welk denken NU opleggen dag en nacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

welk denken NU opleggen dag en nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 10:47

Nou,weer het zoveelste dekentopic
Ik wil graag vermijden dat mijn paardje dit jaar geschoren moet worden omdat het altijd zo'n gedoe is en ik haar natuurlijke kleur mooier vind.
Ze staat zeker tot half oktober dag en nacht op de wei,dus ik zou vanaf 1 oktober haar regendeken opleggen,maar wat doe ik ondertussen? voor een regendeken vind ik het overdag nog te warm.ze komt al een beetje in de rui en voorlopig laat ik haar vliegendeken nog opliggen(met hééééle fijne gaatjes).ik denk dat diet qua warmte ongeveer hetzelfde is als een zomerdeken,alleen rollen de regendruppels er nu wel af en slorpt een zomerdeken deze op(leker nat...)
hou voorkom ik ook dat ze op haar lichaam "glad in het haar" blijft en haar hoofd en benen teddybeertjes worden?
Wat zouden jullie doen?tips welkom

ramnoke

Re: welk denken NU opleggen dag en nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:58

Wij hebben met onze vorige pony dit zelfde probleem gehad.

Een fleece-deken bracht uitkomst. Alleen deden we die overdag af en snachts op.

Succes.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:16

een fleecedeken lijkt me niet handig als het een keertje regent...:/

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:21

inderdaad, dan lijkt me een dunne deken een beter idee!! die zou ik dan nu al om doen..

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:23

Nu het regendeken al opleggen?daar is het toch overdag nog te warm voor?
en wat met het voorkomen van teddybeer-beentjes en hoofdjes?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:25

Die van mij is dan in juli geschoren, maar staat sinds gisteren met een regendeken op en daarvoor met een vliegendeken. Heb niet ervaren dat de regendeken nu te warm is (hij zweet er absoluut niet onder zelfs niet op stal, en daar is het toch ietsjes behaaglijker dan buiten).

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:27

maar de jouwe is in juli geschoren,dus zal minder haar hebben dan de mijne veronderstel ik.
ik ben bang dat ze zal beginnen zweten als er een mooi septemberzonnetje doorbreekt...ik heb ook niet de mogelijkheid om overdag van deken te wisselen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:38

die van mij heeft nu s'avonds een zomerdeken op. Misschien kun je alvast de regendeken s'nachts opdoen

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 11:40

MeiaLuna schreef:
ik heb ook niet de mogelijkheid om overdag van deken te wisselen...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:50

Die van mij staan allemaal al met een ongevoerde regendeken op,
behalve Triumph, die heeft er nog een 200 grams onder, maar ik heb dan ook wel de mogelijkheid om die er onder uit te halen mocht het te warm zijn.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:05

sjuimpje,staan jouw paarden hiermee ook overdag buiten?en hoe voorkom jij harige benen en hoofdjes?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:07

mijn paard staat nu met een ongevoerde regendeken op. gewoon omdat het weer nu best wisselvallig is en de wind koud aanvoelt.
ik heb niet vernomen dat de deken te warm is!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:19

Mijn paarden gaan om half 8 naar buiten en met schemer weer naar binnen.
Bij de Friezen hou je die harige benen niet tegen Maar bij de KWPNers heb ik daar weinig tot geen last van, ik scheer wel altijd de voeten op maar dat doe ik nu in de zomer ook elke 2 - 3 weken. Hoe kort het haar op de benen ook is, ik wil het altijd super strak hebben.
Haar op het hoofd hebben ze geen last van, wel krijgen ze als het ècht koud is een gevoerd halsstuk op als ze naar buiten gaan, dwz, mijn beesten, de Friezen niet namelijk.

Als je niet wil scheren moet je echt nu al volop aan de dekens beginnen, sterker nog, ik vind dat je al laat bent.
Mijn paard staat de afgelopen maand al meer mèt deken op als zonder, en voor 2 weken terug had hij de 200 grams ook al een paar dagen op. Zoals het er nu uitziet krijgt hij morgen een 360 grams op. De temperatuur komt dan namelijk niet boven de 15 graden uit en ze voorspellen veel regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:22

Mijn paard heeft maandag zijn zomerdeken opgekregen, en ik denk dat hij volgende week alweer zijn tussendeken opkrijgt (a 200 gram).

Barbara_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:25

Ik ga mijn haf nu onder een regendeken zetten en die gaat de eerste dagen ook niet meer af.
Ik zet haar met ongevoerde deken op als het regent en s nachts onder de ongeveer 10 graden komt.
Als het overdag op een gegeven moment rond de 10 graden wordt krijgt ze een 200 grams deken op of een regendeken met 240 grams onderdeken.
Als het dan echt gaat vriezen dan heeft ze een 200 grams met nog een 240 grams onderdeken op.
Het teddy hoofd en de teddy benen houd ik bij mijn haf toch niet tegen!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:25

ShannaY schreef:
Mijn paard heeft maandag zijn zomerdeken opgekregen, en ik denk dat hij volgende week alweer zijn tussendeken opkrijgt (a 200 gram).

