hogeschool ...nog tijd voor eigen paard???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

hogeschool ...nog tijd voor eigen paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:42

ik ga binnen twee weken naard e hogeschool, ik ga dierenzorg volgen...

is er iemand dat op unif of hogeschool zit met een eigen paard ?? heb je dan voldoende tijd om je paard naar behoren te verzorgen en rijden?

(heb geen eigen paard maar wil er een, daarom deze vraag)

Achterom

Re: hogeschool ...nog tijd voor eigen paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:45

jawel hoor... als je echt wilt lukt dat best

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:47

ik zit op de hogeschool saxion en heb zelf 4 paarden en een rijstal waar ik rijlessen geef aan kinderen.
als je maar goed kan plannen en opofferingen durft te maken kan het prima

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 12:47

oke bedankt alletwee.

das al 1 van de drie zorgen weg

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:21

welke 2 blijven er nog over dan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 13:27

Trouwens, het hangt natuurlijk wel af van hoeveel les je krijgt etc, wat je verder allemaal wilt doen....
Verder is het niet veel anders dan in een gewone schoolsituatie, of met gewoon werken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:47

het wisselt per opleiding denk ik, misschien kun je het even aankijken tot je een paar maanden op school zit en je eerste tentamens hebt gehad. Dan weet je wel zo'n beetje of je alles gemakkelijk oppikt en misschien maar 30 uur kwijt bent of dat de overstap zwaar is en je bijv. 60 uur bezig bent.
Ik heb mezelf vorig jaar met mijn perfectionisme hard in de weg gezeten. Ik heb nu een stapje terug gezet en dus ook weer tijd om te rijden maar vorig jaar had ik echt nauwelijks vrije tijd.

Joeptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 14:56

Hangt echt van de studierichting af en of je permanente evaluatie hebt of niet! Mij is het helaas niet gelukt, m'n paardje werd niet regelmatig genoeg meer gereden (verzorging heeft ie nooit tekort gekomen, ondanks mijn tijdtekort)

Natuurlijk moet je dit voor jezelf bekijken, tot hoelaat heb je les, hoelang ben je onderweg, hoeveel tijd heb je voor je paard nodig... Er zijn velen waarbij het wel lukt dus

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:00

nou ik heb net 6 jaar studie afgerond, waarbij ik al die jaren een bijrijpaard had. Die verzorgde ik meestal 7 dagen in de week. Dus ik had het toen qua tijd gemakkelijk kunnen redden. Met mijn studie had ik altijd maar 4 dagen les, waarbij het maar een paar uur college per dag was. Maar in de periodes dat de tentames eraan kwamen moest ik er wel wat meer tijd in steken... maar zelfs dan had ik nog voldoende tijd voor het paard.

Nu heb ik inmiddels een baan van 40 uur en een eigen paard. Ik merk nu dat ik juist minder tijd heb. Ik kan nu niet ff 's morgens nog naar het paard, maar moet het doordeweeks na mijn werk doen. En vooral 's winters zal dat wel tegen vallen.

Maar tijdens mijn studie was een eigen paard gewoon financieel niet haalbaar, dus ja, er is altijd wat!!

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:00

Ik zit op kamers in Leeuwarden, terwijl ik in Overijssel woon. Het lukt mij nog prima. Alleen heb ik fjorden die niet elke dag beweging nodig hebben, ik rij nu gewoon vrijdag, zaterdag en zondag en doordeweeks staan ze in de wei. Mijn ouders zorgen voor de verzorging. Succes ermee!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:08

Nooit problemen mee gehad. Nu ik stage loop en dus 40 uur per week aan de bak ben merk ik wel dat het je toch beperkt, ik bedoel, je gaat toch al snel een keer of 4 per week rijden en dat kost een hoop tijd en beperkt je dus enigszins in je sociale leven. Maar goed, voor mij is het dat dubbel en dwars waard en dat is nu net de vraag die je jezelf moet stellen: wat doe ik met mijn vrije tijd, ga ik lekker met mijn paardje wat doen of ga ik liever andere dingen doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:11

ik heb het op stage en met werken rustiger met 40 uur in de week schoolwerk+colleges kosten me voor een voldoende uberhaupt al 40 uur in de week, ik ben er voor een goed punt toch wel zo'n 60 uur mee bezig normaal gesproken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:29

