..en zo heb een wat vage droom om me een Iberisch type van zadel aan te schaffen. Dit omdat ik denk dat dat zowel mijn rijstijl als mijn paard zou passen. Ik zoek een combinatie van de sterke punten van zowel mijn boomloos: dicht bij het paard, aangename diepe zithouding, als mijn dressuurzadel: kwaliteit, goeie pasvorm/drukverdeling, goed beencontact, vooral voor de onderbenen -wat met het boomloos zadel niet echt lukt-.
Verder moet het een veelzijdigheidszadel zijn, we rijden zowel oefeningen in de piste als lange wandelingen over bospaden.
Op basis van wat te lezen in op verschillende websites lijkt bv de Silla Mixta van Ludomar of Zaldi (of iets gelijk van een ander merk) wel aan die eisen te voldoen.
Maar lezen alleen is niet genoeg, en daarom de vraag: wie heeft er ervaring met Iberische zadels? Welke types, welke merken en waar gebruiken jullie ze voor? Wat zijn de voor -of nadelen?

! Nee geen EG ban (al ben ik wel selectief in wat ik koop maar dat is een te lang verhaal om hier uit te leggen). 't was een stop uit puur geldgebrek. Gelukkig is de lucht weer wat blauwer ondertussen