maanden gewoon te vroeg, ze zegt dat ze al zo met hem bezig is vanaf zijn geboorte, sorry maar halster om doen enzo vind ik nog kunnen maar een veulen poetsen??? Volgens mij niet echt goed voor de weestand ed. Sorry is mijn mening ik heb zelf ook een 1,5 jarige shet en daar doe ik nog niet eens zoveel mee, 1x in de week borsteltje erover leren ze ook van hoor, ze moeten ook tidj hebben om het op een rijtje te zetten! Een veulen hoort opgevoed te worden door soortgenoten daar heb je veel meer profijt van. Tuurlijk als ie een keertje vervelend is mag je em aanpakken, mn shet krijgt ook een trap na als ze mij probeerd te trappen en ook als ze me bijt krijgt ze een op lawaai maar dit gebeurd maar dit is pas 1x gebeurd, maar als je zoveel ermee doet vind ik het niet terecht want het is dan gewoon teveel!

*Ieder zijn menign en dit is mijn mening*

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:25

En hoe wil je het veulen dan naar het land brengen? Ontwormen? Laten bekappen? De moeder verzorgen? Ook voor dit soort dingen moeten ze opgevoed worden, idd, vanaf de geboorte. Een veulen hoeft helemaal niet uitgebreid gepoetst te worden elke dag, maar moet wel gewend zijn om aangeraakt te worden, overal. Je hebt er niets aan als je een keer een dierenarts nodig hebt en je veulen kan niet meelopen en is niet gewend om aangeraakt te worden enzo. Als deze basis goed is zijn ze later een stuk makkelijker. Weet je wat pas zielig is? Een veulen dat geen mensen gewend is en dan als 3-jarige nog opgevoed moet gaan worden....
Bovendien staat er ook nergens dat dit veulen niet opgevoed wordt door andere paarden en dat ze elke dag druk bezig is met hem.