Tijd zul je vast wel hebben, je zit niet elke dag 12 uur op school . Maar kun je het psychisch ook aan? Ik heb me vorig jaar 3 keer in de rondte gewerkt, en aan het eind half overspannen thuis gezeten. Dat was echt niks. Maar ik werkte er ook nog 10 uur in de week bij, daar ben ik nu mee gestopt, en nu gaat het beter.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 18:37

bedankt iedereen,

mijn twee andere zorgen waren namelijk een plek om paard te stallen, in de manege is het te duur. ik dacht dus om paard in de weide te zetten hier ergens in mijn straat, er staat genoeg gras , maar ik ken totaal geen prijzen van stro, hooi, brokjes enzo allemaal. van de hoefsmid, de inentingen enzo wel. en het andere is de prijs van het paard zelf. maja ik zal wel iets vinden

xxxx

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:40

Ik heb het op dit moment wel zwaar, met werk, school, stage en een paard, maar zodra je alles goed plant is het te doen.. Soms ben ik echt gesloopt, maar goed.. ik heb het er voor over

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:10

Ik heb vier jaar in Den Bosch gestudeerd, terwijl ik in Waddinxveen woonde. Dat betekende in totaal 4 tot 4,5 uur reizen op een dag en dan nog de lessen volgen. Soms wel 12 uur op een dag van huis, maar ik piekerde er niet over om m'n pony's weg te doen! Ik had toen twee bijrijdsters en zelf reed ik drie tot vier keer per week. Paarden stonden wel aan huis, moet ik erbij zeggen, dus ik hoefde niet te reizen om naar maar m'n paarden tegaan. Ik deed wel alles zelf: voeren, binnen en buiten zetten. M'n paardje werd toen (en nu nog) in totaal zes keer gereden en m'n welshje drie keer. Het ging allemaal wel, maar kostte wel veel tijd. Nu ik werk (36 uur) en nog eens 10 kilometer verderop woon, lijkt het wel of ik meer tijd heb. Heel vreemd, maar waar.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:50

Ik studeer rechten en heb tijd zat! Heb 8 uur college per week, verdeeld over 2 dagen. Ik moet wel veel thuis doen, maar het voordeel daarvan is dat je dat kan doen wanneer je wilt. (Ik was nu eigenlijk ook bezig ).

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 22:57

Ik doe universiteit, en heb nog wel tijd voor mijn paarden. Het scheelt dat ze niet iedere dag beweging nodig hebben. Wel iedere dag aandacht, (1 dan) maar dat lukt wel want hij staat aan huis dus kan er zo heen. Ik heb door mijn studie wel een verzorger moeten zoeken. Ik zou het op zich wel alleen redden, maar dan zou ik de hele week of met de paarden bezig zijn of met mijn studie. Aangezien ik er ook nog andere dingen naast wil doen heb ik de verzorger dus gekozen. Bevalt me overigens hartstikke goed, stallen hoef ik bijna nooit uit te mesten, en ik hoef me niet schuldig te voelen dat ik er te weinig tijd aan besteed. Ik rij nog wel 3 tot 4 keer per week. Met tentamenweken rij ik minder, dan heb ik echt geen tijd.
Als ze op een manege staan zou je er misschien wel vaker heen moeten omdat als ze in een stal staan je ze iedere dag moet rijden (denk ik) misschien kan je dan een bijrijder zoeken. Die zou het dan ook af en toe kunnen over nemen als je het druk hebt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:16

hey
het is te doen hoor, maar dat betekent wel dat je opofferingen moet maken ten opzichte van andere hobby's of uitgaan enzo.