Volgens mij is dat niet logisch,
zoals de voorspellingen het nu laten zien gaan na het weekeinde de temperaturen weer stijgen.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:30

mijn paardje is een volbloedje,dus echt "harig" worden ze nu ook weer niet maar ik wil wel vermijden dat ze glad in het haar zit en dat dan enkel haar hoofdje en benen zo pluizig worden...
Dus na het weekend gaan de temperaturen weer stijgen?ik kan toch moeilijk nu haar regendeken opleggen en dan maandag het er weer afhalen?ik heb altijd gehoord dat je dat beter niet kan doen(dan weer wel,dan weer niet een deken opleggen) stel dat het volgende week terug richting 22 graden gaat...dan zal ze wel staan zweten met haar regendeken...pfff...ik haat de herfst...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:31

maar sjuimpje, hoe doe jij dat straks in de winter als het echt koud is?

Ik wil voorkomen dat die van mij ook een dikke vacht krijgt en hij staat nu overdag met een ongevoerde regendeken en wanneer het flink afkoelt sávonds met een 150grams deken, maar ik wil er niet teveel bijleggen omdat ik bang ben dat hij straks in de echte winterkou niks meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:32

Dus moet ik dan in de weer gaan met dekens? Als hij een deken opkrijgt, dan houdt hij die ook gewoon op. Ik ga niet zitten wachten tot wanneer het nu echt eens koud weer word. S'nachts daalt de tempratuur enorm, en hij heeft hem nu overdag niet op. Bovendien heb ik nog nooit problemen gehad met warm weer en een dikke deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:32

#Ymke# schreef:
maar sjuimpje, hoe doe jij dat straks in de winter als het echt koud is?

Ik wil voorkomen dat die van mij ook een dikke vacht krijgt en hij staat nu overdag met een ongevoerde regendeken en wanneer het flink afkoelt sávonds met een 150grams deken, maar ik wil er niet teveel bijleggen omdat ik bang ben dat hij straks in de echte winterkou niks meer heeft.

Hoe warmer het word, hoe dikker de deken word, althans zo gaat het bij mij. Hij heeft in het toppunt van de winter meestal 3 dekens op van min. ieder 300 gram.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:34

ja, dat snap ik. Maar die van mij stond afgelopen winter met een 400 grams deken op. Maar toen reed ik hem nog niet zo fanatiek en was een beetje vacht niet erg, nu dit jaar word hij intensief gereden. Ik kan hem toch geen 600 grams opleggen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:36

De mijne staan zo nu en dan nog te zweten op het land! Die van mij blijven lekker dekenloos, zelfs met - 20 van afgelopen lente liepen ze lekker buiten zonder jas met een geschoren strook op hun borst.

Als ik jou was zou ik er nu alvast een regendekentje op leggen. Doe ik ook af en toe (alleen als ik ze droog wil houden als ik wil gaan rijden of als ze schoon moeten blijven voor een keuring). Daar krijgen ze het echt niet zomaar te warm onder.

@ sjuimpje, zelfde vraag als Ymke, wat leg jij er op als het echt koud is? Zoveel dat ze zich amper kunnen bewegen ?
Mijn net geschoren pony stond een paar jaar geleden zelfs in de sneeuw met 360 gram er op, hij is keurig kort in z'n vacht blijven zitten en heeft het niet koud gehad.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:39

hey caro

in het weekend geven ze bij ons terug 20 graden en dit al tot en met maandag. geen regen dus...
ik zou ook gewoon regendekentje opleggen en is er echt niemand die als het te warm is haar dekentje kan gaan afnemen ?
echt warm gaat et nimeer worden ze bij ons. denk da 20 graden het maximum ga worden nu.
ik ga binnekort ook regendekentje opleggen...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:41

Het maximale wat er vorig jaar op lag was:
Een Anky 360 grams,
daarover een IR 200 grams,
en als topdeken een 360 grams waterdichte Rambo.

Waarom zou je de dekens er niet op en af kunnen halen? Dat is echt onzin, het gebeurt vaak zat dat mijn beesten in tijdens mooie dagen in oktober 's middags in het najaarszonnetje gewoon bloot staan, om een uurtje of 4 - 5 doe ik de 360 grams deken dan weer op.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:43

Simon heeft nu een zomerdeken op. s avonds gaat daar een regendeken over heen. Die gaat 's ochtends om een uur of 11.00 er weer af.

Ik denk hij vanaf morgen gewoon opblijft als het niet te warm is in zijn box.