Ik begin volgende week ook weer met hogeschool, na twee jaar werken.

Waar ga je naar school gaan?
Ik ga nl ook dierenzorg volgen (agro- en biotechnologie) in Sint-Niklaas.
xxx

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:33

Duke schreef:
Ik heb vier jaar in Den Bosch gestudeerd

Aan de HAS? Daar ben ik nu aan `t afstuderen .

Ik zit op kamers in Den Bosch en m`n paardje staat in Zuid-limburg. Dit is niet ideaal, het liefste zou ik haar elke dag zelf verzorgen, maar dit redt ik niet i.v.m. de afstand. Ik heb een goede verzorgster die 2 keer per week komt en een stalgenootje springt ook nog wel eens bij. Dit gaat prima, Nagoya krijgt elke dag haar aandacht en beweging.
Als je je paard in de buurt kan stallen, zal het geen problemen geven denk ik. Bij mijn studie heb ik niet zoveel lessen, maar vooral projecten en zelfstudie. Hierbij kun je zelf je tijd indelen, dus dat is wel handig ..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:59

Als je het wil,dan kan het wel. Ik studeer aan de Universiteit (rechten) en ik rijd ook gewoon bijna iedere dag mn paard. De uni is wel dicht bij huis (halfuur fietsen).
Ook zul je wel moeten beseffen dat je opofferingen moet maken. Je kunt niet én mega actief zijn in het verenigingenleven en tot laat uitgaan én veel paardrijden. Ook zul je het misschien wel wat merken in je punten, maar dat ligt eraan hoeveel discipline je hebt.
Maar je kunt je studie zeker halen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:39

bedankt , maar ik ga zo een maand blokperiode hebben bij kerstmis en dan nog eens van 22mei tot 30juni, in deze periodes maak ik me vooral zorgen.
ik moet maar 1 paard hebben geen meerdere hoor, dus dat is dan al wat makkelijker dan meerdere paarden.

maar vooral de blokperiodes zetten me aan tot twijfel. mijn moeder zou ook wel dolgraag rijden en zij kan eventueel in mijn plaats moest ik geen tijd hebben ... maar ik moet een deel zelf betalen (wat logisch is) en ik ga dan zeker geen tijd meer hebben als ik dan nog moet werken in ded weekends. maar ik ga nog een beetje verder zoeken naar oplossing, allesins iedereen ferm bedankt . xxxxxxxx

ahja en ik ga naar school in Melle, das een hogeschool van gent, moet wel een uur met de bus heen en dan nog een uur terug

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:54

Mij lukt het ook
In de winter is het zoiezo minder makkelijk doordat de paarden dan op stal staan waardoor je er zeker elke dag naartoe moet..
Maar als je er voor kiest weet ik zeker dat het gaat lukken!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:19

Ik heb juist heel bewust gewacht tot ik klaar was. Ik had zeker 3 uur reistijd per dag, werkte erbij en heb mijn studie ook serieus genomen en veel tijd in huiswerk en leren gestoken. Nadeel van een HBO is dat de hoeveelheid werk zo per week kan verschillen. Sommige weken heb je bijna niets, maar ik heb ook weken elke dag tot 11 uur met mijn schoolwerk gezeten. En het wordt alleen maar zwaarder als je verder komt. Verder had ik wel een bijrijdpaard waar ik mocht komen als ik wilde, dat maakte het wel een stuk makkelijker.
Kijk het eerst een poosje aan, kijk hoeveel tijd je kwijt bent aan je studie en het reizen en of je nog voldoende tijd hebt voor je paard. Reken zeker op 2,5 tot 3 uur per dag, iig als ze niet de hele dag in de wei lopen en hou er ook rekening mee dat je in de winter veel 's avonds zult moeten (verlichting!).

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:38

Zelf heb ik geen eigen paard (en ben daar tijdens mijn studie altijd best blij mee geweest), maar ik hoor van mijn klasgenoten die dat wel hebben, dat het ze best lukt, al hebben ze het er wel héél druk mee.